Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 23189 ggr
laddare
1/22/15, 5:11 PM

Ämnen till debattartikel?

Tänkte kolla om de finns någon som kan ge förslag till att skriva en debattartikel? Vill gärna försöka få fram ett  ämne som anses vara seriöst och viktigt.

Tänker väl mest in på ämnen om kvinnor, feminism osv. Förslag? :)

Annons:
wille_wille
1/22/15, 6:16 PM
#1

När vi hade den uppgiften i skoln skrev jag om antibiotikaanvändingen i djurindustrin och multiresistenta bakterier som orsakas av det. 

Jag tycker det är rätt viktigt men det kanske inte är något du vill skriva om.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[rumelle]
1/22/15, 6:37 PM
#2

Abort är ju någonting som kan diskuteras tills öronen ramlar av.

Officielle
1/22/15, 6:48 PM
#3

Tycker att du ska komma på ämnet själv så att det blir något du är intresserad av. Vet själv att uppgiften blir bäst då. 👍

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

00eme05
1/22/15, 7:15 PM
#4

Jag kommer skriva om jämnställdhet:)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

laddare
1/22/15, 7:20 PM
#5

#1 Njaaa inte direkt så insatt i det tyvärr, men det lät intressant!
#2 Jo, det är ett bra ämne ändå.
#3 Funderar på kroppsideal-kroppshets osv
#4 Skulle egentligen vilja göra det, men känner att jag kan skriva om något annat för att slippa allt tjafs senare…..

00eme05
1/22/15, 7:22 PM
#6

#5 tjafs? Är det till skolan du ska skriva? Eller en insändare?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
laddare
1/22/15, 7:32 PM
#7

#6 yes! Kanske glömde nämna det.. Debattartikel och ett tal lite senare

wille_wille
1/22/15, 7:35 PM
#8

#5 Det var inte jag heller, men det var bara att googla runt,. Jag fick för övrigt A på den uppgiften 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Inkanyezi
1/22/15, 8:17 PM
#9

Det finns två förhållningssätt när man skriver för debatt. Det ena är att ta upp ett angeläget ämne som berör en själv eller närstående, och där man har både djup insikt och idéer till hur man kanske borde kunna göra i stället. Debatt används ju ofta för att peka ut svagheter i samhället så att de kommer upp till ytan och diskuteras, i hopp om att bättre kännedom om problembilden kan leda till att fler söker lösningar.

Det andra sättet är när man, som beskrivet i ingressen här, vill ha ett ämne att skriva debattartikel om, där man gör en skendebatt och inte nödvändigtvis är berörd av ämnet eller vill åstadkomma någon förbättring, utan där debatten är huvudsaken, det som kallas "moot" på engelska, och som är en teknik som används kanske främst vid juridikstudier. Det är mer som när man trollar på nätet.

Så om du vill hålla dig till det första sättet, att ta upp ett angeläget ämne, som berör dig själv eller närstående, då ska du ju inte ställa frågan här, eftersom du redan har svaret.

Om det är det andra sättet, att skriva för debatt på beställning, kanske man har fått en sådan uppgift i skolan, då är det ju lite svårare, eftersom man kanske måste sätta sig in i ett nytt ämne som man inte känner till särskilt väl.

Det finns massvis med ämnen som passar båda synsätten, men det skulle vara hjälpsamt om du i stället beskriver din vardag, vilka problem du tänker dig att man skulle kunna hitta en konstruktiv lösning på, och som du själv upplever, endera själv eller i din närhet.

Andra ämnen, som man kanske mer hämtar ur det allmänna surret i press och på nätet och politisk debatt, är betydligt svårare att hitta bra infallsvinklar på, och grunden till det är ytligheten, att man egentligen inte har kännedom om hela bilden, utan bara en snuttifierad bild som kan vara vådligt förvriden. Det kan man se ganska tydligt, när det gäller ämnen som migration, abort, tiggeri eller annat som diskuteras livligt i media och kring kaffebord, vanligen utan att debattörerna har särskilt mycket inblick i den problematik de söker bygga upp, och i många fall utan att där finns något egentligt allvarligt problem, eller utan att man söker någon konstruktiv lösning på de verkliga problem som kan finnas.

Så om du har något att skriva en debattartikel om, så vet du det redan. Om du inte har ett sådant ämne, kanske du skulle avstå från uppgiften? Ett tips på ämne att ta upp för debatt är till exempel hur man tilldelas uppgifter i skolarbetet, där man kan söka konstruktiva lösningar i hur det kanske skulle kunna göras i stället.

Duvethon
1/23/15, 3:13 PM
#10

Kvotering!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
1/23/15, 3:13 PM
#11

Kvotering!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Larissa
1/23/15, 9:08 PM
#12

abort, feminism (=jämställdhet) är ämnen som jag skulle skriva om, just för att det är sånt som jag tycker är intressant och äälskar att diskutera.

Viktigt för det du ska skriva om är att du ska vara intresserad av det, annars blir det svårt att få till det bra, med genomtänkta och "stabila" argument liksom!

Upp till toppen
Annons: