Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2195 ggr
Foooer
2/17/15, 9:54 PM

Prao platser?

Jag har prao i 1 vecka om någon månad(går i 8:an). Jag vet några ställen jag skulle kunna tänka mig praktisera på men vet inte riktig vad man gör om man är på ställena eller om man ens får praoa där. Jag skulle även gärna kunna tänka mig att ha en praktik plats där man skulle kunna få helg jobb/sommarjobb efter. 

Så, det jag har tänkt mig är bland annat dagis, café, en lokaltidning eller på ett hunddagis. 

Men tar lokaltidningar emot praktikanter och vad får man isåfall göra? 

Vad gör man på ett café om man praktiserar?

Hur kontaktar man stället man vill praktisera på, på ett bra sätt? 

Jätte tacksam om ni kan svara på frågorna här över och får ni jätte gärna dela med er av era praktiker, var jobbade ni och hur var det! :)

Annons:
Hoseok
2/17/15, 10:09 PM
#1

Gå dit och fråga efter personalansvarig! Sen säger du "Hej mitt namn är -namn- och jag kommer från -skola- och vi ska ha prao i 1 vecka, jag undrar om jag skulle kunna få praoa hos er?" 

Du kan även ringa!

Det värsta som händer är att de säger nej, då testar man bara andra ställen. :)
Lokaltidningar kan ta emot prao. Då får man nog mest sitta och se vad andra gör, kanske hjälpa till med något litet.

På café kanske du får förbereda mackor, ställa fram saker, kanske servera.

Foooer
2/17/15, 10:12 PM
#2

Okej tack så mycket för svaren! Får se vilket det blir, vi måste tydligen välja på fredag.. ;)

NordicSunset
2/17/15, 10:36 PM
#3

Tror inte man kan få sommarjobb på dagis (?) är inte helt säker men jag tror att det krävs utbildning för det. Men lycka til!:) Jag själv har ingen aning vart jag ska praoa..

Be the best version of you.

  • Zoella
Flöffo
2/17/15, 10:58 PM
#4

Ni har inget konto på praktikplatsen.se då? Annars får du väl ringa/mejla eller gå och fråga på platserna du vill praoa på :)

Jag har praoat på Willys och en djuraffär, denna gången ska jag praoa på dagis :)

//Flöffo

Hoseok
2/17/15, 10:58 PM
#5

#3 Förskolor tar ibland in praktikanter. Men då måste man nog vara äldre.

[134643]
2/18/15, 7:57 AM
#6

Jag praoade på ett café, och då fick jag förbereda mat på morgonen, servera, diska, ställa fram saker, göra i ordning fika och liknande. Det var superkul, speciellt rushen som kom vid lunchtid :3 Om du har möjlighet borde du absolut gå dit personligen och fråga om praoplats, är mycket större chans att få en då ^^

Annons:
smellcaramell
2/18/15, 8:10 AM
#7

#5 självklart får man praoa på dagis, dock påpekade #3 att man ej kan få sommarjobb på dagis i och med att det kräver utbildning i pedagogik och kanske något mer. :)

Hoseok
2/18/15, 8:48 AM
#8

#7 Fast jag syftade mer på sommarvikariat och Praktik över sommaren, vilket finns. Jag har praktiserat på förskolor, över sommaren, utan utbildning. Men som jag sa så är det inte aktuellt för någon i TS ålder. Det var mer ett konstaterande.

Foooer
2/22/15, 7:28 PM
#9

Tack för svaren iallafall! Sommarjobb och helgjobb är inte så viktigt att få via praoen även om det såklart skulle vara ett bonus! 

Jag har iallafall fått en praktik plats på en klädaffär, tror det kommer bli bra! :)

Hoseok
2/22/15, 7:34 PM
#10

Så kul! Lycka till.

hund_katt
2/22/15, 8:28 PM
#11

Jag ska praoa på Max Hamburgare vecka 10 :) det jag kommer få göra där är att städa och göra sallad. Tror det är ungefär samma på café, Asså städa, sen kanske få göra något enkelt som typ mackor eller nåt. Jag hade frågat flera hunddagis om jag kunde få praoa där. De flesta ställen var det 'vi tar bara emot gymnasieelever' , det var bara ett (av dom jag frågade) som tog emot yngre elever. Dock fick jag inte praoa där eftersom hon inte behövde hjälp för det var rätt lugnt på dagiset den veckan. Dock tyckte jag att det kanske skulle vara bra att praoa där då, så hon kan lära mig saker och ting i lugn och ro. Haha. Dagis brukar ta emot praoelever. Typ alla jag känner som velat praoa på dagis har fått göra det.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

NordicSunset
2/23/15, 8:03 PM
#12

Lycka till ni som har hittat. :) Har någon några rips till mig? Jag vet fortfarande inte, Hörde med länsstyrelsen och frågade om de tog in praoelever på djurskyddsavdelningen men det gjorde dom inte, Har även mailat en tidning men inte fått svar än.

Be the best version of you.

  • Zoella
Molekylflickan
2/23/15, 9:45 PM
#13

Min pappa tog saken i egna händer och fixade plats på fiskemottagningen. Kommer få lära mig rensa fisk, haha. Vi satt och diskuterade lite och han tyckte att det hade varit kul. Han tycker om att gå emot strömmen, inte mig emot. Några klädesaffärer och så har jag nog ändå inte riktigt lust med, tror jag. Testa på det du är intresserad av, eller tänk utanför boxen och testa något du aldrig tänkt dig. Du kanske hittar nya intressen och nya framtidsideer. Något originelt skadar inte, tror jag. Man kanske också upptäcker att det inte alls var kul och bra, och då vet man det :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
Upp till toppen
Annons: