Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 769 ggr
SmillaM
2015-02-14 18:17

Skapa mer känsla i sagan? :)

Går rakt på sak 😎På svenskan i skolan håller vi på med att skriva sagor. Jag är rätt så nöjd med in saga, jag vill att den här uppgiften möjligtvis ska höja mitt betyg i svenska.

Jag önskar att få feedback av er, om jag lägger ut sagan här, tror ni att ni skulle orka läsa den?😊

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
Scorpio97
2015-02-14 18:22
#1

Jag kan läsa om den inte är jättelång, annars finns ju även skrivlust.ifokus.se (:


//Jessie

SmillaM
2015-02-14 18:26
#2

Hm, det beror på vad som räknas som lång. Ni behöver nog inte läsa den, hur tycker ni att man kan skapa mer känsla i saga?

Aktiv på kanin.ifokus.se

mrsmrs
2015-02-14 18:58
#3

Jag kan tänka mig att läsa den :)

Målande språk som ger en en känsla av miljöer, utan att det blir klyschigt, är ofta bra. Googla synestesi, finns en wiki-artikel som förklarar vad det är! Det brukar skapa rätt mycket liv å feeling att använda sig av den tekniken lite :)

ostbollen
2015-02-14 19:11
#4

Lite "förskole tips " kanske men om man ger ett exempel: Det bodde en häxa i skogen! Eller: Långt in i den mörka skogen bodde en kort häxa med vårta på sin långa näsa i ett litet, litet brunt hus med ruttet tak. Då får alla en bild i huvudet hur det ser ut vilket ger den mer "känsla och inlevelse"

Whippet
2015-02-14 22:26
#5

Ja vill gärna läsa

I'm out Vilar huvudet i handen

[134643]
2015-02-14 22:34
#6

Mycket gestaltning, miljö- och personbeskrivningar skulle jag säga! Jag läser gärna din berättelse om du fortfarande vill ha någon som gör det :)

Annons:
Fia9000
2015-02-14 23:09
#7

Beskriv miljön så att man förstår på ett ungefär hur det ser ut utan att göra en superlång ren miljöbeskrivning som man ändå oftast inte orkar läsa. Ha gärna med lite av huvudpersonens tankar och känslor också, då lär man typ känna karaktären som det handlar om vilket enligt mig automatiskt gör boken/berättelsen bättre och "levande". Jag läser en del berättelser på wattpad och där är det många som glömmer saker som t.ex. hur olika personer ser ut och har väldigt många karaktärer i onödan, vilket gör det svårare att hålla i sär dem bara med hjälp av namnet. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[Tilde]
2015-02-14 23:39
#8

Jag älskar målande språk med långa meningar och kanske annorlunda meningsuppbyggnad. T.ex. istället för "Det regnade mot fönstret/Regnet öste ner mot fönstret" kan man skriva saker som "Fallande från himlen kom regnet vars droppar smattrade mot den kalla fönsterrutan" med lite mer målande språk efter :)

Skrev en novell som projektarbete under gymnasiet och fick MVG för den intressanta storyn och mitt fantastiskt poetiska språk 😉

[EmmiieErixon]
2015-02-15 00:03
#9

Mitt tips är att som ovan säger använda ett målande språk men också efter smaker känslor och ljud. Hur låter det, vad luktar det, vad smakar det och hur känns det att ta i. Våga beskriva med många ord och kanske ovanliga ord, brukar tänka att skriva så som en kock beskriver maten i ett matprogram.

[Tilde]
2015-02-15 11:47
#10

Jag tar mycket inspiration från hur Joyce Carol Oats skriver, speciellt från hennes ena bok då hon har väldigt långa meningar och boken blir nästan som om en dikt. Jag rekommenderar därför att läsa böcker av olika författare och ta inspiration från den du helt enkelt tycker om bäst. :)

Upp till toppen
Annons: