Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 5399 ggr
stinakrok
2015-04-15 22:15

Träd har också känslor!

Hejsan alla ungdomar. Jag kände för att skriva av mig en dag som denna, och nu sitter jag helt ensam i ett mörkt rum och försöker rensa ut alla onda tankar från min hjärna. Jag är faktiskt upprörd och vill dela med mig av mina tankar kring all världens träd.

För ungefär två månader sedan så gick jag min dagliga promenad i den djupa, mörka skogen. Allt kändes perfekt. Solen strålade, fåglarna sjöng sina vackra melodier och jag njöt av all livsglädje som var fylld inom mig. De vackra björkarna och de glädjespridande tallarna fick mig efter en stund att stanna till mitt på stigen. Det var då tanken slog mig…

Jag vill bli trädomsorgare! 

Förhoppningsvis är det inte bara jag som har tänkt mycket tankar angående alla träd som finns ute i den vilda naturen. Träden behöver vatten lika mycket som vi människor behöver, de behöver solljus, de behöver kärlek och de behöver koldioxid. De behöver egentligen lika mycket omsorg som vi människor behöver för att klara oss.

Från och med den dagen så har jag börjat att tänka på alla stackars träd. Är inte träden också liv, har inte de också känslor? De kanske inte flytta på sig, de kanske inte kan yttra sig till oss människor eller visa några känslor överhuvudtaget. Men tänk om alla björkar också har en själ inom sig?

Jag tycker att det är fel att hugga ner träd, lika fel som det är att döda ett annat liv. Träden känner säkert väldigt mycket smärta inom sig när deras grenar och stam blir avhuggen, precis som när vi människor får en hand avskuren. Träden kanske ej kan säga det till oss, men innerst inne dör träden av lidande.

Det som jag ville komma fram till var att träden inte är mindre värda än en människa eller hund, och tänk hur mycket träden offrar sig för våran skull. Borde vi människor inte ge någonting tillbaka, så mycket träd som vi har dödat? 

Jag tycker att Sverige borde ta ställning, och att man från och med idag ska konstruera ett nytt yrke. Träd-omsorgare. Alla Sveriges träd ska få specialomsorg där de bland annat ska få friskt och näringsrikt dricksvatten, barken ska göras fin, insekter och skadedjur ska noggrant tas bort, samt att träden ska få underhållning. 

Nu kanske ni tycker att träden inte ska behandlas som husdjur, då de lever i det fria och inte ska ha några människor som vakar över dem. Men eftersom att träden är lugna, de rör ej på sig och är lätta att handskas med, varför kan inte de behandlas som husdjur? Det är väl mer mänskligt att ta hand om ett träd än en katt, eftersom att en katt  endas är osocial och inte alls behöver lika mycket uppmärksamhet som träden behöver.

Det enda vi människor bryr oss om är att hugga ner träden. Får de någonsin någon uppmärksamhet?

Jag tycker att träden är värd den uppmärksamhet som de förtjänar. En hjärna de ej har, men tankarna flyger säkert omkring i alla fall. Låt oss människor börja visa respekt för träden, låt oss sluta hugga ner så mycket träd som vi gör idag och låt oss påbörja ett nytt yrke!

Kommentera gärna vad ni tycker! Är öppen för andra förslag och skulle bli underbart tacksam ifall ni höll med mig. Kram!

Annons:
Honestyisdead
2015-04-15 22:23
#1

 Sorry, men inte en chans att du är seriös. Visst att man inte ska hugga ner dom, men sedan svävade du verkligen.

hamstertokiglisa
2015-04-15 22:27
#2

<3

hamstertokiglisa
2015-04-15 22:27
#3

<3

RobinEH
2015-04-15 22:27
#4

Nej, träd har inte känslor. De saknar nervsystem och därav någon form av själ.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sealle
2015-04-15 22:27
#5

Ursäkta mig men hur kan ett träd vara mer social än en katt? Det dummaste jag någonsin hört. Utöver det tycker jag det är trevligt att u bryr dig om miljön och det finns säkert massvis med yken där du kan värna om miljön, och se till att mänskligheten inte förstör alla sjöar, skogar, berg och allt annat :) Kan också tillägga att jg inte tror att träd har känslor och att de inte är lika mycket värda som människor och djur som faktiskt KAN känna smärta och känslor. Utöver det så kommer ingenting (inte ens hundar) värderas lika högt som människor, tror tyvärr aldrig det kommer hända (tänk djurförsök osv). Människans liv kommer alltid vara värt mer, men vi kan hoppas att vår djurhållning blir bättre med tiden.

Honestyisdead
2015-04-15 22:28
#6

#3 Om du tror att ett träd behöver mer omvårdnad än en katt behöver du läsa biologi.

Annons:
tlover
2015-04-15 22:29
#7

#1 Det skulle faktiskt inte förvåna mig om träd (och andra växter) har känslor (på sitt eget sätt då, inte alls som människor eller djur men en växt motsvarighet), man vet nu blandannat att träd kan "prata" med varandra, dom ska till och med kunna "prata" mellan arterna.

Dom kan också ta upp näring kilometervis från där dom står, dom skapar bioenergi och mycket mer. Träd är riktigt spännande.

Däremot så vill jag inte frysa när det är 30 minus på vintrarna och trä är ett så mycket bättre material än tex plast så jag hugger ner träd, men jag ser till att det kommer nya på dess ställe eller (som nu när vi håller på att göra om skogsmark till åkermark) ser till att marken gör nytta på nått annat sätt.

edit: växter har ju också visat sig kunna "tycka om" viss musik till och med, så jag tror som sagt att de faktiskt kan ha ett slags känslor men jag tror att även om vi skulle kunna prata med växter skulle vi inte alls kunna förstå deras "växt-känslor"

l'm back

stinakrok
2015-04-15 22:31
#8

Lyssna här. Jag kanske är annorlunda, men jag står för mig åsikt och jag är stolt över det!

Det jag menade med att ''träd är behöver mer uppmärksamhet'', var att katten har redan fått sin uppmärksamhet, katten kan i alla fall ''tala'' och visa känslor till andra varelser, vilket ej trädet kan. Och därför tycker jag att träden är värd mer uppmärksamhet istället för att de ska stå helt själva utan någon social kontakt.

tlover
2015-04-15 22:34
#9

#8 Träd kan faktiskt "tala" fast med andra träd, vi kan inte förstå deras "prat" så med den logiken ska ju katter också få uppmärksamhet. 🙂

l'm back

stinakrok
2015-04-15 22:34
#10

#7 Det var som jag trodde, träd måste ju ha någon form av känslor osv!

stinakrok
2015-04-15 22:37
#11

#9 Men om inte träd ska få någon uppmärksamhet av människan,  varför ska katten få det då?

Räcker det då inte att katter pratar med andra katter, och träd pratar med andra träd? Eller så gör vi det rättvist att träden får lika mycket uppmärksamhet av människor som katter får.

stinakrok
2015-04-15 22:39
#12

#1 Du får mig riktigt sårad av din kommentar. Jag får alltså inte tycka vad jag vill utan att du ska komma här och tro att jag driver? Det är mina åsikter, inte dina, låt mig tycka som jag vill :)

Honestyisdead
2015-04-15 22:47
#13

#11 Men jämför inte katter med träd. Det går inte. Helt olika livsformer.

Var inte meningen att såra dig. Men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro på att du menade allvar.

Annons:
Sealle
2015-04-15 22:54
#14

#11 Därför vi har domesticerat katter och de behöver människor för sin överlevnad. Och om du inte märkt det så är kattägare rätt fästa vid sina kissar ;) Katter kan också ge rätt mycket mer tillbaka (framför allt på en emotionell nivå) än vad träd kan. Förlåt men ditt resonemang är bara löjligt, tror det är därför folk inte tar dig på allvar.

Duvethon
2015-04-15 23:23
#15

Trodde inte heller att du var seriös, precis som tidigare talare nämnt så går det inte att jämföra en katt med ett träd, ett träd är inte beroende av människan på samma sätt, visst kanske växter har någon typ av känslor men inte på samma sätt som en katt. Man kan inte ha ett träd som ett husdjur, det heter husdjur av en anledning. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Cazzos
2015-04-16 09:34
#16

Jag tycker inte att du kan jämföra omvårdnaden för ett träd med en katt. Men jaja, vi släpper det nu.

Jag förstår ditt resonemang och upphovet till dina tankar. Jag personligen ser inte så högt på träd som du gör, när det kommer till den emotionella nivån hos dem, däremot anser jag att alla levande och icke levande ting (typ stenar, berg) har en betydelse på denna jord, och speciellt träden och skogen i sin helhet är en enhet, och som vissa sa så kan växter kommunicera med varandra på olika sätt, främst genom rotsystemen under marken. Många träd har rötter som sträcker sig flera kilometer, och många andra organismer använder sig av trädens rötter för att få vatten och näring, t.ex. svampar.

Vi går över hela detta rotsystem varje dag utan att ens tänka på det, det är mycket vi människor inte är medvetna om när vi går ute i skogen, samarbetet mellan partiklar, organismer och djur som vi inte förstår, är inget att fnysa åt bara för att vi inte begriper det.

Alla är viktiga på sitt sätt men jag anser inte att träd behöver någon som tar hand om dem, då DE är självaste vårdarna av skogen, och planeten i sig. Om vi bara hade markväxter så hade vi haft väldigt få arter av växter, och det är tack vare träden vi har en sån artrikedom i våra skogar.

Så, för att kortfattat svara på ditt inlägg - nej, jag tycker inte att träden behöver omvårdnad, som jag sa, så är det träden som är vårdare i sig 🙂


Rumblebee
2015-04-16 09:48
#17

Hur hade du tänkt att hjälpa träden? Tänker du bli mer medveten om varifrån allt du köper kommer? Det vill säga köpa så närproducerat som möjligt (möbler, kläder, mat, ja allt) samt köpa mer second hand? Träd har funnits här på jorden i cirka 370 miljoner år. Så vad gäller näring så verkar dom faktiskt klara sig väldigt bra. Vill du hjälpa växter så är det bästa sättet att bli medveten om vad du konsumerar. Träd blir nedhuggna för att ge plats åt åkrar, varav majoriteten av det som odlas där blir till djurmat åt djur som vi sedan slaktar. Och dessa djur måste ju ha någonstans att leva så då huggs det ned mer träd för att ge plats år nya farmar. Sedan ska allt fraktas runt en massa och bli behandlat så att det blir färdiga produkter. De blir även nedhuggna för att vi människor behöver mer plats för att vi förökar oss för mycket. Och mer förökning betyder att mer möbler och andra träprodukter behövs. Att använda produkter gjorda av trä är i längden bättre än att använda sådant gjort av plast. Plast förstör miljön då otroligt mycket och är en fara för djur och miljön då plast år en petroleum produkt, och vi alla vet ju hur illa oljealliansen är för naturen. Jag har aldrig hört att de kan tala med varandra, så vill gärna se en källa på det (gärna något neutralt). Men hur som helst.. Jag tror alla är medvetna om hur viktiga träd är för miljön och våran hälsa.

tlover
2015-04-16 09:56
#18

#11 Som många skrivit så är katten domesticerad och inte träden, katter och andra domesticerade djur är beroende av människan i mycket större grad än träd, vilket är tur för som #16 säger så är det snarare träden som tar hand om oss.

Sen så finns det många som pratar till träd (med träd blir väl lite fel eftersom vi inte kan förstå vad dom svarar) Det finns också mängder av människor som vårdar träd, men på det sätt dom behöver och inte genom att polera barken tex (det är totalt onödigt för trädet så det tycker jag inte man bör göra). Tex så hänger min mormor och morfar ut människohår i träd för att skydda dom från att bli uppätna av älg.

Jag och min man har blandannat byggt in träd i nät för att skydda dom från älg och liknande, vi har även gallrat bort träd så att andra träd ska få en chans att växa sig stor och vi har också avverkat endel skog nyss för att vi inte ska få granbarksborre som sprider sig i skogen. Det är kanske inte vård av träd som du tänker men det är vård av träd.

Vill du vårda träd kan du ju spara för att köpa skog tex eller utbilda dig inom skog eller trädgård.

l'm back

Surpan
2015-04-16 10:03
#19

Jag läste en studie för inte så länge sedan där man funderade över om inte träd kunde känna smärta. Illustrerad vetenskap menar att forskare är "relativt säkra" på att de inte känner smärta, men att de kan höra, lukta och känna. Träd (och växter) har en enorm livslust och lider alldeles säkert av att dö på något plan.

Det var inte länge sen forkarna kom på att fiskar faktiskt kunde känna smärta, så nyligen som 2011 släppte jordbruksverket att fiskar lider av smärta. Och vi lär oss mer och mer om växterna varje dag. Så vem vet?

/Surpan

tlover
2015-04-16 10:25
#20

#19 Jag tycker det är en ganska dålig definition på smärta, att man måste ha ett centralt nervsystem alltså.

Växter kan ju förmedla "fara" till andra växter så uppenbarligen känner dom skada och det är ju i princip det som smärta är, att känna skada.

l'm back

Annons:
Surpan
2015-04-16 10:27
#21

#20 Håller med. 🙂

/Surpan

tlover
2015-04-16 10:30
#22

#21 🙂

Ibland undrar jag om forskarna skulle ens kunna veta att dom stött på liv på en annan planet när dom väl gjort det då dom är så insatta i vad en livsform (eller tankar, känslor osv) ska ha efter vad vi har.

l'm back

[SisselaJ]
2015-04-16 10:37
#23

Vem ska betala och anställa dig för att peta bort insekter på trädens bark? Jag tror träden behöver kunna hålla sitt försvar uppe för att överleva. Daltar vi med dem kommer de stupa för en enstaka liten myra till slut. Jag tycker du underskattar trädens förmåga att ta hand om sig själva. Problemet är inte insekter, utan miljöförstöring och föroreningar. Börja kämpa där istället.

BuGoG
2015-04-16 11:07
#24

Jag tror träd har känslor, varför ska man annars krama dom?

stinakrok
2015-04-16 11:11
#25

#23 Staten, dom som organiserar och skapar andra yrken. Att peta bort insekter på träd är väl samma sak som att ta bort löss och loppor på människor och hundar. Varför ska inte träden få den vården som vi människor får? 

Klart att träden kan ta hand om sig själva, men det kan väl lika gärna en människa och en katt också göra. Det jag menar är att de behöver extra kärlek, oavsett om de kan klara sig utan oss människor så behöver de få den kärlek de behöver, en sysselsättning.

stinakrok
2015-04-16 11:12
#26

#24 Precis! Folk säger att man ska krama dom, varför gör man det om dom inte har några fungerande känslor?

Lia
2015-04-16 11:13
#27

Du kan ju sysselsätta dig själv med detta på din fritid?

Annons:
BuGoG
2015-04-16 11:14
#28

#27 Varför inte skapa ett jobb av det? Det kanske är fler med sånna intressen och fler i samhället får ett jobb!

stinakrok
2015-04-16 11:16
#29

Jag tycker att jag kan jämföra omvårdnaden. Träden kom precis in i mitt liv med storm, de förändrade allt. Utan träden vore jag inte den jag är idag, jag vore Lilla My som endast tar sina skogspromenader som underhållning .

Varför ska människorna då få ha husdjur, varför ska dom få sällskap om inte träden får det? Människor kan väl också klara sig själva utan all omsorg dom får. #16

SaraU
2015-04-16 11:16
#30

#15 klarade sig inte katter utan oss innan menar du? Det är snarare vi människor som inte klarar oss utan katter vilket har lätt till att dagens katter har svårt att klara sig själva. Alla djur och planter klarar sig hur bra som helst utan oss. Jorden skulle vara hel och ren om inte vi förstörde den.

the esthetic grown up is the child who survived

Lia
2015-04-16 11:17
#31

#28 Vem ska finansiera det tycker du? Samhället har inte oändligt med pengar, speciellt inte att lägga på något som egentligen inte är nödvändigt. Det är alltså ett intresse, och då kan man göra det på sin fritid.

SaraU
2015-04-16 11:19
#32

#1 jag håller med dig på så många plan! Så du är inte ensam med dina tankar som man kan tro när man läser komentarerna här.

the esthetic grown up is the child who survived

Lia
2015-04-16 11:19
#33

#29 Får man betalt för att ta hand om sina husdjur? Nej.

Honestyisdead
2015-04-16 11:20
#34

#25 Träd behöver inte samma sak som människor. De behöver inte kärlek eller en SYSSELSÄTTNING!  Vad tusan tror du att ett träd skulle sysselsätta sig med? Nej, tyvärr tror jag inte på att du är seriös.

Annons:
stinakrok
2015-04-16 11:22
#35

Jag hade tänkt hjälpa träden genom att starta ett nytt yrke, att folk som har samma intresse som jag kan jobba med det dom verkligen älskar! För det första så är det ett nytt välgenomtänkt yrke, samt att det är kul och att träden får den kärlek som är värda. 

Jag är en väldigt miljövänlig person och köper endast från second hand. Har max 10 möbler i min lägenhet, det som verkligen behövs. För en månad sedan slängde jag nästan alla möbler jag hade som var gjorda av träd, och det är jag stolt över!

Borde inte vi sluta slakta djur då, borde vi inte sluta att avla upp människobarn, borde vi inte sluta hugga ner träd nu?! Om vi slutade föröka oss här på jorden så skulle inte så mycket träd gå åt, och då kan dom fortsätta sitt liv i skogarna. 

Tänk att ni skogshuggare dödar träden, ni tar dom från den platsen dom alltid stått på, ni tar dom från deras vänner? Dom kan inte försvara sig, ingenting. #17

stinakrok
2015-04-16 11:25
#36

#30 Håller helt och hållet med dig!

stinakrok
2015-04-16 11:26
#37

#33 Så du menar att man inte får betalt för att jobba på djurparker där man tar hand om djur?

BuGoG
2015-04-16 11:26
#38

Tycker alla levande varelser och växter är lika mycket värda.

[SisselaJ]
2015-04-16 11:28
#39

Staten har inte "skapat" något yrke för att pilla bort löss från djur och människor? Eller vad menar du?

Och skogshuggare planterar också nya träd, är det hemskt?

Förklara gärna hur du menar att detta är ett "välgenomtänkt yrke" och på vilket sätt detta gynnar samhället och dess invånare, och hur du ska kunna generera välmående genom att putsa träd?

Synd att alla dina trämöbler gick till spillo och de stackars träden som lagt livet till för ditt matbord hamnade på soptippen istället. Plastmöbler är ju så mycket mer miljövänligt… eller?

SaraU
2015-04-16 11:30
#40

#38 exakt! Bara en liten sidenote, samhället pratar om gämnställdhet, men det verkar bara röra människor. ALLA/ALLT ska väl ha samma värde eller?

the esthetic grown up is the child who survived

Honestyisdead
2015-04-16 11:31
#41

#38 Att tycka att saker är av samma värde betyder inte att de har samma behov.

#37 Vem får betalt för att plocka bort löss från min hund eller från mitt hår? Vem får betalt för att krama mig? Just det, ingen.

Bara löjligt att vilja få betalt för att du plötsligt blivit en trädkramare. Dags att vakna.

Annons:
Lia
2015-04-16 11:31
#42

#37 Ja men tänk själv, lämna djuren i en djurpark ensamma i en månad och likadant med träden och se vilka som överlever? Jag sa sånt som var nödvändigt

tlover
2015-04-16 11:33
#43

#35 Det är fritt fram att ta hand om träden men man bör inte tex peta bort alla insekter som äter på dom, träden kan ta hand om det själva och även insekterna har ju en rätt att leva eller hur?

Man kan ändå ta hand om träden på många sätt (jag har redan nämt några) och det är många som gör det, dom kallas skogsägare 😃

För även om man gör det för naturens skull (vanligare bland mindre skogsägare) eller för pengarnas skull (det är däremot vanligast) så vill man ju att träden ska må bra (annars får man inte ut nått av skogen).

Men trä ska man helst använda i tex möbler eftersom det är väldigt miljövänligt, förutsatt då att det kommer från skogar som återplanteras. Att slänga fult fungerande möbler är bara omiljövänligt.

Vissa människor behöver kött eller andra djurprodukter och man behöver även vissa träprodukter (eller det är bättre än alternativen i alla fall) det enda problemet är att vi tar mer än vad vi behöver och det bör vi sluta med och återanvända bör vi göra mer.

Eftersom människor kan, om man gör rätt, skapa mer än vad vi förstör så behöver vi inte ens sluta skaffa barn, men man bör kanske tänka efter innan man gör det.

För att en människa, djur eller växt ska få leva så dör andra människor, djur och växter. Det är livets gång och det går inte att undvika. Vi kan däremot välja hur vi gör det och på så sätt göra mer nytta än skada. Att fälla ett träd eller att slakta ett djur är inte fel bara man gör det av rätt orsak och med respekt och samarbetar istället för att utnyttja.

l'm back

BuGoG
2015-04-16 11:35
#44

#40 Håller helt med, varför är det inte jämnställt mellan människor, djur och växter?

Honestyisdead
2015-04-16 11:38
#45

#44 Läs gärna inlägg #41.

Rita-S
2015-04-16 11:43
#46

Jag tycker det är riktig fint att du tänker på träden, TS, det vill jag bara peka ut direkt. Men har du tenkt på vilka konsekvänser att plocka insekter från alla träden och se till att de har perfekta förhållanden utan insekter, larvar och annat får på hela ekosystemet?

Att träden infiseras av insekter är en del av ekosystemet, och det är massor med fåglar, däggdjur och andra insäkter som är beroende av detta för att själv äta och leva. Att börja störa ekobalansen vänder upp och ner på det hela , och inverker inte bara på trädet men även alla djur i området. Och det är väl kanske inte helt det du är ute efter vid att vårda träden? Jag tror nog tyvärr inte det är så enkelt som att man kan skapa nya arbetsplatser som trädvårdare på det vis du ser för dig även om tanken är jättefin, det skulle nog tyvärr, i stor utsträckning, störa hela balansen i naturen och skapa problem för arter som kanske kan vara utrotningshotade som det är och som sen skulle få ännu mer problem om deras matkällor försvinner.  Dock ser jag ingenting fel med att vilja vårda skogen, det klappar jag för! Och det finns yrke som skogsvårdare, även om det kanske inte är samma typ vårdnad som du ser för dig. Om du vill veta mer om detta kanske du kan kontakta gymnasier som erbjuder detta med skogsvårdarutbildning och få lära om ekosystemet i en skog och hur allt är beroende av varandra? När du har denna kunnskapen kanske du kan utarbeta en tanke om ett möjligt yrke på ett vis som ser till hela ekosystemet i en skog?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SisselaJ]
2015-04-16 11:50
#47

#44 Hur menar du att det ska bli "jämställt"? Ska vi ha lagar om att träd måste ha tillsyn minst 1 gång per dygn och rastas två gånger per dag? Måste jag fixa trädvakt nu om jag ska resa bort?

stinakrok
2015-04-16 11:51
#48

:)

Annons:
Honestyisdead
2015-04-16 11:53
#49

#48 Eftersom du inte tar till dig något av det som kloka människor skriver och kommer med påståenden som detta har du bevisat att detta är trams.

Duvethon
2015-04-16 12:29
#50

#30 Jag har inte nämnt varför katter inte klarar sig utan oss människor. En hemlös katt lever i ca. 2 år medan en tamkatt kan leva i ca 12 år, så visst är katter beroende av människan idag. Återigen, det går inte jämföra en katt med ett träd. Och NEJ jag har aldrig sagt att katter inte klarade sig utan oss tidigare, läs om, läs rätt. Jag skriver inte vad jag tycker, det är fakta, man kan inte jämföra en katt med ett träd. 

Jag håller med Hera. Ett träd behöver inte sysselsättning. Det är fakta.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2015-04-16 12:31
#51

#30 Absolut klarar sig planter och djur bra utan oss. Nu talar jag dock om tamdjur, dvs hund, katt, hamster. Inte vilda djur.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[SisselaJ]
2015-04-16 12:35
#52

#48 är ":)" allt du kan svara?

[Tilde]
2015-04-16 12:42
#53

#38 Så du skulle lika gärna rädda ett grässtrå som en hundvalp från en brand? 50/50 vilket du väljer?

Honestyisdead
2015-04-16 12:44
#54

#52 Det stod från början något om att vår avföring var lika mycket värt.

Rumblebee
2015-04-16 12:52
#55

#35 Men hur hade du tänkt att alla insekter skulle tas bort? Ska man använda pincett och förstoringsglas eller insektsmedel? Fast det var väl inte så miljövänligt att slänga möblerna? Kanske om dom var så slitna så deinte gick att sälja eller skänka bort. Är man emot ert visst material så är det sämre att kasta det så att det förstörs än att ge bort det. För är det i tillräckligt bra skick för att ges bort/säljas så sparar det på material. Man blir själv glad för att slippa materialet man vill undvika medans en annan får något denne har nytta av. Och givetvis anser jag att vi borde slakta mindre djur och i allmänhet konsumera mindre. Tycker även att fler folk borde ta initiativet att inte välja att skaffa barn. Antingen genom sterilisering eller göra sitt yttersta för att förhindra graviditet (och vara beredda på att avbryta en tidig graviditet om skydd inte hjälpte) Du verkar förmänskliga träd väldigt mycket. Man ska aldrig förmänskliga andra arter i och med att andra arter fungerar så mycket annorlunda som människor. Därmed säger jag inte att det är okej att såga ned allt och skövla regnskogar (som råkar vara ett av jordens viktigaste platser)

Annons:
vallhund
2015-04-16 13:05
#56

Bra upplägg för en novell.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

stinakrok
2015-04-16 16:00
#57

Förlåt mina vänner, hade lektion och ville bara meddela att jag hade läst era kommentarer utan att hunnit svara…

#41 Du kan skapa din egen underhållning, om du så vill så kan du gå till ett tivoli, du kan gå på en konsert eller gå och träffa en släktmedlem. Men träden är stillastående, kan ej röra på sig och kan ej gå till sin underhållning - därför måste vi gå till dem. 

#42 Det med djurparker var bara ett exempel. Det handlar inte om vem som klarar sig eller inte, det handlar om vem som kan röra på sig och leva sitt liv med glädje. En tiger på ett zoo kan röra på sig, den kan underhålla sig själv, tvätta sig själv osv. Kan ett träd vandra? Tänk vilket tråkigt liv!

#39 Vill man se träd som är döda? Det är nog inte bara jag som tycker att det är synd om träden, och jag tror att träden skulle nå bättre ifall dom får mer omsorg. Om träden är glada, ja då är vi människor glada! Varför finns det då renskötare, barnskötare och flera olika yrken där djur och människor får hjälp med livet? Varför kan inte träd få något sådant?

Är inte tillexempel ett tivoli till för oss människor som vill ha underhållning? bibliotek, filmer, sport, festivaler osv finns för oss människor och får inte de personerna som jobbar med det yrket betalt?

stinakrok
2015-04-16 16:02
#58

#46 Det med att plocka insekter från träden var bara ett exempel, så den delen av yrket kan man i sådana fall strunta i.

stinakrok
2015-04-16 16:03
#59

#49 Snälla människa, förvänta dig inte att man ska svara alla 40 kommentarer direkt! Jag har också ett liv, allt behöver väl ändå inte besvaras direkt?

BuGoG
2015-04-16 16:05
#60

#58 Vad skulle man kunna kalla yrket för? c:

stinakrok
2015-04-16 16:05
#61

#50

Jaha okej, att en katt lever längre ifall den får kärlek, jag förstår. Men tänk om det är exakt likadant med träden, att dom kanske lever dubbelt så länge ifall dom får mer kärlek än vad dom får idag. Jag kan jämföra en katt med ett träd hur mycket jag vill, jag tycker dom är lika värda och jag står fast vid min åsikt. 

Dessutom så bör isåfall en katt leva i 2 år, men vi människor har förändrat det.

Sealle
2015-04-16 16:08
#62

#61 Dessutom så bör isåfall en katt leva i 2 år, men vi människor har förändrat det.

Kan du någonting om katter eller? Herregud …

Annons:
BuGoG
2015-04-16 16:09
#63

#61 Alla har sin egna åsikt men det du säger håller jag med om.. väldigt mycket faktiskt..

BuGoG
2015-04-16 16:10
#64

#62 Nån säger ju att den bara lever i 2 år utan människor? Då har väl människan förändrat den om den lever i 12 år istället för 2?

stinakrok
2015-04-16 16:10
#65

#55 Jag tycker att man ska plocka bort dom för hand. När insekterna sedan är borta så sprutar man på något medel så inga fler insekter kommer och äter upp träden. Jag överdrev när jag skrev att jag slängde dom, jag gav faktiskt dom till en förening som skickar iväg möbler till andra länder.

stinakrok
2015-04-16 16:11
#66

#56 Tack :-)

stinakrok
2015-04-16 16:12
#67

#62 Nu var det så att en tidigare person hade nämnt att katter egentligen bara ska leva i 2 år, men med oss människor så lever dom 12 år istället. 

Det är inte jag som inte kan fakta om katter, det är den tidigare skrivaren.

stinakrok
2015-04-16 16:14
#68

#60 Trädomsorgare, Trädomvårdare, Trädkommunicerare.

BuGoG
2015-04-16 16:15
#69

#68 Bra namnförslag

Annons:
Rumblebee
2015-04-16 16:19
#70

#64 Även utan oss så skulle en del katter ändå bli äldre än 2 år. Har för mig att jag läst att utekatter statisistiskt sett oftast inte blir speciellt gamla på grund av de faror som finns (både mänskliga och naturliga). Att innekatter blir äldre är just för att de blir omhändertagna. På samma sätt tror jag att resten av våra husdjur skulle få en betydligt kortare livslängd om vi människor försvann.

stinakrok
2015-04-16 16:20
#71

#70 Eftersom ingen har provat att ta hand om träd på samma sätt som katter så kanske dom också får ett långvarigare liv ifall vi ger dem mer kärlek?

BuGoG
2015-04-16 16:28
#72

#70 Ja de har du rätt i. Skrev bara vad någon längre upp hade skrivit c:

Lia
2015-04-16 16:33
#73

#65 Så nu förtjänar insekter att dö istället?

Rumblebee
2015-04-16 16:34
#74

I californien så finns Methuselah. Det är förmodligen det äldsta trädet som lever (tror i alla fall det ännu lever) och det är cirka 5000 år. Det är ingen som tar hand om det träder med tanke på att det växer på ett berg ute i ingenstans nästan. Det GÅR inte att jämföra behovet träd har med de behov som komplexa flercelliga organismer med invecklade nervsystem har. Träd har ingen hjärna därav kan de inte tänka. De är inte kapabla av att känna komplicerade känslor. Hjärnan är en kropps invecklade databas, den skickar och tar emot oändligt med diverse signaler. Kärlek är något som finns i hjärnan, även om man får en varm känsla i i bröstet när man tänker på någon man älskar eller gillar mycket. Träd behöver frisk luft och bra kvalitet på vattnet, näring från jorden den växer i samt solljus. De har inga mentala behov.

BuGoG
2015-04-16 16:38
#75

#74 Är du helt säker? Vart har du hittat den informationen?

Sealle
2015-04-16 16:38
#76

#64 En hemlös katt (som någon oansvarig kattägare dumpat i skogen när den slutade vara roliga/söt) lever kanske bara i två år. Det handlar alltså om hemlösa tamkatter. De vilda katterna (som inte finns i Sverige), som föds vilda och aldrig är i kontakt med människor, lever mycket längre. 

#70 FYI träd kan leva i hundratals år så jag tror de klarar sig bra på egen hand. Plus att katter lever inte längre för att vi människor ger de kärlek, utan för att vi ger de mat och vatten, skydd undan rovdjur och tuffa väder/klimtar, vaccinerar de och ger dem veterinärvård vid behov.

Annons:
Rumblebee
2015-04-16 16:40
#77

#75 vilken information syftar du på? Det om trädet eller att ett hjärna behövs för känslor?

BuGoG
2015-04-16 16:41
#78

#76 För tredje gången.. Jag skrev det utifrån vad någon annan hade skrivit längre upp!

[SisselaJ]
2015-04-16 16:42
#79

#65 Jag trodde du var naturvän? Om du ska spruta på insektsdödande medel, vad tror du det kommer ha för konsekvenser senare? Det är ju… "naturvänligt". Och hur blir det för de arter som lever i symbios med träden? Hur ska de klara sig? Och i sin tur de djur som har dem som föda?

BuGoG
2015-04-16 16:42
#80

#77 All information

Sealle
2015-04-16 16:43
#81

#75 Träd (och andra växter) har varken hjärna eller ett nervsystem så de har varken känsel eller förmåga att känna känslor.

Sealle
2015-04-16 16:44
#82

#78 Om du baserar dina resonemang/argument på felaktig fakta så får du nog skylla dig själv ifall folk rättar dig. För övrigt kan ni inte vara förvånade över att folk inte tar er på allvar eftersom ni inte verkar ha så mycket kunskap i något ämne alls.

stinakrok
2015-04-16 16:45
#83

#73 Har jag någonsin nämt att dom ska dö? ''Dom ska plockas bort för hand och när dom sedan är borta…''. Det jag menade med det var att man ska plocka dom för hand och lägga dom någon annanstans :-)

Annons:
BuGoG
2015-04-16 16:45
#84

#81 Det kanske finns något speciellt i just träd, det vet vi väl inte

Sealle
2015-04-16 16:47
#85

#84 Med det resonemanget så är det lika troligt att träd hatar all mänsklighet och äcklas av er närhet.

stinakrok
2015-04-16 16:47
#86

#74 Om världens äldsta träd får kärlek så kanske det leva i 10 000 år istället? :) Kärlek kanske dom ej känner i hjärtat, men det finns säkert några ''trädliga'' känslor som dom kan få :-)

Sealle
2015-04-16 16:48
#87

#83 Fast då rubbar du balansen i naturens egna ekossystem och gör allting värre för alla arter och växter, inklusive träden.

stinakrok
2015-04-16 16:51
#88

#79 Har jag sagt att det var insektsdödande medel? Nej.  Det kan bara vara ett medel som får dom att hålla sig borta, som när vi känner lukten av något äckligt och vill hålla oss borta från området där lukten kommer ifrån.

BuGoG
2015-04-16 16:51
#89

#87 Fast det går väl att bygga något slags hem åt dom små rackarna? Varför ska dom dö

Bellet
2015-04-16 16:52
#90

#83 men vad ska dom äta? Nu är jag ju ingen expert på insekter men jag antar att dom är i trädet för att dom ska äta av det, dom lever av det. #84 igen, ingen expert, men vi vet hur människo känslor funkar så även om träd har någon annat system så betyder inte det att dom har alla mänskliga känslor. Och tydligen så kommunicerar dom med andra växter så dom har ju lite underhållning.

Annons:
stinakrok
2015-04-16 16:53
#91

#87 Fast det finns väl döda träd som dom kan sitta och gnaga på? Och varför ska man i så fall ta bort löss från oss människor, det är väl ändå naturens gång? ;)

Sealle
2015-04-16 17:00
#92

#91 Därför om du inte märkt det så har människosläktet tyckt att "naturens gång" och "den starkes överlevnad" inte är något för oss.

BuGoG
2015-04-16 17:01
#93

#91 Ja, varför tar vi bort lössen? Utrotar vi inte den arten då?

stinakrok
2015-04-16 17:05
#94

#90 Som sagt så tycker jag att döda träd är ett bättre alternativ som mat för insekterna.

Lia
2015-04-16 17:06
#95

#94 Tror inte de byter kost bara för att du vill det. De har hamnat där de är av en anledning.

stinakrok
2015-04-16 17:06
#96

#92 Det kanske inte är någonting för träden heller? :)

[SisselaJ]
2015-04-16 17:08
#97

#91 Att hålla insekter borta från träden är ju samma sak som att döda insekterna. De döda träden lär ju också vara besprutade eftersom du vill bespruta alla träd, så varför skulle insekterna äta dem istället? Och besprutningsmedel är väl inte direkt någonting för en s.k. "naturvän" att förespråka.

Ska träden besprutas med fågelbekämpningsmedel också?

Annons:
stinakrok
2015-04-16 17:08
#98

#95 Är människor skapade för att äta godis, coca cola, bakelser osv? Det tror jag ej, så varför bytte vi kost? Det är inte så att vi äter godis på grund av en bra anledning.

Lia
2015-04-16 17:11
#99

#98 Jo, vi kan välja att äta skräpmat. Försök du få en myra att byta kost.

Bellet
2015-04-16 17:12
#100

#94 det finns väl dom som bara äter levande träd? Det är ju olika saker att äta i ett levande träd och ett dött träd. Plus, om alla träd fick leva ut deras naturliga livslängd utan insekter så kommer det antagligen inte finnas särskilt många döda träd.

[SisselaJ]
2015-04-16 17:15
#101

#98 Ja förresten du svarade inte på frågan angående de arter som lever i symbios med träden. Det vill jag gärna ha svar på.

BuGoG
2015-04-16 17:18
#102

#100 Det skulle väl vara jättebra att dom aldrig dog. Skulle inte du tycka om att kanske leva trippelt så länge som du kommer göra?

stinakrok
2015-04-16 17:20
#103

#99 Och därför kan man använda/uppfinna (om det ej finns) ett medel som får dom att sluta äta levande träd och börja äta döda. Om dom sen håller på att svälta ihjäl så finns det  väl inget annat val än att äta döda. 

#100 Alla människor lever inte den fulla livslängden som dom borde göra, då många dör av sjukdomar, olyckor osv. Jag har aldrig sagt att ALLA träd ska leva i all oändlighet, men man kan i alla fall öka medellivslängden för träden. Jag vill bara att man börjar tänka mer på trädens liv, precis som vi gör med människornas. Man kan aldrig förhindra att någon som tillhör en viss art aldrig dör, för det kommer den oavsett om det är en människa, ett träd eller en katt.

Bellet
2015-04-16 17:20
#104

#102 Men då skulle dom som lever på döda träd dö ut, om allt ska vara jämställt så borde väl dom få leva också? Och nej, det skulle jag inte. Jag är helt neutral till det faktist.

Annons:
stinakrok
2015-04-16 17:21
#105

#101 Förstår inte din fråga, förklara bättre. 

Menar du att jag ska förklara vart arterna ska ta vägen, dom som lever i ett nära förhållande till träden?

vallhund
2015-04-16 17:24
#106

Läser man inte naturkunskap i skolan längre, eller skolkade du från de lektionerna?

Googla på ekologi, naturligt urval, symbios o lite annat som jag inte minns namnen för just nu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Bellet
2015-04-16 17:24
#107

#103 Den enda sjukdomen vad jag vet för träd är insekter som äter dom och eventuellt fåglar som gör håll. Om man tar bort dom så lever dom ju fullt ut = mindre döda träd.

[SisselaJ]
2015-04-16 17:24
#108

#105 precis, de som lever i symbios med dem. Det gynnar ju träden också.

BuGoG
2015-04-16 17:27
#109

#104 Man kan ju i alla fall öka medellivslängden som TS skrev.. Om man först sätter upp en ''generation'' träd som sedan dör. Då planterar man nya, dom som ska leva länge och så kan dom djuren som äter döda träd äta på den första ''generationen''. Sedan flyttar vi alla insekter och kryp från dom träden som ska leva längre till en liten bostad där dom kan leva och äta det dom behöver. 

Ja de var lite märkligt att du själv inte vill öka din livslängd..

Bellet
2015-04-16 17:34
#110

#109 jag läste fel på frågan. Jag är helt neutral till att träden ska leva längre, men det är inte alls konstigt, det är många som vill leva sitt liv och sen dö efter en tid. Men eftersom döda träd är just döda så kommer dom inte växa nya ätbara saker igen, så om man gör som du säger så kommer dom äta upp allt och inte hitta nya träd att äta. Sen vet jag faktist inte om träd dör naturligt, dom kanske bara lever på. Sen är det ju full möjligt om man planterar en ny generation varje år och antar att alla dör samma år på just det året man trodde, sen måste man ju kunna förflytta alla insekter också. Verkar som mycket jobb för att fixa nåt som inte är trasigt.

[SisselaJ]
2015-04-16 17:35
#111

#109 jag hoppas du förstår att det där inte är hållbart.

Ska de stackars insekterna bo i en bur? Buhu nej stackarna.
Och vad ska du mata dem med? Inte kvistar från träd hoppas jag??!?!?!?!?!?!

Annons:
stinakrok
2015-04-16 17:42
#112

#111 Det finns ju kvistar som har gått av :-)

[SisselaJ]
2015-04-16 17:43
#113

#112 men dom är ju besprutade för att de inte ska ätas?

Sealle
2015-04-16 17:44
#114

#106 De kanske inte är gamla nog för att läsa om så pass komplicerade saker. Sjuåringar hänger ju på internet nu mera så.

#111 Lmao, jag orkar inte haha.

Rumblebee
2015-04-16 17:44
#115

#80 Den informationen har jag hittat och fått till mig i och med att jag finner vetenskap intressant. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjärna http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Centrala_nervsystemet http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Träd http://pain.about.com/od/whatischronicpain/a/feeling_pain.htm Det finns en ovanlig neurologisk sjukdom som gör att vissa människor inte kan känna smärta, eller ja de känner ju i alla fall betydligt mindre än en frisk person. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Congenital_insensitivity_to_pain Även om träd ny skulle vara kapabla av att ha känslor, så är de inte alls i närheten av de känslor som till exempel däggdjur känner.

stinakrok
2015-04-16 17:45
#116

#106 Jag förstår?

BuGoG
2015-04-16 17:45
#117

#113 Är alla kvistar som ramlat av från träd mitt ute i skogen besprutade?

stinakrok
2015-04-16 17:47
#118

#107 Det är väl bra att träden lever längre. Och det jag menade var att man inte kan behålla alla träd, likaså att man ej kan behålla alla människor och djur. När behovet är stort av trä får man hugga ner, men att man börjar tänka på att sluta hugga er så mycket träd eftersom att dom också har känslor.

Annons:
tlover
2015-04-16 17:48
#119

TS Även om det är en fin tanke att ta hand om träden så tror jag att du måste läsa på om träd och kretslopp.

För det första, även om träd kan kommunicera, och känna nånting (även om det kanske inte kallas känslor om man ska vara korrekt) så har dom inte samma behov som en människa, tex min katt lever inte på fotosyntes och måste ha tassarna nere i jord, jag njuter inte av att äta rå mushjärna och jag kan då definitivt inte slicka mig mellan benen (och jag vill inte det heller) och ett träd behöver inte underhållning och social kontakt på samma sätt som människor.

För det andra, man kan inte ta bort insekterna från träden, det finns insekter som trädet behöver, det finns insekter som skulle dö utan levande träd osv.

Det är bättre att ta hand om träd på det sättet som träd behöver inte tänka "om jag var ett träd så skulle jag vilja" för då blir det bara fel.

l'm back

stinakrok
2015-04-16 17:49
#120

#113 Jag tror faktiskt inte att alla kvistar är besprutade, och isåfall får man väl sluta att bespruta dom?

[SisselaJ]
2015-04-16 17:53
#121

#117 #120 men i yrket skulle man ju bespruta träden? Det gäller väl även de kvistar som är på träden? - Alltså de kvistar som till slut faller och ligger på marken?
Eller det gällde inte alla kvistar? Vilka ska få ätas och vilka inte? Tror du inte träden får sårade känslor om de ser att ni ger deras kvistar till insekterna i bur?

Bellet
2015-04-16 17:54
#122

#120 Men jag trodde ni skulle bespruta dom för att insekter inte skulle äta dom? Eller gäller det bara vissa träd? Trädrasism? :O en av dom största problemen under 2000 talet.

BuGoG
2015-04-16 17:55
#123

#121 Tror det hellre vill det än att ha massa insekter som sakta äter upp dom

stinakrok
2015-04-16 17:56
#124

#119 Det tog ett tag för samhället att komma på att jorden är rund istället för platt. Kanske man i framtiden kommer på att jag hade rätt, att träd faktiskt har känslor och behöver mer kärlek. Jag tycker bara synd om dom. Och hur vet du att träd inte behöver lika mycket social kontakt på samma sätt som människor, har någon testat? 

Och nu var det väldigt mycket tjat om att inte ta bort insekterna. Det var faktiskt bara ett förslag, exakt likadant som att ta bort loppor från människor. Men om inte det passar så kan man ju alltid ta bort förslaget, som sagt är jag öppen för nya förslag gällande yrket.

BuGoG
2015-04-16 17:57
#125

#122 Men man behöver väl inte bespruta dom ifall man FLYTTAR bort alla insekter till en bostad

Annons:
Bellet
2015-04-16 17:57
#126

#123 Vad hände med jämställdhet? Kvistar har också känslor!

BuGoG
2015-04-16 17:58
#127

#126 Tror det är värre att dom sakta blir uppätna inifrån av insekter. Om man istället flyttar dom till en bostad och matar dom med kvistar som fallit av. Då är träden glada och insekterna

Lia
2015-04-16 17:59
#128

Jag undrar fortfarande vem som skulle vilja finansiera det när det finns hemlösa och sjuka…

Bellet
2015-04-16 17:59
#129

#125 Då kanske jag borde informera dig om att man inte kan FLYTTA alla insekter till en bostad.

Bellet
2015-04-16 18:00
#130

#127 Kvistarna då? Är dom glada?

stinakrok
2015-04-16 18:02
#131

#120 #121  Som jag har skrivit ett flertal gånger - jag vill inte bespruta träden så att insekterna dör, utan att dom bara försvinner från området. Man behöver inte bespruta alla träd som sagt, så dom grenarna som ej är besprutade kan insekterna ta vara på :-) Då blir det ju mindre grenar som bara ligger på marken i onödan, superbra för städningen! 

Och varför skulle träden bli sårade för att insekterna åt upp deras kvistar som ändå ligger på marken och skräpar? Det är inte så att kan få tillbaka kvistarna!

Bellet
2015-04-16 18:07
#132

#131 Men du kan inte fånga alla insekter, så då måste du bespruta alla träd om du vill att insekterna ska sluta äta dom. Och jag är fortfarande fast besluten av att grenarna inte ska behöva lida på det sättet. Och om du menar att dom ska automatiskt börja äta grenar istället för dom obesprutade träden, hur har du tänkt fråga dom det?

Annons:
[SisselaJ]
2015-04-16 18:10
#133

#131 För att kvistarna är en del av dem? Det är deras kött och blod - eller förlåt, trä och bark. De kommer nog bli förtvivlade när de ser att insekterna ska äta upp dem, en del av dem. Hur kan du veta att de inte blir sårade bara för att de ligger på marken?

ELLER så blir de svartsjuka för att kvistarna smakar så bra och att insekterna inte äter på träden längre.

Jag har fortfarande inte fått svar angående frågan om de arter i symbios med träden. - väntar med spänning.

Men okej, om det finns andra arbetsuppgifter för dem inom detta yrke, vad skulle det vara?

tlover
2015-04-16 18:15
#134

#124 Jag tror som sagt att träd också har känslor på sitt eget sätt (inte på nått sätt som människor har men "växt känslor" men även om man tror det eller att vetenskapen kommer på det så kommer växter aldrig behöva kärlek från människor. Skulle väter (tex träd) ha behövt kärlek från människor så skulle dom aldrig ha överlevt.

l'm back

stinakrok
2015-04-16 18:15
#135

#133 Nu känns det faktiskt inte som att du/ni tar detta seriöst längre. Det handlar inte om mänskliga känslor, då jag ej tror på att de kan känna kärlek, sorg, hat osv. Det handlar om speciella känslor som träd har, som vi människor aldrig komma känna. 

Hoppas du är medveten om att du kan göra folk sårade, nu pratar jag om människor. Det här är min åsikt och nu känns det som att du försöker dumförklara mig bara för att jag har annorlunda åsikter angående träd.

#132 Som sagt så vill jag få ner trädhuggandet och öka deras livslängd. Det betyder inte att alla träd ska bli besprutade och att alla insekter ska sluta äta på dom. Dina frågor har jag svarat på väldigt många gånger, så läs dig igenom alla kommentarer innan du kommenterar någonting som redan nämnts ett antal gånger.

Godisburk
2015-04-16 18:17
#136

Haha, denna tråd är bara för sjuk. För det första som någon redan nämnt. Det finns insekter som träden behöver och tar ni bort dem så tar träden skada. Och om ni verkligen vill sitta och plocka hundratals insekter i skogen, jovisst gör det bara men jag lovar att ni inte kommer orka fortsätta. Dessutom så tänker ni inte på insekterna längre ? Om ni plockar bort insekter som lever på träd så dör ju de ut. Vilket kan orsaka större problem då alla insekter & djur har en viktig roll i ekosystemet. Så snälla ni, få inte för er att börja plocka bort varenda litet kryp, eller spruta något ''hemligt medel'' på trädet så att inga insekter ska komma dit för det kommer inte lyckas och ni kommer inte orka gå runt och göra så på över 1000 träd. Dessutom har ni tänkt er att man inte ska hugga ner några träd längre, låta de växa överallt och nej jag vet! Vi river ner alla människors hus så alla kan leva under träden, JIPPIE, då blir det massor med kärlek till träden! 😃

Rumblebee
2015-04-16 18:18
#137

Har ni ens tänkt en tanke på hur många insekter det finns både i och på träd? För några år sedan läste jag en artikel om att en julgran kan innehålla 25.000 insekter. Vet inte om det stämmer, läste det på dailymail. Insekter dominerar resten av djurvärlden vad gäller antal, det uppskattas att ungefär 80% av allt djurliv är insekter (http://www.si.edu/encyclopedia_si/nmnh/buginfo/bugnos.htm) Sedan lever det säkert en hel del spindlar i träden (nej spindlar är inte insekter). Ska de också plockas bort

stinakrok
2015-04-16 18:21
#138

#134 Det handlar inte om vem som överlever och inte, hur länge dom lever osv. Det jag menade med att jag vill öka deras medellivslängd är att sluta hugga ner så mycket som vi gör. 

Som jag också har sagt ett flertal gånger så vill jag bara ge dom underhållning för att jag tycker synd om dom. Och vaddå aldrig överlevt? 

Jag vet att människor behöver kärlek från andra människor för att överleva, men träd kanske är speciella på sitt vis? Det kanske inte handlar om hur länge dom lever utan människor, utan just för underhållningens skull. Men kanske träden hade levt dubbelt så länge som gör nu, ifall människor bara gav dom underhållning och kärlek?

Lia
2015-04-16 18:24
#139

#138 Ja, men gå ut i skogen efter skolan och börja konversera eller nåt då? Du kan ju ge dem kärlek, om du känner att det skulle hjälpa både dem och dig.

Annons:
stinakrok
2015-04-16 18:26
#140

#136 Jag skulle orka sitta och plocka bort insekterna, annars kanske man kan uppfinna ett medel som bara får insekterna att kravla sig där ifrån? I kommentarerna har det nämnts flertal olika förslag på vad insekterna ska äta istället för träd, så du kan läsa igenom det :-)

[SisselaJ]
2015-04-16 18:27
#141

#135 Jag har faktiskt tolkat din tråd så som att du anser att träd kan känna känslor som sorg och kärlek. Så som du skriver i #138 verkar det som om att vi ska ge mänsklig kärlek till träd, och då antar jag att du menar att träd kan känna kärlek så som människor?

stinakrok
2015-04-16 18:28
#142

#139 Det är precis det jag gör? Men tror du verkligen att jag hinner att sköta om alla träd? Nej.  Det är just därför jag vill införa ett nytt yrke :-))

Lia
2015-04-16 18:30
#143

#142 Och det är därför jag frågar dig för tredje gången och hoppas på svar: vem ska finansiera det?

stinakrok
2015-04-16 18:30
#144

#141 Förstår inte hur du kan tolka min kommentar som att jag skrev om mänskliga känslor. Som sagt så är träd speciella på sitt sätt, och när jag skriver om ''underhållning'' så menar jag inte att man ska stå och dansa framför dem.

BuGoG
2015-04-16 18:32
#145

Min tanke är såhär

Vi ska INTE sluta hugga ner träd o blablabla..
Vi ska minska på nerhuggningen och försöka få bort alla insekter som skadar trädet så träden lever längre. Dom insekter som hjälper trädet ska så klart få vara kvar.
Dom insekterna som vi vill få bort kan vi inte bara döda heller utan vi måste komma på något annat hem åt dom. Om man skulle ha dom skadliga insekterna någon annanstans och sedan mata dom med nedfallna grenar? Det låter väl jättebra?

Men här har vi fastnat, hur vi ska få bort dom skadliga insekterna från träden? Besprutning? Ja kanske, men då kan man inte ge dom nedfallna grenarna till dom omhändertagna insekterna… Hmm.. 

Allt vi vill är att öka medellivslängden för ett träd, ge det ett roligare liv, kärleksfullare liv, minska nerhuggning osv.

Kom gärna med bra förslag på hur man kan få bort dom skadliga insekterna från trädet så trädet kan leva längre, men samtidigt inte döda insekterna :)

stinakrok
2015-04-16 18:32
#146

#143 Samhället, precis som när vi ordnar pengar till sjukvård, skolor osv.

Annons:
Lia
2015-04-16 18:37
#147

#146 Ja, men samhället prioriterar sånt som är nödvändigt för vår art, människorna. Och det finns inga mängder med pengar över att lägga på träd. Alltså är det omöjligt att finansiera det.

Den enda möjligheten jag ser är att du köper en skog, och sen betalar arbetare för att göra detta i din skog. Men då måste du förstås själv ha ett väldigt bra avlönat arbete, så du kan betala arbetstagarna i din skog. Detta får i så fall privatpersoner ordna, det är inget staten kan betala.

[SisselaJ]
2015-04-16 18:39
#148

#144 okej vad menar du med underhållning och hur menar du att människor ska kunna ge dom mer kärlek?

Jag tror en skogsägare som lever på att fälla och odla träd, är väldigt mån om att hålla sina träd friska och att de inte ska dö ut på grund av insekter. Vad de använder för att hålla dem borta (om de använder någonting överhuvud taget) kan du ju fråga en skogsägare så kan du ju få veta hur det funkar.
Men de träd som lever inne i skogen utan mänsklig kontakt, och som gjort det i flera flera år, hur ska de må bättre av mänsklig kontakt?

Hur ska detta finansieras via staten (som nämndes tidigare)? Då de statliga pengarna inte handlar om att "ta mer pengar ur kassan" utan att plocka bort pengar från en sektor till en annan. Ska staten lägga mindre pengar på skolor och äldreomsorg, eller sjukvård? Med tanke på hur många träd de finns i Sverige, och då hur många som skulle behöva anställas, så skulle lönerna bli skyhöga. Det finns oändligt mycket fler träd än människor också, hur ska det lösas?

BuGoG
2015-04-16 18:40
#149

#147 Skulle inte hela Sverige kunna gå emot som en stor armé om att vi vill finansiera det

hannaj98
2015-04-16 18:45
#150

Jag vill först säga  att jag tycker det är en fin tanke i grunden. 

Tyvärr tror jag inte det skulle fungera. Som sagt så har Sverige inte oändligt med pengar. Att ta hand om alla träd så som du föreslår kräver massor av pengar. Då måste pengar tas från något annat. Höja skatten väldigt mycket, skolan, sjukvården, pensionärer? Jag ser tyvärr ingenstans där vi kan dra av pengar. De pengarna vi har är väl utdelade där de behövs mest.

stinakrok
2015-04-16 18:46
#151

#147 Det var en förträfflig innovation! Jag förbarmar mig över din tankegång inom trädens betalningsmedel, och att samhället kanske ej går med på att investera sina pengar på träd. Min idé är att övertala samhället att finansera på de stackars träden, eller att privatpersoner (jag)  ska införskaffa sig en skog där de (jag) kan sköta om sina träd.

Men jag står fortfarande fast vid min åsikt - jag vill att trädomsorgare ska bli ett professionellt yrke inom dagens gemenskap.

Bellet
2015-04-16 18:46
#152

#146 Jag vill hellre få en doktor i god tid när jag behöver en än att betala någon för att prata med träd, som dessutom tydligen pratar med varandra. Jag sa ju då att det ända jag vet som förstör medellivslängden är insekter så sättet att höja den är att ta bort insekterna. Om du då menar att man ska välja några specifika träd och bespruta dom så säger jag det igen, trädrasism. Känns ju lite som om man bara är ute efter höja medelvärdet, som ett land med några få extrmt rika personer höjer medelstandarden så den ser ok ut även om flera personer svälter. Jag missade då ditt svar på hur du tänker gå runt det här?

stinakrok
2015-04-16 18:56
#153

#148 Underhållningsmetoden kan vara ett problem eftersom jag ej vet vad de vill ha. Kanske att vi sjunger för dom, för som jag har hört det så blir växter lyckliga av att få höra melodier. Andra underhållningsfunktioner kan ni kanske komma med förslag på! 

Deras lycka kanske inte syns på utsidan eftersom att dom inte kan le eller vifta på svansen som människor och hundar kan, men innerst inne känner dom en lycka som bara träd känner. Det finns funktionshindrade människor, människor med en skada i hjärnan som ej kan visa någonting med skalet utanpå, men innerst inne tänker dom som en helt vanligt människa utan att kunna visa det. 

Mitt förslag är att människorna med det framtida yrket ska vandra genom skogen, kanske sjunga och prata med träden, kramar och beröring kanske även kan ges till dem. Varenda litet träd behöver inte få enskild kärlek, men att deras lilla ''trädfamilj'' kan få uppleva den sociala kontakten med människan tillsammans.

Annons:
stinakrok
2015-04-16 19:00
#154

#150 Jag tror faktiskt inte att yrket kräver så speciellt mycket penga. Jobbet kostar väl ungefär lika mycket som alla andra yrken gör, så varför kan man konstruera andra yrken men ej detta? 

Lönen behöver ej vara så speciellt hög, då detta är ett yrke som man bara arbetar med på deltid.

stinakrok
2015-04-16 19:04
#155

#146 Om det är insekterna som förstör trädens livsglädje så tycker jag att insekterna borde tas bort.

hannaj98
2015-04-16 19:09
#156

#154 Men Sverige är ett av det skogsrikaste länderna i världen. Det har beräknats att vi har ca 200 miljarder träd. (Alltså 200 000 000 000 i siffror) Kanske är svårt att tänka sig en så stor siffra. Hur lång tid per träd tänkte du de skulle få? 5 minuter per vecka? Mer? Mindre?

[SisselaJ]
2015-04-16 19:11
#157

#154 skillnaden är väl att detta inte är något som skulle platsa i den offentliga sektorn. Den offentliga sektorn, som finansieras med statliga medel (skattepengar) handlar om att bygga upp ett fungerande och välmående samhälle och fördela pengarna till de delar som behöver det. Jag tror inte att träd kommer räknas som något som bygger ett välmående samhälle då det endast riktar sig åt människor.

Det vinns ju en anledning till att vi inte betalar (så mycket) för att gå till läkaren jämfört med var ett veterinärbesök kostar.

Det sätt som regering påverkar miljön på är via lagar och regler som ser till att människor och företag minskar sin miljöpåverkan. Det är nog där vi ska börja för att kunna ta bättre hand om våra träd. Och framförallt att lära våra barn att inte bryta kvistar från levande träd och att gynna växt- djur och insektslivet.

Rumblebee
2015-04-16 19:12
#158

#150 För att andra yrken ger något i gengäld. Utan chaufförer så skulle det inte finnas varor i våra butiker. Utan skräddare eller sömmare så skulle vi inte ha kläder etc. Utan kockar inga restauranger.. Vad är det trädomsorg skulle ge tillbaka till folket? Jag tror snarare att det är något som enbart skulle fungera som frivilligarbete. Även om det skulle vara deltidsjobb, hur är det med semester ersättning samt sjukersättning etc. Tycker att trädomsorg låter som ett perfekt jobb för de som inte vill anstränga sig, eller är lite arbetsskygga. Vem vill inte få betalt för att "lulla runt" i skogen en halv dag eller mer? Samma sak gäller väl alla djurhem i Sverige för övergivna djur, de är ideella föreningar som är beroende av donationer.

stinakrok
2015-04-16 19:35
#159

#157 Dom statliga skattepengarna kanske ej kommer kunna gå till träden, vem vet. Men jag vill i alla fall försöka få samhället att öppna ögonen för träden. Jag kan alltid försöka, kanske jag misslyckas, men det får jag i sådana fall ta.

Ellys
2015-04-16 19:35
#160

Varför ska insekterna plockas bort från träden?

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
2015-04-16 19:48
#161

Men igentligen Träd och andra växter är nästan det viktigaste som vi har. Vi hade int kunnat levt annars. Hur skulle vi då få syre så vi kan andas. Jag ÄLSKAR djur men träd är viktigare och så klart blommor och andra växter. För dem ger oss syre så vi kan andas.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

BuGoG
2015-04-16 19:49
#162

#160 Dom borde plockas bort OM dom förkortar ett träds livslängd

[SisselaJ]
2015-04-16 19:51
#163

#159 Att få andra att öppna ögonen för träden är jättebra, men jag tror inte ett yrke är rätt väg att gå. Och hela processen med att plocka bort insekter från träd ser jag ingen mening med. Börja med att kämpa mot miljöförstöring och miljöfarliga ämnen istället, då kommer du gynna hela växt- och djurriket. Det skulle åtminstone jag föreslå.

Love Lejonhuvadekaniner
2015-04-16 19:52
#164

Insekter behöver djuren för att få mat och vi behöver djuren för att få mat. Allt har en mening! Utan träd skulle även mer koldioxid komma jt i luften som snabbar på den globala uppvärmingen:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

stinakrok
2015-04-16 19:56
#165

#150 Det finns en del yrken som inte ger någonting tillbaka till folket, så det handlar inte om det. Personer som tillexempel hjälper djur, det är väl samma sak som att hjälpa träd, eller?

Ellys
2015-04-16 19:57
#166

#162 Fasst, det är väll ändå en del av naturens gång att träd kan dö med hjälp av insekter? Det växer nya träd hela tiden? Varför plocka bort dem? Vad hade man tänkt göra med insekterna sen? Döda dem?

Bellet
2015-04-16 20:08
#167

#165 Ett jobb är en syssla som någon är villig att betala för att den ska göras, så om du hittar någon som betalar dig för att prata med träden så är det ett jobb. Poängen är att det ska vara värt nånting för personen med pengarna, staten har nytta av zoo då det kommer in pengar från dom och det gör folket glada. Zoo'n är mångas enda chans att uppleva exotiska djur.

Annons:
tlover
2015-04-16 20:09
#168

#138 Träd "vill" inte ha underhållning och dom "vill" inte heller bli av med alla insekter (om dom kunde tänka på framtiden) för om man sen skulle missa att ta bort insekterna nån gång så skulle dom skadas riktigt orderntligt (tänk vaccin).

Just nu har träd "kort livslängd" snarare pga att dom fälls eller att skördare skadar dom så dom kör förbi. Så satsa i samhället istället genom att promota secondhand och "smått leverne" istället.

Satsa på att jobba inom tex forskning, det behövs massor av forskning inom blädning tex, eller starta ett skogsföretag där du använder häst istället för skogsmaskiner, eller skaffa egen skog och omvandla det till blandskog istället för gran/tall plantage.

Men vad du än gör, läs på om träd, kretslopp, miljö osv gör man som du föreslår förstör man antagligen mer även om du vill gott.

Fram tills dess kan du donera pengar då du kan till organisationer som sätter träd eller köper skog för att det ska bli naturreservat.

l'm back

Rumblebee
2015-04-16 20:12
#169

#165 vilka yrken ger inget tillbaka? Tänker du på veterinärer? De hjälper ju djur som har ägare som bryr sig om sina husdjur. Djurparkspersonal tar hand om djuren så att besökare har friska djur att titta på (förutsatt att det är en bra park)

[SisselaJ]
2015-04-16 20:56
#170

#165 De yrken du nu påstår inte ger någonting tillbaka är inte finansierade av staten.

stinakrok
2015-04-16 21:23
#171

#166 Självklart att det är naturens gång att träden dör med hjälp av insekter, men det är också synd. Men jag förstår faktiskt inte varför vi pratar så mycket om skadedjur osv, det var bara ett exempel på vad man kunde göra inom yrket.

stinakrok
2015-04-16 21:25
#172

#170 De yrken som inte är finansierade av staten kallas fortfarande yrken. Då behöver inte trädomsorgare vara finansierade av staten, men jag vill i alla fall att det ska vara ett yrke och att folk ska kunna välja att arbeta med det, samt att de får en relativt god lön.

hannaj98
2015-04-16 21:31
#173

#172 Om de inte är finansierade av staten betyder det att människor betalar arbetarnas  lön. T.ex kunder betalar hos frisör, i butik, hotell mm.. Vilken privatperson skulle vilja betala för allas lön som tar hand om träd? Det är liksom inget som en privat person tjänar på tyvärr.

[Horse24]
2015-04-16 21:32
#174

TS, är du tonåring? Eller är du yngre? Behöver inte svara om du inte vill🙂

Annons:
stinakrok
2015-04-16 21:33
#175

#173 Dom som äger träden, marken :-)

BuGoG
2015-04-16 21:33
#176

Nu har jag ett förslag.

Eftersom vi verkar ha fastnat på det här med insekter osv så borde vi gå vidare i hur man kan få träden att må bättre och  känner mer kärlek och värde. 

En grej som kommer få dom att känna mer kärlek osv kan vara att man börjar ta hand om träden, bokstavligen med hårvård på toppen.

Jag tror att träden kommer få en längre medellivslängd när dom känner sig ompysslade.

hannaj98
2015-04-16 21:37
#177

Den mesta marken ägs utav kommunen alltså staten. Då är det åter igen staten som måste betala det. Och jag tror att det blir mer pengar än du tror eftersom det finns över 200 miljarder träd i Sverige

Ellys
2015-04-16 21:42
#178

#166 Insekter som lever i träd är inte skadedjur. Vad är det som är synd? Jag tror att träden mår bäst av att få stå och vara just träd. Varför ska vi tillsätta massa medel för att hålla bort insekter och varför vill ni att vi ska ge dem pedikyr på grenarna? Det är faktiskt levande växter, inte djur, inte människor. Nej, låt träden få vara ifred, det mår dem nog bäst av :)

stinakrok
2015-04-16 21:53
#179

#177 Tänk dig att 100 000 personer jobbar som trädomsorgare i Sverige. Dom jobbar 5 h/dag och sköter om cirka 100 träd var per dag. Det blir 700 träd var/vecka = 2800 träd i månaden var. 28000*12=33600*100 000= 3 360 000 000 träd per år. (om man samlar ihop alla trädomsorgare). Sedan delar man upp det på flera år, tillslut får alla den kärlek dom behöver. (100 000 trädomvårdare var bara ett exempel, kanske blir det fler/färre).

Det blir perfekt!

hannaj98
2015-04-16 22:12
#180

Så du menar att de ska jobba 7 dagar i veckan? 

Man får ju räkna med att arbetarna behöver minst 100 kr/timme och säkert 150 kr/timmen på helgen pga obekväm arbetstid. 

100*5*5+ 150*5*2=2 500 +1 500=4 000 kr per person i veckan

4 000*52= 208 000 kr per år per person

208 000*100 000= 20 800 000 000 kr per år 

Lite snabbt räknat så blir det över 20 miljarder för staten att betala per år. 

Håller med om att det ser ut att vara jätte bra planerat det du skrev. Men tyvärr måste man tänka på pengar också.

hannaj98
2015-04-16 22:13
#181

Rätta mig gärna om jag räknat fel. Det är mycket möjligt att jag gjort det.

Annons:
[SisselaJ]
2015-04-16 22:17
#182

#179 Så ett träd ska bara få bli ompysslat en gång per år, gör det så stor skillnad då?

Sweelin
2015-04-16 22:19
#183

Du frågade om vilken linje i gymnasiet du skulle börja på stina.

Absolut natur. Där går man väl igenom träd och svampar.
Så får du även lära dig om nervsystemet

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

axa
2015-04-16 22:19
#184

Haha vilken snackis denna tråd vart! Du har ett annorlunda sätt att tänka på träd, även om jag verkligen tror att du snackar strunt för uppmärksamheten.

stinakrok
2015-04-16 22:21
#185

#179 #180  Det var bara ett exempel :)

Ellys
2015-04-16 22:23
#186

Frågan är också om intresset för "träd-spa" ens är så stort? Glöm inte heller ledigheter, föräldra ledighet och att folk kan bli sjuka också. Och så har vi det svenska vädret också, skulle du själv vilja stå och skrubba på ett träd, i snö, i -20?

stinakrok
2015-04-16 22:23
#187

#184 Respekterar dina åsikter kring vad jag skrivit i denna tråd lika mycket som du borde respektera mina åsikter kring träd.

hannaj98
2015-04-16 22:24
#188

#185 Jag förstår att det bara var ett exempel men hur som så blir det väldigt dyrt för staten. Som i slutändan antagligen betyder att vi får sämre skola, äldrevård eller sjukvård.

Annons:
stinakrok
2015-04-16 22:26
#189

#186 Att stå och skrubba på ett träd i snön är väl likasom att stå och skotta på en parkering. Det är samma miljöer, fast helt andra jobb. Förstår inte vad det är för fel på att stå och tvätta ett träd när det finns folk som står och tvättar bilar. 

Intresset skulle säkert vara stort då det inte är ett så speciellt arbetskrävande jobb.

Duvethon
2015-04-16 22:30
#190

Jag tycker att man ska fokusera på annat, fortfarande finns det väldigt många hemlösa och sjuka i Sverige (och i världen, för den delen). Det är nog mer prioriterat av staten att hjälpa behövande än att betala för att någon ska gå och krama ett träd. Ett yrke är nog nästintill omöjligt.  Jag tycker det är fint att du bryr dig om miljön, men kanske kan du läsa på lite mer biologi, jag tror du finner de flesta svar som du undrar på nätet eller böcker, såsom att träd inte behöver lika social kontakt som människan.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2015-04-16 22:32
#191

#189 Intresset kommer nog garanterat vara liten med tanke på att staten förmodligen inte skulle finansiera ett trädkramarjobb.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Halcyon
2015-04-16 22:32
#192

Jag tror som många att du hade en fin tanke i grunden, men att det blev lite utspårat. Det är många saker som låter som fantasier, eller som är snarlikt omöjligt att genomföra. Är det inte bättre att lägga pengar på sjukvård och istället försöka hitta ett botemedel för cancer etc, - än att "försöka hjälpa" träd som faktiskt klarat sig bra själv i flera miljoner år? Det kan ju vara en sak att man inte ska bryta av grenar, inte såga ner träd osv. Men sen att man ska ta bort insekter osv från träden låter överdrivet i min mening. Men - alla tycker och tänker olika och jag respekterar din åsikt och ditt sätt att tänka.

we're always chasing that paradise

Ellys
2015-04-16 22:36
#193

#189 nej, det är helt två olika saker, i alla fall enligt mig. Tycker du verkligen att det är värt att det ska läggas ner runt omkring 20 miljarder (enligt #180 räkning) för att ett träd ska få pedikyr en gång om året? Dem pengarna skulle jag helst vilja se gå till annat, som skola, sjukvård och äldreboenden. Men om du inte tycker det är det helt fine för mig, vi prioriterar helt olika saker helt enkelt.

Ellys
2015-04-16 22:37
#194

( ska stå enligt 180 s uträkning )

Duvethon
2015-04-16 22:39
#195

Håller med ovanstående. Varför ska man betala flera miljarder per år för ett träd som klarar sig lika bra utan "underhållning", när man kan investera pengarna i annat, såsom sjukvård. En sjuk människa behöver dem pengarna mer än ett träd.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
axa
2015-04-16 22:45
#196

#187 Jag sa min åsikt och nu är det du som är respektlös. Om jag respekterar ditt så respekterar du mitt, precis som du vill säger du.

vallhund
2015-04-16 22:48
#197

Om vi skall försöka vara allvarliga ett tag så pågår faktiskt forskning runtom i världen vad gäller bl a träd.

T ex så kommunicerar träd med varandra med hjälp av dendriter (tror jag det heter), det är som utväxter från trädens rotsystem som växer in i varandras rotsystem, ungefär som våra nervsystem.

Information "skickas" om hur individerna mår, samt att de kan varna andra individer av samma art för förekomst av skadliga angrepp av bakterier, svampar o insekter. De oangripna träden får då tid på sig att förbereda sina försvarsmekanismer mot det specifika hotet. Försvarssystemen kan t ex innebära att träden gör sig mer mottagliga för organismer som kan försvara dem mot dessa hot.

Om människan går in o stör dessa ekologiska miljöer så gör hon oftast mer skada än nytta.

Den största faran för allt liv på jorden är människan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hannaj98
2015-04-16 22:51
#198

Håller med #197. Jag tror faktiskt att för att få det så bra för träden som möjligt, handlar det mer om vad vi inte borde göra än vad vi "borde" göra. Träden mår fint utan att vi blandar oss i. Det är när vi blandar oss i som vi förstör. Jag tycker att vi ska låta dem vara.

[NeferNefer]
2015-04-17 00:10
#199

En bra start är att klicka på Naturarvets hemsida varje dag för att rädda gammelskog: http://naturarvet.se/

Nelley
2015-04-17 00:24
#200

Är du vegan ts?

Whippet
2015-04-17 00:26
#201

Fint av dig att tänka så här men vad skulle hänt om vi bara lät träden växa? Det skulle funnits träd över allt man tittade, om ingen skulle huggit ner träden, träd behöver vi för att överleva, tex genom att elda så vi får det varmt i huset. Ska Sverige nu bli ännu snällare mot allt tom träd som inte ens lever, skulle alla andra länder mobbat Sverige som de redan gör, vi är för snälla och nu kommer det att vi borde ta hand om träden, förstår du hur mycket koldioxid träden får? Det är väldigt mycket, ska du gå runt i en en hel skog sätta dig och prata med exakt alla träd krama dom ge dom vatten ge solljus på dom, får dom inte rätt mycket solljus på sig och vatten också? Tror träden klarar sig rätt så fin nu som det är.

I'm out Vilar huvudet i handen

Honestyisdead
2015-04-17 05:30
#202

Ursäkta,  men ha ha ha?

Annons:
stinakrok
2015-04-17 08:18
#203

#190 Det läggs ju redan pengar på att hjälpa sjuka människor, men vem lägger pengar på att hjälpa sjuka och uttråkade träd? Ingen. 

Och eftersom att jag och många fler personer i dagens samhälle värderar träd och människor likadant, så tycker vi att träden är värd lika mycket vård som vi människor är. Dessutom kan en människa säga till när den inte mår bra, är uttråkad och vill ha underhållning, vilket inte träd kan göra.

Jag tar åt mig av allt du/ni skriver, och jag är mycket tacksam över alla kommentarer jag får.

stinakrok
2015-04-17 08:22
#204

#192 Jag respekterar din tanke och jag är mycket tacksam över att du tycker min åsikt är fin. Kanske tanken är svår att utföra, men ingenting är omöjligt och jag kommer fortsätta kämpa för trädens rättigheter. Om träden får mer kärlek så kanske dom utvecklas, kanske att dom börjar varandra eller få andra egenskaper. Det är därför jag vill utföra det här experimentet, om det ej funkar så finns det ingenting att göra åt, men jag vill åtminstone försöka.

stinakrok
2015-04-17 08:24
#205

#193 Fast det kostar väl lika mycket att införa ett annat yrke, så varför är alla så skeptiska mot trädomsorg?

stinakrok
2015-04-17 08:27
#206

#197 Jag tycker att det är väldigt bra att dom forskar inom träd och deras talförmåga med andra varelser. Men som sagt, om det ej går att ta bort insekterna så är det som det är, men det finns andra saker att göra inom yrket. Att ta bort alla trädförstörare var bara ett förslag, inget som måste utföras.

stinakrok
2015-04-17 08:28
#207

#200 Alla dagar i veckan.

[134643]
2015-04-17 08:31
#208

#205 Helt enkelt för att det inte behövs. En trädomsorgare skulle inte göra någon skillnad, i alla fall ingen positiv. Att då lägga ner enorma summor pengar på det känns otroligt onödigt, då det är pengar vi måste ta från något annat. Jag tycker att det är fint att du vill ta hand om träden, men träden klarar sig fint utan oss. De är med i ett ekosystem där de både måste leva för att ge andra djur syre och näring, men också dö för att ge andra växter möjligheten att växa och att ge näring tillbaka till de andra. Det är helt enkelt inte ett yrke som skulle gynna någon eller något. Däremot kan du ju ha det som hobby, och tänka på att äta närodlat osv för att hjälpa naturen på andra sätt :)

[134643]
2015-04-17 08:32
#209

#206 Men om du vill att alla trädförstörare (skadedjur) ska tas bort från träden skulle ju de dö, träden är ju deras näring. Är det okej att döda något annat för att träden ska få leva?

Annons:
[SisselaJ]
2015-04-17 09:32
#210

#203 Värderar träd och människor lika? Oj… Visst att man kan tycka om naturen och träd och djur, men om en tomt brinner så är det då 50/50 om du räddar granarna eller människorna!

hamstertokiglisa
2015-04-17 10:06
#211

#208 Hur vet du att yrket inte behövs? Kanske börjar det växa pengar i träden, vem vet. Alltså om ingen person någonsin har försökt att vårda och ge träden kärlek, då vet man ju aldrig om det ger en positiv effekt. Varför ge människor mediciner när dom blir sjuka, det finns ju alltid en anledning till att vi blir sjuka. Det är liksom naturens gång, exakt samma som med träd.

hamstertokiglisa
2015-04-17 10:06
#212

#208 Hur vet du att yrket inte behövs? Kanske börjar det växa pengar i träden, vem vet. Alltså om ingen person någonsin har försökt att vårda och ge träden kärlek, då vet man ju aldrig om det ger en positiv effekt. Varför ge människor mediciner när dom blir sjuka, det finns ju alltid en anledning till att vi blir sjuka. Det är liksom naturens gång, exakt samma som med träd.

hamstertokiglisa
2015-04-17 10:06
#213

Jag håller med dig!

Halcyon
2015-04-17 10:17
#214

#212 Hur kan du ens säga så? Så vi ska sluta ge människor mediciner? Skulle du säga samma sak om någon nära till dig blev dödligt sjuk? Att du hellre skulle lägga pengarna på ett träd istället för att rädda livet på din nära?

we're always chasing that paradise

[Tilde]
2015-04-17 10:31
#215

Jag undrar en sak!

Du, TS, säger att allt har lika värde, träd är lika mycket värda som människor, etc. Men insekterna då? Ni vill plocka bort dem eller döda dem. Hur går det ihop? Är inte insekterna värda något då?

Sen förstår jag inte heller hur man kan ge människor så låg prioritet i världen. NI ÄR MÄNNISKOR! Er familj är människor! Era vänner, er pojk/flickvän… Det är folk utan medkänsla som gör denna värld så kall och grym, så snälla var inte en del av det som förstör! Alla människor är inte onda - den allra största majoriteten är precis som du; en helt vanlig människa, någons familj eller vän! Om alla kunde visa kärlek och empati skulle folk inte tappa så mycket hopp för mänskligheten. Jag kan inte för en sekund tro på att någon skulle rädda ett träd framför en medmänniska, ett barn, en förälder, ett syskon till någon. För det är sånt som gör att jag tappar hoppet - även om jag vägrar göra det!

tlover
2015-04-17 10:31
#216

TS Jag har ca 12 Ha skog som står (ganska gammal) och ca 6 Ha som ska återplanteras (så det blir skog, fast lövskog). Du är välkommen att komma och praktisera att vara trädvårdare i min skog så du kan se om det är nått för dig.

Jag kan inte betala lön (därav praktik) men är det bara en kort period så kan du nog däremot få boende + att du får låna köket till att laga mat.

Mina krav är att du inte får använda konstgödsel, inga insektsmedel, svampmedel osv och du ska arbeta varje dag som du föreslår att trädvårdare ska göra. Sen får du se om det är nått för dig.

l'm back

Annons:
[134643]
2015-04-17 10:50
#217

#212 Tja, testa du då. Välj ut ett träd och vårda det som du tycker att det ska bli omhändertaget. Se om det börjar växa pengar, flyga grisar eller vad du nu förväntar dig. Om det blir en fantastisk förändring så absolut, ta upp det på allvar så att det kan bli ett yrke. Försök hitta någon som är villig att betala dig för att krama ett träd, eller tvätta barken eller något annat som faktiskt inte behövs då träden klarar sig finfint utan oss. Jag föreslår att du öppnar en biologibok och läser på om samhällsekonomi.

stinakrok
2015-04-17 10:53
#218

Jag håller faktiskt lite med #212. Varför ska människor få mediciner om inte träden kan få kärlek? Det är ju självklart att människor och djur ska få mediciner, men att man inte ens kan ge lite kärlek till ett träd är hemskt.

[134643]
2015-04-17 10:58
#219

#218 För att träd inte har känslor. För att ett träd inte kan tänka "åh jag vill ha en kram, eller jag önskar att någon ska ta bort insekterna eller putsa min bark". Träd har inte en hjärna, har inte samma nervsystem som en människor eller ett djur. Att lägga ner resurser på något som inte ens uppskattar det känns väl inte så värt. Men som sagt, klart att du får visa kärlek till träden det är bara att gå ut och börja. Fler kanske joinar dig i kampen för att uppfylla trädens icke-existerande behov av kärlek!

stinakrok
2015-04-17 10:58
#220

#215 Jag har aldrig sagt att insekterna ska dödas, men att man kan ordna en annan föda till dom. Bara för att vi människor är gjorda för att äta grönsaker, så måste vi inte äta det. Vi har ju tillexempel lagt på godis, chips osv i våran kost, varför kan inte insekterna få en annan kost?

Och har jag sagt att jag väljer ett träd framför en människa? Nej. Dom är lika värda och jag är inte så självisk så att jag tänker mer på min egen art än någon annan. Du verkar ha missuppfattat det hela, för jag har aldrig sagt att jag ej bryr mig om människor.

tlover
2015-04-17 10:58
#221

#218 Det är många träd som får kärlek, dom får bara vård efter vad dom behöver inte vad folk hittar på utan nån som helst grund.

Vi vårdar och respekterar våra träd (älskar är väl lite väl långt att gå men jag älskar inte alla människor heller utan min familj) men det innebär inte att dom får mänsklig underhållning eller att vi plockar bort dom nödvändiga insekterna från dom.

l'm back

stinakrok
2015-04-17 11:00
#222

#216 Jag kan gärna komma och arbeta som trädvårdare i din skog. Det skulle vara en fantastisk möjlighet!

stinakrok
2015-04-17 11:02
#223

#217 Det är precis det jag gör, jag går varje dag till skogen för att sköta om träden. Men jag vill att vi ska bli flera här i Sverige, då fler träd kan få möjligheten att få känna kärlek :-) Lilla jag räcker inte till hela Sverige.

0Bra inlägg

Annons:
tlover
2015-04-17 11:02
#224

#222 PM:a när du har möjlighet och hur lång tid

edit: och din ålder, beroende på din ålder kan det hända att du måste vänta några år.

l'm back

[134643]
2015-04-17 11:21
#225

#223 Och du har märkt en stor skillnad på träden du skött om? Är de gladare?

Honestyisdead
2015-04-17 13:17
#226

Hahahaha.

Lia
2015-04-17 13:25
#227

Tänk också på att du inte kan äta vissa livsmedel, som tex lönnsirap eller palmolja, som finns i viss choklad och andra produkter. Och sen finns det massvis med livsmedel som indirekt påverkat träd som du i så fall också bör utesluta. Gör du det? Tänker du på detta?

vallhund
2015-04-17 13:55
#228

Vad man får o inte får göra som skogsägare är reglerat i lagar o regelverk. Man måste t ex ha en skogsvårdsplan. Vid avverkning har man skyldighet att återplantera, dessutom måste man gallra i växande skog.

Kontakta gärna Skogsvårdsstyrelsen i ditt län för mer info.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Duvethon
2015-04-17 14:21
#229

TS, du skrev: "Dessutom kan en människa säga till när den inte mår bra, är uttråkad och vill ha underhållning, vilket inte träd kan göra."  Nej. Ett träd kan inte göra det för att ett TRÄD inte kan bli uttråkad, och utan att behöva underhållning. Förlåt, men jag börjar nästan tro att du har gjort den här tråden på skämt, om du inte har gjort det så förstår jag inte hur svårt det kan vara att googla, så du kan inse att träd varken behöver vård för att inte bli uttråkade eller underhållna. Visst ska vi bry oss om naturen men herregud… Hur mycket lär man sig i skolan egentligen?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
2015-04-17 14:23
#230

#225 Jag har inte gått och kollat på dom träden jag skött om, men jag ska se om någon utveckling har skett. Kanske det ej syns utanpå, men trädet känner sig säkert underbart underhållen i roten!

Annons:
stinakrok
2015-04-17 14:24
#231

#226 Vad garvar du åt?

#227 Det är väl självklart att jag tänker på det!

Honestyisdead
2015-04-17 14:25
#232

Ja gissa!

stinakrok
2015-04-17 14:27
#233

#229 Vet du vad, just nu tror jag att du skämtar. Du har säkert skämtat om allt du sagt och kommenterat, tar dig ej seriöst längre. 

Hur känns det att få sådan respons?

Taxelina1
2015-04-17 14:28
#234

Ursäkta mej nu, men jag har en liten fråga till dej TS.

Vad använder du när du antecknar? Vad är boken du använder gjord av? Vad använder du vid toalett besök?

Klart vi ska vara rädda om allt levande. Och det inkluderar ju allt som behöver näring, vatten och omvårdnad. Men det får inte gå till överdrift. I bland tror jag folk har alldeles för lite att göra🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

[Tilde]
2015-04-17 14:28
#235

Tråden är förmodligen ett skämt eller i alla fall inte 100% seriös. Förstår inte vad man ska äta om man varken får äta djur eller växter för de är "likvärda människor". 🤪

Duvethon
2015-04-17 14:33
#236

#233 Det jag säger stöds med fakta. Jag begriper inte det du säger. Självklart får man tycka som man vill men du kan inte argumentera utan fakta, det blir tomma argument.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Rumblebee
2015-04-17 14:36
#237

#227 Sant, och dessvärre finns palmolja i allt, även hygien artiklar mm. Står det glycerin eller liknande så är det antingen gjort av animaliskt eller vegetabiliskt fett, vilket kan. Inkludera palmolja. Fast TS. Det finns folk som försöker värda träd. Arborister kallas dom för. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arborist

Annons:
stinakrok
2015-04-17 14:39
#238

#235 Jag tycker att alla har lika mycket rättigheter att få vara på jorden, oavsett om det är en människa, ett träd eller katt. Jag är vegan och äter ej någonting som kommer från djuren eller någon slags växt överhuvudtaget. Det är väl klart att jag kan äta en tomat eller så, eftersom en tomat inte är en växt, utan den har växt på en planta. 

#234 Det finns en speciell sida på nätet där man kan beställa toapapper och andra produkter som kommer från träd, där ''virket'' eller ''materialet'' är gjort av träd som var/är döda, virket hade alltså varit onödigt och slängts i så fall.

Lia
2015-04-17 14:44
#239

#238 Nu blev jag nyfiken på vad du får i dig under en dag?

Honestyisdead
2015-04-17 14:54
#240

#238 tomaten lever. Varför ska den dö?

Om du är vegan äter du ju saker som levt. Hur gammal är du?

Taxelina1
2015-04-17 14:58
#241

#238 Då har man alltså tagit ifrån dom levande träden sin näring. För om du är något insatt i detta med träd så vet du nog att fallna träd ska ligga kvar som näring till både andra träd, undervegetation och insekter.

Jag tror ärligt talat att din ätstörning har gått för långt. Med all omtanke till dej, så behöver du nog få lite hjälp och stöd angående din syn på mat. Tomaten har också växt från ett frö till en planta. Krävt både vatten och gödsling. Och den naturliga gödslingen är det effektivaste. Alltså vanlig ko, häst eller hönsskit. Det är ruskigt när allt går överstyr. Jag tror att du ärligt talat behöver lite hjälp. Att älska skog och träd gör jag också. Finns inget skönare och mer avkopplande än en tur i skogen. Men skillnaden på min syn och din, är milsvid.

Att du knappt äter kan ge komplikationer. Tänkt dej för🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

[134643]
2015-04-17 14:58
#242

#238 Ett dött träd slängs inte, det bryts ner och bli till näring till andra djur och växter. Alltså helt ärligt så blir jag lite orolig ifall du faktiskt, helt ärligt, tror att träd kan vara uttråkade. Att de kan känna glädje. Att de kan reflektera över vad som händer runt dem. Men jag tycker att du kanske borde googla lite, få lite mer fakta bakom dina utlåtanden för just nu är de bara känslomässiga och ingen kommer ta dig på allvar.

Honestyisdead
2015-04-17 15:09
#243

Tror det är dags att ts går på biologilektioner. Hon har ju noll koll.

Rumblebee
2015-04-17 15:42
#244

#238 Men varför är det mer okej att äta tomater om det är fel att äta ägg? En tomat är ju en produkt av tomatplantor, på samma sätt som ägg är en produkt från fåglar. Är det fel att ha växter inomhus? Jag har till och med en bonsai, ett äkta träd som tvingas leva i miniatyrskala tack vare trimning av både rötter och grenar.

Annons:
stinakrok
2015-04-17 15:49
#245

#238 Nu blev jag nyfiken på vad du får i dig under en dag?

#239 Det är lite olika faktiskt. Tomater, många sorters frukt, ris osv 

#244 Fast ett ägg skulle ha blivit ett liv vilket inte en tomat skulle blivit. Jag har inte så tänkt så mycket på ifall det är fel att ha växter inomhus, men jag har inte det i alla fall. 

#242 Inte just det virket. Det kan vara virke av secondhand möbler som egentligen skulle ha kastas egentligen p.g.a dom inte går att använda mer p.g.a slitage. 

Och ni som tycker djur är mycket värda, varför äter ni dom då?

Enligt er så ska jag inte använda någonting som kommer från träd på grund av att jag värderar dom högt, men det är samma sak med ni som tycker djur är mycket värda fast ändå äter dom. Ni skattar åt mig, ja man kan ju undra hur ni egentligen tänker..

Honestyisdead
2015-04-17 15:52
#246

#245 Kärnorna i tomaten hade blivit nya plantor. Frukter lever också. Och var tror du ris kommer ifrån?

Mycket snack och liten verkstad.

tlover
2015-04-17 15:53
#247

#245 Fast en tomat blir ju visst ett nytt liv (dom innehåller ju frön), vilket oftast inte ägg blir eftersom dom är oftast obefruktade.

l'm back

Rumblebee
2015-04-17 15:54
#248

#245 Det är inte säkert att ett ägg skulle blivit till ett nytt liv. Det beror på om honan gått med en hane som kunnat befruktat ägget. Fåglar kan lägga ägg även utan en hane. Visst, köper man ägg i butik kan man ju räkna med att könen varit blandade.

stinakrok
2015-04-17 15:55
#249

#246 Och är tomater träd, är ris träd? Nej.

tlover
2015-04-17 15:57
#250

#249 Så obefruktade hönsägg och träd är lika mycket värd som människor men inte gräs (ris) och insekter.

Okej du får tycka vad du vill men jag börjar bli lite förvirrad

l'm back

stinakrok
2015-04-17 15:59
#251

#249 Vänta va? Vem har sagt att jag inte tycker insekter är lika mycket värda som träd, och vem har sagt att ris inte heller är lika mycket värt? Och har jag överhuvudtaget sagt att jag tycker ris är lika mycket värt som ett träd? 😂

Annons:
Honestyisdead
2015-04-17 16:00
#252

#249 Det är du själv som sagt att du inte äter något som levt. Skit snack kallar jag det. Har du nu ändrat dig? Är alltså inte allt av lika värde? Är det bara träd igen?

stinakrok
2015-04-17 16:01
#253

Jag kommer att starta ett nytt inlägg där vi kan fortsätta diskutera om detta, då vi har nått över 250 kommentarer! Någon får gärna låsa tråden.

Rumblebee
2015-04-17 16:02
#254

Och förresten.. Man kan äta djur utan samvete och man kan äta dom med samvete. Det vill säga att man prioriterar att köpa animalier från djur som haft det så bra som möjligt. På samma sätt som att man kan prioritera att köpa möbler gjorda av trä från en sund avverkning som även återplanterar nytt. Ska man dra det till det extrema så utnyttjar vi allt och alla. Man kan tex se ned på choklad med palmolja i, men sedan går man och köper ett schampoo som innehåller (vegetabiliskt) glycerin. Man kan undvika djurtestade produkter men sedan köper man Gillette rakhyvlar eller Pringles och ändå stödjer ett företag som låter djurförsök utföras på sina rengöringsprodukter mm.

tlover
2015-04-17 16:02
#255

#251  Du säger i princip det i #249

Du säger att du inte äter växter, men du äter tomater, ris osv vilka skulle grott och blivit stora växter (dom slutar ju inte att vara växter bara för att dom är frukter eller frön därför skriver jag stora växter). Det är alltså okej att äta levande varelser (tomater, ris osv) men inte okej att fälla ett träd till papper tex

l'm back

Trongutten
2015-04-17 16:03
#256

Nu har jag setat och läst igenom alla kommentarer, det är ju bra underhållning iallafall…

Jag reagerade på att du ville bespruta träden med ett medel som gjorde att de skadliga insekterna gick därifrån medan de som bidrar med något till trädet får stanna… Vad är det för magiskt insektsmedel där man kan rikta in sig på vissa sorter?

Jag säger som många andra, slå upp en biologibok. Jag har Biologi 1 som du kan få helt gratis ;)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Honestyisdead
2015-04-17 16:07
#257

Ts har ingen koll på vad hon själv skriver och saknar grundläggande kunskap när det gäller växter. Så det är ju lätt att tro på att detta är viktigt för henne. Inte ;)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: