Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 3075 ggr
SmillaM
1/31/15, 12:09 PM

Färga håret!!

Hej! Jag har funderat länge på att färga håret. Själv är jag blond, eller någon nyans mellan blond, brunett, grå. Färgen tycker jag är rätt trist. Jag skulle vilja färga det rött med ljusare dip dye. Som på denna bild http://4.bp.blogspot.com/-5_ImOiHa9eQ/UAGtTRXfXrI/AAAAAAAANk0/I1aJfKu0rMA/s1600/ombre-hair_large.jpg Min kompis har sagt att hon ska hjälpa mig med att färga det. Något man ska tänka på när man färgar håret? Någon färg ni rekommenderar? Vart hittar jag den isåfall?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
[EvelinaL]
1/31/15, 1:00 PM
#1

Directions eller stargazer är super, finns bland annat på shock.

[134643]
1/31/15, 2:28 PM
#2

Det första du får komma fram till är ifall du vill ha permanent hårfärg eller inte. Den #1 rekommenderar är ju inte permanent, men sliter heller inte på håret. Däremot lär du bleka ner håret om du ska använda directions, manic panic eller liknande. Jag har själv aldrig färgat med någon annan färg än directions eller manic panic, så kan inte speciellt mycket om andra färger. Se till att färga håret först, och sen göra dip dyen så att ni inte försöker göra det samtidigt :)

SmillaM
1/31/15, 2:54 PM
#3

Tack för svar! Jag är nybörjare. Vad menar ni med att jag ska bleka ner håret innan? Som 10-11 åring färgade jag håret "permanent" mörkare. Men nu är håret ljust igen. Vad sliter minst på håret?

Aktiv på kanin.ifokus.se

[134643]
1/31/15, 4:00 PM
#4

Om du vill färga håret i en ljusare färg än det du har i håret nu, måste du bleka det först. Vill du ha klara, lysande färger är det också smart att bleka det först. Tänk dig typ att måla med röd färg på ett vitt papper (blekt hår) eller måla med röd färg på att brunt papper (mörkt hår). Ungefär samma sak med håret ;3 Vad som sliter mest vet jag inte riktigt, skulle nästan gissa på att det är manic panic/directions/stargazer som sliter minst, trots blekning. Jag har haft "extremfärger" (manic panic och directions) i mitt hår i två år typ, och har bara blekt mitt hår 3 gånger så kvalitén är i princip densamma som innan jag färgade. Men som sagt så vet jag inte! :) Däremot får du ju också tänka på att semi-permanenta färger såklart inte sitter alls lika länge som permanenta färger. Så vill du ha den här hårfärgen tills du antingen färgar om eller låter det växa ut, så är det ju permanent du vill ha! :)

Larissa
1/31/15, 4:59 PM
#5

Tror det blir svårt att få till det som på bilden så det är snyggt hemma överhuvudtaget, ännu mindre chans om man inte har någon erfarenhet av att färga håret, så jag skulle rekommendera att gå till en frisör, även om det kostar en del.

Decemberbarn
1/31/15, 7:15 PM
#6

Det är oerhört svårt att färga som på bilden, själv har jag experimenterat med olika färger på mitt hår själv i flera år men skulle inte våga ge mig på det för det är alldeles för svårt. Bara att få en jämn färg hemma kan vara svårt beroende på om håret är färgat innan, utväxt osv. Så om du vill ha som på bilden tycker jag verkligen att du ska gå till frisör, annars är risken för misslyckande riktigt stor. Vill du rött hår hemma så tycker jag att du ska färga hela håret i samma röda färg för att minska risken för misslyckande. När jag hade rött så färgade jag först med en permanent färg och sen använde jag directions färg ungefär varannan vecka för att hålla färgen fin! Den permanenta jag använde heter Color live xxl och kommer från schwarzkopf och finns i några olika röda nyanser. Den säljs lite överallt, Ica, Åhléns, hm osv! Förpackningen är blå. Directionsfärgen jag använde heter vermillion red och är lite mörkare röd, typ vinröd men de har flera andra röda nyanser också. Den säljs på shock, blue fox, googla så hittar du! Lycka till med färgningen!

Annons:
hahael
1/31/15, 7:20 PM
#7

Som #6 sa så är det svårt att färga så, om din vän inte är riktigt duktig/vet vad hon gör så kan de bli mycket problem, ta det försiktigt :) Annars är frisör nog det bästa alternativet

Klart att laxen ska ha en jolle

SmillaM
1/31/15, 7:54 PM
#8

Tack för alla svar! Min kompis verkar ha koll på hur man gör, hon har själv köpt från manic panic när hon skaffade blå dip dye. Jag har kollat runt lite på manic panic produkterna, vad tror ni kommer att behövas? Vilken färg eller vilka färger ska jag blanda för att få som den röda färgen på bilden? Den ljusa delen kommer jag prova, i värsta fall, får man väl bara ta och klippa topparna.;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: