Annons:
Etikettövrigt
Läst 912 ggr
ennycc
2015-03-26 17:46

Hur flytta hemifrån?

Bara jag som längtar ihjäl mig att flytta hemifrån? Fyller 18  iår

Men bostadskön till hyresrätt är typ minst 5 år och en bostadsrätt kostar ju minst en miljon. Skulle så gärna vilja flytta ihop med min pojkvän och båda vi har jobb och så delar vi ju på summan.  När är det ens möjligt att få en lägenhet? Helt omöjligt? Kan man inte låna på banken? Bor i Stockholm btw

Annons:
Scorpio97
2015-03-26 17:53
#1

Har man fast inkomst så får man ta banklån, beror lite på banken hur mycket man får låna. Sen blir det såklart ränta, och man måste ha en viss summa till handpenningen som man måste ha sparat ihop innan. (Åtminstone om jag har fattat rätt)

Sen är det bostadsbrist i större delen av Sverige och speciellt i Stockholm där många vill bo. Det gör såklart att det blir mycket dyrare än på andra ställen. Här där jag bor får du ett hyfsat hus för en halv miljon, mamma betalade 350 000 kr för vårt liksom.


//Jessie

Aleya
2015-03-26 17:53
#2

Börja med att spara till kontantinsatsen. Sen undrar jag om det är en tjänst som är tillsvidare eller om ni vikarierar båda? För banken kommer INTE vilja låna ut till en låntagare som inte är säker. Kanske om ni har någon som står som säkerhet på lånet. Jag tror nog tyvärr att du får snällt vänta. Det är mer och mer ovanligt att en som just blivit 18 kan flytta hemifrån.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hildgrim
2015-03-26 17:57
#3

Kollektiv? Andrahand? Flytta utanför stan?

ennycc
2015-03-26 18:10
#4

Jag är provanställd nu men blir tillsvidareanställd om en månad. Min kille är inte fast anställd men blir det sommar 2016. Tills dess jobbar vi bara deltid och vi går ju i skolan. Så jag inser ju att lägenhet ligger väldigt långt borta nu, men kan inte sluta tänka på det. Det är min högsta dröm just nu!

[134643]
2015-03-26 18:19
#5

Tyvärr råder det stor bostadsbrist i Stockholm, det som finns är extremt dyrt det också. Men vad jag vet så finns det en del lägenheter att hyra ändå? Hyran är visserligen hög. Vår familj har en extra lägenhet i Stockholm på bara 24 kvadrat, och den kostar 6000 i månaden. Har ni checkat typ blocket? :)

smellcaramell
2015-03-27 21:19
#6

*känner mig nöjd med att bo där jag bor, har egen lägenhet som har 1900 i hyra plus el som går på ca två-tre hundra per månad 👌 sen måste man ju tänka på att man ska ha mat, betala försäkring, tvavgift, alla grejer(möbler, köksgrejer osv).

Annons:
Larissa
2015-03-29 12:22
#7

Ni kan ju hyra i andrahand? :) Beror ju som sagt på om det är i stockholm eller typ örebro ni funderar på. Både bostadskön och trycket på andrahandskontrakt är stor i stockholm.

Carrosh
2015-03-30 07:56
#8

Jag känner igen mig i din önskan! Flyttade själv hemifrån väldigt tidigt, under tiden jag pluggade. Jag var 18 år, men blev tvungen att flytta tillbaka hem igen, då det blev lite för jobbigt ekonomiskt att plugga och bo själv. Jag hade gjort annorlunda om jag vetat då hur det skulle bli. Det är rätt skönt att slippa tänka på allt det där om man bor hemma, att kunna spara till det egna boendet under tiden. Det är ju ändå en hel del man behöver ha: pengar till hyra och räkningar (el/vatten, tv om man har det, telefon, internet osv. osv.), möbler, husgeråd (allt från osthyvel till dammsugare), mat (kostar så mycket mer än man tror), hygienartiklar, kläder osv. osv. Gör inte om mitt misstag att flytta hemifrån innan du sparat ihop till allt du behöver till lägenheten och tillräckligt ekonomiskt för att klara boendet, för det suger rejält att behöva flytta tillbaka när man börjat bli självständig i eget boende. Ha inte för bråttom, utan spara ihop till alla möbler och husgeråd innan. Stå i kö kan du absolut göra under tiden! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Honestyisdead
2015-03-31 11:02
#9

Det finns ju många privata uthyrare också. Det gäller bara att hitta dom.

[Smålandsbrud]
2015-03-31 12:05
#10

Spara pengar så du har råd att flytta hem i från Ts sen är det som sagt dyrt med hyra i fall du inte hittar ett redigt kapp då med bra hyra. Sen även börja köpa typ tarikar och vidare till en lägebhet så länge du bor hemma så du har lite innan du flyttar. Möbler kan du billigt hitta på blocket och loppisar min mamma köper typ allt på loppis till våran gamla lägenhet hon kom undan med helt ok kostnad för möbler. Sen om ni har extra tallrikar och vidare be föräldrarna lägga unden det för det tjänar man på :) Jag har sådan tur att jag kunde flytta nu som 18 åring men bor hos min sambo vi har fått en hel del saker som fattades av min mamma super bra faktiskt. Sen gäller det att ligga i och leta efter bra lägenheter med bra hyra lycka till på vägen mot flytta i hemifrån Ts :)

Upp till toppen
Annons: