Annons:
Etiketthusdjur
Läst 5072 ggr
jela96
2015-04-16 14:36

Djur i lägenhet

Hej!

Lite nyfiken på vad ni anser som max gräns av antal djur i en lägenhet. Disskuterat de ett par gånger nu och han anser att de egentligen är lite väl mycket med en katt och två kaniner (ska snart flytta ut på trädgården) på 67 kvm.

Hur ser ni det? Hur många djur tycker ni är ok i en lägenhet?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
MaxFlickan
2015-04-16 14:39
#1

Beror på vilka djur och hur stor lägenhet. Själv har jag en lägenhet på 55 kvm och har snart två katter, tycker det räcker bra. En katt och två kaniner borde väl funka bra, speciellt om kaninerna är på väg ut när det blir varmare?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Cireea
2015-04-16 14:43
#2

Vi bor på 65 kvm och har en hund, en katt och 8 hamstrar. 😛Så länge alla har en egen plats att vara på så ser jag som inget problem. Katten har flertalet katträd och hunden har flera bäddar. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

jela96
2015-04-16 14:56
#3

2# Håller med dig! :) Katten har ju tillgång till hela lägenheten och kaninerna har ju en stor bur och får komma ut flertalet timmar om dagen, ska dessutom bygga en större utebur till dom. Har ju tankar på att skaffa ytterligare 1-2 kaniner men började tveka om det verkligen funkar i en lägenhet haha 🙂

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

JessieJames92
2015-04-16 14:58
#4

Jag bor i en lägenhet på 66 kvm och har 2 undulater, 2 kaniner(bor på balkongen) och 1 stor hund. Innan undulaterna kom hit hade jag 3 råttor också.
Men jag tror inte vi har plats för fler djur än så, det får räcka tills vi flyttar till villa. :)
Det antal jag har nu är lagom.

“Is it weird in here, or is it just me?”
https://www.youtube.com/watch?v=aZQDb8N6Gyw

panini
2015-04-16 16:01
#5

Vi bor i lägenhet/radhus/villa eller vad man nu vill kalla det, på typ 80 kvm. Här bor vi människor på 3st, 1 liten hund, 4 katter, ca 30 gerbiler, 7 dvärghamstrar, 3 guldhamstrar och 3 råttor. Och det funkar alldeles utmärkt :) (dock så bor alla gerbiler och dvärghamstrar i ett eget rum :)

stinakrok
2015-04-16 16:23
#6

Fånga inte in dom i burar, snälla.

Annons:
panini
2015-04-16 16:29
#7

#6 Hur menar du? :)

axa
2015-04-16 16:44
#8

#6 Hur tänker du nu?

Jag har ingen maxgräns för djur. Så länge man har gott om pengar och bra ekonomi, gott med utrymme till varje djur och tid för de och orkar med så behöver man inget maxantal.

stinakrok
2015-04-16 16:54
#9

lägenhet = bur

Men ska inte förstöra tråden, sorry

panini
2015-04-16 17:03
#10

#9 Varför skulle en lägenhet vara en bur? :) Så ett hus är "mindre bur" än en lägenhet då eller?

Du får ju gärna vidare utveckla ditt svar :)

stinakrok
2015-04-16 17:09
#11

#10 Jag tror inte att TS vill att jag ska förstöra hennes tråd. Men visst, om du så gärna vill veta så kan jag skicka pm :-)

[SisselaJ]
2015-04-16 17:12
#12

Antalet djur i lägenhet beror nog på hur mycket av sin egen yta de inneboende människorna är villiga att ge djuren. Det går nog att ha väldigt mycket, som #5, bara man har plats och intresse för det. Själv bor vi två pers och en frigående kanin på 32 kvm. 🙂

panini
2015-04-16 17:13
#13

#11 Ja du får jättegärna skicka ett PM 🙂

Annons:
Ravynsfair
2015-04-16 19:42
#14

När jag och min fd sambo bodde ihop så hade vi en 3a på 91kvm (markplan) och då 5 kaniner, 2 katter och en schäfer inomhus :)
Kaninerna var frigående. 

Bor nu själv i en 1a på 37kvm + balkong på 5e våning och har 1 schäferkorsning, 1 katt och en frigående kanin i modell XL, funkar galant! :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Whippetgerbilen
2015-04-16 21:00
#15

#6 asså allvarligt… så himla onödig kommentar! Så är en villa bättre då? Jag fattar faktiskt inte vad du menar, förklara gärna. Vi bor i lägenhet, och har 1 katt och 4 gerbiler. Har även haft 1 hund. Gerbilerna dör om de är ute, det är farligt för katten att vara ute, och hunden fick självklart komma ut varje dag. Du borde verkligen tänka på vad du skriver, jag blir iallafall sårad när folk säger sådär.

Dogs is my world ♥

stinakrok
2015-04-16 21:31
#16

#15 Syftade på kaninerna.

jela96
2015-04-16 21:48
#17

16# Dom bor i bur men ska strax bygga en jättestor utebur samt att dom får komma ut flertalet timmar om dagen och springa. Kan inte ha dom lösgående här hemma då jag har katt.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Maleficum
2015-04-16 23:56
#18

Jag bor på 66kvm med liten tomt och altan. Har just nu en frigående blind kanin, två hundar och fyra duvor (och då är ett rum avstängt från djuren). När vädret är bra har jag dörren öppen så dem kan gå ut och in som de vill och under sommaren bor duvorna i voljär ute. Har tidigare haft tre kaniner (en fritt inne och två fritt ute på altanen) ett antal undulater plus duvor och ibland haft upp till fem hundar. Och s¨har jag fyra akvarium :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tilde]
2015-04-17 10:20
#19

Beror nog på vad för slags lägenhet, området man bor på och vilka djur det handlar om. Men så länge alla djur får det de behöver (tid, plats, rätt skötsel)  finns det väl ingen riktig gräns. 🙂

[Stockholmsbruden]
2015-04-23 20:40
#20

Sora hundar behöver man nog ha i en större lägenhet, t.ex. Två birdetcollies fungerar inte i en 1a ;)

Annons:
pernillaoscarsson
2015-04-23 20:45
#21

Det beror helt på typen och storleken på djuren. Hamstrar och möss t.ex. kan du ju ha en jäkla massor av. Hundar av större storlek kanske du bara bör ha två av t.ex.

Jag bor på 63 kvm och har två katter inne just nu. Innan hade jag även två kaniner och hund då och då. Det fungerade fint men kände att det räckte. Så en katt och två kaniner på 67 kvm ser jag som lagom :)

shelbyeleanore
2015-04-23 20:45
#22

Vi bor i en tvåa på 61kvm med 1 stor hund och 3 katter. Inte alls för litet :) alla har var sitt ställe de kan gå undan på om de skulle känna för det.

RoyalSnake
2015-07-23 16:27
#23

Skulle nog haft en hund eller  katt om jag hade bott i lägenhet. Katten hade jag helt klart rastat som en hund då jag anser att de flesta djur som behöver det ska få möjlighet att komma ut och röra på sig mycket.

Fridaaaa
2015-07-23 17:20
#24

Lägenheter kan ju vara olika stora precis som hus/stugor.

Vi bor två personer, två katter, tre hundar (två små, en stor), 2 marsvin och en kanin på ca 55-60 kvm, gott om plats ändå 🙂 Katterna går visserligen ut men hade fungerat ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taylor__lambert
2015-07-23 22:25
#25

jag har en hund 5gerbiler och 1kanin i en lägenhet på 54kvm. Lägenheten är väldigt dåligt planerad. Gerbilerna tar ganska mycket plats då det är tre stora burar. Kaninen har hela köket för sig själv och får gå fritt där. Hunden tar nog minst plats. Jag skulle inte oroa mig för plats. Så länge djuren får sina naturliga behov tillgodosedda så funkar det :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Haku
2015-07-23 23:32
#26

Ts vem har du pratat med som tycker du har lite för mycket djur? förstod inte.

Men detta är min åsikt, så länge man sköter om djuren och dem har tillräckligt med yta så har jag inte tänkt ut någon specifik "gräns" jag vet folk som har 3 hundar i en 1a och det går jättebra, för min del så vilar hunden mest hemma all motion och aktivering sker ändå där ute jag har bara 1 hund dock. Jag tycker var och en gör på sitt sätt och det är lätt för andra att påpeka vad som är bäst, men som en bra djurägare vet man oftast vad som funkar för sina djur och hur dem mår av det. Gällande lägenhet/villa jag förstår inte… För om man har ett smådjur till exempel  så spelar det ingen roll för den om den bor i en bur i en bur i en villa eller lägenhet. Och gällande hundar, katter osv som sagt hemma så är det ju mest och ta lugnt tror få hundar motionerar hemma så där ute är det viktigt att ge hunden den aktivering den behöver :)

[Tuulikki]
2015-07-24 01:26
#27

Bor i en 2a med en sambo, en innekatt och en liten hund. Funkar finfint. Mitt i stan men hyresföreningen har en trädgård vi kan leka med hunden i. Katten trivs bäst inomhus :)

Vill bara tillägga att man visst kan ha flera stora hundar i en liten lägenhet då hunden motioneras ute och vilar inne, och plats finns det ju oftast. Sen är det klart att man inte kan ha hur många som helst men det säger ju sig självt :P

Annons:
Cazzos
2015-07-24 10:44
#28

Som många nämnt här redan, beror på storleken på djuret och bostaden!

Jag har en lägenhet på 87 kvm och haft både små djur (hamster, kanin) och större (små och stora hundraser, katt). Jag har aldrig haft mer än 1 djur åt gången så vet inte hur många jag tycker är okej på 87 kvm, men skulle kunna tänka mig att till exempel 2 katter skulle räcka. Med t.ex. hund så skulle det bara räcka med 1 om det var en stor hund eller mellanstor hund och kanske 2 om det var små hundar 🤪

Största djuret jag haft var en Rottweiler och det kändes lite trångt för att vi har inte så stora planytor, rummen i sig är stora men hallen är smal och enkel. Sen att han var lite crazy bananas och försökte springa inne, det gick ju inte så bra 🤔


Haku
2015-07-24 10:52
#29

#28 Hundar behöver egentligen inte så stort utrymme inomhus dem flesta tar det lugnt inne om dem aktiveras tillräckligt utomhus, man kan absolut ha fler än 1 hund även i mindre lägenheter om man sköter det bra.

Fridaaaa
2015-07-24 10:57
#30

#28 Hundar aktiveras inte inomhs, och jag bor t.ex på 55-60 kvm, har en sankt bernhard bland annat, gott om plats för henne att sova på, och röra sig på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cazzos
2015-07-24 10:58
#31

#29 Absolut, men för mig så känner jag att det räcker med 1 hund om det är av en större ras 🙂

Just med Rottweilern var det lite galet för att han var lite "busig" och skulle gå och rota efter strumpor överallt 😂 Man kan ju inte garantera att hunden bara vilar hemma.
Jag har aldrig haft hund själv men varit mycket hundvakt. Hade en labbe som var hur lugn som helst inne, så allt handlar ju om hur hunden blivit uppfostrad osv.
Hade jag haft egen rottweiler (jämfört med den jag passade) så hade jag strävat efter en lugn hund inne (såklart) och ute får den springa så långt den orkar 🤪

Då skulle jag säkert pallat med fler större hundar.


Fridaaaa
2015-07-24 11:03
#32

#31 Passivitetsträning 😉 Mina små kan fara omkring inne men också ligga lugnt om man ber dem om det, vilket bara är nyttigt för dem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cazzos
2015-07-24 11:07
#33

#32 Som sagt, allt beror på hur hunden blivit uppfostrad och den här rottweilern var lydig men ouppfostrad, t.ex. så hoppade han och nafsade på mig när jag skulle hämta hunden, detta gör han på typ alla som kommer fram och ska hälsa. Samt att ägaren knöt kopplet runt midjan för att "han drar jättemycket i kopplet" (vilket inte alls hjälper beteendet). 

Jag ville inte tjafsa med henne så jag tränade med hunden själv, utan att knyta kopplet runt midjan på våra promenader och det gick hur bra som helst. 

Jag tror att ägaren tyckte jag skröt lite när hunden skulle hem igen så de har inte hört av sig igen! PLUS blockat mig på facebook! 😂
Vissa ska inte ha hund 😕


LouiseKW
2015-07-24 14:00
#34

Min kompis hade i sin 1,a på 44 kvm. 4 råttor, 1 chinchilla, 2 fåglar & 1 katt. Då tyckte jag det var mycket djur. 

Jag har 1 - 3 hundar samt en landsköldpadda på 65 kvm. Varför jag skriver 1 - 3 är att den ena är min, den andra är min mammas som jag har ibland och den 3 är pojkvännens som är med när pojkvännen är där :)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Annons:
Fridaaaa
2015-07-24 14:15
#35

#33 Ja visst är det så, är därför jag skrev att passivitetsträning t.ex är toppenbra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ravynsfair
2015-07-24 15:01
#36

Jag bor på 37kvm just nu, har en egen 35kilos schäferkorsning, katt och frigående kanin på 5kg. 
Passar ofta en schäfer/leonberger samt en labbe/amstaff och en liten pitbulltik. 
Inga problem inomhus med allihopa då hundarna ligger och slappar inomhus, bara jag som inte får plats i soffan eller sängen 😃

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Fyratassar och]
2015-07-25 01:03
#37

Bor i en liten 1 med kök och badrum samt hall så tycker det räcker med 4 marsvin på denna boyta. Men har man större kan man självklart ha fler djur :)

Haku
2015-07-25 01:04
#38

#37 Man kan ha fler djur än 4 marsvin i en 1a med kök och badrum också finns inga regler.

[Fyratassar och]
2015-07-25 23:04
#39

Nä men tycker fyra är lagom då vi jag o sambon ska få plats med

Tessan01
2015-07-26 13:32
#40

#38 Hon sa vad hon tyckte. Man behöver / skall inte kommentera andras åsikter.

Haku
2015-07-26 13:49
#41

#40 Förklara vad du menar med "Man behöver / skall inte kommentera andras åsikter." 

Enligt mig så är det just det man gör hela tiden på forum, kommenterar andras åsikter!

Annons:
Fridaaaa
2015-07-26 14:35
#42

#37 Menar du för dig själv eller rent allmänt?
Syrran bodde tex i en 1a med 2 katter, bra plats ändå för dem mm..

Säga "en 1a" eller liknande säger ingenting egentligen, en stor tvåa kan vara större än en liten 3a t.e

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tessan01
2015-07-26 20:07
#43

#41 Tar det i PM. Vill inte ta upp tråden.

evelinaa.
2015-10-20 12:29
#44

Vi har 3 hundar och en katt och bor i en 4:a på 101 kvm. vi ska snart flytta och den lägenheten är på 98 kvm den har trädgård också nu bor vi på andra våningen.

evelinaa.
2015-10-20 12:30
#45

glömde skriva att jag tycker det är lagom som vi har det men hade kunnat ha fler djur tycker inte det skulle vara för litet.

[Hästhoven]
2015-10-20 23:45
#46

Beror på storleken på lägenheten, men har hade en gång 7 hundar, 5 kaniner & ett X-antal hamstrar, samt två undulater. Det var en 6 rums lägenhet med balkong, så inte jätte liten ändå.

[LoveUnite]1
2015-10-21 00:01
#47

Det minsta jag har bott på var en 1.a på 41 kvm med en stor hund (golden strl) och 1 katt… ibland passade jag familje hunden och då hade jag 2 stora hundar och 1 katt.

Men ska vara ärlig och säga, i den lgh var det gränsen med 2 stora hundar.

Så 1 katt o 2 kaniner på 65 kvm är inga problem anser jag.

Nu bor jag på 52 kvm med 1 stor vovve och en katt. Bättre planering och mer utrymme =)

veganärbra
2015-10-21 00:06
#48

Jag har en hund och en hamster, bor på 34kvm. som mest har jag haft 4 hundar och en hamster, det har inte varit några problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: