Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1421 ggr
ingetnamn123
2015-03-23 18:15

Vad ska jag göra? hjälp

Jag vet inte vad jag ska göra och jag mår så dåligt över detta.. därför tänkte jag skriva av mig här och hoppas på att någon kan säga sina åsikter om detta. 

För att göra en lång historia kort så var jag och några vänner ute och drack i fredags (vi är alla 15-16 år) .  Jag blev då väldigt full och kommer knappt ihåg vad som hänt.  Det sista jag kommer ihåg är att jag skulle gå iväg och kissa eller något och så kommer en av killarna vi är med och går iväg med mig..

Dagen efter skriver en av mina kompisar till mig och undrar om jag hade haft sex med denne personen,och jag frågar hurså? Då visar det sig att en annan kille som vi var med hade filmat allting.. nu har han dessutom skickat videon till dom jag känner och umgås med.  Även fast jag bett honom flera gånger att ta bort den.

Jag har grov ångest över detta och det gör det inte  bättre att våran skola delar lokaler med deras, så jag träffar dom i princip varje dag. Fick dessutom veta av en killkompis som han sagt detta till att vi hade haft oskyddat vilket ger mig ännu mer ångest.. Jag vill påstå att jag gjorde motstånd men eftersom att jag inte kommer ihåg någonting så. Jag lägger skulden på mig själv men undrar ändå om detta är okej? Tack på förhand

Annons:
mieeow
2015-03-23 18:27
#1

Jag tycker att du ska försöka prata med någon vuxen, som kan stötta dig. Kanske gå till ungdomsmottagningen, fixa dagen efter piller så du slipper tänka på ev. graviditet och prata med en kurator, de på ungdomsmottagningen berättar inte för någon om du är orolig för det. 

Och nej, det är inte okej att filma och sprida filmen, men jag vet inte hur det är just lagligt, om det skulle kunna bli dömda för något alltså. 

Om du inte kommer ihåg om du gjorde motstånd eller inte så säg inte att du gjorde motstånd, du kommer ju inte ihåg. Lägg ingen skuld på dig själv. 

du säger att du själv var full, hur var det med killen? var han full? För om inte så är det VERKLIGEN inte okej beteende från hans sida, och att det blev filmat. då är det utnyttjande. 

Om ni däremot båda var berusade så tänker jag att det kanske helt enkelt blev olyckligt, att det är svårt eller kanske rent av omöjligt att veta vem eller om någon bär någon skuld. Och om du och killen du hade sex med båda var fulla, men inte han som filmade, då har ni båda blivit utsatta, och han kanske också mår väldigt dåligt över händelsen. 

Men lägg ingen skuld på dig själv, det hjälper inte. Visst, var försiktigare framöver, världen är allt för ofta farlig. Men lägg ingen skuld på dig själv, för man ska kunna gå ut och kissa, vara full osv utan att något dåligt händer. tyvärr är inte världen  funtad på det viset.

Em_
2015-03-23 18:35
#2

Det är ABSOLUT INTE okej!!! Prata med någon vuxen du känner att du kan lita på, det här ska du inte behöva gå igenom själv. Se till att du får testa dig för könssjukdomar. Har du något annat p-medel? Det finns ju en risk att bli gravid annars.

Jag hade polisanmält killen. Det kan man få hjälp med av bland annat kvinnojourer, vet inte om ungdomsmottagningar kan hjälpa till med sådant. Själva sexet kanske han inte åker dit för tyvärr, men en kille blev precis dömd för att han spridit filmer där han hade sex med sin flickvän utan att hon visste det.

Du ska inte skämmas för någonting. Det enda "felet" du gjort var att dricka eftersom du är under 18. ALLT annat av det som hände är killens fel. Att ha sex med någon som inte vet vad de gör är inte normalt.


ingetnamn123
2015-03-23 18:37
#3

juste jag glömde visst skriva det men nej han var helt nykter och hade inte druckit en droppe. Han kom dessutom dit med sin moppe, och alla som var där kan intyga att han var nykter..  har ändå svårt att tro att han mår dåligt över det då killarna ofta får cred av sina kompisar osv. medans vi tjejer får en stämpel på oss. Och att han dessutom går runt och snackar om det. aja jag vet inte vad jag ska göra, och det är väl som det är..

är det inte försent för akut p-piller nu?..

ingetnamn123
2015-03-23 18:41
#4

#2 dock så skäms jag för det och eftersom att jag känner båda och vi har samma vänskapskrets vill jag på nåt sätt ändå inte anmäla.Och det känns som att allt skulle bli värre..  och som att det inte är någon idé heller, jag menar det är massa tjejer som blir utsatta men förövarna får gå utan konsekvenser.

mieeow
2015-03-23 18:46
#5

#3 absolut, normerna säger att killar ska ligga och att det skulle vara något positivt, men alla killar är inte såna utan de kan också känna sig pressade till saker de inte vill. 

Men eftersom han var nykter så tror jag att du har helt rätt. Och oavsett så spelar det inte någon roll, för om han var nykter så bär han ansvaret. Det är ALDRIG okej att ha sex med någon som är så berusad att denne inte minns. (helst ska man inte ha sex med någon som är berusad oavsett, för risken är så oerhört stor att man går över gränser.)

Detta är helt klart ett utnyttjande och du borde få stöd. Du behöver få stöd. Och om du känner att du vill så skulle jag rekommendera att anmäla till polisen. För detta är verkligen inte okej. 

jo.. kanske för sent för akut p-piller om det var i fredags, men hör med dem i alla fall. träffa någon, berätta vad som hänt. Vad som helst, gå inte själv med detta, snälla vännen.

mieeow
2015-03-23 18:50
#6

#4 jag förstår dig fullt ut. Men du måste förstå, detta är INTE din skuld att bära. Du har inte gjort något fel. Känslor av skuld och skam är väldigt vanliga vid sexuella övergrepp, och tro mig, jag vet hur svåra de är att hantera, därför måste du snacka med någon. Du behöver inte bestämma dig för att anmäla nu, det viktigaste är att du inte går själv med detta. 

Och det finns dem som blir dömda, det gör det! och även om de inte skulle bli dömda så kanske det kan vara ett sätt för dig att säga ifrån, visa dem att det inte alls är ett okej beteende. skrämma dem och få upprättelse själv. men som sagt, det viktigaste nu är inte anmälan, utan att du får stöd från någon som är kunnig inom detta. 

Du är under arton, då är barnahus något som absolut rekommenderas, de är superduktiga. i alla fall där jag bor, jag vet inte hur det är nära dig, men de bör vara bra överallt.

Annons:
Em_
2015-03-23 19:11
#7

#4 Jag förstår att det känns jobbigt med anmälan. Som #6 säger är inte det de första du behöver göra :) Vi tjejer måste stå upp för och själva och för varandra om det ska bli någon ändring. Om du orkar anmäla senare kan du bli en förebild för andra i liknande situationer.  Det är jättejobbigt att vara i centrum för en sådan här händelse, men på ett sätt kan det kännas bättre att bli  förbannad, säga ifrån och dra igång karusellen än att vara tyst och snäll och klandra sig själv :) 

Mina kompisar, både tjejer och killar, har sagt upp kontakten med personer som gjort mindre allvarliga saker. Om dina kompisar inte backar upp dig direkt kanske de har samma funderingar som dig och är osäkra på hur de ska agera? :)


Upp till toppen
Annons: