Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1074 ggr
Nelley
2015-04-11 03:30

Vad "ska" en väga?

Ja vad ska en väga egentligen, frågar inte för mej. Utan är nyfiken vad andra tycker.😉Vad borde du väga?

1. Det kroppen väger automatiskt (såvida inte väldigt mycket- eller lite) 

2. Det du mår bäst psykiskt av att väga (såvida inte väldigt mycket- eller lite)

3. Ideal-/normalvikt för ens längd & muskler (att sträva efter)

Har inte med annat för det känns som folk kommer ursäkta sej och klicka där, haha. Ta den du tycker passar (bäst) på dej.🙂Pratar inte om tonåringar speciellt, men folk generellt. Ungdomar, vuxna ja.😉

Annons:
[Tilde]
2015-04-11 11:45
#1

Svårt. Jag tog det kroppen väger automatiskt, alltså det man väger om man lever ett normalt och hälsosamt livet. Varje kropp är ju olik en annan men äter man nyttigt och inte sitter stilla hela dagarna så hamnar kroppen på ens "rätta" vikt (om man inte har någon sjukdom). Denna vikt varierar mycket från person till person så det är svårt att säga att folk så väga si och så mycket. Däremot kan man göra uppskattningar vilket jag antar att BMI och liknande uträkningar är baserade på.

Nelley
2015-04-11 19:57
#2

#1 Så varför bantar du?😉

Scorpio97
2015-04-11 20:06
#3

Jag satsar på den vikt jag själv mår bäst på, rent psykiskt. Vikten jag ligger på nu är en bit över vad jag trivs med, även om jag inte har några fysiska besvär av det. Jag ligger alltså på en bra vikt rent fysiskt, jag är varken över- eller underviktig i medicinsk mening. Men skulle jag få välja, så vill jag ha bort lite dallrande på magen (; 
I nuläget lever jag dock rätt onyttigt. Skulle jag äta och träna som jag borde, så skulle jag få en lägre vikt (utan att svälta mig själv eller egentligen banta). Så för mig är det nog inte så stor skillnad på alternativ 1 och 2, jag tror min kropp skulle lägga sig på en vikt som jag kan vara nöjd med psykiskt om jag levde hälsosamt. (Känns som att jag förklarar väldigt virrigt nu, förstår du hur jag menar?)

Sen tycker jag vikt, som en siffra, är ganska meningslös egentligen. Om man bara vet hur lång, hur gammal och hur mycket en person väger kan man ändå inte riktigt säga om personen är på en bra vikt. Så BMI och dylikt tycker inte jag är speciellt bra redskap. Man har olika gener och förutsättningar, samt att muskler väger mer än fett.


//Jessie

Fridaaaa
2015-04-11 20:08
#4

Det man trivs med. 
Man kan väga "normalt" men vara ohälsosam t.ex

Jag vil ner till min trivselvikt, vilket jag snart har nått.
Anser att man inte ska/bör gå efter t.ex BMI, är bara skit

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2015-04-11 20:10
#5

#2 Bantar gör jag verkligen inte. Jag äter hälsosamt nu för jag åt väldigt onyttigt under en period, mycket snabbmat och onyttigheter. Är absolut  normalviktig och har aldrig varit annat (eller ja, förutom underviktig under en period) men min kropp mådde inte 100% bra med den vikt jag hade efter jul och därför ville jag äta som jag NORMALT gör för att nå min normalvikt. Det är skillnad på att banta och att helt enkelt äta som man brukar göra. 🤓

Har du förresten problem med mig får du gärna skicka PM. Du är väldigt otrevlig mot mig i flera trådar har jag märkt och det tycker jag inte är ok, indirekt eller ej.

Nelley
2015-04-11 20:18
#6

#5 Ber om ursäkt om det verkat så, heh. (nu menar du vegan/barn tråden va…) Sådant är ju provocerande, för båda "sidor".🙂

http://viktminskning.ifokus.se/discussions/54ac571ace12c411a10045d3-min-viktnedgangsdagbok Ser att det står att du gått upp efter det senaste, kommer bara ihåg att jag läst din "bantnings-" tråd, eller viktminskningstråd, om du inte gillar det ordet.😉

Sen är ju "bantning" ordet så… starkt? Nuförtiden, betydelsen på det är ju typ, ändra diet i syfte att gå ned i vikt, så det betyder inte att man är onyttig eller svälter eller något gott folk.

Annons:
Sugar Mist
2015-04-11 20:18
#7

Hade jag stirrat mig blind på siffror hade jag nog fått panik för på 2 år har jag gått upp 20 kg, varav 10kg sen augusti och börjat gå ner nu- men har samma kroppsform och längd som då, skillnaden är att jag skaffade egen hund för två år sedan och i augusti flyttade jag hemifrån och fick gå en förbannat massa överallt, nu bor jag hemma och latar mig lite mer. 

Edit: Svarade automatisk vikt

-

[Tilde]
2015-04-11 20:28
#8

#6 Okej då misstolkade jag. Bantning är för mig en person som är överviktig (eller det behöver personen väl tekniskt sett inte vara, men oftast) och ändrar sina matvanor drastiskt, t.ex. genom att äta efter en viss diet  i syfte att gå ner i vikt. Nu ville jag bli av med några kilon under en kortare period för att må bättre fysiskt och nå min personliga normalvikt. Så jag gick ner ca 5 kg på en månad genom att sluta äta onyttigt och dricka mer vatten. 😃 Tycker absolut inte att det är att banta när man bara slutar äta onyttigt. Hade jag däremot börjat på en fluids only diet eller skurit ner till 1000 kcal om dagen, etc., då är det väl mer åt bantningshållet. 

Det blir tyvärr lättare att gå upp i vikt när man blir äldre om man lever på snabbmat eller kakor, etc. 😢 För 2-3 år sedan kunde jag proppa i mig vad som helst och vägde aldrig över 53 kg, men nu märker jag tydligt hur kroppen protesterar om den inte får i sig mer nyttigt. 😂

Jetaime
2015-04-11 20:28
#9

För mig som haft ätstörning sen jag var väldigt ung blir det lätt tokigt i huvudet med vikt och siffror på vågen. Och det faktum att jag gick upp drygt 20kg förra året pga. en medicin jag åt blev lite droppen för mig. Jag har aldrig varit nöjd med mig själv eller min vikt ens när jag vägde det jag brukade, även om jag nu skulle typ göra allt för att gå tillbaka.. Men mitt huvud förstör för mig. Jag tror att jag skulle må dåligt över min vikt och mig själv/mitt utseende oavsett vad jag väger, men jag vill ändå hemskt gärna gå tillbaka till min "ordinarievikt", även om jag skulle hata den lika mycket så skulle det iallafall vara en mer hälsosam vikt för både leder och resten av kroppen.

Nelley
2015-04-11 20:32
#10

#8 Och jag fruktar den dagen.😂

Upp till toppen
Annons: