Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 3933 ggr
[Stockholmsbruden]
1/26/15, 3:30 PM

Tampong?

Är lite rädd för att få mens, jag vågar inte alls trycka upp en hård tampong, vissa verkar tycka att det gör jätteont och så.. Men man kan väl inte gå runt med dubbla bindor heller? Iaf inte hela livet.. Några i min klass har fått mens och säger att det är jättejobbigt och gör jätteont.. Ni är så himla hjälpsamma och förstående kring allt här på tonåringar, tack..

Annons:
Fridaaaa
1/26/15, 3:32 PM
#1

Varför skulle du ha dubbla bindor? Du måste inte ha tampong, jag har aldrig använt det och är 24 nu.

För vissa gör det ont andra inte, för vissa är det jobbigt för andra inte. Det skiljer sig från person till person. Vissa blöder mer andra inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Stockholmsbruden]
1/26/15, 3:36 PM
#2

Nån i min klass sa att det läckte igenom om hon inte hade dubbla. :0

taylor__lambert
1/26/15, 3:40 PM
#3

Alla är vi olika och blöder olika mycket, detsamma gäller smärta och hurvida många bindor och tamponger vi använder. Den du ska prata med är din mamma då mensen oftast brukar bli samma som sin mamma har fast ändå på sitt egna vis. Tampong gör mer ont för vissa och mindre för andra, en del för att de är för trånga gör det ont på (som jag) andra som kanske haft sex känner det knappt, eller kanske är naturligare större och får då inte samma smärta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[EvelinaL]
1/26/15, 3:43 PM
#4

Olika personer blöder olika mycket och har olika smärtor om du är orolig för hur det kommer vara för dig kan du ju alltid prata med en äldre släkting till dig tex. mamma, större syster osv. för att höra hur det är/var för dom. Man behöver inte ha tampong och det är ingenting man bara lär sig att använda direkt man får helt enkelt träna på att sätta in den på ett sådant sätt att det inte gör ont, så länge finns det bindor i alla sorter (några lika tjocka som blöjor)  så du behöver inte oroa dig.

OlgaMaria
1/26/15, 3:43 PM
#5

För de allra flesta duger det bra med EN vanlig binda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
1/26/15, 3:48 PM
#6

#2 Aldrig haft dubbla, läcker inte igenom. Har såna lite tjockare i regel. Byter regelbundet vilket man behöver göra. Förmodligen blöder hon väldigt mycket i så fall vilket inte alla gör utan det varierar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Spöket
1/26/15, 3:49 PM
#7

Ta en tunn nattbinda om du är orolig.

Jag började inte använda tampong förrän jag fyllde 18.

Multi vad?

Lavendelnos
1/26/15, 5:25 PM
#8

Jag har mycket mensbesvär och har väldigt ont i magen när jag har mens. Men det är inte normalt att ha mycket mensbesvär, har man det ska man söka hjälp och det finns olika sorters värktabletter man kan ta i så fall. Tycker absolut inte du ska vara orolig för det i förhand innan du ens vet om du kommer att ha det problemet. Det vore onödigt!

Och stoppa inte in tampong om det känns jobbigt, du kan ju testa, för mig tog det flera år innan jag började använda det. Man kan testa att föra in den och känns det obehagligt är det bara att ångra sig. Då finns det bindor man kan ha, de flesta behöver bara en.
Menskopp finns också! Jag tycker det är mjukare att ha menskopp än tampong och den behöver inte bytas ofta!

Har du fler frågor så fråga på :) Tycker inte du ska gå och känna dig orolig för att få mens

NoEnd
1/26/15, 5:26 PM
#9

Tampong gör inte ont om den sitter rätt, då känns den inte det minsta! :) Du kan ju börja med binda för att sedan testa tampong, vilket jag rekommenderar som mensskydd. :)

javetinte
1/26/15, 6:34 PM
#10

Tamponger gör inte ont när dom sitter rätt, man kan nog inte vara för 'trång' utan då har man nog bara satt in den fel xD

Saaara
1/26/15, 7:03 PM
#11

Tamponger gör verkligen inte ont. Jag har alltid använt tamponger å aldrig gjort ont :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

taylor__lambert
1/26/15, 7:14 PM
#12
Till er som säger att tampong inte gör ont: 

Det gör det för vissa!

Kanske inte att ha den inne när den väl sitter på plats (då har man fört in den fel) men att föra in den för mig gör som in i he***** ont och att dra ut den, ja det är en mardröm! Åh andra sidan så får jag inte ens in ett lillfinger utan att det gör as ont och troligen därför det gör så satans ont just på mig att föra in en tampong och dra ut den. Så säg inte att det inte gör ont.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

javetinte
1/26/15, 7:32 PM
#13

Gjorde ont på för mej med tills jag var van exakt hur. Trycker man upp den snett gör de ju skitont så man man ju rikta rätt osv.. Bättre å testa vinkla den olika, sitta olika med benen osv.. För de ska inte göra ont.

Bättre å försöka kolla hur man funkar innan man trycker upp den helt, tar de för mycke stopp är de nog nåt knas.

Annons:
[134643]
1/26/15, 8:00 PM
#14

Gjorde ont för mig att sätta i tampong de första gångerna, sen insåg jag att jag vinklade den fel 😃 Det går ju liksom inte 'rätt upp' utan lite framåt också. Nu blöder jag dock extremt mycket, så brukar ha en stor tampong i, då kan det kännas lite när man drar ur den eftersom den blir superstor när den är fylld haha. Men absolut inget som är läskigt eller gör speciellt ont eller något, känns bara lite som ett sug i magen typ . Så du behöver absolut inte oroa dig för mens! Med största sannolikhet kommer du efter ett tag med mens tycka att du själv var väldigt fånig som nojjade dig för det 😉

Jojaton
1/26/15, 10:38 PM
#15

Jag blir otroligt öm i underlivet när jag har mens, så jag tycker det gör ont att använda tampong, även om jag inte känner den när den väl sitter på plats är det väldigt obehagligt att sätta i/ta ut den.

Om du bara byter bindan regelbundet så bör du inte blöda igenom - man lär sig hur ofta man behöver byta. De första dagarna på min mens brukar jag använda nattbinda eftersom jag blöder mer, men de sista dagarna funkar det ibland med bara trosskydd!

Johanna - Instagram

Idakarrlsson
1/26/15, 10:58 PM
#16

#12 Du kan inte vara för trång. Slidan är mkt elastisk, tänk på att du föder barn ur den ;) Ska ju inte tvinga dig, men testa en annan position när du för in den. Ta det försiktigt. Om det gör ont när du drar ut den beror det till 99% att det är för torr, dvs att det inte är "full" än och kan sitta ett tag till. Det blir mkt enklare att dra ut den när den är "fylld" :).

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
1/26/15, 11:01 PM
#17

Till TS: Du behöver inte vara rädd för att få mens. Oftast räcker det med en helt vanlig binda som du byter regelbundet. Tampong är absolut inget måste. Fråga din mamma, hon har ju gått igenom samma situation :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Fridaaaa
1/27/15, 9:07 AM
#18

#12 Förmodligen gör du det på fel sätt.För ingen ska vara så trång att det inte går  som #16 skrev. För man rätt och har rätt storlek (finns mindre och normalstora) så går det utan att det gör ont

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taylor__lambert
1/27/15, 9:45 AM
#19

#18 & #16 jag har minsta storleken som finns vad gäller tampongen och nej, jag för inte in den fel, jag har tvingats använda tampong i 6 år så jag har provat de flesta positionerna, plus det att BM har sagt att jag är ovanligt trång där nere så hon förstod om det gör ont på mig, så det är inte bara min egna åsikt utan det finns andra som håller med mig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
1/27/15, 9:54 AM
#20

#19 Vadå tvingats? Ingen kan tvinga dig att använda tampong om du inte vill ha det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
taylor__lambert
1/27/15, 10:33 AM
#21

#20 tvingades för att jag blöder så kraftigt att det tom blödde igenom tampongen och bondorna

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Idakarrlsson
1/27/15, 5:24 PM
#22

#21 Kan man inte få någon sorts hjälp med det? Att blöda mindre eller så? Tycker det inte skulle vara någon ide att använda minsta storleken om du blöder igenom den fort?

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

taylor__lambert
1/27/15, 5:59 PM
#23

#22 P-piller ska hjälpa till med det, och det gör det för de allra flesta, dock har inte det riktigt funkat för mig till 100% och jag har provat 5 olika sorter och det har inte funkat om jag inte tagit överdos så som jag gjort med p-plåster, men efter samtal med BM ska jag nu prova det nyaste P-pillret Zoely och får hoppas att det funkar annars blir det spiral och testa, funkar inte det måste jag genomgå titthåls operation, så just nu hoppas jag på Zoely :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
1/27/15, 6:00 PM
#24

Jag kan även tillägga i övrigt att smärta är mycket individuellt vare sig man är trång eller inte, alla har vi olika tolerans till smärta så därför är även det olika hur man uppfattar smärta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[rumelle]
1/27/15, 6:37 PM
#25

Som flera har sagt så är smärta och blödning individuellt. Men om man har problem så finns det hjälp att få. Ibland kan det hända att man får prova sig fram men ofta går det att hitta något som fungerar.

Jag har normalt ganska mycket blödning. Brukade använda dubbla tamponger av största storleken och ändå vara tvungen att byta varannan timme för att inte blöda igenom. Hade även ganska kraftiga smärtor och fick vara hemma ett par dagar nästan varje månad pga det. 
Det blev bättre när jag började använda p-piller och ännu bättre när jag sedan provade att använda p-ring. Numera kör jag också med menskopp eftersom jag lätt får torra och sköra slemhinnor under mensen och då gör det ont med tamponger.

javetinte
1/27/15, 6:39 PM
#26

#25 Hur använder man dubbla tamponger?

[rumelle]
1/27/15, 6:42 PM
#27

#26 Precis på samma sätt som man annars använder tamponger. Först stoppar man upp den ena, sedan den andra medan man håller i snöret på den första så att det inte åker med in. Ibland hamnar någon på sniskan och då kan det göra lite ont, men är man så desperat att man måste använda dubbla så kvittar det. Hellre smärta än att blöda igenom…

Annons:
[EvelinaL]
1/27/15, 7:07 PM
#28

#25  Jag har hört att dubbla tamponger inte är att rekomendera (står tillochmed på förpackningen), dels att man kan ha svårt att får ut den men sedan borde de vell öka risken för TSS?

[rumelle]
1/27/15, 7:13 PM
#29

#28 Jag använde dubbla tamponger under flera år, hade aldrig några problem med att få ut dem. Tror knappast att risken för TSS ökar när man byter tampongerna varannan timme.

Idakarrlsson
1/27/15, 8:54 PM
#30

#23 Får hoppas att det hjälper för dig! :) Usch för att blöda mkt :/

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

taylor__lambert
1/27/15, 9:03 PM
#31

#30 tack, ja man får bara hoppas på det bästa :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

dansafastingenser
1/27/15, 9:09 PM
#32

Innan jag fick min mens testade jag att ha en tampong under en dag.
Det gick inte. Varför?
Man måste ha mens för att testa tamponger.

Jag tyckte att det var läskigt i början, men brydde mig inte om det utan hade nattbindor i skolan istället. Det var säkrare och kändes knappt.
Mina vänner började ta fram fakta om att man måste besöka gynekolog om man använder tampong vilket (vi frågade sjuksköterskan) var en lögn men som fick mig och dom att flippa ur! Det är så jävla coolt med tamponger, im sorry men det är så jäävla häftigt. Det finns såna olika storlekar, märken, förpackningar (speciellt libresse!!! dom är lätt bäst) och det är så häftigt. Det är en stor fördel med att vara kvinna, förutom födelse ofc men det är så jääävla häftigt

/äckligt anonym.

javetinte
1/28/15, 11:43 AM
#33

#32 hahah vad härlig du e! Jag tycker värkligen de är roligt att 'shoppa' tamponger ^^

Upp till toppen
Annons: