Annons:
Etikettbilder
Läst 1120 ggr
juliafrojd
4/7/15, 2:05 PM

Bildanalys - lek

Jag tillsammans med min kompis håller på med ett bildprojekt i skolan och söker nu någon/några som är intresserade av ämnet bild som skulle vilja klura på den här som en ´´uppgift´´ om man kan kalla det så. Alltså ingen uppgift vi ska svara på och lämna in!

Del 1 - Bildens innehåll

- Vad föreställer bilden? (förgrund, mellangrund, bakgrund)

- Vad är det för färger i bilden?

- Hur ser miljön ut?

- Vilken sorts bild är det?

Del 2 - Bildens uttryck

- Vad får bilden dig att tänka på? Varför då?

Exempel: Bilden får mig att tänka på … därför att på bilden ser jag…

- Vad får bilden dig att känna? Varför då?

Exempel: Bilden får mig att känna … därför att på bilden ser jag …

Del 3 - Bildens syfte

- Vad tror du är syftet med bilden? Varför tror du det? Förklara!

- Vad tror du är bildens budskap? Varför tror du det? Förklara!

- Vilka samhällsfrågor kan du dra paralleller till utifrån bilden? Berätta hur du tänker!

- Varför tror du att just den här bilden blev vald till Photo of the Year 2012?

Del 4 - Omdöme kring bilden

- Vad tycker du om bilden? Förklara och motivera!

- Vad är bra med bilden?

- Finns det något som är mindre bra? I så fall vad?

Bild lånad från google :)

Annons:
Hoseok
4/7/15, 2:13 PM
#1

"Bild lånad från google"

Har du tagit bilden med tillåtelse av fotografen, eller är bilden under en creative commons-licens? Uppskattar om du anger namnet på fotografen.

juliafrojd
4/7/15, 2:40 PM
#2

Ja det har jag och vad har du med det att göra? Finns även något som heter pm, inget ot i tråden tack.

Hoseok
4/7/15, 2:44 PM
#3

Jag har med det att göra eftersom jag är Medarbetare på tonåringar iFokus och vi vill inte att folk bryter mot upphovsrättslagen här. Så jag uppskattar om du skriver namnet på fotografen i ditt inlägg. + Om det är en creative commons-licens så är det bra att nämna. De flesta CC-licenser kräver att man nämner fotografen.

Har du vidare frågor, skicka PM så slipper vi OT.

[MikeW]
4/8/15, 3:02 AM
#4

Bara erkänn ni vill någon annan ska skriva det åt er 🤓

[rumelle]
4/8/15, 6:28 AM
#5

Tycker att det låter precis som en uppgift som ska svaras på och lämnas in. 😉

juliafrojd
4/8/15, 7:24 AM
#6

Våran uppgift är att få folk svara på frågorna, jämföra och blanda olika svar för att sedan redovisa. Skriv gärna namn också om ni vill ha det med.

Annons:
NordicSunset
4/8/15, 10:11 AM
#7

Ser ingen bild!

Be the best version of you.

  • Zoella
[134643]
4/8/15, 3:33 PM
#8

#7 Jag tror att den togs bort pga brott mot upphovsrättslagen 😃

Moalinn
4/8/15, 4:27 PM
#9

Nu är ju inte bilden kvar men jag förstår inte riktigt meningen med detta. Gick estet media, inriktning foto på gymnasiet och hade otroligt mycket bildanalyser som gjordes både på egen hand och genom diskussioner med gruppen. Vad någon ser, tycker och tänker är väldigt individuellt. Hur djupt man går (konnotation och denotation), vilken "grad" man ligger på och så vidare spelar också in. Jag hade skrivit en hel uppsats om det här då jag är såpass van och "vet" vad jag pratar om medan någon som går på högstadiet kanske inte har samma "kunskaper" och endast svarar på frågorna. Så egentligen känns detta ganska meningslöst. Varför ska ni ha en "statistik" på det här? Vad är meningen med det? Vad är det ni ska jämföra? Vilka svar vill ni ha fram?

Är bara nyfiken på vad meningen med den här uppgiften är, menar absolut inget illa eller så! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[MikeW]
4/8/15, 11:27 PM
#10

Det låter väldigt skumt att eran lärare vill ni ska få folk att svara på dom här frågorna som är värsta uppgiften.. Jag går själv i bild och form och har haft några bildanalyser som är som denna, detta är något som kräver arbete.. Förväntar eran lärare er att ni ska bara hitta några person som ska skriva det? Och för vilken anledning då?

Nej, detta låter skumt. Om du nu ljuger och ska göra detta men är för lat för att göra det själv så tycker jag verkligen att du måste tänka annorlunda. Gör det själv.

Upp till toppen
Annons: