Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1835 ggr
Vaargen
4/1/15, 12:18 AM

Var din tonårstid jobbig?

Denna fråga riktar sig till tonåringar men också vuxna.

Tycker du att din tonårstid var/är jobbig?

berätta gärna varför du svarade som du svara också :)

Annons:
Hoseok
4/1/15, 12:20 AM
#1

Både och. Jag vill inte påstå att jag hade en jättejobbig uppväxt, men inte var det lätt heller.

Jag fick identitetskris och visste inte vad för könsidentitet jag hade. Experimenterade som tusan, men detta skedde inte förrän jag var 18/19…. 

Sen hade jag det jobbigt i högstadiet eftersom jag var mobbad, men det är en annan sak.

Cahira
4/1/15, 12:28 AM
#2

Ja min tonårstid var hemsk.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Tuulikki]
4/1/15, 1:25 AM
#3

Periodvis helt underbar, periodvis ett rent helvete. Men jag är bipolär och har borderline så det känns inte som att det finns ett mellanting i min värld. Antingen är det svart eller vitt, bra eller dåligt. Finns inget "lagom" eller "gråzoner" där läget är helt ok. Antingen är det kanon, eller katastrof. DET är sjukt jobbigt! 

Fyller 20 i år.

Nelley
4/1/15, 2:39 AM
#4

Är ju inte riktigt över min, men tycker jag är tillräckligt gammal att svara. Skulle nog säja nej. Mellanstadiet var ganska (mer när jag tänker på det) jobbigt kommer jag ihåg men sedan vart jag jäkla realistisk och självmedveten, haha. Jag vet vem jag är och jag vet vem jag vill vara. Mitt liv i allmänhet är ju inte fantastiskt. Men jag bor i Sverige, har en familj som älskar mej och är frisk.🙂

[134643]
4/1/15, 4:19 AM
#5

Både ja och nej. Jag lyckades må så psykiskt dåligt att ett par år gick åt till att snacka med psykologer, ligga inlåst på slutenvård, självskadebeteenden osv. Så det var väl inte så kul haha, men jag lärde mig väldigt mycket av det! Efter den tiden var det såklart en massa återfall och sådär, men det var så skönt att vilja leva igen att det gjorde inte så mycket. Nu är jag 17, har fantastiska vänner, är lycklig, vet vem jag är, vad jag vill och vad jag står för. Sen tror jag aldrig att någons liv är bara bra eller bara dåligt, utan det är en blandning av allt. Så ja, min tonårstid var hemskt jobbig, och galet fantastisk.

Aleya
4/1/15, 7:43 AM
#6

Att vara tonåring var kul. Det formade mig till den jag är idag. Men hade en lång och jobbig depression som höll i nästan tio år, och den hade jag kunnat leva utan. Men i de hela så tyckte jag att vara tonåring lärde mig saker. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
taylor__lambert
4/1/15, 9:29 AM
#7

Beror väl på vad man menar med ordet "jobbigt". Alla har säkert en egen uppfattning om vad ordet innebär, men ja, jag kan nog tycka att min uppväxt var jobbig, svårt att hitta sin identitet, brorsan dog när jag var 14, djup depression och självskadebeteende, inget stöd ifrån skolan, gymnasiet vart man utfryst ifrån, vart dödshotad på gymnasiet men inget som gjordes något åt. Nu börjar väl allting gå bättre tror jag, fyller snart 20 så räknas väl som tonåring fortfarande, hahah. Men det finns ju alltid någon som har det värre :3

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Afturelding
4/1/15, 10:59 AM
#8

På det stora hela var det ett rent helvete. Otaliga timmar gick till psykvård och jag tog mycket mediciner. Jag minns rätt lite från mina tidiga tonår.

Men från 16 och uppåt var det bättre, jag lärde mig leva igen, och det finns ett par fina minnen från den tiden. Sen blev det rätt bra från och med att jag blev 18 ungefär.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Carrosh
4/1/15, 2:30 PM
#9

Hade en fruktansvärd tonårstid. Men så var jag med om många svåra grejer under den tiden också, så var kanske inte så konstigt. Hormoner och kroppens utveckling kan ju vara nog det, kan man ju tycka. Men med svåra familjebesvär, två våldtäkter och en hel del annat så blev mina tonår ett rent helvete.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Scorpio97
4/1/15, 4:28 PM
#10

Är sjutton, men jobbig är nog inte ordet jag skulle använda för att beskriva mina tonårs-år. Trots kroniskt huvudvärk, få vänner, att pappa var alkoholist och dog förra året och så. Visst är det upp och ner, och vissa dagar är väldigt svåra. Precis som att vissa är helt underbara. 

Jag tror inte dessa år är varken mer eller mindre jobbiga än resten av livet.


//Jessie

lernis
4/1/15, 4:54 PM
#11

Hade en rätt bra tid. Mycket vänner och fina stunder.
Men ibland svängde det till ordentligt.. Mådde dåligt och blev grymt självmordsbenägen… Men allt som allt var min tonårstid allmänt trevlig och bra. =)

Farwuq
4/1/15, 5:00 PM
#12

Inte rolig, inte bra.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

VampireGirlElvira
4/1/15, 9:19 PM
#13

Hela min tonårstid var h**vetiskt.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
[Tilde]
4/2/15, 1:07 PM
#14

Tog ja, men bara en del av den var jobbig. Hade ett jättestort kompisdrama vid 13-14 års åldern då jag blev utfryst av mina kompisar som jag varit bästa vän med sedan lekis - de fick också mina andra kompisar i klassen att vända sig mot mig. Mådde jättedåligt över det och låtsades vara sjuk över flera veckor så jag slapp gå till skolan… Blev ganska deppig och vände mig till musik för att klara mig igenom den tiden. Fick dock nya kompisar sen och hade något av den bästa tiden i hela mitt liv från 8:an till början av gymnasiet 🙂 Sen var det en "incident" mot slutet av tonåren då min bästa kompis gifte sig utan att berätta för mig, vilket heller inte var speciellt kul. Kändes verkligen som ett hugg i ryggen…

Utöver det har jag haft lite drama hemma då min mamma alltid hade omöjliga krav och man kände sig inte uppskattad eller fick någon uppmuntran när man gjorde något bra för det var förväntat av en. Det värsta bråket vi hade var väl dock om ordet "vacker" och vad det betyder för en.. och jag fick veta att jag tydligen inte var vacker enligt mamma (inte för att man kanske ser sig själv som vacker, men om någon i världen tycker att man är det så är det väl ändå ens mamma!). Hon tyckte till och med att de personer som sagt till mig att jag var vacker hade fel. Så det kändes kul! 😂 Hade väldigt dålig självkänsla ett tag och har även varit deprimerad (fast ej fått det 'diagnostiserat' av psykolog). 

Sen dog min morfar på dagen jag fyllde 18 (eller 19?) 😕 så jag blev väckt av en gråtande mamma som var helt förstörd en tid efter det. Förlorade även min kusin och min farmor under tonåren. Min farmor var lite av en hjälte för mig, men det insåg jag först efter att hon var borta…

[Outlawly]
4/2/15, 8:15 PM
#15

Den var jobbig. Var mobbad från årskurs 4-9 av hela min klass och både de äldre och yngre på skolan. (Hade samma klass alla år). Blev bättre i gymnasiet men mådde inte bra.

Jetaime
4/2/15, 9:02 PM
#16

Jag hade det ganska tufft både i skolan och hemma och ville helt enkelt inte leva mer. Depressioner, ätstörningar, ångest osv. Utanför i skolan, var aldrig tillräcklig bra eller tillräckligt nånting, för någon. Lite särskild situation hemma och med min mamma..  Svårt att förklara utan att skriva värsta uppsatsen. 

Jag fyller 23 år i år.

Inaarah
4/4/15, 5:49 PM
#17

Fyller 19 i år och kryssade i nej-alternativet.

Självklart har det funnits vissa perioder som varit jättejobbiga. Speciellt i åldern 14-16 år, då man börjar forma sin egen identitet, funderar på gymnasieval, bryter upp från grundskolan och ens gamla vänner för att hitta nya. Men på det stora hela tycker jag att min tonårstid varit himla bra. Jag har lärt känna mig själv, utvecklats som person och har så otroligt många fina minnen att se tillbaka på. Skulle gärna göra om alltihop för att kunna ta vara på det mer.

Jag tänker att det som varit svårt också är det som utvecklat mig mest. Utan motgångar hade jag aldrig fattat vissa beslut, och utan de besluten hade jag aldrig varit där jag är idag.

Idakarrlsson
4/4/15, 7:57 PM
#18

Fyller 15 i år så min tonårstid har just börjat enligt mig själv. Och nej jag tycker inte det är jobbigt. Jag är ganska gammalmodig och tar inte åt mig så mycket. Jag bryr mig inte så mkt om vad folk säger eller om olika normer mm. Jag har det inte jobbigt hemma utan jag kever drömliv jämnfört med andra jag känner.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[Tilde]
4/5/15, 11:30 PM
#19

#17 Jag håller med dig. Jag är glad för många av de dåliga upplevelserna jag hade, speciellt "mobbningen" av mina f.d. vänner. Det gjorde mig till en stark person och det slutade med att jag fick mycket bättre vänner efteråt. 🙂 Man lär sig mycket av motgångar och ens personlighet formas ofta efter dem.

Nirvana_Ophelia
4/13/15, 7:13 PM
#20

Hade ett helvete med tonårstiden med mobbing och utanförskap.  Mår fortfaramde dåligt över det…är mobbad än idag. I gymnasiet blev jag goth och hängde mest på kyrkogården o lyssnade på metal och the doors, haha.

Buddha, shamaner, Dracula spel,  och vampyrer och spöken. =) Är 36 idag o är fortfarande goth.  Älskar det…:)

Annons:
hannaj98
4/13/15, 9:46 PM
#21

Fyfan för tonårstiden säger jag bara…. Är nu 17 så är ännu inte klar med den men jag känner att det börjar bli bättre. Men nej, skulle jag få hoppa över några år i mitt liv skulle de lätt vara typ 13-16 års åldern…

Ellociraptor
4/14/15, 11:49 AM
#22

Är 26 och numera är jag typ tacksam varje dag för att jag inte är tonåring längre. Fanns förstås en massa bra perioder då också, men skulle inte gå tillbaka till att vara tonåring om jag så fick en miljard kronor och en enhörning.

Sweelin
4/14/15, 12:31 PM
#23

Den var helt okej för min del 🙂 Är ju bättre nu dock.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Nelley
4/14/15, 2:40 PM
#24

#22 Fast det hade du väl?!!!??😮Hahahahha

Ellociraptor
4/14/15, 3:19 PM
#25

#24 Hmm ja … alltså om jag fick göra om min tonårstid med en miljard och en enhörning kanske det vore värt det. Men då ska det fan vara en livs levande enhörning som jag kan rida till skolan på, annars får det vara! :P

Nelley
4/14/15, 3:35 PM
#26

#25 Haha!😃

Ellys
4/14/15, 6:17 PM
#27

Sjukt jobbig :(

Annons:
Vaargen
4/14/15, 8:38 PM
#28

Min tonårstid var både och jag har haft det ganska jobbigt men det har också format mig till den jag är och gjort att jag fått lära mig saker som jag kanske inte annars vetat om jag tycker det har vart både härligt och jobbigt att bli vuxen också och lämna tonåren bakom mig, men som många andra också upplevt det blir bättre med åldern för dem flesta gällande måendet.

Jazmin1e
4/14/15, 9:05 PM
#29

Fram till 15/16 mådde jag jättedåligt dels för att jag var mobbad  men även för andra saker.  Nu är jag 20 och mår mycket bättre :)

Whippetgerbilen
4/15/15, 6:19 PM
#30

Är 14 år nu, och tycker att min tonårstid är jobbig, i skolan. Är utstött och blyg… så är otroligt ensam… Hoppas att jag mår bättre när jag slutar i den här skolan.

Dogs is my world ♥

Jojaton
4/16/15, 12:51 AM
#31

Jag har (tack och lov) aldrig varit med om något väldigt omtumlande i mitt liv (peppar, peppar!) så mina tonår var inte fruktansvärt jobbiga, men de var inte enkla heller. Jag hade lite svårt att verkligen hitta mig själv, hur jag ville bli sedd och uppfattad av andra människor, och hur jag såg mig själv. Vet inte om det har blivit jättemycket bättre nu egentligen, men jag märker ändå rätt stor skillnad på mitt självförtroende. Har också många nya människor i mitt liv som uppfattar mig på ett sätt som jag gärna vill utstråla, men inte nödvändigtvis känner att jag gör, och det har också hjälpt att boosta mitt självförtroende. 

I början av gymnasiet blev min mamma väldigt sjuk (hon är frisk idag), och pga det så hade jag svårt att vara social i skolan, så det tog ett tag för mig att hitta min plats i gymnasiet, hela våren i ettan var jag ganska osynlig eftersom jag inte orkade. Men i ungefär den åldern hittade jag också alla de vänner som nu idag fortfarande är mina närmsta, min andra familj - och det är jag evigt tacksam för!

På det stora hela tror jag att mina tonår var väldigt bra. Jag vet ju inget annat liv än mitt, så det är klart att mina motgångar var tuffa för mig, även om de för någon annan inte låter som någonting, men jag vet att de hade kunnat vara så mycket värre.

Johanna - Instagram

Wenniz
4/16/15, 3:15 PM
#32

Är 18 så jag räknas kanske fortfarande som tonåring men känner att jag har passerat lite av dessa "tonårsstadier" för länge sedan. :)

Men jag hade det i alla fall väldigt jobbigt, det var inga problem hemma då jag har väldigt förstående föräldrar som även lyssnade på mig. Har sedan jag var väldigt varit utsatt för mobbning som blev värre när jag kom in i tonåren, detta var både fysisk och psykisk mobbning som pågick väldigt länge som gjorde jag mådde väldigt dåligt vilket tog hårt på mig.

Sedan var jag väldigt frustrerad över att jag hade svårt att fungera i vissa situationer samt att jag inte riktigt var som andra vilket jag fick svar förra året varför jag fungerar som jag gör.

Tack vare allt detta blev jag väldigt stressad och utvecklade trikomani, vilket är ett tvångsbeetende/självskadebeetende vilket jag skäms över idag och kämpar med att få stopp på varje dag.

Som tur mår jag bättre idag och jag hoppas det fortsätter så, tonårstiden är inte kul alls. :P

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: