Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1115 ggr
ostbollen
2015-03-23 09:43

Mattematik, volym

Hej hej! Jag behöver lite hjälp med att komma ihåg hur många dl det går på en liter osv (cl,dl,ml) och även mm, cm, m, km, mil. Detta lärde man sig ju i typ 4:an men det har fortfarande inte satt sig liksom! Vi har nationella i matte imorgon och behöver något lätt sätt att "memorera" eller komma ihåg dem snabbt! Tack :)

Annons:
powerade
2015-03-23 18:25
#1

tänk att milli ( i milliliter och millimeter) betyder tusendel centi ( i centiliter och centimeter) betyder hundradel deci ( deciliter och decimeter) betyder tiondel kilo (kilometer) betyder tusen 1000 ml = 100 cl = 10 deciliter = 1 liter 1000 mm = 100 centimeter = 10 decimeter= 1 meter = 0.001 kilometer även kan jag försöka rita upp en liten "tabell" och skriva till dig om du vill

powerade
2015-03-23 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
powerade
2015-03-23 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

fyller man i 1 meter…fyller man på nollor till t.ex decimeter då ser man att det är 10 decimeter. .. eller fyller man enda till millimeter så ser man det är 1000 om du förstår hehe

mieeow
2015-03-23 18:33
#4

Får ni inte ha tabellpapper framför er? det får man ibland med just såna saker. 

Annars är tipset som #1 skrev bra, om du tänker visuellt, i bilder och färg, så rita upp en bild på dem som känns logisk, och använda färger och former. Då kanske det är lättare att komma ihåg till provet.

Om det verkligen krisar så kan du läsa det precis innan du går in i klassrummet, memorera dem i huvudet och sedan skriva ner det på ett kladdpapper när du kommer in. Alltså inte fusk men du håller det i huvudet tills du kommer in och kan skriva ner det. Detta är ju bara om det verkligen krisar, för du lär dig dem i princip inte genom att göra såhär. 

(tycker allmänt det är dumt att man tvingas lära sig sådant, när du kommer upp i skolan och läser svår matte så får man formelblad, så länge du kan använda formen vid rätt tillfälle behöver du inte kunna den utantill. Så tycker jag det borde vara även tidigare. men i alla fall)

powerade
2015-03-23 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

och där samma princip

ostbollen
2015-03-24 07:22
#6

Okej, tack så mycket för hjälpen #1 & #2 . Vi får se hur det går idag men jag får fösöka rita upp när jag kommer in som mitt egna lilla facit. 😅😅

Annons:
Upp till toppen
Annons: