Hobby och fritid

Squats challenge, funkar det?

2015-03-17 14:59 #0 av: Anna O.

Heej, vad tycker ni om squats challenge, den som är i 30 dagar? Funkar det eller är det bara trams? Jag ska inte köra med tyngder.

Anmäl
2015-03-17 15:03 #1 av: Kneko

Vad som funkar för en person, behöver inte funka för en annan.
Jag anser att om man känner motivation till att träna, gör det! Men kom ihåg att varierad träning alltid är bäst. det vill säga, inte bara samma övning om och om igen.

Vet inte exakt vad för challenge du snackar om, men testa, om det låter hälsosamt för dig.

Anmäl
2015-03-17 15:04 #2 av: Scorpio97

Det är klart man bygger muskler när man tränar, så någon effekt kommer det såklart ha. Hur mycket det kommer synas är dock individuellt. Men om man inte fortsätter så kommer såklart inte musklerna bli kvar heller. 

Jag tycker den går lite väl fort fram, den listan jag såg börjar på 50 squats och ökar med 5 per dag. Det blir ganska jobbigt om man är otränad. Sen ska träning vara varierad, man ska inte bara träna ben och rumpa. Så jag tycker det är bättre om man sätter ihop ett träningschema för hela kroppen och kör på det istället, och anpassar efter vad man själv orkar. 

//Jessie

Anmäl
2015-03-17 15:06 #3 av: Anna O.

Jag kör varierande träning, springer även och gör massa annat. #1

Anmäl
2015-03-17 15:07 #4 av: Kneko

Vad är ditt mål med träningen ?

Anmäl
2015-03-17 15:15 #5 av: Anna O.

Snygg kroppsform :P #4

Anmäl
2015-03-17 15:20 #6 av: neasfotografier

Squats gör man ju främst för att få en större rumpa och snyggare form på den.
Jag har testat squat challenge för något år sen, men som tidigare säger så ska man inte göra samma övning flera dagar i rad, även om man vilar från det några dagar i utmaningen.
Så precis som #2 säger är det isåfall bättre att göra ett träningsschema för hela kroppen och inte bara rumpan/benen som vid squats.
Sen är det noga hur man gör squats (precis som med andra träningsövningar), för att inte felbelasta någon kroppsdel. Så det kan vara bra att kolla upp innan om man inte vet Glad

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Anmäl
2015-03-17 15:30 #7 av: Anna O.

Jo det vet jag, jag gör ju squats för att få större rumpa.
Men resten av träningen gör jag för att få bättre kroppsform..
Jag tränar ju hela kroppen, magen, ryggen, benen o allt. #6

Anmäl
2015-03-17 15:31 #8 av: Anna O.

Jag har ett schema, på vad jag gör men den squats challenge står ju redan ett schema, så det följer jag ju #2

Anmäl
2015-03-17 15:46 #9 av: neasfotografier

Då är det ju bara att fortsätta då och se om det ger resultat? Glad

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Anmäl
2015-03-17 15:55 #10 av: Anna O.

Yes, är bara inne på min 2 dag så det är ju 38 dagar kvar :P #9

Anmäl
2015-04-14 15:34 #11 av: Nelley

Hur gick det?Skrattar

Anmäl
2015-04-14 17:12 #12 av: Eriky

Musklerna måste även efter en tid överbelastas och brytas ned för att sedan byggas upp och bli starkare. Så förr eller senare måste du lägga på vikt eller köra mer repetitioner för att det ska hända något, men all träning är bra träning i vilket fall som helst! 

Anmäl
2015-04-14 20:04 #13 av: jossan...

#12 överbelastas är väl en felbenämning med tanke på att överbelastning av muskler är någonting man kan bli sjukskriven för.

Anmäl
2015-04-14 20:46 #14 av: Victoriastel

Jag följer detta schemat, men kör armar, ben bål och rygg också. Alltså dag ett står det ju 50 squats. Men fördela övningarna över kroppen. Så kanske 25 bålövningar och kanske 25 squats. Detta kan jag tycka är bra

Anmäl
2015-04-15 09:59 #15 av: Eriky

#13 Ja men vilket ord ska man använda istället för överbelasta för att förklara hur musklerna byggs upp? Jag menar ju absolut inte överanstränga vilket man kan bli sjukskriven för. :) 

Anmäl
2015-04-15 15:31 #16 av: Anna O.

Herregud vilken förändring! Sjukt nöjd!! #11

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.