Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 1532 ggr
bonowme
4/11/15, 12:11 AM

Mamma på Instagram

Jag har i något år haft ett instagramkonto för att lägga upp mina teckningar och andra komiska bilder och videos jag tar när jag har tråkigt. Det gör mitt konto väldigt personligt och jag känner mig trygg i att också dela med mig mina tankar och känslor. Tyvärr så lyckades min mamma hitta den och det märkte jag när hon en gång visade mina Instagrambilder för sina väninnor. Jag konfronterade henne och sa att jag inte tyckte att det var okej och att jag för en gångs skull kunde gå lite privacy. Hon lovade att hon aldrig mer skulle kolla på mitt konto. VILKET HON INTE HÖLL eftersom jag såg henne titta igenom mitt konto igen, och igen…. Och igen. Hon tog det så oseriöst att jag valde att blocka henne. Då blev hon arg och sa att jag var tvungen att avblocka henne ifall det skulle "hända något med mig" och hon var tvungen att veta var jag höll hus. Jag måste vänta tills jag blir 18 för att kunna blocka henne igen. Kan hon göra så??? Har inte jag rätt till ett privat "cyberliv"??? Eftersom jag vet att hon ser vad jag lägger upp vågar jag inte vara lika öppen som jag en gång var vilket gör mig ledsen.

/ Ellen Bajsnåmi


Annons:
Hoseok
4/11/15, 12:13 AM
#1

I praktiken har hon "rätt" till det, ja. Sen om det är okej är en annan sak. 

Mitt tips är att du sätter dig ner med henne och förklarar för henne att du verkligen vill ha den här saken själv, för att det får dig att må bra. Var extremt noga med att berätta att om något händer dig på internet, så kommer du prata med henne om det direkt.

NordicSunset
4/11/15, 12:20 AM
#2

Gör din insta privat och acceptera henne inte? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
axa
4/11/15, 10:40 AM
#3

Skaffa ett till och säg att det är det du endast använder, men du använder istället det andra.

[EllenAlicia]
4/11/15, 2:30 PM
#4

.jag tkr inte de är ok de hon gör..jag skulle bara blocka henne ändå men kankse inte skulle funka för dig.

jossan...
4/11/15, 8:04 PM
#5

fast hon kan ju inte bestämma över din instagram och om du blockar henne fast hon inte vill vad är då det värsta som kan hända?

Gud vad bra jag stavar…

teddykaniner
4/11/15, 8:56 PM
#6

Om du ändå har det öppet för alla tycker jag inte att du ska börja bestämma vem som får kolla eller inte. Ett instagram konto som är öppet kan väl inte vara så hemskt att ens mamma inte får se det? Om jag vore du skulle jag säga åt henne att hon får kolla men att du helst inte vill att hon sitter och pratar om ditt konto med sina vänner. Jag har själv instagram och skulle känna mig hemsk om jag blockade min mamma som vill vara en del av mitt liv, och idag är ju sociala medier rätt viktiga.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
ChristineL
4/11/15, 9:57 PM
#7

Vad är det du tycker är så hemskt med detta?

RebeccaG
4/11/15, 11:25 PM
#8

Förstår dock inte vad du menar med ett "privat cyberliv".
Du pubblicerar ju vad du publicerar för att du vill, för vem som helst egentligen. Om du skämms över att din mamma ser vad du lagt upp kanske du ska strunta i att lägga upp över huvud taget? Min mamma kan se allt jag gör här, på fb, instagram, tumblr, vine, m.m. 

I min mening så ska man inte ladda upp något man inte är bekväm med att sina föräldrar ser. Och jag håller med #7 jag ser inte något hemskt i att din mamma följer dig på instagram. Hon är din mamma, ingen creepy stalker.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

smellcaramell
4/11/15, 11:56 PM
#9

#7 och #8 kan bara tala för mig sjölv och vet inte hur TS känner men jag skulle inte tycka det var ok om min mamma kollade igenom mina profiler på socialamedier. Dels så har vi inte en sådan relation att sånt passar in och dels så är hon i den åldern så hon förstår inte språket som jag och mina vänner använder(hon kan tro att ironi är allvar och liknande) dessutom kan jag lägga upp sådant som är känsligt för mig som jag bara vill att mina vänner ska se :) Jag har dessutom vänner vars föräldrar är rätt pinsamma i socialamedier(kommenterar pinsamheter och liknande) så jag skulle va orolig för att min mor skulle göra samma sak. :) Jag har tur och har föräldrar som inte är så tekniskt kunniga så de skulle aldrig kunniga men har ändå privat konto på instagram, bara mina vänner kan se inlägg på facebook och liknande just av denna anledning :) Till TS jag tycker du ska prata med din mamma igen och förklara att du vill ha din instagram privat. Vill hon veta var du är om det händer något finns det andra mycket bättre sätt att få reda på det. Ha ett lugnt och sansat samtal helt enkelt och förklara läget, anledningen till varför du blockerat henne och disskutera hur ni kan lösa det som hon ser som ett problem med det :)

ChristineL
4/12/15, 8:25 AM
#10

#9 - Som förälder har man rätt att veta vad ens barn sysslar med på fritiden, vem/vilka hen umgås med osv. Det handlar om att bry sig, sen behöver hon ju inte kommentera saker.

[Outlawly]
4/12/15, 8:44 AM
#11

Hon kanske tog det som att hon inte fick visa för sina väninnor men hon kollar på det själv? Kul att din mamma bryr sig om vad du gör. Men om man vill ha ett privat cyberliv så har man väl inte en offentlig sida

Duvethon
4/12/15, 1:15 PM
#12

Många verkar tycka att föräldrarna har rätt till att följa en på sociala medier, trots att en inte vill det. Alla har inte en sådan relation till sina föräldrar, många laddar upp väldigt personliga saker på sociala medier (även jag) som jag absolut inte skulle dela med mig av till mina föräldrar. TS, jag tycker att du ska stå upp för dig, jag förstår att det kan kännas obekvämt att låta en förälder följa dig på sociala medier, vissa saker vill man helt enkelt inte dela med sig av. Om jag hade varit i din situation så hade jag talat med min förälder, berättat att man tycker att instagram är en aning för privat och att det finns andra sätt för hen att få reda på vart jag är, instagram är inte det enda sättet. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

ChristineL
4/12/15, 2:37 PM
#13

#12 - Det spelar faktiskt ingen roll om det är på sociala medier eller i verkliga livet. Som förälder har man ansvar för sitt barn upp till 18 års ålder.

Jag vet att dom flesta som skriver här är tonåringar, och innan man själv blir förälder är det svårt att förstå vad det innebär.

Annons:
Duvethon
4/12/15, 2:55 PM
#14

#13 Jag tycker personligen att det bästa sättet är att ha en öppen relation med sin förälder. Tycker du det är rätt att gå igenom sitt barns mobil, läsa sms och dagböcker också? Ungefär samma sak enligt mig, personliga tankar man inte alltid vill dela med sig av till sina föräldrar.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

ChristineL
4/12/15, 3:00 PM
#15

#14 - Självklart är det viktigt med en öppen relation. På sociala medier exponerar man sig själv för hela världen, om man valt det och då får man acceptera vilka som är inne och kollar. Mobiler och dagböcker är personliga.

Scorpio97
4/12/15, 3:01 PM
#16

Jag tycker det är en extrem skillnad på om en förälder läser en instagram, twitter, blogg eller facebook som är offentlig och öppen för alla, jämfört med sms eller dagböcker. Jag kanske resonerar konstigt, men om man klarar av att främlingar, bekantas bekanta och andra personer man inte känner kan läsa det man har skrivit, så anser inte jag att det kan vara så privat. 
Jag skulle aldrig förlåta min mamma om hon gick in på min dator och läste mina privata anteckningar, men har inga problem med att hon läser vad jag skriver härinne eller på facebook. Och då delar jag också med mig av väldigt privata tankar, ibland om saker som jag och hon inte kan prata om. 

Men jag tycker du ska prata med din mamma och förklara hur du känner.


//Jessie

Duvethon
4/12/15, 3:14 PM
#17

#16 Jag utgick från att man har en privat instagram, därför jämförde jag det med en dagbok. Jag låter endast 10 personer följa min privata, eftersom att jag delar med mig mycket av mina personliga tankar och åsikter så skulle jag inte tycka om om mina föräldrar tvingade mig att låta dem följa mig. Det är ett exempel bara, jag kan förstå hur ni resonerar men samtidigt hur TS känner.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hoseok
4/12/15, 3:19 PM
#18

Jag tycker lite också att om man har en instagram öppen för allmänheten, så får man tåla att folk går in på den.

Jag jämför det med om man skulle ställa sig framför ett gäng personer på en allmän plats, och sen klaga på att vissa personer kommer och lyssnar på vad man har att säga. Det är en allmän plats, vill du inte att alla ska höra: Gå till ett rum och bara bjud in vissa. I detta fall, ha lås på din insta, och tillåt bara vissa.

Sen tycker jag att kommunikation är viktigt, därav mitt senaste meddelande i tråden att man måste försöka prata om det. + Jag tycker att TS's mamma måste försöka lita lite mer på henne.

[134643]
4/12/15, 3:43 PM
#19

Jag håller visserligen med att ifall man har ett öppet konto så kan ju alla se det, inklusive föräldrar. Hade jag däremot sagt till mina föräldrar att jag inte vill att de ska kolla på den, ja då hade jag nog blivit rätt arg ifall de gjorde det ändå. Vår familj bygger på tillit, och då är det inte okej för mig att de kollar på saker jag bett dem att inte kolla på

OlgaMaria
4/13/15, 9:03 AM
#20

För mig känns det helt fel att säga att föräldrar har RÄTT att ha tillgång till ens instagram. Det är som att säga att de har rätt att läsa ens dagbok när de vill. 

Nej, jag tycker du ska stå på dig och ha en privat instagram där din mamma inte får tillgång. 

/ Hälsar en 31-årig morsa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
ChristineL
4/13/15, 3:04 PM
#21

#20 - Som sagt, har man valt att ha en offentlig profil på sociala medier så får man ju själv valt att ha det så. Jag skulle absolut inte jämställa det med ens dagbok.

/Hälsar en annan 31-årig morsa ;)

Rumblebee
4/13/15, 6:08 PM
#22

Är 27 och utan barn (vilket jag är tacksam för). Är kontot privat och föräldrarna är inne på ditt konto medans man är borta en stund och inte loggat ut så kan jag förstå att man blir arg. Men är kontot offentligt och öppet för alla så får man bita i det sura äpplet och acceptera att ens föräldrar är inne lch tittar. Personligen förstår inte jag ens hur termen "privat cyberliv" kan existera. På nätet är man aldrig anonym eller privat i det långa loppet. Allt man laddar upp på sociala medier (även om det är privat) lagras på deras servrar.

Duvethon
4/13/15, 10:38 PM
#23

#22 Privat cyberliv innebär att man själv väljer i stort sett vilka som ska se ens sida, det spelar inte någon roll om det lagras på deras server, vanliga personer brukar inte ha befogenhet att gå in i deras system ändå. Förstår ändå hur du tänker.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

panini
4/13/15, 11:10 PM
#24

Om min mamma skulle skaffat Instagram (tackar gud för att hon inte är teknisk) så skulle jag gjort mitt konto Privat. På min Instagram så delar jag min känslor och tankar. Tex om jag är inne i en dålig period, då skriver jag av mig på Instagram, det är som min egna lilla dagbok. Och jag vill inte att min mamma ska veta allt om mig och hur jag mår, vi har inte den typen av relation. Och jag bryr mig inte om att människor på andra sidan jorden ser vad jag gör, dom känner inte mig och då blir det inte så personligt. 

MEN om man nu har ett offentligt konto och inte vill att en viss person/personer ska se ens innehåll så får man skylla sig själv känner jag :)

yeahsica
4/14/15, 11:04 AM
#25

Men visst måste man väl få ha ett öppet konto och ändå inte vilja att ens föräldrar går in? Man kanske vill skaffa nya vänner, få många följare eller visa upp sin konst? Att göra kontot privat sätter ju upp en enorm spärr om man vill nå ut till människor.

Ett instagramkonto eller en blogg eller något annat online blir ju som ens egna lilla sfär i cyberrymden. Det är väl inte så himla konstigt om man vill ha den sfären fri från föräldrar? 

En liknelse: om dörren till mitt rum stod halvöppen skulle jag ändå vilja att mina föräldrar knackade innan de gick in, inte bara klampade in för att de kände för det.

TS: om hon vill kunna veta var du är om något händer och ni båda har smartphones; kolla in Hitta mina vänner-appen. Finns till både iPhone och Android.

Upp till toppen
Annons: