Kärlek och förälskelser

Självmords tankar

2015-04-10 18:17 #0 av: [Lollo 97]

Är så att de flesta dagar tänker jag någon gång på att ta mitt liv. Hur mycket bättre jag skulle må om jag inte kände något och var död.

Jag är orolig hela tiden för saker, och då är det oftast småsaker jag oroar mig över.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig men allt är bara så hemskt jobbigt just ny så jag förstår det inte själv. Då är det väldigt svårt för andra att förstå mig. Tror inte det är någon på skolan eller hemma som vill sätta sig ner och prata och prata om hur jag mår.

Vet inte hur jag ska lösa detta för jag orkar snart inte mera. Har kollat runt på olika hemsidor på hur man tar sitt liv på bästa sätt. Alltså det blir värre från dag till dag, eller vissa dagar kan jag må bättre än andra. Jag går nästan alltid med ett fejkat leende. 

Det enda som får mig att kämpa nu är min kanin. Hon håller mig på benen.

Anmäl
2015-04-10 18:26 #1 av: Scorpio97

Du kanske bör prata med en kurator/psykolog? Dom har erfarenhet och kan hjälpa. 

Jag har också perioder där jag mår dåligt. Jag har kronisk huvudvärk, min pappa dog förra året osv. Livet är tufft helt enkelt, och det är självklart värre för vissa.
Men när jag mår bra, då gillar jag att skriva dagbok. Om små och stora saker. Och främst om allt som gör livet värt att leva. Så när jag mår dåligt, då läser jag vad jag har skrivit istället. Och även om tanken på att ta livet av mig har funnits hos mig, så har det aldrig varit en seriös tanke. Jag har dock också googlat runt på olika läkemedel, och funderat över vad som skulle gå snabbast och "bäst". 

//Jessie

Anmäl
2015-04-10 18:28 #2 av: wille_wille

Finns det ingen kurator på skolan du kan prata med?
Annars kan du ringa bris på 116 111 och prata med en kurator där (om du bara vill prata med någon).

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Anmäl
2015-04-10 18:29 #3 av: Kneko

Du måste prata med någon, kurator eller psykolog eller liknande.

Om du känner att du behöver akut hjälp på grund utav dina tankar, ring Nationella hjälplinjen (aka "självmordslinjen"). 

Länk

Anmäl
2015-04-10 18:30 #4 av: Scorpio97

Vissa tider kan man även chatta med en kurator på BRIS, på hemsidan då. 

//Jessie

Anmäl
2015-04-10 18:38 #5 av: mammamuih

om jag har läst rätt så är du väldigt stressad. din hjärna går på högvarv och tilliten är antagligen noll. det jag föreslår låter kanske löjligt enkelt men du har ju inget att förlora, eller hur

det kan vara en bra grej att programmera om hjärnan att fokusera på annat än det vanliga. t ex: titta på ett träd och räkna antal grenar, lägg dig i gräsen och studera småkrypen, gå balansgång långsamt, välj ut några personer som du beundrar och räkna upp minst 5 av deras egenskaper som du gillar, räkna antal människor som är på bussen, osv

poängen är att medan din hjärna är upptagen med sånt som jag har nämnt så kan den inte tänka på sånt som den brukar. över tid men lite övning kan du bryta detta mönster och du kan slippa känna dig överväldigad och maktlös inför dina tankar

du kan även göra andningsövningar - lägg märke till hur du andas, hur det låter och känns när du andas, lägg märke till om andningen förändras för att du "tittar" på det, osv

lycka till

Anmäl
2015-04-11 00:44 #6 av: Tilde

Nu har du redan fått många tips och jag tycker absolut att du bör prata med en psykolog/kurator, men det tipset jag fick senast jag mådde dåligt var att skriva ner 5-10 saker jag var tacksam för, varje kväll. Det kan exempelvis se ut såhär:

1. Snäll och omtänksam familj

2. Världens bästa kompis som alltid finns där

3. Mitt fina hår

4. Resan till Spanien förra året

5. Att jag är frisk och kan gå utan problem

6. Möjligheten att få njuta av svensk sommar

7. Att få bo i ett fritt land

8. Mina långa ben

9. Att jag är duktig på att sjunga

10. Att jag har möjlighet att utbilda mig gratis

Alltså, man kan skriva vad som helst som faktiskt är positivt i ens liv. Det är svårt i början, speciellt när man mår dåligt, men blir lättare och lättare att komma på saker. Varje morgon eller när du känner dig nere är det bara att ta upp listorna och läsa igenom dem som en påminnelse om vad man faktiskt har. Detta hjälper en att försöka fokusera på det positiva i livet istället för att stressa över småsaker eller endast se det negativa. Glad

Detta funkar kanske inte för alla, men det är värt ett försök. 

♥ Tilde

Anmäl
2015-04-11 08:36 #7 av: Inaarah

Ungdomsmottagningen brukar ha bra kuratorer och psykologer. Helt kostnadsfritt! Det är bara att ringa dem eller gå dit. :)

Jag träffade psykologen på min ungdomsmottagning några gånger. Jag fick hennes mobilnummer så jag kunde smsa henne när jag kände att jag ville träffa henne. Personligen tyckte jag det var väldigt skönt att prata med någon utanför skolan och familjen.

Never make permanent decisions on temporary feelings.

Anmäl
2015-04-13 17:15 #8 av: Nirvana_Ophelia

Ring och prata på hjälplinjen, gå till BUP,  lås in dig om du måste.   Ha aldrig sådana tankar, aldrig någonsin.  Det kommer lösa sig, bli bättre...kram nu lilla vän och sök hjälp.

Anmäl
2015-04-13 19:29 #9 av: Hippieelsa

Känner precis som du. Skillnaden är att det som håller mig uppe är de människor som kanske skulle bry sig och inte en kanin.

Anmäl
2015-04-13 20:55 #10 av: [klarabastin]

om du behöver prata med någon så kan du alltid skicka ett meddelande till mig! är här varge dag och kollar meddelanden och nya inlägg.

jag har haft det som dig men när jag började prata med en psykolog och fick en diagnos så kändes allt lättare. jag har även fått antidepprisiva tabletter som hjälpt mig så mycket so det går inte att beskriva.

som sagt om du vill prata med mig eller bara skriva av dig så är du välkomen att meddela mig!Hjärta

Medarebetare på: Vegan ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.