Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 5106 ggr
Tokyo
2015-01-30 20:36

Alla tycker att jag är ful

Har väldigt lågt självförtroende (mest pga akne, vill typ spy när jag ser min hy :)). Ni vet på ask när man betygsätter andras utseende osv, jag har alltid fått lågt "betyg" av personer jag känner och som har sett mig/ser mig dagligen i skolan (andra betygsätter ju bara profilbilden, och den är ju oftast sååå mycket finare än jag egentligen är haha). Det får mig att tro att exakt alla tycker att jag är ful. Jag har förövrigt bestämt mig för att inte varken gilla sådana "betygssaker" eller betygsätta andras utseende längre, det är egentligen så jävla stört. 

Samma sak när man ska skriva vad man tycker om en person, till alla andra skriver dom t.ex "jättefin, bra kompis, finns alltid där" medans dom till mig kan skriva "bra på gitarr, bra på att sjunga, rolig" typ. Dom skulle lika gärna kunna beskriva mig som ful för det är exakt så det känns när jag bokstavligen är den enda som inte blir beskriven som fin eller snygg. Dom enda som har sagt att jag är fin är mina närmaste vänner och mina föräldrar, men det är bara för att det är något dom måste säga. 

Mitt namn nämns aldrig när andra får frågan "vem är den snyggaste tjejen i klassen" eller liknande, det är alltid samma personer som nämns. Och jag vet att jag låter så töntig nu, men hur ska man kunna tycka att man själv är fin när man inser att ingen annan tycker det?

Jag vet också att alla kommer skriva att bara för att en person tycker att du är oattraktiv behöver inte alla tycka det, men dom allra flesta verkar ju faktiskt tycka det. Om man är ful enligt majoriteten av alla människor man mött är det väl inte så konstigt att det är svårt att tro att någon över huvud taget skulle kunna tycka tvärtom? 

Ville väl mest skriva av mig lite, någon som känner likadant?

Annons:
Andorr
2015-01-30 20:44
#1

Din Avatar är vacker!

[134643]
2015-01-30 20:46
#2

Jag skulle mycket hellre bli beskriven som rolig, intelligent, bra på xx, osv osv än snygg eller attraktiv, men det kanske bara är jag. Det är ju tyvärr så att inte alla människor kommer tycka att man är attraktiv, utan det gäller att tycka det själv. Jag tror att ditt största problem är hur du själv ser på dig, inte hur andra ser dig. Jobba på det, jobba på att acceptera dig själv istället för att ifrågasätta varför andra tycker som de tycker. Är du nöjd med dig själv kommer det andra inte vara lika viktigt längre.

Cahira
2015-01-30 20:46
#3

Jag ska erkänna, jag har för bråttom för att hinna läsa ditt inlägg. Men jag hade mycket finnar i tonåren och kände mig som världens fulaste och som att jag skulle aldrig hitta kärlek.

Det går över! Det BLIR bättre. Och du ÄR vacker, även om du växer in till den kvinna du en dag kommer vara. :)

Och om det är extra tröst så när det kommer till att hitta en partner att gifta sig med så letar man ofta efter någon man klickar med inombords - som man har kul med, som man älskar för den dom är, och som man har mycket gemensamt med. En bästa vän och kärlek på samma gång.

Oroa dig inte, finnar går över, du är vacker som du är och du måste hitta vad dina styrkor är och våga vara stolt över det du är bra på och duktig på. Då kommer självförtroendet och med självförtroende kommer utstrålning. Du fixar detta! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Scorpio97
2015-01-30 20:53
#4

Jag har alltid känt lika. Min familj är dom enda som kan säga att jag är fin. Jag låter även bli att kommentera andras utseende, och deltar inte i "bedöm mitt utseende 1-10"-grejer. 

Vissa dagar kan jag kolla mig i spegeln och tycka att jag är söt. Dom flesta dagar tycker jag inte det. Men jag har accepterat det. Enligt mig kan inte alla människor vara vackra för dom flesta. Det betyder inte att jag är sämre på något vis, utan bara att jag har andra fördelar. Ingen är bäst på allt. Oftast mår jag inte dåligt över det eller funderar på det speciellt mycket. Jag tror inte att man måste tycka att man själv är snygg/fin/vacker för att må bra, även om det verkar som att dom flesta andra tycker det. 
Och jag är övertygad om att jag någon dag kommer träffa en kille som tycker jag är vackrast i världen, även om jag inte tycker det. För kärlek gör så. Jag tycker mina kompisar och min familj är dom mest underbara och vackra människorna, för att jag älskar dom. Skulle dom vara främlingar, så skulle jag kanske inte alls tycka om deras utseende. 

Sen är det så att om man själv mår dåligt över ens utseende, så utstrålar man dålig självkänsla. Det kan ärligt talat förstöra utseendet på en person som är vacker också. Vet man att man har dålig självkänsla, kan det vara en början att prata med en kurator som kan hjälpa en ändra tankarna om sig själv. Man kan även stå i spegeln och säga bra saker om sig själv, varje dag. Eller skriva upp alla bra grejer på post-it-lappar och sätta upp lite överallt, där du ser dom ofta.


//Jessie

Facie
2015-01-31 09:49
#5

Det är ganska tydligt att du är ung och yngre personer är värst med denna typen av bedömmningar. Vad har du för roll i din klass? Är du blyg? I många klasser handlar det inte om "vem som är snyggast" om utseende utan faktiskt om "vem som är häftigast/populärast".

Jag är helt övertygad om att du är en jättefin tjej både utanför och innanför och ju mer du växer till dig desto mer kommer du inse det!

Pretty wise //

Tokyo
2015-01-31 10:59
#6

#5 Är inte direkt blyg, men skulle inte heller kalla mig själv "populär". Det finns ju dom som umgås med typ alla i hela klassen, medans andra (som jag) har typ ett "gäng" som jag hänger med i princip varje dag. Sen säger jag inte att jag aldrig pratar med andra haha, har kompisar som jag bara träffar i skolan (nu syftar jag mest på killar), sådana som man egentligen inte känner särskilt väl och aldrig umgås med utanför skolan, men sådana som man pratar och skrattar med i skolan typ.

Och ja, jag är bara 14, går i sjuan.

Tack för alla svar, vet dock inte vad jag ska svara på alla.. men tack!

Annons:
Facie
2015-01-31 11:03
#7

#6 Men du ser ju, du verkar ju jätteomtyckt! Det är verkligen något att vara stolt över :) Jag kan lova dig att det inte finns en enda av dina kompisar som tycker du är ful, utan snarare tvärt om. Du ska vara glad för dina vänner och försök acceptera hur du ser ut för nu väl har gjort det börjar man faktist tycka om sig själv mer och mer!
Jag har alltid hatat mitt utseende, men ju äldre jag blivit ju mer har jag accepterat hur jag ser ut och nu är utseendet inte lika centralt. Nu vill man hellre vara smart :)

Pretty wise //

Tokyo
2015-01-31 11:20
#8

#7 ❤️

Nirvana_Ophelia
2015-01-31 14:54
#9

7 Verkligen fint skriet ch ja, ärhellre smart än vacker….du serbra ut, och jag tror inte du r dum!
Tokyo, Känn dig inte ful…det blir bättre när du blir kvinna på riktigt och kanbli vacker och rolig, smart och bra på musik…de ttt är en bra kombination.

00eme05
2015-01-31 22:13
#10

Hur ser en snygg tjej ut?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

IceTee
2015-01-31 23:43
#11

Jag hade det lika dant i din ålder (dock inga finnar)! 

Nu har jag en pojkvän som tycker att jag är bland de vackraste i världen, och får dessutom massor av komplimanger för hur jag ser ut rätt ofta! Det handlar om att hitta självkänslan! Jag vågar tro att jag ser bra ut, och det syns

Dessutom så tycker folk i din ålder ibland att det är kul att trycka ner andra. Något jäkla påhitt… de gjorde samma sak mot mig för 5 år sen!

Medarbetare på Skor iFokus

[Nettan120]
2015-01-31 23:57
#12

Din Avatar bild är super fin.   fin som du  är ❤️

00eme05
2015-02-01 00:02
#13

P.s såg dig i en annan tråd, och det första jag tänkte på var hur otroligt vacker din Avatar var! Jag skojar inte! Jag zoomade in på den och faktiskt avundades :) du är verkligen vacker!

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
J0554N
2015-02-01 10:42
#14

antingen börjar du mixtra med ditt utseende eller så skiter du i vad andra säger. Det kan vara så att dem tycker att du är finare än dem och därför inte vågar säga det till dig för att dem vill få det att se ut som att dem är finast. om du förstår vad jag menar haha, typ som avundsjuka.  Om du själv inte tycker du är fin så kolla på bilder på riktigt fula människor och var glad över att du inte ser ut som dem, det gjorde jag förr haha. 😃

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Ellys
2015-02-01 11:32
#15

Jag känner igen mig i din text (eller hur man brukar säga), fast jag vet att jag umgås med lite "fel" personer, som är otroligt ytliga. Skojar inte när jag skriver att dem går till spegeln ca tio gånger eller mer, och det är bara i skolan. Jag är inte alls lika ytlig, men självklart blir jag lite ledsen när jag aldrig får någon kommentar över hur jag ser ut (har jättedåligt självförtroende). Tycker du verkar som en fin människa, det kommer säkert att bli bättre :)

elinkw
2015-02-01 21:07
#16

Smaken är som baken min vänn. Om det är du på profilbilden så tycker jag inte alls att du är ful, tvärtemot väldigt söt.

Jag blev själv mobbad när jag var yngre och de var ingen som sa att jag var fin heller. Förmodligen för att jag själv tyckte jag såg ut som en påse skridskor. Men sen blomstrar man ju lite med åren också, alltså man blir finare och man inser att allt inte handlar om vad som finns på ytan utan vad som finns innuti. Man lär sig acceptera sig själv för hur man ser ut dessutom.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

IceTee
2015-02-01 21:50
#17

#16 jag är otroligt nyfiken på hur man ser ut om man ser ut som en påse skridskor, hahahah

Medarbetare på Skor iFokus

Tuuvaa
2015-02-01 22:35
#18

Kände också så ganska ofta förut efter att killen jag var kär i skulle skriva alla tjejer i klassen i ordning vem som var snyggast och sen mindre och mindre snygg om du fattar. Jag hamnade iaf längst ner på den listan och blev helt förstörd, men det har jag kommit över nu:) Mitt tips är iaf att varje gång du tittar i spegeln ska du tänka ngt i stil med "åh vad fin jag är idag" Och försök variera dej med vad du säger så att det inte blir att du automatiskt bara säger det utan att du kollar på dej och funderar över vad som är snyggt på/med dig idag:) Fick det tipset strax efter att jag hade hamnat längst ner på den listan och hade världsdåligt självförtroende och det funkar verkligen! Nu har jag kommit fram till att han nog har något synfel hahaha

Andorr
2015-02-01 22:39
#19

Det finns alltid bra saker med en själv. Å om ingen annan säger dem, så får man göra det själv! 👍

[Pomelo & Gigi]
2015-02-02 18:40
#20

Har själv en ganska dålig självbild. Jag är 13 år och går i sjuan men förra året hade jag inga kompisar och min jävla acne har blivit värre känner mig tjock och ful (jag är inte tjock men jag är typ störst av tjejerna i klassen) går också i en skola där många av barnen bara har märkes kläder och min mamma är ensamstående med tre barn så hon har ofta inte råd med en massa nya kläder varje vecka

Annons:
elinkw
2015-02-03 18:27
#21

#17 Det var faktiskt ett uttryck mitt "ex" brukade använda när han skulle beskriva något fult, fastnade lite för det för det låter så roligt haha!

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Flöffo
2015-02-03 21:09
#22

Om det är du på avataren (vilket jag gissar att det är), så tycker jag att du är sjuuukt vacker. Det är inget jag säger bara för att, jag menar det verkligen. Du är jätte fin!

//Flöffo

angelitoo
2015-02-03 22:32
#23

Tokyo, Av din bild att döma är du sjukt fin, iallafall enligt mig! Jag vet hur det känns, har själv himla dåligt självförtoende (är 16 btw) och det är min familj och mina närmsta vänner som kallar mig fin. Och jag känner liksom att de bara säger så för att vara snälla.. I vilket fall som helst, så ska du inte basera din attraktivitet på vad andra tycker, även fast det garanterat finns många där ute som tycker du är vacker! Det viktigaste är att du själv försöker acceptera dig för den du är, för självklart kan man tycka att man är fin utan att andra skulle göra det (men nu finns det ju folk som tycker du är fin!), det kan vara svårt att få in men try, du är amazing, kom ihåg det!

Upp till toppen
Annons: