Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 808 ggr
Blawe
2015-03-25 23:28

Vaken operation

Jag skall göra en vaken operation med lokalbedövning. Men jag är jätterädd att jag skall fega ur eller röra mig när de väl har börjat. Finns det något sätt att tänka på?

Är jättenervös inför detta🤮

Annons:
fuzzie
2015-03-26 00:15
#1

Vad är det för slags operation du skall göra då? 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Carrosh
2015-03-26 00:32
#2

Man brukar få lugnande om man är orolig och nervös. Vad är det för operation du ska göra,  där du hålls vaken?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Surpan
2015-03-26 13:14
#3

Om det är en mer omfattande operation som en knä-operation till exempel så brukar man inte få se på när de gör det om man inte är väldigt lugn. Man får en skärm framför. 🙂 Och eftersom du inte känner någonting så finns det ju ingen anledning att röra sig. Och de har gjort det där massa gånger, du är inte den första som är nervös.

/Surpan

Anna O.
2015-03-27 07:26
#4

Kan man inte få sövas om du är så rädd? Förstår dog, har panik för operationer bl.a men jag känner en tjej som opererades vaken. Hon sa att det inte var något, det känns inget och dessutom fick hon ju inte se :)

Anna O.
2015-03-27 07:26
#5

Dig *

[Tilde]
2015-03-27 11:33
#6

Man söver inte folk i onödan då det alltid finns en risk att något går fel (även om det inte är vanligt så vill man inte söva om man kan göra det utan). Både min sambo och min mamma har opererats vid vaket tillstånd. Tydligen är det mest ljuden som kan vara obehagligt beroende på vad för slags operation det är, men annars känner man ju inget och man brukar heller inte få titta på. 😛

Annons:
Semper_Solus
2015-03-27 14:01
#7

När jag opererade mig med lokalbedövning så frågade jag dom om jag fick hålla på med min mobil samtidigt för att tänka på annat och det var okej, så jag låg och messade och kollade på youtubeklipp, gick skitbra fast att jag är livrädd för operationer :) Så bara du vågar fråga så går det säkert isåfall :)

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

[134643]
2015-03-27 15:35
#8

Precis som #7 tipsar jag också om att fråga ifall det är okej att ha med mobilen. Att lyssna på musik kan både vara lugnande och man slipper höra alla andra ljud runtomkring! :) Även om du inte får ha mobilen av någon anledning så kommer det gå skitbra ändå, det är inget att oroa sig för. Du är inte den första som gjort en operation med lokalbedövning c:

Upp till toppen
Annons: