Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 874 ggr
[Smålandsbrud]
2015-04-10 06:51

Hur ska jag orka igenom skolan?

Jag orkar inte gå hela veckor i skolan får ångest av skolan sen dessa krav och mål man ska nå upp till även inom särgymnasiget har vi lite krav. Jag är även helt matt efter jag gått i skolan en tre dagar. Mår allt sämre av att gå i skolan så hur kan jag driva vidare så jag kan gå tre dagar i skolan och ändå få mitt studiebidrag? Det kommer i sommar med. Dom dagarna jag inte är i skolan mår jag bra för då kan jag andas ut har ljugit för läraren nu under en lång period pga hon skulle inte förstå mitt problem med att skolan. Hur ska jag kunna söka hjälp för detta? Klarar verkligen inte av skolan och sitter  i kläm pga vet inte vart jag ska vända mej om hjälp för att minska ner skoldagarna!😕

Annons:
nowalee
2015-04-10 07:14
#1

Om du vill gå ner i tid att plugga kommer du tyvärr inte ha tillgång till studiebidraget, om jag förstått det rätt. Jag kände samma som du när jag gick gymnasiet och gick ner i tid men tappade även bidraget. Nu gick jag aldrig färdigt överhuvudtaget men som jag förstod det skulle jag egentligen har valt in praktik de dagar jag inte var på skolan - så jag vet inte om man kanske kan ha möjlighet till studiebidraget ändå ifall man pluggar och har praktik för då blir det ju som 100%. Men så länge du inte "pluggar" 100% har man inte rätt till bidraget.

[Smålandsbrud]
2015-04-10 08:35
#2

AA ska fixa ett möte med rektor och vidare🙂

Hoseok
2015-04-10 08:37
#3

Jag gick på gymnasiet efter att GY11 infördes med hårdare regler om närvaro. Jag hade över 60% frånvaro på hela gymnasiegången. Jag fick ändå studiebidrag utan problem.

Jag klarade mig genom att ha bra kontakt med lärarna. Det är bara ogiltlig frånvaro CSN bryr sig om. Giltlig frånvaro i form utav att man ringer in och säger att man är sjuk, bryr sig inte CSN om. De bryr sig bara om skolan själva kontaktar dem och säger "Hej vi har en elev här som är sjuk massa utan sjukintyg". Och det undviker man om man har bra kontakt med de som håller i informationen som skickas till CSN.

Sen är det kanske inte så himla enkelt, jag kanske bara hade en faslig tur, jag påstår inte att det är enkelt. Ville bara berätta hur jag lyckades ha 60% frånvaro, men ändå få pengar. 

Prata med rektorn om det. Jag tror det underlättar att du går i sär, de borde ha mer förståelse för att du kanske mår dåligt då.

[Smålandsbrud]
2015-04-10 09:17
#4

Ska boka ett möte eller rättare sagt be fröken om det tur du hade med pengarna 🙂

Upp till toppen
Annons: