Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 721 ggr
_Fisken
2015-04-16 19:34

God middag?

Hej!
Jag har mina tre tonårsdöttrar (16-19 år)  på brakmiddag på söndag. Min  yngsta älskade dotter fyller 11 år. Jag och hon är tom på förslag på vad jag ska laga till  middag. Vi har redan tänkt på hemmagjord pizza, tacos och hamburgare.  Det är ju inget nytt lixom. Skulle vara kul med nåt annat.
Så nu frågar jag Er, ni får GÄRNA komma med förslag på god men ändå en snabbfixad middag till dem.

Tack.

Annons:
Lia
2015-04-16 19:39
#1

Tycker faktiskt att pizza låter som en superidé. Då kan alla välja något de verkligen gillar.

powerade
2015-04-16 20:15
#2

kanske försöka få tag på t.ex älgkött eller något liknande? supergott att steka och ha klyftpotatis och vitlöksbröd till

_Fisken
2015-04-16 20:33
#3

Du gav mig en idé. Jag kan köpa sånt där långt kött. Vad heter det? Ser ut som en lång stav. Fläskfilé. Den skär man i skivor och dunkar ut med en klubba (måste man det?), kryddar och steker och SEN har man klyftpotatis med vitlöksbröd. Sås? Rödvinssås kanske?

powerade
2015-04-16 20:37
#4

jag är dock inget fan av griskött eller liknande för jag får ont i magen, men vet ju intr vad dom tycker om. har hört att man slår köttet för att få det lite mörare men du kan ju googla upp det;) sås föredrar jag bearnaisesås vilket jag älskar, men där beror det ju också på vad man tyckerom :)

powerade
2015-04-16 20:40
#5

googlade upp varför man slår köttet och det stog att de va för att få köttet lättuggat, alltså mört^^

Scorpio97
2015-04-16 20:42
#6

Man klubbar köttet för att få det mörare, men det är absolut inget man måste göra. Tänk dock på att köpa svenskt kött om det är just griskött (fläskfilé) du vill ha. Det finns även fläskytterfilé, men  det brukar inte vara lika mört. 

Min mamma brukar göra fläskfilé i ugn. Skär kött, rotfrukter och lök/vitlök och släng i en form. Ha i lite olja, soja och kryddor. Och så in i ugnen. Själv gillar jag inte blandad mat, men min mamma och syrran tycker det är väldigt gott (:


//Jessie

Annons:
_Fisken
2015-04-16 20:47
#7

Ja, jag vill gärna ha med (rot)grönsaker, stekta typ. Bea-sås tror jag flickorna gillar. Varför inte göra två olika såser? Rödvin o bea…
Sen en grönsallad bredvid med sin där mix+olja+vatten. 

Dricka? De gillar Loka så det får bli det!

powerade
2015-04-16 20:54
#8

du kan ju göra rotfrukt o ungen på aamma sätt som klyftpotatis istället också med kött det tycker mamma om;) ja 2 såser är ju bra så kan man välja :)

Upp till toppen
Annons: