Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1586 ggr
[Älskamig]
2015-04-03 16:24

Berätta till föräldrarna?

Jag är en tjej på 18 år, som har varit tillsammans med min pojkvän i över 3 år.  På grund av åldersskillnaden mellan oss (nej, tänker inte säga skillnaden eftersom jag vill undvika onödiga diskussioner här) har det inte blivit att vi gått ut med förhållandet. Det har liksom fungerat bra för oss ändå!

Nu har min pojkväns brorsa skaffat sig en flickvän. De har inte varit tillsammans så länge, men ändå har hon blivit presenterad för deras familj. Detta är något som har gjort mig avundsjuk! Jag har sagt många gånger till min pojkvän, att det ska bli spännande att få träffa hans familj & att jag längtar till det. Han har bara sagt "ja men så kommer det ju bli framöver" 

Nu över påsk skulle den här tjejen vara med och fira påsk hos min pojkväns föräldrar och familj. Min pojkvän skulle också vara där. Givetvis har detta gjort mig lite nedstämd, för jag vill ju också gärna presenteras och sådär. Jag är rädd att han skäms för mig. :(

En gång var jag hos min pojkvän och då kom hans syster och knackade på. Min pojkvän tyckte först att jag skulle gömma mig i garderoben (varför?!), men sen fick jag sitta i vardagsrummet. Han gjorde allt för att hon inte skulle komma in och typ se mig.. 

Jag vet inte om jag är nojig. Jag älskar ju honom otroligt mycket, men det är tröttsamt att behöva dölja saker och ting. 

Borde jag ta upp detta med honom? Och i så fall hur?

Annons:
Rumblebee
2015-04-03 16:31
#1

Klartdu ska ta upp det med honom och även att ni båda beslutar er för att antingen hålla drag förhållande hemligt eller gå ut med officiellt. Ogillar folk eran ålderskillnad så låt dom göra det. Spelar ju ingen roll om ni är lyckliga tillsammans. Men väljer ni att fortsätta att smyga så får ni ju vara beredda på att ni kan få fira diverse högtider på egna håll.

[Outlawly]
2015-04-03 16:50
#2

Har du introducerat honom för dina föräldrar? Om inte, så kanske han vill att du ska göra det först. Och då skulle han inte ha en anledning till att inte låta dig träffa hans familj. Jag tycker det låter lite som att han skäms om han föreslår att du ska gömma dig i en garderob för att hans syrra kom. Beter du dig barnsligt, klär dig barnsligt eller bara för att du är yngre kan vara sånt som han tror sina föräldrar inte gillar.

Aleya
2015-04-03 17:13
#3

Tycker inte du själv att det är konstigt att han som vuxen vill gömma dig? Antar att han är det då du är 18 och han ännu äldre låter det som. Jag tycker du ska fråga. Har han blivit presenterad för din familj?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Älskamig]
2015-04-03 19:35
#4

Jag har inte presenterat honom för min familj. Det beror väl lite på att jag själv är rädd för mina föräldrar åsikter, i och med att jag har syskon (är sladdis!) i hans ålder..:/ Så förstår honom samtidigt…

[Tilde]
2015-04-03 19:48
#5

Låter jätteskumt! Jag hade absolut inte accepterat att bli behandlad så… Låter ju som om något är fel. Efter tre år bör man ha blivit introducerad för familj för länge sedan (såvida det inte finns en god anledning till varför man inte skulle det). 🤔 Vet dina föräldrar om att du har pojkvän? Jag tycker ni båda borde presentera er partner för familjen för om det är ett seriöst förhållande vill man väl inte gå och gömma det.

[Älskamig]
2015-04-03 20:14
#6

#5: Nej jag har inte berättat om det, men känner att jag vill att vi ska vara överens om det båda…

Annons:
MsSofieG
2015-04-03 22:04
#7

Det enda jag kan säga är att ni borde prata om det. Hur känns det för er, skämms ni över er ålderskillnad eller är det omgivningens åsikter som skrämmer er? Du är 18 och myndig så nu kan ingen säga något om att du "inte ens är myndig än". Vad är ni rädd för och varför, ställ er den frågan och sen prata, prata och prata lite till.

[Älskamig]
2015-04-04 09:38
#8

#7: Jag är rädd för vad andra säger om oss, vår åldersskillnad.

Aleya
2015-04-04 09:56
#9

#8 är det ungefär som i tv-serien ack värmland så kanske det inte är så kul.
Men samtidigt, om ni älskar varandra som du påstår så varför ska ni inte kunna ta det då?
Ni kan uppenbarligen inte stå för er kärlek, och det känns ju mindre kul.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skogsraah
2015-04-04 11:42
#10

Om ni tänker fortsätta vara tillsammans är det nog bara att bita i det sura äpplet. Det är svårt att hålla ett förhållande hemligt så länge på det sättet. Särskilt när du själv vill bli introducerad och ha ett mer "vanligt" förhållande på så sätt?

Får man fråga hur stor åldersskillnaden är? Det kanske inte är så farligt? Du är ju trots allt 18 nu. Ni kanske inte behöver gå ut med exakt hur länge ni har varit tillsammans, men jag hade inte låtit rädslan över vad folk skulle tycka om en åldersskillnad "äta upp" förhållandet. Inte om det gått så lång tid och att jag älskade människan. Det känns inte rätt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Älskamig]
2015-04-04 13:48
#11

#10: Skiljer 13 år mellan oss, så det är ju en bit. Har syskon i hans ålder, därav är väl både han och jag 'rädda' vad dem ska tycka.

Skogsraah
2015-04-04 13:57
#12

#11 Eftersom han var 28 när du var 15 är det nog bäst att undvika att berätta hur länge ni varit tillsammans. Visst kan det kanske tyckas stor åldersskillnad trots att du är 18, men du är trots allt 18 och bestämmer själv.

Förstår att det kan kännas jobbigt att berätta. Men om ni har för avsikt att fortsätta vara tillsammans är det nog läge att berätta nu. Jag tror inte det kommer gå att ha hemligt i sisådär 3 år till? Eller vad vet jag? Det känns bökigt att behöva ljuga och hålla hemligt så mycket.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Älskamig]
2015-04-04 15:17
#13

Vi har inte tänkt att berätta hur länge vi har varit tillsammans, i alla fall inte jag. 

Jag tycker att det är bökigt att behöva ljuga och hålla hemligt, men han verkar inte se det som några problem. 🤫

Annons:
Skogsraah
2015-04-04 16:00
#14

#13 Det borde du verkligen ifrågasätta. Ni har ju redan varit tillsammans i 3 år.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Niniz
2015-04-06 18:59
#15

Tycker inte han borde göra så… tycker inte 13 år är en så jättestor skillnad och  om ni älskar varandra så spelar det ingen roll.  När ni blir 30 och 43 kommer ju ingen blinka med ögonlocken åt det ens ;) 

Prata med honom, som de andra sagt! Kan förstå om han ville hålla det hemligt när du var under 18  (och inte vill berätta hur länge ni varit tillsammans) men nu.. nä.  Du borde inte behövs gömma dig! Lycka till ;)

Yukionna15
2015-04-06 23:07
#16

Samma sak som här då, är nu 17 år och 4 månader och även jag och min pojkvän har 13 års skillnad, vi blev tillsammans när jag var 15 år så samma som du då. Men han har presenterat mig för sin familj och då är det bara min familj kvar att tala om för. Planerar att berätta för dem på min 18års dag. Men jag tror att det går bra, mammas pojkvän är 18år yngre en henne (20år) så jag tror att hon förstår, är lite orolig för min pappa dock. 

Okej, det var bara ite imfo för att tala om att jag är i en liknande sits. Till en början så var även min pojkvän rädd för att presentera mig inför hans familj, men efter att vi pratat ut om det så visade det sig att han var rädd att hans familj bara skulle se på min ålder och inte mig som person och skulle dömma mig på förhand innan de lärdekänna mig bättre. Men jag talade om för honom att det sårade mig lite att inte få träffa dem och efter ett par dagars gnäbb så fick jag äntligen treffa dem, och som han sa, de dömde mig först till en början bara utifrån min ålder, men nu när vi har spenderat så mycket tid med varandra så har de accepterat mig helt och hållet 😃 Älskar värkligen denna familj, men det gick inte helt smärtfritt, några gräl med hans mamma ochmördande blickar från syskonen, men nu så är det precis som om jag är en av deras döttrar och mans syster är min bästa vän 😉 

Så mitt råd är var ihärdig och kämpa, och om ni pratar och kommer fram till vad det är som gör att han inte vill presentera dig så kan ni tala om det och kanske finna en lösning 🙂 Kan vara något så simpelt att han är rädd för att du inte skulle gilla dem, eller inte vilja räffa dem ifall de inte skulle acceptera dig på en gång.

Sorry för det långa medelandet 😂

Niniz
2015-04-07 17:45
#17

#16 jättebra sagt tycker jag! Är säker på att det hjälper trådstartaden att få läsa från någon som är i samma skor! :)

Yukionna15
2015-04-07 20:49
#18

#17 tack så mycket, hoppas värkligen att det hjälper TS 🙂

Upp till toppen
Annons: