Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 931 ggr
[Horse24]
2015-04-12 13:31

Tycker ni det här är okej?

Förra/förr förra veckan hade vi muntligt spanskaprov. Man fick sitta själv och berätta om en film vi hade sett, medans läraren satt mitt emot och antecknade för att senare kunna ge oss vårt betyg på provet.

En av killarna fick ett D, och tyckte såklart att det gick väldigt dåligt. Läraren frågade om han ville göra om provet bara för att hon trodde att han "kunde göra bättre." Så han valde att göra om och fick ett A istället.

Min fråga är om ni tycker det här är okej. Borde man inte bara få göra om ifall man håller på att få F? Personligen tycker jag att det här är helt fel, men jag vill höra vad ni andra tycker, och har ni själva varit med om det här?

Han var den enda som gjorde om, som hon frågade. Kan alla andra inte "göra bättre" eller vadå?

Annons:
Scorpio97
2015-04-12 13:34
#1

Jag tycker det är bra om man får en andra chans. Ibland har man helt enkelt en riktigt dålig dag. Men det ska naturligtvis vara lika för alla. Alla ska i så fall få chansen att göra om provet. 

Jag har fått chansen att göra om något prov jag har fått E eller D på, och har vissa gånger valt att göra det.


//Jessie

Hoseok
2015-04-12 13:38
#2

Hade jag inte fått andra chanser på gymnasiet så hade jag inte haft ett komplett gymnasiebetyg idag. 

Men: om en med godkänt betyg (Vilket D faktiskt är) får göra omprov, så ska alla andra få det också.

hannaj98
2015-04-12 13:46
#3

Jag personligen tycker att alla ska få en andra chans om de vill. Jag tycker faktiskt att det är orättvist att de som nöjer sig med ett E få göra om ifall de får F, medan en person som kanske nöjer sig med ett B inte får göra om ifall hen får ett C, om du förstår vad jag menar. 

 Men självklart ska reglerna vara desamma för alla, förstår att du tycker att det är orättvist att bara han fick göra om provet. 

Men jag vill dock tillägga att det kan finnas delar i historien som du inte vet om. Som exempel så fick jag E på ett matteprov en gång, när jag fått A på alla mina andra matteprov den terminen. Då pratade min lärare med mig om varför det gick så dåligt för mig på provet, och jag förklarade att jag fick en panikångest attack mitt i provet som min lärare visste att jag hade problem med. Då fick jag göra om provet. 

Jag förstår absolut att du tycker att det är orättvist men det kan ha hänt något i hans liv som gjorde att han inte kunde koncentrera sig, panikångest, eller vad vet jag.

[134643]
2015-04-12 13:47
#4

Jag har gjort om prov jag fått ett B på, helt enkelt för att jag vet att jag kan göra bättre ifrån mig. Jag har till och med gjort om ett prov 2 gånger innan jag fått ett A. Jag tycker att det är fantastiskt att jag kan få den chansen, och självklart tror och hoppas jag att alla som vill göra så även får det. 

Så länge din lärare inte stoppar någon annan från att göra om provet tycker jag att det är helt rätt.

[rumelle]
2015-04-12 13:57
#5

Om alla får samma chans att göra om ett prov om de är missnöjda med reslutatet så är det ju bara bra.

[Horse24]
2015-04-12 14:36
#6

Tack för alla svar! :)

Jag förstår att alla kan ha en dålig dag ibland. Men det känns som att vår lärare inte vill ge de andra en chans. Det var fler elever som fick D eller lägre, men hon verkar inte ens ha brytt sig om att fråga dem. Fast de får väl ta initiativet att själva fråga läraren antar jag. 

Fast det som var onödigt gjort av honom (eleven) var att han sen sa att det gick "sådär" fast han hade höjt från ett D hela vägen upp till ett A. Om jag vore han skulle jag vara jätteglad.

Och jag tycker det är väldigt stressande när läraren sitter och antecknar när man sitter där, hon spelade även in.

Har ni varit med om att folk går runt och säger att de kommer få F? Att de är sååå oroliga? Fast sen får de A? Alla i min klass gör det, väldigt irriterande… Tror att deras föräldrar sätter extremt mycket press på dem. Eller så gör de tvärtom, och bryr sig inte ett skit. Vad vet jag 🤔

Annons:
[EllenAlicia]
2015-04-12 14:47
#7

på min skola får man inte direkt göra om prov om man inte får f och om man får f kan man inte få högre än c när man gör omprov. 

rätt dåligt men förstår vrf dom har så så att inte folk failar på första provet och vet alla svar och gör super bra på omprovet.

Scorpio97
2015-04-12 14:50
#8

#6 Nja, vi har inte så många som säger så i min klass. Vissa tror säkert på fullt allvar att dom kommer få F, medan andra bara gör det för uppmärksamheten. Jag brukar ignorera helt enkelt, så det är inget som direkt stör mig. 

#7 Fast det ska väl vara ett annat prov när man gör om? Så är det här i alla fall. Man får aldrig samma prov som man fick första gången, då skulle typ alla i min klass faila med flit på matteproven första gången.


//Jessie

[Horse24]
2015-04-12 14:51
#9

#7 Det är precis det jag menar. När man vet vad man ska lägga till och ska prata om exakt samma sak som förra gången så skulle ju de flesta kunna få väldigt höga betyg. Jag är ganska säker på att vi också har så att man bara kan få högst C, men vet inte om det här är ett undantag??? 🤔

[Horse24]
2015-04-12 14:53
#10

#8 Ja, det borde ju självklart vara ett annat prov. Men den här gången var det samma. Och det är just det jag inte tycker är okej, om det är ett annat prov, absolut. Men exakt samma? Nej.

[EllenAlicia]
2015-04-12 14:55
#11

#7 jag vet inte, för oss är de samma, men folk fuskar ändå genom att prata med andra klasser som haft det innan och om man är sjuk/ borta så berättar ju ens kompis vad svaren är

Scorpio97
2015-04-12 14:57
#12

#10 Är det samma prov tycker jag självklart också det är fel. På alla skolor jag gått på har det varit olika prov så jag antog att det var så överallt. Tycker det är väldigt märkligt om man får göra om samma.

Här får man inte ens samma prov om man var sjuk på provdagen, eftersom man kanske har pratat med sina klasskompisar om vilka frågor som kom.


//Jessie

[Horse24]
2015-04-12 15:04
#13

Den här läraren favoriserar… väldigt mycket. Nästan alla våra lärare gör det. Jag kommer ta upp det här i skolan, även fråga de andra lärarna om de brukar göra såhär. Vi får se vad de säger!

Folk kan inte hålla truten här heller, berättar svaren på alla prov och alla läxor. Men de låtsas om att det inte sagt ett ljud om det. Suck 😕

Har ni lärare som favoriserar? (Frågar en del spontana frågor, men det här är sista frågan.)

Annons:
axa
2015-04-12 15:14
#14

Jag tycker det är okej. Jag fick E i sång av min lärare då jag var förkyld och hade en dålig dag och vi fick endast en chans, andra gången, väldigt tätt inpå (någon månad senare) fick vi sjunga upp igen och jag fick A. En andra chans är allt som behövs🙂

Victoriastel
2015-04-12 16:46
#15

Wtf om vi får tex ett F på våra prov och vi ska göra om det så får man bara E iaf. Och vi får ALDRIG göra om provet om vi tkr det gick dåligt. Ja, vi har lärare som favoriserar. Min svenska lärare är ett helvete. Fysikläraren, dessutom är det bara killarna som gäller för honom. Och så kollar han på oss tjejer som om vi vore sexobjekt, äckel

[Horse24]
2015-04-12 17:00
#16

#15 Många av mina lärare tycker killarna är sååå snälla. Jag vet inte om de säger så för att de verkligen tycker det, eller för att de är rädda för dem. De säger aldrig till killarna (trots att de springer runt i klassrummet eller står och slår varandra) och knappt tjejerna heller om det blir väldigt pratigt i klassrummet. Lärarna säger bara att jag överdriver när jag säger att jag vill ha bättre arbetsro. "I ett klassrum bland 8:or kan man inte få det tyst." "Du ställer för höga krav, alldeles för orimligt."

De försöker ju inte ens göra något åt det! Jävla idioter 😡

Engelskaläraren favoriserar och spanskaläraren gör också det. De två sämsta lärarna jag har.

hannaj98
2015-04-12 17:40
#17

#16 Grundskolan suger… Kan kanske glädja dig med att gymnasiet blir sååå mycket bättre! På gymnasiet så bryr sig skolan om vad du tycker om lärarna och skolan. Om du inte tycker om skolan vet dom att du kommer "göra dålig reklam" för skolan och kanske byta eftersom man får välja gymnasie på ett helt annat sätt än grundskolan.

Jag har aldrig lyckats göra någon skillnad på skolan i grundskolan men på gymnasiet tog det inte mer än 2 månader av min gymnasietid tills en lärare som var extremt dålig blev sparkad, pga att jag och mina klasskompisar pratade med rektorn några gånger. 
Men på grundskolan så bryr sig sällan rektorn tyvärr :(

[EllenAlicia]
2015-04-12 18:31
#18

#17 min gammla klass fick faktiskt en lärare sparkad när ja tror vi gick i 4an fast många hade hatat honom i många år och han var kanske 5 år från pension (?).

[Tilde]
2015-04-12 20:39
#19

Om han låg på ett A i normala fall och hade en "dålig dag" så var det rätt av läraren. Annars verkar det konstigt om han var den enda som fick en andra chans. 

På gymnasiet vill ju lärarna att man ska få bra betyg… till skillnad från högskola  (i alla fall min högskola)😂

Upp till toppen
Annons: