Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 736 ggr
Nelley
2015-03-01 22:26

Solbrist

Så nu är vintern alltså slut, enligt tiden men inte nödvändigtvis vädret, haha! Har märkt att fler skrivit av sej här om dåligt mående/depression nu på året. Kan det bero på d vitamin brist? Försöker alltså inte göra folks problem till bagateller eller så, men menar att om det hade kunnat (för vissa) undvikits så lätt genom nåt så enkelt som D-vitamin tillskott. Det är ju så att det inte är tillräckligt med sol i Sverige på vintern för att få i sej det man behöver, helt enkelt. Äter du D-vitamin tillskott?👍

Annons:
Molekylflickan
2015-03-01 22:41
#2

Det är nog lite så, vi blir alla lite tröttare och segare och då deprimerade. Grått och mörkt påberkar i alla fall mig. Äter dock inte tillskott, men har gjort :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Scorpio97
2015-03-01 22:42
#3

Jag äter D-vitamin vintertid. Har droppar utskrivna pga tidigare brist, samma som man ger till småbarn. Tar dock inte regelbundet. Börjar jag känna mig deppig eller kommer på att jag inte tagit på ett tag så tar jag några droppar. Sen vet jag inte om det faktiskt hjälper eller om det bara beror på att jag tror att det hjälper. Jag brukar även vara ganska nere under dom mörkare månaderna. 

Jag märker helt klart att folk i min omgivning är tröttare och inte verkar lika glada den här tiden på året, så jag tror det kan stämma. Vet inte hur många personer jag har sagt åt att kolla upp värdena med blodprov eller köpa d-vitamin (det ska helst vara D3, inte D2) för att prova.


//Jessie

Jojaton
2015-03-01 23:04
#4

Jag får alltid lite vinterdepression, är överlag väldigt väderberoende - blir alltid på bättre humör när det är fint väder, och kasst väder kan verkligen få mig att må dåligt. Är alltid väldigt osocial, trött och ibland lite likgiltig till vissa grejer på vintern, har liksom ingen energi. Tar inte d-vitamin tillskott men borde antagligen göra det!

Johanna - Instagram

CaptainBunchie
2015-03-01 23:06
#5

Jag får alltid vinterdepression. Nu i vinter tog vi tag i det och min mamma skickade mig på blodtest på vårdcentralen. Inget fel på mig förutom just D-vitamin-brist. Så fick därefter piller utskrivna som jag äter varje dag, och jag är inte säker på om jag inbillar mig eller om jag faktiskt blivit piggare. Från att gå från zombie till typ-okej är väl ett framsteg iallafall.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Tilde]
2015-03-02 19:05
#6

Jag brukar ta tillskott: vitamin D & C (fast tar främst C när jag börjar bli förkyld), fiskolja, magnesium och ibland lite mer. 😛

Annons:
[pusselbit]
2015-03-02 19:38
#7

Haha jag har också gått och tänkt på det. Har varit TRÖTT, orkeslös, lätt nedstämd, haft ont i huvudet nacklob, pannan och runt ögonen på senaste

Nelley
2015-03-02 21:22
#8

Jajuste själv tar jag B-vitamin tillskott och linfröolja, ibland C-vitamin också. Men skulle nog definitivt behöva D också!😉

[EvelinaL]
2015-03-02 21:55
#9

Man kan också må väldigt dåligt psykiskt ifall man har b12 vitamin brist.

Upp till toppen
Annons: