Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1076 ggr
[Emilia-W]
2015-02-08 14:29

Livet efter döden?

Hej!

I skolan har vi fått en jättestor uppgift om kristendomen, jag har letat jättelänge men har inte hittat ett direkt svar på vad som händer efter döden i kristendomen. Någon som vet? Jättetacksam för svar! 🙂

Annons:
[0123]
2015-02-08 14:33
#1

Vad jag vet så finns det ingen som vet nånting om livet efter döden för att det finns ingen som färdats till livet efter döden och sen tillbaka till livet innan döden. ^^

Scorpio97
2015-02-08 14:35
#2

Har ni inga religionsböcker? (:

Annars kanske denna sida svarar på frågan? http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/efterdod.htm


//Jessie

Aleya
2015-02-08 14:35
[Emilia-W]
2015-02-08 17:20
#4

#1 Men i varje religion finns det något som sägs hända efter döden.:) #2 Nej vi har faktiskt inte fått någon bok men vi har fått ett bildspel, där står det dock inte så utvecklat och jag satsar på högt betyg. Tack för länken! :)

Aleya
2015-02-08 17:24
#5

#4 hur kan man inte få böcker? Lär dig isf det fina med Google. Tog mindre än fem min att fixa fram länken, kopiera och skicka den till dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Emilia-W]
2015-02-08 17:31
#6

#5 Vi fick Somsagt ett bildspel men eftersom att jag satar på högre betyg måste jag utveckla mycket mer. Jag har sökt på google men hittade ingen länk som jag fattade riktigt och vissa av länkarna hade jättemycket text och därifrån fick jag inte riktigt ihop något. Vissa handlade inte alls om de jag jobbar med. ;)

Annons:
hund_katt
2015-02-08 18:45
#7

Men det finns ju folk som dött, men som man sedan fått igång igen(typ varit döda i någon minut, sen har man fått igång hjärtat igen) eller sånna som legat i koma. Har varit dom som legat i koma i flera år, sedan vaknat igen. Ibland har jag hört någon berättat om T.ex sin släkting som legat i koma eller varit död i några sekunder. Sen har deras släktingar berättat att dom typ sätt ett ljus osv. Men varför frågar inte forskare dessa personer som har varit med om döden? Då skulle man veta vad som händer efter döden? Eller? Nu kanske jag kapade din tråd TS, säg till isåfall c:

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[134643]
2015-02-08 22:05
#8

#7 Nu spekulerar jag bara, har ingen fakta bakom mig! Men är det inte så att när hjärtat slutar slå, så dör man inte direkt? Hjärnsignaler och sådant fortsätter väl ett tag efteråt? För isåfall skulle alltså människor vars hjärtan slutat slå och sedan börjat igen inte faktiskt varit 'helt' död. Med andra ord kan de alltså inte förklara livet efter döden, utan bara när de var döende. Spännande tanke dock, just livet efter döden är så frustrerande att tänka på eftersom det finns en risk att man aldrig får svaret på det heller haha. Och till ts: googla runt lite, annars kanske du känner någon som är kristen? Det jag har lärt mig är dock att man kommer till en slags himmel, paradiset, men om det är en plats eller en sinnesstämning vet man inte riktigt. Men är inte så insatt i kristendomen så jag vet inte riktigt :)

Scorpio97
2015-02-09 14:45
#9

Om du inte hittar någon bra sida, kanske du har någon präst i närheten du kan fråga? Vi gjorde så när vi hade en stor uppgift om kristendomen i högstadiet, och prästen tyckte det var jätteroligt att vi kom och frågade saker. Då kan man dessutom få det förklarat på ett annat vis än om man  bara läser en text.


//Jessie

[Emilia-W]
2015-02-09 15:18
#10

#7 Jo det har ju funnits människor dom dött eller hjärtat har iallafall slutat slå på t.ex ett operationsbord och sedan har läkare fått igång deras hjärtan igen.

#8 & #9 tack för hjälpen! 🙂

[Tilde]
2015-02-09 22:17
#11

#8 Helt riktigt så är man först död när man är hjärndöd och utan puls. Man kan inte återuppliva en helt död person. Tekniskt sett måste det finnas något slags hjärtslag (då oftast väldigt svagt och väldigt ojämnt) för att kunna "få igång hjärtat", alltså få det att slå i rätt takt. Därför måste användning av hjärtstartare ske väldigt väldigt snabbt efter att hjärtat slutar slå. Det fungerar med andra ord inte direkt som i de flesta filmer :)

Vad jag vet så tror kristna på himlen (vissa även helvetet). Det finns inget liv som så efter döden, utan man hamnar i himlen helt enkelt… Vet inte hur jag ska förklara det då jag främst har hört det från min troende syster. 😛

hund_katt
2015-02-09 22:21
#12

Men en person i koma, är inte det en hjärndöd person, bara att man kan hålla igång hjärtat på 'tekniska' sätt. Iallafall vad min syster sa till mig för rätt många år sedan, dock så gillade hon att proppa i mig all möjlig skit haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[134643]
2015-02-09 22:26
#13

#12 Är man i koma kan man vakna upp igen, och det kan man inte om man är hjärndöd vad jag vet. Därav uttrycket att bli en grönsak :3 Kan vara ute och cykla haha, men så är det i filmer i alla fall ;)

Annons:
jossan...
2015-02-10 07:26
#14

jag kände en som bibelforskade förut och hon sa att: efter döden inom kristendomen sa allt bara bli svart, man somnar utan att drömma… Kommer man inte till himlen? nej men en dag när jorden väl håller på att gå under så kommer gud att ingripa och då kommer jorden bli som paradiset och då kommer alla goda människor som levt komma tillbaks till jorden… Det var vad hon sa till mig iallafall… så då är det väl som att man kommer till himlen direkt eftersom att tiden går så snabbt när man sover…

Gud vad bra jag stavar…

[Emilia-W]
2015-02-10 17:32
#15

Tack allesammans! Jag hittade en massa fakta som min lärare blev nyfiken på och började fråga massa frågor, jag fick även högsta betyg så allt jobb var inte helt i onödan. 😃

jossan...
2015-02-11 22:57
#16

Vad bra!!! grattis!

Gud vad bra jag stavar…

Zepp
2015-02-13 18:19
#17

Jaaa.. tänk vad tråkigt det blir när man är död!

Altså.. livet kan vara långtråkigt, men tänk efter att ha varit död i 400 år och inte jorden är på väg att gå under ännu.. f*n vad långtråkigt innan gudarna kommer och väcker upp en!

Så det som händer när man är död är att man får spader av all långtråkighet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jossan...
2015-02-14 17:29
#18

fast man har ju inte tråkigt när man sover;)

Gud vad bra jag stavar…

Zepp
2015-02-14 17:34
#19

Näe.. för man drömmer!

Hur vet man att man om man drömmer när man är död?

Mest troligt gör man inte det.. iallafall inte sedan man blivit kremerad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: