Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 5073 ggr
Ridskummis
3/15/15, 8:27 AM

Börja om ettan på gymnasiet?

Hej! Jag är 17 år och går just nu i första året på gymnasiet. I höstas så gick jag på programmet ekonomi-ekonomi i en skola där alla kände varande sedan innan (de hade 7,8 och 9:an där) och eftersom jag är ganska blyg så hittade jag ingen vän och blev utfryst från klassen… Så jag bytte till naturbruk(häst) efter ca 2 månader jag började där bara för att 2 av mina bästa vänner gick där och jag ville så gärna vara med dem igen även fast jag visste att utbildningen inte passade mig. Så sen i höstas har jag gått på NB och trivs med mina vänner! Dock så har jag inte trivs med häst ämnena och själva ridningen där (har häst hemma) och jag vet att detta är inte det jag vill hålla på med när jag sedan går ut gymnasiet. Jag vet att jag har valt fel gymnasium och det känns lite för jävligt att gå 3 år med ämnen som jag inte trivs i. Jag älskar verkligen att plugga och jag vet att jag borde gå ett högskoleförberedande program egentligen… Därför funderar jag på att börja om ettan och välja antingen Sam-beteende (historia, psykologi och engelska är mina favo ämnen) eller ekonomi-juridik. Dock är jag super rädd att jag inte kommer hitta nya vänner ifall jag byter skola igen och bli utstött ännu en gång och förlora studiemotivationen. Jag kommer smt vara 1 åt äldre än alla vilket kanske är konstigt? Snälla hjälp mig så jag kan ta ett beslut! Tacksam för svar! (Skriven på surfplatta så kan vara stav fel)

Annons:
[134643]
3/15/15, 8:53 AM
#1

Jag tycker absolut att du ska byta! Du kan ju inte veta ifall du får nya vänner eller inte om du inte testar, det kan ju bli absolut fantastiskt! Det där med åldern spelar ingen roll alls. Jag går som du första året, och än så länge 16. Vi har både 16, 17 och 18åringar i klassen och det är inte något man tänker på alls :)

Turast
3/15/15, 10:05 AM
#2

Jag har börjat om ettan för att jag bytte linje :) Jag märker inte av att jag är 1 år äldre och det är sån minimal skillnad att det inte är något att bry sig om :)

De flesta i ettan brukar ju vara rätt blyga i början så utnyttja det och ta mod till dig och säg hej till några och försök starta en konversation :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Halcyon
3/15/15, 10:35 AM
#3

Jag går sam-beteende och vi har en tjej i min klass som började om ettan i vår klass. (hon är alltså 97:a) Ingen som tänker på det, mer än typ "Neejjj va fusk att du får gå ut på krogen nu och alla nattklubbar!" haha.. men det är ingen som ser ner på henne eller tycker det är konstigt. :)

Känner du att du har valt fel - byt!

we're always chasing that paradise

[EvelinaL]
3/15/15, 10:11 PM
#4

Bättre att man går en linje man verkligen vill gå än att känna att man valt fel senare i livet.  Vänner är sådant som kommer och går och kan man inte hålla kontakten oavsett om man går i samma skola eller inte så kanske de inte är mycket till vänner att ha. Ni kommer ju ändå sluta skolan någon gång och ni kommer ju antagligen inte jobba med varandra hela livet.

[EmmiieErixon]
3/16/15, 1:29 PM
#5

Jag ska byta från Frisör till Ekonomi och kommer vara 18 när alla är 16-17 men jag kommer inte tänka på det direkt. Jag är med superblyg och ganska tyst av mig. Men du ska inte oroa dig för att bli utfryst igen för det är en ny årskull med nya människor och denna gången kanske de inte alls känner varandra :) Och sedan som de andra säger ovan trivs man inte så är det inte bra. Stå på dig och gör vad ditt hjärta vill :)

Ridskummis
3/16/15, 1:50 PM
#6

Tack för svaret alla :) #5 går du fortfarande kvar på frisör eller har du "hoppat av" tills innan höst? :3

Annons:
Mannez
3/16/15, 1:51 PM
#7

Jag började på naturbruk 2013, var väldigt utfryst i klassen och mådde skit av att gå där. Ridningen var kul, men alla andra ämnena gillade jag inte.

Så när vårterminen började så valde jag att hoppa av och i höstas började jag på vård och omsorgsprogrammet. Trots att de flesta är 98:or och jag 97:a så har jag fått många underbara vänner, ett år är ju knappt någon skillnad alls. Vi har yttligare en 97:a i min klass, två 96:or och en 95:a.

Trivs du inte så hoppa av och gör ett nytt försök! :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Hoseok
3/16/15, 2:30 PM
#8

#7 Haha läskigt, du gick likadant som mig. Naturbruk sen vård och omsorg.

Jag har hoppat av gymnasiet två gånger. Det är inga som helst problem. Jag har alltså varit två år äldre än resten av folket i min klass när jag tog studenten.

Afturelding
3/16/15, 3:54 PM
#9

Jag bytte linje i tvåan, och var alltså två år äldre än de andra när jag började på den nya linjen. Inget konstigt alls.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sugar Mist
3/16/15, 11:33 PM
#10

Jag ska också gå om ettan och ser inga problem med det, hade 97or i min klass nu iår och glömde ofta bort att de var äldre, man tänkte inte så mycket på det. Tror säkert det kommer vara likadant nu i höst när jag går om :)

-

[EmmiieErixon]
3/17/15, 12:43 PM
#11

#6 jag går kvar men kommer gå ut med F (om jag nu inte råkar bli godkänd i något haha)  i alla frisör ämnen.  Kommer alltså vara på lektionerna och delta till viss del. Detta är för att jag är i behov av bidrag och tillägg då jag inte bor hemma längre :)

hannaj98
3/17/15, 6:27 PM
#12

Vill bara säga att i min klass (ettan på gymnasiet) går det 2 97or, 2 99or och resten 98or. Detta är absolut inget konstigt och inget någon pratar om. Den ena 97an är öppen med varför hon går i ettan när hon är 97a och den andre undvikte frågan när han fick den första gången och sen dess har ingen i klassen frågat. Det är verkligen ingen skillnad mellan åldrarna i min klass. Det spelar absolut ingen roll.

Upp till toppen
Annons: