Annons:
Etikettövrigt
Läst 3561 ggr
uz00x
2/13/15, 5:13 PM

Hur mycket pengar bör man spara?

Hur mycket pengar bör man sparat innan man flyttar hemifrån? :)

Annons:
Scorpio97
2/13/15, 5:17 PM
#1

Beror ju på lite vart man ska bo och så. Men du ska ha råd med minst två månadshyror (dom vill ofta ha en i förväg), sen blir det  ju en del kostnader för möbler och mat just när man flyttar in. Sen bör du ju ha koll på hur stora inkomster du har, och ungefär vad du kan lägga på mat och allt annat varje månad (mobil, internet, försäkringar, eventuellt el och vatten osv).
Köper man bara det allra nödvändigaste och får tag på en billig lägenhet krävs det inte så mycket. Syrran hade runt 20-30'000 kr när hon flyttade tror jag.

Här står det lite: http://www.ungkonsument.se/Flytta-hemifran/


//Jessie

catcult
2/13/15, 5:17 PM
#2

Så mycket att man kan be vem som helst att dra åt helvete. 😉 Det rådet gav min mamma mig, men mer som en generell riktlinje att tänka på när man flyttat hemifrån och bor själv.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Scorpio97
2/13/15, 5:23 PM
#3

Apropå råd från föräldrar, så brukar min mamma säga att du alltid ska ha tillräckligt mycket pengar sparade att du klarar dig i minst tre månader, även om du inte får några andra pengar. Det tycker jag är ganska bra råd.


//Jessie

Calcifer
2/13/15, 5:23 PM
#4

Det beror ju på hur du ska flytta hemifrån. Är det för att studera behöver du inte spara nästan något alls då CSN bidrar med det mesta. Vill du flytta utöver det för att kunna skaffa jobb i framtiden bör du ha 20-30 000 undanlagt ifall du inte får jobb på en gång.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2/13/15, 5:29 PM
#5

Beror helt på.  Jag hade nästan inget sparat men fick mycket möbler mm, likaså sambon.
#4 Hur menar du med att CSN bidrar med det mesta?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2/13/15, 5:32 PM
#6

#5 Alltså, om du flyttar hemifrån och studerar och får CSN så får du ju varje månad pengar till mat, hyra, etc. Så vida man inte bestämmer sig för att bo ensam i en fyra, men då får man skylla sig själv egentligen. CSN är ju till för att man ska ha råd att studera och leva, men man blir inte rik på det precis. Däremot om man inte studerar och vill flytta till eget bör man ha en ganska stor summa undansparad annars finns risken att man inte hittar jobb i tid och blir vräkt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Fridaaaa
2/13/15, 5:34 PM
#7

#6 Aha du menar så. Nja får och får. 3000kr ungefär är bidrag resten får man ju låna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2/13/15, 5:35 PM
#8

#7 Ja "får" får man ju inte, tekniskt sett. Men man har ju så man överlever. Vill man studera på annan ort och ha egen lägenhet och inte ta CSN lån så får man ju spara ihop en rätt rejäl stor summa pengar innan. Nu tänkte jag dock inte på lån/bidrag utan generellt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2/13/15, 5:38 PM
#9

#8 Ja det bästa är ju att spara, speciellt om man då inte får sommarjobb på sommaren eftersom man är utan bidrag då. Jag oroar mig alltid var sommar nu när jag studerar om jag ska få sommarjobb eller inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2/13/15, 5:49 PM
#10

#9 Det beror på vart man studerar faktiskt. Ibland, om man har tur, bor man i studentlägenheter som endast har 10 månaders hyra, vilket betyder att de inte kräver hyra under sommaren. Jag har dock bara bott där det ska betalas hyra året om och därför studerat på sommaren också för att få bidrag/lån.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zepp
2/13/15, 5:50 PM
#11

Tja man får väl ha till handpenningen, flyttkostnaden och möblemang.. säg i runda slängar en halv miljon!?

Oså tre månadslöner som bara står där utifall!

Har man bil kan man lägga på ytterligare en månadslön.. som bara står där!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2/13/15, 5:51 PM
#12

#10 Ja om man bor i studentlägenhet, men man måste ju ha pengar till mat och andra räkningar 😉 Jag bor inte i sån lägenhet. Plus då som sagt måste man ha pengar till annat 😛 Så har inget annat väl än att sommarjobba. (hade jag fått göra även med studentlägenhet). För orkar inte studera 100% året om nämligen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2/13/15, 6:05 PM
#13

#12 Men det är ju valbart. Alltså, om man studerar på sommaren för att ha råd med saker eller om man arbetar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zepp
2/13/15, 6:11 PM
#14

För det första tycker jag frågan är felaktig.. dvs TS fråga!

Man behöver inte ha något sparat innan man flyttar!

Det man däremot behöver kika mer på är vilken månatlig inkomst man har!

Det normala är att boende tar minst en tredjedel av ens månatliga utgifter.. så egentligen bör man i första hand kika på de övriga 2/3, och om man har inkomster för ytterligare 1/3!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2/13/15, 6:15 PM
#15

#13 Ja om det finns heltidskurser som man kan/vill läsa ja är det valbart 🙂

#14 Nja håller inte med. Inget som säger att man behöver men inte heller att man inte behöver.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: