Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1059 ggr
Ellys
2015-04-01 21:30

Djurinrikting på gymnasiet, frågor!

Har lite frågor till er som går på gymnasium med någon slags Djurinrikting av något slag. 1. Är det svårt att få jobb efter gymnasiet? Blir lite förvirrad. För gymnasierna som jag besökt säger att det finns gott om möjligheter men när man läser i tidningar osv så skriver dem att det är svårt att få jobb inom det ämnet. 2. Vad kan man bli förutom veterinär och djurskötare? Hört talas om zoolog och andra grejer? (Förklara gärna vad yrkena innebär) 3. Är det en bra idè att gå extra kurser för högskolebehörighet? Har bestämt mig att göra det för att få bättre valmöjligheter att kanske plugga vidare.

Annons:
ElisabethB
2015-04-01 21:40
#1

Hej!

Jag gick naturbruksprogrammets hästskötarutbildning när jag var i din ålder.

1. Det är mycket svårt att få jobb inom häst och djurskötsel över lag är svårt. Orsaken till det är att det är så pass många som har det som hobby och då blir det svårt att hävda sig när man förväntar sig att få betalt för det arbetet man utför.

2. Det finns en del yrken, men bortsett från olika typer av djurskötare så behöver du ha läst på högskolan och det är mycket svårt att komma in på de utbildningarna, tyvärr..

3. Ja, det tycker jag är en utmärkt idé - under förutsättning att du har lätt för teoretiska ämnen, eftersom du har en betydligt bättre grund att stå på. Det gör att du kan både jobba med djur, men även skola om dig för att jobba med något annat om du skulle vilja det i framtiden.

Lycka till i ditt gymnasieval!
Kloka frågor du har!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Jaxination
2015-04-02 09:18
#2

Jag tog studenten från Naturbruksgymnasiet Sötåsen förra året. Jag gick Djurvård med inriktning Arbete med hund.

1. Inom hund finns alla jobb typ i storstäderna. Om du själv inte vill öppna eget hunddagis eller pensionat. Men nepp, hundjobb är inget som är lätt att hitta. Samma sak med Djurvård, eftersom jag inte har läkemedelshantering så kan jag inte jobba på djurklinik så sett. Möjligtvis i receptionen, men inte med djuren..

2. De flesta yrkena går att läsa sig vidare till. Du blir tyvärr inte Zoolog eller liknande direkt efter utan du får läsa på SLU eller liknande. 

3. De är en mycket bra idé! Jag gjorde de, ångrar inget. Jag läste Matte 2b + 3c, Engelska 6 och Svenska 3 som extra. Vissa läste även Kemi, Fysik osv, men då var man tvungen att välja bort lite inriktningskurser. Och jag ville gärna ha mina hundkurser. 

MEN, de var den bästa gymnasietiden jag kunde ha önskat mig! Sådan gemenskap med klasskamrater osv, så dök min nuvarande pojkvän upp också, där ser man! ;)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Upp till toppen
Annons: