Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 823 ggr
Djuralex
2015-03-25 16:01

Alla bra på matte, trig. equationer

Hej hej! Så jag håller på och gör min läxa just nu och har kommit till sista uppgiften som jag inte har nån aning om hur man gör.. Har försökt att söka på internet men det finns inget som hjälper för just det här. Kan någon hjälpa mig? Vore sååååå sjukt snällt, tack så mycket! :) Här kommer uppgifterna 1) factorise the expression 6sinxcosx + 3cosx + 4sinx +2 Och 2) factorise the expression 3sinxcosx - 3sinx + 2cosx - 2

Annons:
Hoseok
2015-03-25 16:21
#1

Ursäkta för wall of text, men jag behövde själv gå igenom saker för att förstå  vad jag själv menade, haha.

Faktorisera är ju att dela upp i saker gånger varandra, så långt det går. 

2x är helt faktoriserat, för du kan inte dela upp det något.

Men 2x + 2 kan faktoriseras till 2(x + 1) så du tittar på vad det finns för termer och vad de har gemensamt i de där två uppgifterna finns det massa sin och cos men det spelar inte så stor roll just nu för det står en tvåa också.

Så då kan hela uttrycket bara faktoriseras om det ingår en tvåa i de andra termerna också, sen är man klar.

Så inget av dem kan faktoriseras helt och hållet. alltså att man kan skriva om dem till någonting gånger en parentes.

Men du kan faktorisera vissa termer.

så typ i 1 kan vi skriva om det till

3cosx(2sinx + 1) + 2(2sinx + 1)

2an

3sinx(cosx - 1) + 2(cosx - 1)

Djuralex
2015-03-25 16:28
#2

#1 tack sååååå mycket, grejen är dock att i nästa uppgift står det "hence solve the equation -vad man nu fick- =0" Måste prova lite men är ej säker om jag vet hur man skulle göra det.. ska prova lite. TAAACK

Djuralex
2015-03-25 16:38
#3

#1 för 1) fick jag fram TVÅ utav fyra möjliga lösningar.. jag fick 133 grader och -133 grader.. om nån kan hjälpa mig att få fram de två andra lösningarna och förklara hur vore det jättesnällt

sobel
2015-04-12 02:21
#4

Äre gymnasiematte dedär?

Cochon
2015-04-12 20:45
#5

#4 Ja, typ matematik 3 skulle jag gissa. :-) inget konstigt, du kan egentligen tänka cosinus och sinus som x i en vanlig ekvation. :-P TS, antar att du redan har löst den? :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[ÍllCapítano.05]
2015-04-12 20:57
#6

Matte 4 till och med :P

Annons:
Cochon
2015-04-12 21:14
#7

#6 Nej, det där får man väll inte så sent? :-O

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[ÍllCapítano.05]
2015-04-12 21:23
#8

Första kapitleti 4an  är ju ''mer'' om Cos och -sinus. I 3an är det väl sista kapitlet som enhetscirkeln kommer in men inte djupare än att x=cos och y=sin :3, men jag kan ju ha helt fel ;)

Upp till toppen
Annons: