Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 898 ggr
[Horse24]
2015-04-13 18:00

Mår dåligt/stress av prao

Första dagen av praon är avklarad, och det var minst sagt jobbigt. Inte på det sättet att det var tufft arbete, snarare tvärtom. Men grejen är den att jag var smått illamående hela tiden och kände mig superstressad. Fick panik av att vara där, trots att människorna är supertrevliga.

För det första så klarar jag inte av när de frågar mig vad jag tycker om saker och ting. På senaste tiden har jag haft väldigt svårt för att ta egna initiativ, måste ha förklarat för mig klart och tydligt vad jag ska göra, hur jag ska göra det o.s.v. Annars tvekar jag och vågar inte testa själv, utan står där som om jag frusit till is.

De tror säkert att jag bara är lite blyg, men jag mår verkligen dåligt av det här. Det är inte bara praon som blir förstörd, utan det påverkar hela mitt liv. Hur jag kommunicerar med andra, hur det går i skolan, förmågan att kunna kontrollera mina känslor. Allt. 

Jag vill bara lägga mig under täcket och gråta, mår skitdåligt av det här😢

Annons:
Ridskummis
2015-04-13 21:56
#1

Åh vad jag känner igen mig själv! Jag är precis lika dan, jag blir livrädd när jag hamnar i nya situationer och när folk ber mig göra saker som jag inte är van vid och där jag lan göra fel…. Åh vad jag avskyr att göra fel. Detta började även för mig runt årskurs 8-9 jag får små panikattacker så fort jag måste göra något som jag kanske inte har gjort på jätte länge. Mina första prao dagar var också hemska (har du 2 veckor) men efter några dagar när man kommer in i arbetet blir allt mycket bättre då man blir van med det. Jag brukar se detta som att jag är en häst alltså ett vanedjur jag gillar inte när saker inte är som de brukar vara, och när något plötsligt och annorlunda händer så flyr jag. Jag tror detta har med puberteten att göra.. Massor med hormoner och sådant haha.. Vad jag har lärt mig är att ju mer man accepterar situationen desto lättare blir den :) Om du är nervös/stressad så ät en banan för de ska tydligen ha ett lugnande ämne i sig… Funkar väldigt bra för mig :) Hoppas allt går bra! Du är inte ensam! Kram

Elinmatsdotter
2015-04-14 07:44
#2

Hade/ har samma problem. Det dök väll upp i högstadiet tror jag, allt kändes som en balansgång ta initiativ men för allt i världen gör INTE FEL! Nu när jag passerat 20 har jag börjat inse att det inte e fel att göra fel utan det gör ju att man lär sig göra rätt. Och att det är oftast jag själv som blir argast på mig när nått händer. Dom i min omgivning vet oftast att det jag gör e något nytt och då har dom mer tålamod. Tex prao dom på platsen vet att du inte har utbildning och erfarenhet och ställer därför inga krav utan dom vill att du ska prova så du får ett hum om det e något du vill göra i framtiden, helatiden med vetskapen att det du gör kan bli fel men då får det bli det :) Gå dit någon gång till första dagarna är svåra. Det är ofta på nya jobb som jag går med panikkänsla och gråten i halsen, ibland smiter det ut en tår just för jag är hård på mig själv om något alla andra ser som petitesser för jag e ju ny :) Lycka till nu och ha roligt på praktiken! :D

Upp till toppen
Annons: