Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3317 ggr
[Horse24]
2015-03-23 20:21

Min kompis har förändrats.

I skolan finns det en tjej som jag skulle vilja anse är min kompis. Jag vet inte om hon tycker att jag är hennes kompis, men hon berättar hemligheter för mig och vill gärna att jag ska träffa hennes andra vänner utanför skolan. Så jag antar att vi är kompisar.

Hon kan vara en jätterolig person att umgås med, hon är en äkta nördig fangirl och både ärlig och schysst. Det jag försöker säga med det här är att jag gärna vill ha henne som kompis ett tag till. Sen är ju jag den enda hon hänger med i skolan… Ibland kan hon klaga på en, och jag kan bli väldigt irriterad när hon ska ifrågasätta allt jag gör. Det skiter jag egentligen i. För hon är sån mot alla. Men det riktiga problemet kvarstår.

Helt plötsligt en dag säger hon såhär till mig:

"Grupp 2 är så coola. De är ju liksom de populära i klassen. Tänk om man kunde bli kompis med dem! Fast det är säkert jättesvårt att komma in i deras gäng. Men tänk om!" (jag tyckte direkt att det lät väldigt skumt ._.)

Tiden gick och allt flöt på som vanligt. Vi satt där på rasterna, spelade kort och umgicks som vi alltid gjort.

Sen en dag ser jag henne stå kvar och lyssna på en konversation som några från våran grupp och grupp 2 hade. Hon var inte med i konversationen, utan stod och försökte tränga sig in i deras lilla klunga. Kanske säga något. Jag gick bara hem och tänkte inte mer på det. Trots att hon alltid står och väntar på mig och vill gå med till skolentrén. Strunt samma, jag fortsätter berätta.

För kanske en vecka sedan skulle vi gå och sätta oss i matsalen. Hon, jag plus en annan tjej vi brukar hänga med, står och kollar runt efter en ledig plats. Vid bordet där de flesta från grupp 2 sitter (det är proppfullt) så hämtar hon en pall och sätter sig på kanten. Jag och min andra kompis står kvar och bara stirrar. Men vi går och sätter oss vid ett annat bord.

Nu pratar hon inte alls med mig. Hon sätter sig antingen med "de coola" i grupp 2 eller vid en tjej som jag vet att hon hatar. Jag känner mig sviken. Hon har förändrats. Jag vill så gärna vara kompis med henne. Men nu har hon säkert glömt bort mig.

Annons:
Linnea
2015-03-23 20:24
#1

Hon verkar inte vara nån vidare bra kompis.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

IceTee
2015-03-23 20:34
#2

Det låter tyvärr som att hon väljer "status" framför dig. Strunta i henne, hon är ingen bra vän!

Medarbetare på Skor iFokus

[Horse24]
2015-03-23 20:49
#3

#1 #2 Jag vill ju absolut inte vara kompis med henne om hon ska bete sig såhär, det är jag säker på. Men för det första så vet jag inte varför det blev såhär helt plötsligt. Hon har alltid velat vara lite mindre populär och har praktiskt taget hatat resten av klassen.

För det andra så har jag ingen annan att vara med i skolan. Det finns en tjej till (som jag nämnde i texten) men jag vet inte… Hon och hennes kompis står så nära varandra och jag känner att jag inte riktigt passar in. Vill ju inte vara helt ensam :(.

[134643]
2015-03-23 21:02
#4

#3 Är det inte bättre att vara ensam än med någon som inte vill vara med en? Det hade jag tyckt i alla fall, och sen tror jag att du kan hitta någon annan kompis också för den delen. Jag hade samma problem när jag började 6an, min bästa kompis liksom försvann och helt plötsligt ville hon inte vara med mig. Idag har jag andra vänner som älskar och uppskattar mig, och jävlar vad bra det känns! Tro mig, de kompisar du har nu är inte de enda potentiella vännerna som finns där ute! :)

[Horse24]
2015-03-23 21:09
#5

#4 Jag ska försöka klara mig själv :). Men det är svårt. Jag mår så dåligt av att vara ensam. Där jag bor tycker folk inte direkt att det är normalt att man håller på med pinnhästar och leker med dockor. Jag vågar inte berätta för någon om mitt riktiga jag. De känner bara till en bråkdel av mitt liv.

[134643]
2015-03-23 21:52
#6

#5 Det går nog bra ska du se, försök att hitta någon du kan umgås med! :) Jag tror inte att någon vet allt om någon, de flesta vi träffar varje dag har vi egentligen ingen aning om vilka de är. Det behöver inte vara mindre du bara för att de inte vet om dina hobbies. Många av mina vänner vet inte att jag tillbringar största delen av tiden i ett stall, men det gör inte att hästen är en mindre del av mitt liv och vem jag är för den delen. Det är helt normalt att inte visa hela sig själv, det gör nog ingen! :)

Annons:
[Horse24]
2015-03-23 21:58
#7

#6 Tack, jag uppskattar det verkligen :). Jag har hela livet framför mig så det är inte hela världen ;).

[Horse24]
2015-03-24 21:52
#8

Någon som varit med om samma sak och vill dela med sig?

Linnea
2015-03-25 14:11
#9

I sjuan slutade mina bästa vänner att prata med mig. Hade en ny kompis i en annan klass men våra scheman var så olika så vi träffades inte så mycket på skoltid. Jag fick klara mig själv ett år ungefär sen fick jag byta till min kompis klass. Jag vet inte varför det blev så och en av dem hade jag varit bästis med i sex år. En del människor är helt enkelt inget att ha.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Horse24]
2015-03-25 15:48
#10

#9 Kul att du delar med dig, trots att det inte är kul alls att uppleva det! :( Hon var sjuk i måndags och tisdags, men idag var hon i skolan. Då kom hon fram till mig och började snacka, som om inget hade hänt. I början av dagen ville hon inte riktigt prata med mig, eller ens hälsa. Sen på musiklektionen kommer hon och börjar snacka och vill liksom umgås med mig. Min mamma sa att det verkade som att hon gick igenom en kris. Jag tror inte att hon ens förstod att jag faktiskt blev sur på henne ._.

Linnea
2015-03-25 17:09
#11

Verkar som att hon har dig som extrakompis när ingen annan vill vara med henne. Nödfallsvän vill man inte vara.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Horse24]
2015-03-25 17:28
#12

Så känns det verkligen. Att man bara är någon att lägga sina problem på. Med min andra kompis känns det likadant. Jag börjar tröttna men är så feg av mig så jag vågar inte vara för mig själv. Då tror de också att jag är sur på dem -_-

Upp till toppen
Annons: