Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1344 ggr
[Wizzo]
4/16/15, 7:33 PM

Flytta hemifrån 16

Hejsan! Vet inte riktigt i vilken grupp denna tråden skall ligga i men jag hoppas på några svar ändå! :) Det är så att jag är en tjej som nyss fyllt 16, bor på landet i Skåne och skall till hösten troligtvis börja läsa Ekonomi-Jurdik. Jag bor med min ensamstående mamma och lilasyster. Mamma och jag kommer inte så bra överens, vi bråkar väldigt mycket, och hon favoriserar min lilasyster. Detta påverkar mina studier negativt, en orsak till varför jag vill flytta.Här där vi bor finns det väldigt dåliga bussförbindelser in till de större städerna och eftersom jag snart kommer behöva pendla är detta ytterligare en orsak till varför jag villl flytta. Saken är den att det är svårt att hitta ett (någorlunda) billigt boende och jag som är 16 får inte ingå avtal (hyra). Jag är väldigt mogen och självständig för min ålder och jag är även villig att arbeta för att få ekonmin att gå ihop. Men jag skulle gärna vilja dela ett boende med någon likasinnad, har inga kompisar som vill och det jag undrar är : vart kan man hitta/ leta efter sådana personer? Finns det någon sajt(förutom blocket) där man kan hitta gymnasiestudenter som söker boendekompisar? Har Ni som flyttat hemifrån tidigt några tips? Vill verkligen flytta hemifrån då jag inte alls trivs här, Tack på förhand! Med vänlig hälsning, W

Annons:
Bunnybee
4/17/15, 11:34 PM
#1

Kolla om din hemkommun ger dig inackorderingsbidrag - vilket man inte alltid får. Sen kan du också försöka kontakta csn. Kom ihåg att det kan vara svårt att få skola+jobb att gå ihop, och att det öht kan vara svårt att hitta någorlunda välbetalda jobb som studerande ungdom. Har tyvärr inga andra tipps. Lycka till hursom!

The Idizen
4/20/15, 9:59 PM
#2

Vet inte om det finns någon grupp på Facebook? :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Eioo
4/21/15, 12:43 PM
#3

Börja med att kolla arbete. Ska du flytta ut blir det hyra + el + internet + mat + hygienartiklar och annat. Arbete är svårt att få tag i. Speciellt när du är ung. Börja kolla arbete och för att klara av kostnaderna måste du jobba iallafall 3-4 dagar i veckan efter skolan. Sen är det skatt på det, oftast runt 30% beroende på komun. Alltså förlorar du typ en tredjedel av vad du känar. Så börja leta deltidsarbete innan du letar lägenhetspartner. Det lär ta några månader att hitta arbete. (Du får mycket mindre betalt som minderårig också.) När du hittat arbete måste du jobba några månader för att ha koll på vad du känar ungefär i månaden för att sedan anpassa det efter vilken lägenhet du söker och vilken partner. Så mycket som du lär käna som ung så lär det billigaste bli en etta - alltså kommer du dela rum med denne okända människa du vill dela med. Men börja med arbetet. Käna lite pengar. Därefter leta boende och boendepart. Tänk också på att de flesta andra gymnasieelever inte alls är lika mogna som du.

Maxfalk
4/22/15, 9:33 AM
#4

Du skriver inte vilken stad du vill flytta till? Jag är mamma till 14årig pojke som bor hemma varannan vecka. Om du vill flytta till Stockholm är du välkommen att bo här. Jag hyr ut rum och kan hjälpa till med livserfarenhet. Mvh Julia

Upp till toppen
Annons: