Annons:
Etikettövrigt
Läst 1246 ggr
[randomtjej]
3/20/15, 3:26 PM

Fejka aspergers?

Vad kan man få för straff om man fejkar aspergers för att få pengar av socialen och försäkringskassan och hur bevisar man att någon faktiskt fejkar något sådant?

Annons:
Honestyisdead
3/20/15, 3:31 PM
#1

Det går nog inte att bevisa. Det är ju bara läkare som kan sätta diagnos och ta bort.

Gronstedt
3/20/15, 3:32 PM
#2

Man blir minst skyldig att betala tillbaka ersättning man har fått ut felaktigt genom sin lögn, eventuellt blir det fråga om skadestånd och böter, beroende på hur omfattande bedrägeriet är. Men det ska mycket till innan man får ut några pengar för att man har AS, det krävs utredningar som visar på tydlig funktionsnedsättning innan dess. Många med AS kan försörja sig själva.

AS är knappast något man enkelt kan fejka genom olika utredningar. Ett tips är att lära sig stava till det syndrom man tänker låtsas ha.

Mantissa
3/20/15, 3:35 PM
#3

Du kan bli återbetalningsskyldig och kan få fängelsestraff, om man ska gå efter liknande domar.
Ang bevisning så behöver de inte bevisa att du inte har AS, för diagnosen i sig själv är inte ersättningsberättigade. De behöver bara bevisa att du uppvisar en rimlig arbetsförmåga.

Scorpio97
3/20/15, 3:36 PM
#4

Bör räknas som bedrägeri, vilket ger upp till två års fängelse. Om det räknas som grovt bedrägeri (om det handlar om stora summor) kan det ge upp till sex års fängelse. Och man blir såklart återbetalningsskyldig. 

Hur man ska bevisa det vet jag dock inte. Man måste väl ha utlåtande från psykolog/läkare att man har diagnosen för att få pengar från soc/försäkringskassan.


//Jessie

Honestyisdead
3/20/15, 3:37 PM
#5

Är det något du tänkte göra? En utredning är grundlig. Och en as diagnos innebär inte att man får pengar.

[randomtjej]
3/20/15, 3:53 PM
#6

Inget jag tänkt göra utan jag vet en person som gör det och jag undrade bara om jag kunde avslöja denna person på något sätt.

Annons:
Honestyisdead
3/20/15, 3:55 PM
#7

Hur vet du att personen inte har as?

[randomtjej]
3/20/15, 4:04 PM
#8

Den har sagt det och är stolt över att den lyckas fejka så bra så folk tror på den och har sett den googla hur man fejkar asperger

Scorpio97
3/20/15, 4:11 PM
#9

Nu lovar jag inte att det här gäller till 100% i alla fall, men jag har för mig att det är lagligt att spela in samtal man själv medverkar i. Så om du får henne att säga att hon inte har asperger och spelar in det, borde det vara ganska bra bevis. Så länge du själv är med alltså, det är inte lagligt om du exempelvis gömmer dig och spelar in när hon pratar med någon annan. 

Själv skulle jag förmodligen strunta i det. Men jag brukar rent generellt strunta i vad andra människor pysslar med, så.


//Jessie

Honestyisdead
3/20/15, 4:13 PM
#10

Fast att man säger att man inte har diagnos bevisar inget. Det är många som inte känner igen sig i sina diagnoser men läkarna har känt annorlunda.

Upp till toppen
Annons: