Annons:
Etikettövrigt
Läst 1639 ggr
[Lollo 97]
3/9/15, 8:06 PM

Vill vara ensam

Är det normalt att typ vilja vara ensam hela tiden. Jag vill helst vara ensam på de flesta raster på skolan. Jag vill inte ha med kompisar hem. Har en kompis som frågar typ varje dag om hon får följa med mig hem men brukar alltid dra en vit lögn typ att jag ska åka bort senare eller något.

Vet inte om det kan bero på att jag har ont i kroppen och vill inte göra särskilt mycket. Men jag vill alltid umgås med djur men inte människor. Min bästa vän är en kanin. Kanske låter as töntigt detta men det är så jag känner.

Annons:
Molekylflickan
3/9/15, 8:19 PM
#1

Det är helt normalt :) Jag är precis likadan. Jag släpper dessutom inte gärna in folk i mitt liv så fort, har en stor personlig sfär och blir liksom "utmattad" och jätteless när jag tvingas umgås. Fast jag har en vän som jag kan umgås med, då är jag riktigt pratig och social. Känner du att du behöver få vara ensam så är det helt okej :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Scorpio97
3/9/15, 8:19 PM
#2

För mig har det alltid varit så. Har haft kronisk huvudvärk sedan 2009 och efter en dag i skolan är jag helt slut. Jag skulle aldrig orka umgås med kompisar i flera timmar efter det, jag skulle bara bli irriterad och tycka det var jobbigt. Att umgås med familjen, djuren eller prata med människor på internet går bra. Men får inte jag vara helt ensam minst någon timme om dagen blir jag galen. Det är helt enkelt så jag är. 

Självklart är det okej att vilja vara ensam. Men om det bara beror på att du har ont, så kanske du borde kolla upp orsaken till smärtan? (Om du inte redan gjort det alltså). Om du förr brukade vilja umgås med människor men nu inte vill det, utan isolerar dig själv kan det faktiskt vara ett tecken på att du mår dåligt psykiskt, och då kan du behöva träffa en kurator eller annan utbildad person. 

Men människor är helt enkelt olika sociala, och har olika stort behov av att få vara själv. Du får försöka förklara det för din kompis, det kan ju inte vara roligt att komma med bortförklaringar varje dag.


//Jessie

Vikan
3/10/15, 6:50 PM
#3

Är exakt likadan, fäster mig vid få personer som jag orkar vara med. Föredrar djur och mina kompisar i skolan vet det. ^^

[134643]
3/11/15, 10:56 AM
#4

Det är inget konstigt, du är antagligen bara introvert c: Det viktigaste är att du lyssnar på dig själv och dina behov, och inte gör det som andra anser normalt/eller vad du tror att andra gör. Det är inget fel med att vilja vara för sig själv ett tag om det är det du mår bra av :)

Mollypierce
3/11/15, 4:35 PM
#5

Jag är också så :)

Cazzos
3/11/15, 6:20 PM
#6

Finns många som är så och är absolut inget konstigt! 

Jag kan vara med mina vänner länge men behöver också ensamtid. Om jag har en vän som vill umgås efter skolan så brukar jag alltid vara ärlig och säga att jag inte vill och att jag vill vara ensam. 

Jag tycker att du också ska vara ärlig mot din kompis, kan hon inte acceptera det så är det inte en riktig vän 😛


Annons:
Corgitok
3/12/15, 11:31 AM
#7

Är också så. Har flera personer som frågar mig ungefär varje dag, jag orkar inte.

Föredrara djur också men har dock få. (inga mysdjur eller djur man ska röra sådär)

Blir utmattad av att bli frågad helatiden, vet inte varför. Kan liksom chatta 24/7 men inte umgås socialt även fasst jag tycker om det på stunden ja e där. (Blir trött av tanken o så)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: