Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 805 ggr
Linneahorse12
2015-03-22 16:38

Vart kommer vikten ifrån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får typ panik ibland då jag inte vet vart all vikt kommer ifrån. Jag är ganska kort ca 162 och väger nästan 70 kg (är 14 år ) även om jag kanske inte ser grovt överviktig ut så får jag ångest över siffran. 70 kg på en 14 åring?!?!? Det låter så jävla mycket i mina öron. Vart kommer all vikt ifrån? Fine, jag är inte helt "muskelfri" då jag ridit 4 år och tränat helt okej. Men även nästan alla vältränade med min längd som dessutom är längre väger betydligt mycket mindre. Vart kommer all jävla vikt ifrån? Vet att detta är typ en jättesvår fråga men det kanske finns någon andning?

Annons:
Linneahorse12
2015-03-22 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
[Jennah]
2015-03-22 16:44
#2

Hade också mycket fix på just viktsiffran förr. Sen slutade jag väga mig helt, förutom när man måste typ på undersökningar på sjukhus och sånt. Kollar enbart hur jag ser ut och har ingen våg hemma längre alls.

[Jennah]
2015-03-22 16:45
#3

Och hur man mår såklart. Inte bara hur man ser ut. Menade mer att siffran är extremt oviktig.

teddykaniner
2015-03-22 16:45
#4

Alla är byggda olika. Det finns inget rätt och fel. Du ser ut att vara helt normalviktig och du har inget att oroa dig över. Våra kroppar är individuella och ingen är den andra lik, därav är vissa tyngre än andra även om allt är som det ska. Dessutom växer du ännu, så jag säger det igen, lev livet och fortsätt träna (det borde alla göra för att ha en lovande framtid med tanke på hälsan).

Med vänlig hälsning,
Jenny

[134643]
2015-03-22 16:50
#5

Det är nog bara din kroppsbyggnad + muskler! Alltså ingenting att noja över ;) Alla är byggda olika helt enkelt, man kan vara precis lika långa och ha 20 kilo mellan sig och ändå är båda normalviktiga sedda till sin kroppsbyggnad. Du ser jättefin ut i kroppen så det är bara att fortsätta som du gör helt enkelt. Ridning ger ju en massa (!) muskler på låren om man rider regelbundet och muskler väger mer än fett haha.

hannaj98
2015-03-22 16:51
#6

Jag vill bara säga att jag har märkt i mina år som tonåring att det är såå många som ljuger om sin vikt. Jag tror att nästan alla drar av iaf några kg när de säger deras vikt. Så jag tror inte du är så ensam om att vara 14 och väga 70 kg som du tror. Jag tycker inte att det låter så mycket alls. 

Jag själv är för smal. Jag har märkt många gånger att folk som uppenbarligen är större än mig säger att de väger mindre än vad jag väger. Jag personligen vet inte varför eftersom jag är underviktig och hatar att vara så smal som jag är. 

Jag vet ärligt talat inte vad man "ska" väga men utifrån dina bilder så tycker jag du ser ut som medel. Absolut inte överviktig.

Annons:
Inkanyezi
2015-03-22 16:56
#7

Som du säkert förstår är svaret väldigt enkelt. Det som lägger sig på dig går in genom munnen, och det är vad du äter som påverkar hur mycket du kommer att väga.

Men det är rätt mycket mer komplext, och det är långt ifrån säkert att den bästa lösningen är att panikartat försöka minska vikten, eller hur mycket man stoppar in i munnen. Du nämner att du tränar, och kanske du har fallit för den ofta framförda tesen att man skulle kunna gå ner i vikt av att träna. Såvitt jag vet har det hittills aldrig hänt.

Däremot kan en negativ energibalans minska vikten, dvs att man äter lite mindre än vad man förbränner. Det enkla sambandet att man ökar i vikt när man äter mer än man förbränner gäller också. Träningen förbränner inte mycket mer än att sitta i soffan (eller på en häst). Därför påverkar träningen egentligen knappast vikten, utom möjligen om man blir extra hungrig och äter mer. Det är faktiskt vanligare att gå upp i samband med träning än att gå ner.

Om det vore så enkelt, så skulle folk inte bli överviktiga, men det finns hormoner som styr hur mycket vi äter, och hur mycket som kommer att lagras in i kroppen som reserver för sämre tider. Hormonet som verkar starkast för inlagring av fett är insulin, och det får man mer av när man äter kolhydrater, särskilt om man ofta äter kolhydrater. Dessutom har den processen, att fettet inte förbränns, utan lagras, effekten att man äter mer, för att fylla på.

Så enklaste sättet att minska fettinlagring - och kanske i stället ta ut ifrån reserverna - är att minska mängden kolhydrater i det man äter, och att kanske kompensera bortfallet av energi genom att äta mer fett. 

Till skillnad från dieter där man strävar att äta väldigt lite, kan man då få i sig all näring man behöver och då riskerar man inte att få någon brist. Den som äter det mesta av sin energi i form av fett behöver inte heller gå hungrig eller få brist på energi, så det är ett ganska lätt sätt att stabilisera sin vikt.

[134643]
2015-03-22 17:16
#8

#7 Du rekommenderar alltså en normalviktig 14åring att begränsa dennes intag för att minska på fettreserverna?

smellcaramell
2015-03-22 17:38
#9

tycker du ser helt normalviktig ut, dock kan du väga mer än din kompis som är lika stor/större i och med att muskler väger lite mer än fett! En liter fett väger alltså mindre än en liter muskler. Rekommenderar absolut inte att göra som #7 nämner då detta högst troligt kommer öka blodfetterna, risken för hjärtsjukdom samt att du kommer känna dig trött med för lite kolhydrater.

Om du ändå känner att du har vikt(i fett) som du vill få bort så kan man alltid börja med att äta mindre godsaker och istället välja något nyttigare! :) Typ byta ut godiset mot vindruvor och liknande! :)

Inkanyezi
2015-03-22 18:26
#10

#8 Nej, det gör jag inte. Hon ska självklart äta sig mätt och se till att få i sig tillräckligt mycket av alla näringsämnen.

Aleya
2015-03-22 18:36
#11

Du ska söka hjälp ts. Du har skrivit om att du har ätstörningar i en annan tråd. Så gå till skolsköterskan eller läkare och få hjälp istället!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sugar Mist
2015-03-23 01:52
#12

Muskler väger väldigt mycket, jag gick upp 15kg när jag skaffade hund(dvs 2 år sen) varav 10kg sedan i augusti(när jag tog upp tränande och löpning) och jag har inte ändrad kroppsform annat än att jag blivit mer musklad. 

Du behöver inte vara orolig, du ser ut att vara i god form och du är verkligen jättefin!

-

[134643]
2015-03-23 10:07
#13

#10 Det kan ändå vara smart att tänka igenom en extra gång hur man formulerar sig när man skriver till tonåringar. Att föreslå att börja göra förändringar i kosten som att minska på kolhydrater är inte alltid så bra att säga till en 14-åring, speciellt över nätet

Annons:
mieeow
2015-03-23 18:41
#14

Om du mår dåligt över din vikt så prata med någon vuxen, för vikten är faktiskt helt oviktig! Och man ska inte behöva må dåligt över något som inte har betydelse. 

Och precis som tidigare nämnt så är alla olika, du kan lita på att din kropp sköter det där galant! Den använder det den behöver till olika aktiviteter, och när det inte finns tillräckligt så blir en hungrig för att säga till att nu är det dags att fylla på. Så lyssna på din kropp, den vet bäst vad du behöver för att må bra. Och hur en kropp ser ut eller väger när den mår som bäst, det är heeeelt olika från kropp till kropp. Och det förändras genom livet också. Och för tjejer framförallt kan det ändras under kort tid genom menscykeln. 

Så lita på din kropp, se den om ett verktyg som du kan använda för att göra en massa kul, uppleva saker, rida, känna hur det känns att få massage, krypa ner i en mjuk soffa eller i sängen. Din kropp finns inte till för att se ut på ett visst sätt eller väga något speciellt, det är ett verktyg som tar dig på äventyr! Precis som en bil behöver bensin som bränsle behöver kroppen mat som bränsle. Skit i vikten!! :) 

Kram!

Upp till toppen
Annons: