Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1042 ggr
Blawe
2015-03-24 20:12

Allvarliga problem med lärare

Hej!

Jag går nu i 8:an, och börjar bli väldigt trött på dessa obehöriga NO:lärare! Vi har haft en 20:åring innan julen, och efter har vi haft en 19:åring. Inget ont om dem som personer, men de är helt enkelt inte lika bra på att lära ut! Eftersom de knappt förstår vad de pratar om själva, har de svårt att lära oss det. Min nuvarande, manliga, 19:åriga lärare är verkligen underbart snäll, förstående och vill hjälpa till. MEN. Han bokstavligt talat suger på att förklara. Jag har väldigt lätt att förstå, men kan ändå få fråga pappa allt oftare om saker jag inte hängt med i. Flera av klasskompisarna tappar greppet totalt, och det är ändå 3 ämnen som han har med oss. På proven kommer frågor om saker vi inte gått igenom, och det tycker jag inte är okej. Han säger också "det här kommer inte så mycket på provet", men så är det där ändå! Det är alldeles för lätt att få A, och jag tycker att vi går igenom saker vi borde gjort i 7:an. I rädsla att komma efter sen på gymnasiet) har jag börjat läsa själv. Han säger alltför ofta att "detta behöver ni inte förstå", men vad är meningen med att gå igenom det då? 

Dessutom är jättemånga tjejer i klassen besatta av honom. Inte roligt att de inte klarar av att prata med honom eftersom han är så snygg. Jag tänker att han är min lärare, punkt. Det blir bara konstig stämning HELA tiden oss tjejer emellan, eftersom jag vågar fråga, prata och skämta med honom. 

Jag har pratat med min mentor om detta, men hon säger att han behöver tid och att vi troligtvis skall få en behörig lärare nästa år, men det krävs förändring nu!

Någon som har tips på hur situationen skulle kunna bli bättre?

Annons:
Inkanyezi
2015-03-24 20:30
#1

Inte en chans att det blir särskilt mycket bättre med samma lärare, åtminstone inte förrän han har varit med lite längre. Det enda jag kan tänka mig att det kan hjälpa är att man pluggar själv, gärna med läxhjälp (studybuddy t.ex.)

Whippet
2015-03-25 19:11
#2

Själv har jag samma problem fast i Matten ._. Jag är jätte dålig i matte och ännu värre är det ju med en lärare som inte bryr sig om att hjälpa en med ett matte tal som man inte förstår…

I'm out Vilar huvudet i handen

Rafflan
2015-03-25 19:15
#3

Hade samma problem, en lärare skulle lära ut ett ämna han inte riktigt kunde, vart väldigt svårt att förstå då. Men se det ur lärarens perspektiv, troligen inte han som valt det utan pga personal brista har han blivit tvingen att ta ett ämna han inte är helt trygg i. Försök ha förståelse och träna själv efter skolan :)

pernillaoscarsson
2015-03-25 19:27
#4

Ni kan väl inte ha honom som ordinarie lärare? När man är 19 har man ju precis gått ut gymnasiet. Alltså ingen utbildning. Med tanke på att man behöver ditten och datten för att komma in på en lärarutbildning så låter det ju inte ok att er skola anställt en som är långt ifrån klar med sin utbildning. För jag antar att han pluggar till lärare?

Gå till rektorn och förklara problemet, hjälper inte det så vänd dig till någon högre uppsatt. Du kanske får bra betyg för att denna kille tycker att du är duktig, men ifall du inte lär dig någonting nu och ni får en behörig lärare till nästa år så finns ju risken att du inte hänger med i vad den nya läraren säger?

smellcaramell
2015-03-25 20:32
#5

Vi hade problem med lärare som förklarade så att ingen förstod på genomgångarna, jag hade tur och är en sån person som fattar allt direkt, så jag satt och läste i boken på genomgångarna istället för att lyssna på läraren som tog upp orelevanta saker och typ blev sur om man ställde frågor och förklarade endera på dagisnivå utan att man fick svar på frågan(man kunde fråga om 2+2 blir fyra och istället få en föreläsning om räknesätten) eller så förklarade som att de pratade med ett geni typ..

På matte lektionerna fick jag vara lärare åt alla andra, jag jobbade med mina egna uppgifter i 2-3 lektioner och sen hjälpte jag alla andra några veckor tills vi hade prov. Vi pratade med rektorer, spelade upp ljudinspelningar som visade hur inkompetenta lärarna var men det hände absolut ingenting! Men det är bara att kämpa på på detta sätt tyvärr..

Nu går jag på ett privat gymnasium och är väldigt nöjd! lärarna kommunicerar med oss och frågar hur vi vill bli lärda och examineras. Om vi är missnöjd med någon lärare är det lätt att prata med mentor/syo/rektor så kommer åsikterna fram till den berörda läraren. Vi hade "självinspektion" för någon vecka sedan där vi får prata med högsta ledningen för koncernen och utvärdera våran skola så att den kan förbättras ytterligare och där ingick en utvärdering av lärarna.

pernillaoscarsson
2015-03-25 21:57
#6

#5 Haha, låter som om du precis kopierat mina mattelektioner på gymnasiet. Jag var den enda i klassen som förstod vad läraren snackade om men låg alltid ca 3-4 kapitel före de andra eftersom det tog sån lång tid för honom att lära ut till resten. Ingen fattade någonting så det slutade med att de flesta istället kom till mig och frågade om hjälp. Detta var dock en lärare med kompetens.

Fick dock nyligen veta att han blivit utköpt (gick att läsa om i typ alla tidningar i Sverige). Tänk att det skulle ta minst 4 år (han var säkert inte bättre innan jag fick honom som lärare) innan ledningen fick bort honom? Och då var vi ändå inne ett flertal gånger hos rektorn och klagade. Bl.a för att vi aldrig hade några prov, dels för att han kom full till lektionerna, alltid var sen eller uteblev och dels för att han sög som lärare. Av 30 elever blev knappt hälften godkända i matte B. I matte C var vi bara 3-4 av 12 som betyg över G.

Så egentligen ska man inte dra alla lärare utan kompetens över samma kant/kam. Innan vi fick denna matteläraren så hade vi en utan kompetens, han var hur duktig som helst. Men han var bara utbildad högstadielärare i SO ämnena. Han fick kicken. När vi hade honom blev 29/30 godkända.

Annons:
Blawe
2015-03-25 23:23
#7

Idag hade vi ett prov i magnetism med honom, det gick verkligen urdåligt. Som vanligt var saker med som vi inte gått igenom! + att vi fick 40 minuter för att skriva ett jättelångt och avgörande prov! Samtidigt står han och ger oss tips, och nästan svarar på frågorna själv. Märks verkligen att han är orutinerad. Han har INTE gått gymnasiet, utan jobbat på en fabrik (🤔)

smellcaramell
2015-03-25 23:30
#8

#7 kontakta skolverket så kan de kanske komma på ett oannonserat besök och kontrollera hur det fungerar? om det är så som du beskriver kommer skolan få en varning och förmodligen kommer de anställa en kompetent lärare istället för vikarien ni har nu.

Elinmatsdotter
2015-03-26 00:12
#9

Det e sjukt tråkigt att det blir såhär. I vår hemkommun kan man söka till lärarvikarie för vad jag tror är hela grundskolan. Men här måste man va 19 och avslutat gymnasiet samt att du får bara jobba timmar/ vikariat i 360 dagar sen kickar kommunen dig. Billigare för kommunen att ta in timvikarier sällan en utbildad lärare med studielån vill ha det jobbet och ni elever får lida och i längden skattebetalarna vars pengar läggs på extra studier för er :-( Mitt förslag är att prata/ skriva direkt till politikern i hemkommunen som står som utbildningsansvarig för det är inte vikariens fel kommunen skickar ut dom ofta hej vilt pga personal brist då dom bara som sagt anställer folk för 360 dagar.

Upp till toppen
Annons: