Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 4507 ggr
luckiestgirl
4/12/15, 10:45 PM

Språkresa, har du erfarenhet? :D

Hejsan!

Funderar på att åka på en språkresa till England i höst, har kollat mest på EF men också litegrann på STS. Är det någon här som har åkt på språkresa och kan berätta lite om upplevelsen? Vilket företag åkte du med? Åkte du ensam eller med en kompis? Värdfamilj eller studenthem? positiva och negativa saker? Berätta ALLT om din resa :)

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Annons:
Calcifer
4/12/15, 11:14 PM
#1

Åk INTE med EF. De är vansinnigt dyra och har inte något bra rykte bland de som använder dem. Åk via Blueberryspråk istället. De är billigare, trevligare, och i min erfarenhet mer pålitliga. Jag åkte ensam till Japan första gången jag åkte på språkresa, då åkte jag med ett företag som riktar sig just på det landet. Sedan när jag åkte till England åkte jag med Blueberryspråk.

I jämförelse kan jag ju säga att när jag planerade att åka med EF skulle jag haft lite över 1000:- att leva på i månaden i värdfamilj (som var "gratis", men när jag nämnde att jag kanske kunde bo hos en vän, så var det helt plötsligt 20 000:- billigare…) och när jag åkte med Blueberry så hade jag 6000:- över i månaden lite drygt, men då gick det till hyra (blev sambo med mitt ex, så hade alltså inget boende via agenturen), mat, osv. Visst, hos värdfamilj får du frukost och middag gratis fem dagar i veckan, men då kan du också hamna upp till en timme ifrån skolan med buss och busskort i England kostar drygt 3-400:- i månaden beroende på vart du hamnar. Dra bort det från 1000:-, och gissa hur kul du kommer ha när du ska ha råd med luncher fem vardagar och alla måltider på helgerna. Och sen har de typ regler som säger "om familjen vill åka på utflykt och vill att du följer med bör du betala tillbaka för eventuella kostnader".

Vissa skolor via Blueberry har även studenthem och dylikt som gör att det blir billigare. Har du fler frågor är det bara att ställa dem, att berätta "allt" känns lite väl vagt då det finns hur mycket som helst att säga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hannaj98
4/12/15, 11:19 PM
#2

Ååh språkresa måste helt ärligt vara det roligaste jag gjort i hela mitt liv! 
Kan berätta lite om min språkresa.

Jag var på språkresa på Isle of Wight i England 3 veckor förra sommaren då jag var 16 år. Jag åkte med STS, bodde i värdfamilj och hade med en vän. 

Min värdfamilj var trevlig och gjorde det de skulle  men inte mycket mer. Jag pratade faktiskt inte mycket med dom men jag tyckte inte det spelade så stor roll. Man var så upptagen med annat. Värdhemmet var liksom mest en plats där man sov och åt. 
Men detta är väldigt olika. Två andra i min språkresegrupp bodde hos en jätte snäll värdfamilj som de blev väldigt nära med. De bestämde att de skulle tillbaka ett år senare och bo hos dem och bara ha semester ett par veckor hos dem i England. 

Man fick frukost på morgonen, då brukade vår värdfamilj ställa fram en del saker och sen fick vi gå och hämta kylvaror själva eftersom de sällan var hemma när vi gick upp. Sen åkte man till skolan eller på någon utflykt med språkresegruppen och fick med en lunchlåda. Efter det kom man hem, åt middag, det hände att mamman i vår värdfamilj åt med oss men oftast var vi själva även då, man hade ofta ca en timme hemma vid middagen då man åt och sen vilade man en liten stund eller tog en dusch eller något och sen skulle man iväg på en ny utflykt. Sen kom man hem vid 10-11 tiden och då var man oftast väldigt trött så vi gick och la oss nästan direkt. 
Så för mig spelade inte värdfamiljen så stor roll.

Jag åkte ju som sagt med en kompis. Vi är väldigt nära, har växt upp som grannar och är nästan familj. Jag tyckte det var roligt att ha med min bästa vän men jag tvekar inte en sekund på att jag haft det lika bra själv. Jag är egentligen ganska blyg så trodde det skulle vara svårt att skaffa vänner men det är det verkligen inte alls! Det är många som åker själva, i våran grupp tror jag majoriteten åkte själva. Och alla vill liksom lära känna varandra så det var inte alls svårt! 

Jag har från språkresan fått vänner för livet! Vi håller bra kontakt, visst är det inte lika ofta som i början med de som bor långt bort, men man vet alltid att de är där och vi åker och hälsar på varandra då och då. Jag bor i Göteborg så om någon kommer hit så träffas vi altid och när jag åker upp till Stockholm har jag vänner där! Jätte roligt verkligen! Sen var det ganska många från andra länder i våran grupp och de håller jag också kontakt med fast tyvärr bara över nätet då de är så långt bort. 

Dock så måste jag ju säga att lektionerna fick man ju inte mycket ut. Det är då inte mycket jag lärde mig där, men det gör mig inte mycket. Jag åkte för att träffa nya vänner och för att det var extremt roligt! Man lärde sig däremot mycket genom att bara prata med lokalbefolkning, värdfamilj eller kompisar på språkresan från andra land. 

Angående EF eller STS så läste jag mycket innan jag skulle åka och det verkar som att EFs ledare är inte så noga med regler som STS, om kanske ses som positivt för vissa och negativt för andra. Jag läste iaf om många som bara drack hela tiden typ, vissa sa att de till och med druckit med sina ledare. På STS är det total förbud för alkohol vilket jag tyckte var bra. Jag åkte inte dit för att dricka liksom. Men det är ju olika från person till person. Men jag blev också mest lockad av EF först, främst pga deras hemsida. De har mycke fina bilder och videor som gör en sugen på att åka med med dem. Men jag var i vilket fall jätte nöjd med STS och de är dessutom något billigare vilket mina föräldrar tyckte om ;)

Herrgud va jag blev carried away…. Det blev långt hahha, jag tog "Berätta allt" lite bokstavligt ;). Men men grattis om du orkat läsa enda hit ;) Skriv om det är något annat du vill veta så ska jag försöka svara :)

Calcifer
4/12/15, 11:21 PM
#3

Kan tillägga att mina kostnader och pengar över är baserat på om du tar CSN.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

NordicSunset
4/12/15, 11:38 PM
#4

Följer

Be the best version of you.

  • Zoella
luckiestgirl
4/13/15, 9:26 PM
#5

#1 #3 Okej, ja jag har sett lite klagomål på EF faktiskt. Ska kolla runt på andra allternativ! Jag tror att jag gärna bor på studenthem istället för värdfamilj, och med EF kostar det massa extra i veckan för att bo på studenthem. Ser ju nu att STS är mycket billigare! Ska kolla upp blueberry också :) Hur hittade du dom? anledningen att jag bara kollat på EF och STS är för att dom är ganska kända, har aldrig hört talas om några andra, men ska kolla runt lite! 

Man kan alltså få studiebidrag när man åker på en språkresa?

haha ja med "allt" menade jag väl det som kändes värt att nämna :)

#2 Tack för mycket info! Tror att jag väljer studenthem istället för värdfamilj, för jag bodde hos en konstig familj en gång när jag gjorde en skolresa haha, dom har säkert bra koll på hur värdfamiljerna är och så men känns ändå osäkert på nåt vis. Det lutar nog mot att jag väljer STS nu faktiskt. Tråkigt det du säger om lektionerna.. men som du säger man lär sig mycket av att prata med dom andra och lokalbefolkningen! Anledningen att jag vill åka är ju inte bara för att plugga utan för att få nya vänner och utvecklas liksom, så lektionerna spelar väl ingen större roll eftersom man lär sig ändå. Ska tänka över det lite, jag kanske kommer på nån fråga senare :)

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Calcifer
4/13/15, 11:41 PM
#6

#5 Jag tycker du ska åka med antingen STS eller BlueBerrySrpråk som jag just valde, för att de senare är mycket billigare än EF. Och har bättre rykte än EF. Jag bodde jättenära ett EF hus när jag bodde i England och studerade där och de jag pratade med ångrade att de hade åkt med EF när vi jämförde priser, för de hade inga pengar alls till övers och var alltid tvungna att räkna hur de gjorde av med pengar varje månad medan jag inte gjorde det. Och då bodde jag i ett hushåll som inte bara hade en sambo utan också dennes son, och jag hade mer pengar över än de som bara hade åkt med EF, tagit CSN och sedan åkt med EF,


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: