Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 864 ggr
angelitoo
3/6/15, 10:11 PM

Ensam

Jag har svårt för att förklara saker men ska försöka mitt bästa. Så jag har alltid varit väldigt blyg och osäker, och brytt mig väldigt mycket om vad folk tycker om mig. Jag har nästan alltid försökt passa in och klätt mig osv som alla andra, förutom i 7-an till 9-an då jag vågade vara mig själv mer, vilket resluterade i att jag blev mobbad. Jag har alltid känt att jag har svårt att passa in någonstans och jag har haft svårt att få vänner, men mycket lättare att bli av med dem. Jag vet inte ens vad jag gör, jag försöker alltid mitt bästa för att vara snäll men ändå råkar jag alltid göra någonting som sårar någon utan att jag tänker på det. Så iallafall, i åttan hittade jag ett kompisgäng och vi gjorde allt tillsammans. Bara det att det var mycket drama och att man i många fall även där behövde anpassa vad man tyckte osv för att inte uppröra någon. I ettan på gymnasiet började jag i en annan skola en dem, men vi fortsatte umgås utanför. Men i januari så hade vi krök hos en av dem som vi brukar, sen drack jag för mycket och spydde supermycket den kvällen. De vart sura och uteslöt mig från gruppen. Och de var i stort sätt de enda vännerna jag hade, har 3 kvar, varav två av dem har fullt upp med sina pojkvänner och en annan umgås med många andra som inte är jag också, som jag inte känner. Och jag är livrädd för sommaren, jag vill inte ligga ensam hemma och göra ingenting, vilket det ser ut som nu, jag vill ha folk att umgås med som jag kan ha kul med, folk som jag kan få må bättre och tvärtom. Så har ni några tips på hur man kan hitta en ny vängrupp/nya vänner?

Annons:
Varga
3/6/15, 10:34 PM
#1

Usch vilken jobbig situation - det här med vänner är knepigare än vad det kanske verkar. Jag har fått tänka efter både en och två gånger hur min vänkrets ser ut, vilka som faktiskt är bra vänner och vilka man kanske mest ska ha som ytliga bekanta.

Först och främst så beror det ju lite på var i landet du bor - i större städer finns det oftast olika aktiviteter man kan delta i där man träffar likasinnade. Jag dansar till exempel magdans och där träffar jag andra som gillar det. Sen bor jag i Stockholm vilket gör att det är relativt lätt att gå ut och prata med folk på caféer, tunnelbanan eller vad som helst. Det för mig bästa sättet är dock att träffa vänner genom andra vänner, men det kan vara svårt om man sitter i en sån situation som du gör…

Själv satt jag faktiskt i en väldigt liknande situation i 18-årsåldern. Kom från en liten håla, trivdes inte med folket i min klass och hade aldrig direkt bondat med någon i klassen innan. Jag var dessutom superblyg och vågade inte riktigt ta kontakt med folk. Min mamma hade tvingat iväg mig på lajv (levande rollspel) några år tidigare och det blev för mig en räddning.

Summan av kardemumman - hitta något som du tycker är intressant och leta efter likasinnade. Antingen på nätet eller på någon aktivitet i närheten. Det bästa är alltid, alltid att vara sig själv och ärlig mot sig själv om vem man faktiskt är, även om man ibland känner att man vill ändra sig för att passa in. Men det finns alltid personer där ute som passar med dig, oavsett vem du är!

Nelley
3/6/15, 11:16 PM
#2

Var bor du?😃

angelitoo
3/7/15, 11:49 AM
#3

Bor i en liten förort till Stockholm, men det tar ungefär 25-30 minuter in till stan så det är inte så långt bort :D

Varga
3/7/15, 12:54 PM
#4

Det är ju jättebra, då har du massor av möjligheter! Vad för typ av intressen har du, är det något du är intresserad av att prova? :)

Nelley
3/7/15, 1:26 PM
#5

Jag bor i örebro (Haha😃) too bad.😕

Eclips
4/24/15, 10:44 AM
#6

Jag kan vara med dig :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: