Annons:
Etikettövrigt
Läst 1535 ggr
[randomtjej]
2015-03-20 11:22

Vem äger lägenheten?

Min pojkvän säger att han äger lägenheten då han står på kontraktet men jag säger att jag äger den minst lika mycket då jag betalade för den. Vem äger lägenheten?

Annons:
OlgaMaria
2015-03-20 11:25
#1

Det är inte bra att ni inte vet detta säkert. Om du har betalat ska du ju självklart stå med som medägare. Har ni båda skrivit under ägaravtal?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[randomtjej]
2015-03-20 11:26
#2

Saken var att för att kunna skriva på kontraktet var man tvungen att ha fast inkomst vilket inte jag hade och jag kunde då inte skriva på kontraktet

OlgaMaria
2015-03-20 11:31
#3

Vem betalar lån + ränta?

Om du inte står på kontraktet så är ju din pojkvän ägaren. Ni kanske borde ha ett privat kontrakt som visar vem som betalat vad och hur det ska göras upp ifall ni separerar eller säljer lägenheten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[randomtjej]
2015-03-20 11:44
#4

Tog aldrig något lån. Köpte lägenheten för 4 tusen. Så han äger lägenheten och kasta ut mig när som helst om han vill?

OlgaMaria
2015-03-20 11:50
#5

Ja det kan han i praktiken. Såna här grejer är bra att tänka igenom i förväg. Har du fast inkomst nu? Man kan ändra på kontraktet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2015-03-20 11:51
#6

Du har skrivit om detta problem förut. Du måste taga tag i det omedelbart. Ta reda på om din kommun har en konsumentvägledare.
Har du kvar något kvitto från banken där man kan se att det är du som betalat.

Hur kunde säljaren/mäklaren gå med på att du betalade när du inte fick stå på köpekontraktet?

Snälla, i fortsättningen, när du betalar något så se alltid till att du får kvitto. Om din pojkvän är den som står som ägare till lägenheten så borde du haft en lånehandling där han lånade pengarna av dig. Annars har du i princip gett honom en lägenhet.

Börja med att titta på köpekontraktet. Ring sedan kommunen. Finns ingen konsumentvägledare så prata med ordföranden för bostadsrättsföreningen och fråga var du kan få rådgivning.

Annons:
[randomtjej]
2015-03-20 11:56
#7

Bra då vet jag. Jag har gett han en lägenhet och typ hälften av mina saker. Awesome

[SisselaJ]
2015-03-20 12:06
#8

Är ni sambor?
Då inräknas bostad som ert gemensamma bostad och bohag och ska enligt sambolagen §16 delas emellan er på lotter. Den som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott.

Dock skall omständigheterna anses skäliga.

Sindri
2015-03-20 13:18
#9

#7 av: randomtjej

Kanske bara halva lägenheten åtminstone.
http://www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen

Förr gällde detta bara om man hade barn tillsammans, men det är tydligen ändrat. Alltid nåt!

Honestyisdead
2015-03-20 15:32
#10

En lägenhet för fyratusen?

Sindri
2015-03-20 15:54
#11

#10 av: Hera
Missade det inlägget. låter mer som en svart betalning för ett hyreskontrakt.

Men det borde inte spela någon roll om det är hyres- eller bostadsrättslägenhet om man går efter det som står i länken jag postade i #9.

Upp till toppen
Annons: