Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4435 ggr
stinakrok
4/17/15, 4:03 PM

Träd har också känslor! 2

Här fortsätter vi diskussionen om att träd också har känslor.

Tidigare inlägg:  http://tonaringar.ifokus.se/discussions/552ec6c6ce12c4350b002f0d-trad-har-ocksa-kanslor

Annons:
stinakrok
4/17/15, 4:06 PM
#1

Som svar på #255 i den andra tråden:

Fast man äter ju ändå tomater som har växt på växten. Det är inte så att själva tomatplantan dör p.g.a man tar en tomat från den?

MaxFlickan
4/17/15, 4:06 PM
#2

Undrar hur du gör gällande böcker då? Läser du dem?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
4/17/15, 4:07 PM
#3

#2 Nej, aldrig riktiga böcker.

MaxFlickan
4/17/15, 4:09 PM
#4

Ok. Och inga dagstidningar då heller antar jag?

Inte toapapper, inga räkningar, inga mjölkförpackningar…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Honestyisdead
4/17/15, 4:09 PM
#5

#1 Bryr du dig inte om plantan känslor? Det gör säkerligen ont när man drar loss tomater, dom är faktiskt en del av växten.

BuGoG
4/17/15, 4:10 PM
#6

#5 Tror nog plantan tycker det är skönt när man lossar på en stor och tung tomat som hänger ner grenen. När tomaten är borta så producerar den ju nya.

Annons:
stinakrok
4/17/15, 4:11 PM
#7

#4 Inte toapapper som kommer från vanliga affärer, räkningar är jag tvungen att betala så det måste användas, mjölk köper jag i en kanna av en bonde.

Honestyisdead
4/17/15, 4:12 PM
#8

#6 Dom släpper själv ifrån sig tomater nät det är dags. Men intala du dig det. Du tar livet av tomaten. Är det ok?

stinakrok
4/17/15, 4:12 PM
#9

#5 Jag har faktiskt aldrig sagt att jag tror på att tomatplantor har känslor.

Honestyisdead
4/17/15, 4:13 PM
#10

#7 Räkningar kan man få direkt till internetbanken. Vad man nu har för räkningar i din ålder ;)

BuGoG
4/17/15, 4:13 PM
#11

#8 Tar inet plantan själv av livet från tomaten när den lossnar då? Då blir ju plantan mördare. Tomaten kanske får ont när den ramlar ner på marken och då blir tomaten skadad?

tlover
4/17/15, 4:14 PM
#12

#1 Fast med den logiken kan du ju definitivt äta ägg, sen när man skördar ris, vete osv så tar man i princip hela växten först sen skiljer man fröna från resten av plantan.

Sen så dör mängder med mikroorganismer genom tex plöjning, harvning, skörd (av tex vete osv), konsgödsel osv

l'm back

Honestyisdead
4/17/15, 4:14 PM
#13

#9 Nähe. Så det är bara träd som har det? Logiskt. Verkligen. 

Du sa att du inte äter växter, varför ljög du?

Annons:
stinakrok
4/17/15, 4:15 PM
#14

#10 Bra att du säger det, för det hade jag inte kollat upp! Då ska jag omedelbart göra det.

korvanders55
4/17/15, 4:15 PM
#15

Håller helt med, träd har känslor.

stinakrok
4/17/15, 4:15 PM
#16

#13 Jag räknar inte en tomat som en växt, utan tomatplantor.

tlover
4/17/15, 4:15 PM
#17

#9 Så bara vissa växter har känslor men inte alla?

tja förr trodde man ju inte ens att djur och bebisar hade ont så man kan ju tänka så.

l'm back

Rumblebee
4/17/15, 4:16 PM
#18

#7 Var inte du vegan? Kopierat från första tråden. "2015-04-17 14:39#238 av: stinakrok #235 Jag tycker att alla har lika mycket rättigheter att få vara på jorden, oavsett om det är en människa, ett träd eller katt. Jag är vegan och äter ej någonting som kommer från djuren eller någon slags växt överhuvudtaget. Det är väl klart att jag kan äta en tomat eller så, eftersom en tomat inte är en växt, utan den har växt på en planta. #234 Det finns en speciell sida på nätet där man kan beställa toapapper och andra produkter som kommer från träd, där ''virket'' eller ''materialet'' är gjort av träd som var/är döda, virket hade alltså varit onödigt och slängts i så fall."

Honestyisdead
4/17/15, 4:16 PM
#19

#11 Nej, tomaten trillar när den dött.

MaxFlickan
4/17/15, 4:17 PM
#20

Du gör livet lite invecklat för dig tycker jag, men det är ju din sak.

Kollar du om varenda grej du köper och/eller äter innehåller beståndsdelar som kan komma från träd?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
stinakrok
4/17/15, 4:17 PM
#21

#18 Jag har familjemedlemmar som dricker mjölk.

Rumblebee
4/17/15, 4:18 PM
#22

#16 Växt och planta är synonymer i princip. Alla plantor är växter. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Växt

stinakrok
4/17/15, 4:19 PM
#23

#20 Jag försöker göra det. När jag sedan får reda på att någonting innehåller träd så slutar jag omedelbart att använda det/äta det/dricka det.

BuGoG
4/17/15, 4:19 PM
#24

#19 Så man ska inte ta vara på tomaterna? Vad är då en tomatplanta till för? Inte direkt till för att den ska producera tomater som ska tynga ner växten tills tomaten dör och trillar av? Tomatplantan är ju till för att producera tomter som man sedan ska plocka av när dom är mogna? 

Tror växten blir väldigt sårad om den måste ha en tung tomat hängandes där tills tomaten dör…

Honestyisdead
4/17/15, 4:19 PM
#25

#16 Vad du räknar som växt eller inte är inte relevant.  Tomater är delar av en växt. Tomatplantor är växter. Det är ett faktum och inget du kan ändra på.

stinakrok
4/17/15, 4:20 PM
#26

#22 Det vet jag väl? Jag räknar inte en tomat som växer på en växt som en växt, utan själva tomatväxten räknar jag som en växt!

stinakrok
4/17/15, 4:21 PM
#27

#25 Fast vad jag väljer att äta från en växt är väl ändå upp till mig? Det finns folk som väljer att sluta äta kött, men fortfarande äter det som kommer från djuren. Ungefär så gör jag med träd och växter.

Annons:
Honestyisdead
4/17/15, 4:22 PM
#28

#24 Är det samma sak med tex björnbär? Är dom också "till för" att ätas? Det är enbart därför dom lever?

Honestyisdead
4/17/15, 4:23 PM
#29

#27 Men det var ju DU som sa att du inte äter växter. Du snackar ju bara strunt. Du fastnar i ditt eget nät av lögner.

MaxFlickan
4/17/15, 4:23 PM
#30

#23 Jösses. Hur klarar du ens att gå i en vanlig butik då kan jag undra…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

BuGoG
4/17/15, 4:24 PM
#31

#28 Ja, har du någon annan idé varför dom ska finnas? Mat till andra djur kanske

stinakrok
4/17/15, 4:24 PM
#32

#30 Jag köper inte från en vanlig butik, utan en vegansk och ekologisk butik.

Honestyisdead
4/17/15, 4:25 PM
#33

#31 Varför finns ogräs?

BuGoG
4/17/15, 4:26 PM
#34

#29 Men hon kan väll äta t.ex själva tomaten? Hon sårar inte själva plantan på något sätt och det är det som är själva poängen. 

Vegetarianer äter inte kött men dom dricker mjölk. Man kan säga att plantan är själva kossan som producerar tomater. Hon rör aldrig växten(kossan) utan bara tomaten (mjölken).

Annons:
stinakrok
4/17/15, 4:26 PM
#35

#29 Och nej jag äter inte växter? 

Jag anser att en tomatplanta är en växt, men ej själva tomaten. Det är exakt samma sak som att säga att mjölk är ett djur bara för att det kommer från ett djur.

BuGoG
4/17/15, 4:28 PM
#36

#33 Varför finns det stenar?

Honestyisdead
4/17/15, 4:29 PM
#37

Så du lever på tomater och frukt och ris?  (För det är inte växter).

Vem tror du tror på det?

Rumblebee
4/17/15, 4:30 PM
#38

#31 Evolutionärt sett så äts allt av något. Insekter finns av samma anledning som fisk eller älg, att föröka sig, att äta och att ätas. I alla fall är det så det ser ut om man kan titta på livet utan att applicera egna åsikter och tankar på det man ser.

Honestyisdead
4/17/15, 4:30 PM
#39

#36 Vi pratar växter nu. Det är gulligt att du tror att dom bara finns för oss ;)

stinakrok
4/17/15, 4:33 PM
#40

#37 Jag lever på gurka, paprika, tomater, mycket frukt, ris,bär. Ja.

Precis som alla andra veganer förutom att jag inte äter potatis och sådant.

MaxFlickan
4/17/15, 4:34 PM
#41

#32 Och där finns ju inga produkter som har trä som beståndsdel? Okej.

Och allt kan man väl inte köpa i sådana butiker eller?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
BuGoG
4/17/15, 4:34 PM
#42

#39 Skrev dock att djur äter det med men du kanske inte läser ordentligt

JMW
4/17/15, 4:35 PM
#43

Vilken underhållning! Jisses….

BuGoG
4/17/15, 4:37 PM
#44

#39 Jag vet att allt finns för en anledning, att småkryp äts av större djur, dom djuren äts av ännu större djur osv. Alla växter osv äts också av djuren och av oss? Har aldrig påstått att växter bara äts av oss så förstår inte vart du vill komma med allt, försöker du sätta mig på plats eller?

stinakrok
4/17/15, 4:37 PM
#45

#41 Men jag kollar ju självklart ifall det innehåller träd i produkterna som kommer ifrån veganbutiker?

MaxFlickan
4/17/15, 4:38 PM
#46

Och, kom ihåg att vara försiktig när du går i skogen. Skada inte mossan och blåbärs riset.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Honestyisdead
4/17/15, 4:40 PM
#47

#45 För att återgå till din enorma kärlek till träd. Gå till AF och be dom skapa ett jobb där du kan få krama dina träd och putsa barken ;)

stinakrok
4/17/15, 4:41 PM
#48

#47 Ja det kanske jag borde. Ska du följa med?

Annons:
BuGoG
4/17/15, 4:42 PM
#49

#47 Varför försöker du göra skoj av seriösa åsikter? Varför inte ta andras åsikter på allvar?

MaxFlickan
4/17/15, 4:44 PM
#50

#45 Vad gör du då om det finns sånt i en produkt du verkligen vill ha/behöver, hur gör du då?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
4/17/15, 4:45 PM
#51

#50 Köper inte det? Så enkelt är det.

Duvethon
4/17/15, 4:45 PM
#52

Jag förstår inte varför du/ni inte bara läser biologi och lär dig hur naturen fungerar. Jag har respekt för andras åsikter men detta tycker jag bara är löjligt..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Honestyisdead
4/17/15, 4:46 PM
#53

#48 Jag ska inte med nej. Jag vet att träd inte behöver det. Jag vet att träd inte blir uttråkade och behöver en sysselsättning. 

#49 Ja det kan man verkligen undra va?

tlover
4/17/15, 4:49 PM
#54

#35 Fast som sagt när man skördar tex ris så tar man i princip hela växten förutom rötterna, man plockar inte ut riskornen för sig.

Sen så dör massa djur ändå av tex plöjning, skörd, konstgödsling osv (fast äter du ekologiskt så bidrar du inte till konstgödsel i alla fall)

Sen är tomater en växt, frukten (tomaten) är bara en del av växten så det blir mer korrekt att säga att du bara äter frukter och frön.

Äter du svamp?

l'm back

MaxFlickan
4/17/15, 4:49 PM
#55

Måste vara en hel del du inte kan köpa då..

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
BuGoG
4/17/15, 4:49 PM
#56

#53 Försöker du få fram något genom det där eller? Du kan lika gärna berätta det på en gång i så fall.. Tänker inte ge mig in i någon gissa ålder på dig..

Honestyisdead
4/17/15, 4:52 PM
#57

#56 Hade du kunnat biologi hade du också sett hur tramsig hela diskussionen är.

MaxFlickan
4/17/15, 4:53 PM
#58

Denna diskussion alltså…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

BuGoG
4/17/15, 4:56 PM
#59

#57 Har du tänkt på att en del kan ha svårigheter i skolan, svårigheter hemma som påverkar skolan? Bara för att man inte har så mycket kunskap som du anser att man måste ha ska du inte göra skoj av personers egna åsikter eller behöva bli dumförklarad..

Honestyisdead
4/17/15, 4:59 PM
#60

#59 Därav har ni fått rådet att gå på biologilektioner och skaffa en bok.

Nu är det ju även påståenden som ändrats med trådens gång som är löjliga. Vill man bli tagen som seriös bör man komma ihåg vad man sagt.

MaxFlickan
4/17/15, 4:59 PM
#61

#59 Den enda biologi jag har läst är människans. Och kattens. Och även jag kan tycka att den här diskussionen är lite märklig.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Duvethon
4/17/15, 5:00 PM
#62

#59 Ingen här förutsätter att alla klarar skolan galant, det har ingenting med ämnet att göra. Om man kommer med massa påståenden som TS så bör man ha belägg bakom dem. Herregud.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
stinakrok
4/17/15, 5:01 PM
#63

#52 Det är som att jag skulle döma dig för att du tror på en viss religion eller att du tror på spöken. Bara för att jag anser att det är löjligt att tro på spöken så säger jag inte det till den personen, för den kan faktiskt känna sig sårad och annorlunda jämfört med andra. Tänk på vad du säger.

BuGoG
4/17/15, 5:02 PM
#64

#61 Ja då är det inte biologins fel att jag inte ser tramset i denna diskussion som ''Hera'' påstår.. Tycker inte att en diskussion blir tramsig bara för att andra inte har samma åsikter som mig själv…

stinakrok
4/17/15, 5:03 PM
#65

Jaha, då äter jag väl bara frukt och frön då :-) #54 

Nej jag äter inte svamp.

Honestyisdead
4/17/15, 5:03 PM
#66

#63 Är du som borde tänka på vad du säger så du slipper förvirra dig själv och andra.

Honestyisdead
4/17/15, 5:05 PM
#67

#64 Jag tycker inte saker är tramsiga bara för att folk har andra åsikter än jag har. Tramsigt blir det när ignoransen är stor och belägg saknas.

stinakrok
4/17/15, 5:05 PM
#68

#66 Vad har jag sagt som är olämpligt? Jag berättar bara om mina åsikter och om min livsrutin.

tlover
4/17/15, 5:09 PM
#69

#65 Då kan du äta svamp också (men inte Quorn) Svampen man plockar är svampens fruktkropp dvs samma som att i växtriket så är tomaten en frukt från tomatplantan så är det i svampriket så att den del som vi ser av svampen tex en kantarell en frukt. Den största delen av svampen (mycelet) finns under jord och kan vara gigantisk.

l'm back

Annons:
BuGoG
4/17/15, 5:09 PM
#70

#67 Alla kanske inte har A i biologi och har en perfekt skolgång. Bara för man talar om sina åsikter så blir det hela tramsigt enligt dig..

Honestyisdead
4/17/15, 5:11 PM
#71

#70 Det räcker man har ig för att veta så basala saker. Så sluta skyll på skolan.

Och nej, det krävs mer än åsikter för att det ska bli trams.

BuGoG
4/17/15, 5:11 PM
#72

Nu tycker jag att diskussionen svävar iväg helt år fel håll :)

Duvethon
4/17/15, 5:11 PM
#73

#63 Jämför inte religion med träd tack.

Saken är den, träd kan inte bli uttråkade. Hur svårt är det att förstå detta? Det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara omöjligt att det finns något övernaturligt eller liknande. I alla fall vad jag har lärt mig. Det är en annan diskussion, en helt annan. Jag har då aldrig sett ett träd uttråkad. 

Jag vet inte hur gamla ni är men jag antar att ni inte är så gamla. Dels för att ni inte förstår vikten av att styrka påståenden med fakta. Som Hera sa, ni bygger på nya lögnen och ingen förstår vad ni säger. Detta är en jättebarnslig diskussion. Ta till er av det folk säger till er, det är bara bra att lära sig nytt. Träd kan inte bli uttråkade, återigen. Och denna gången, svara på det jag skriver, hitta inte på något nytt som inte stämmer med det ni sagt tidigare.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/17/15, 5:12 PM
#74

#69 Tack så mycket för tipset!

stinakrok
4/17/15, 5:14 PM
#75

#71 Och vilka kunskaper borde vara bättre inom biologi? Att vi ska veta att träd inte har känslor och kan prata med varandra? För det är ju just det dom har, det har forskare tagit fram!

Duvethon
4/17/15, 5:15 PM
#76

#68 & 70. Lär er skilja på åsikter och påståenden. Ni påstår att träd kan bli uttråkade, vilket faktiskt inte stämmer. Hur svårt är det att ta reda på om dem gör det eller inte? Så slipper ni ta upp samma ointressanta påståenden igen. Jag brukar vara lugn i diskussioner men detta är bara tramsigt. Hur gamla är ni? Är man lite äldre bör man veta vad man skriver.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
tlover
4/17/15, 5:16 PM
#77

Boktips till TS "Svenska träd, Upptäck, känn igen och använd" av Pelle Holmberg och Marie-Louise Eklök ISBN 978-91-518-4602-6

Där kan du lära dig lite mer om träd

l'm back

Honestyisdead
4/17/15, 5:16 PM
#78

#75 Det har jag med flera redan talat om för dig.

Duvethon
4/17/15, 5:17 PM
#79

#75 Ja, att dem på något plan kan kommunicera och varna varandra för faror eller liknande. Men nej, dem känner inte ondska, sorg, glädje. Och som jag nämnt 100 gånger nu, inte bli uttråkade.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/17/15, 5:17 PM
#80

#71 Det måste heller inte finnas bevis på saker, för man får tro på exakt vad man vill. Det finns inga bevis på att Gud finns, men folk tror på honom och låt dom göra det. Det gäller exakt samma åsikter angående våra träd, låt oss tro på vad vi vill.

Man behöver inga särskilda kunskaper för att tro.

stinakrok
4/17/15, 5:20 PM
#81

#73 Fast varför kan man inte jämföra träd med religion? Båda är någonting man tror på, finns inga 100% bevis på att allt är sant inom både vår trädtro och andra religioner. 

Då kan jag säga att det är exakt lika barnsligt med religion.

Duvethon
4/17/15, 5:21 PM
#82

#80 Det finns ingen som har bevisat att Guds existens inte finns. Däremot kan man bevisa att träd inte kan bli uttråkade. Sluta snöa in på andra diskussioner.

Träd kan inte bli uttråkade. Det är biologi. Förstår du inte? Du kan tro på att jorden är platt om du vill det med, nästan lika konstigt eftersom att det är bevisat att jorden inte är platt. Samma med träd.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/17/15, 5:22 PM
#83

#76 Hur gammal är du som ser ner på våra åsikter? Jag tror faktiskt inte att en vuxen människa går till väga som du gör.

Annons:
stinakrok
4/17/15, 5:23 PM
#84

#77 Tack.

stinakrok
4/17/15, 5:24 PM
#85

#79 Det vet du inte :-) Man kanske tar reda på det i framtiden, inget är 100% säkert alla gånger. Alla påstod att jorden var platt men dom hade fel.

Duvethon
4/17/15, 5:24 PM
#86

#83 Jag ser inte ner på era åsikter. Vart ser du det? Jag tycker inte om när man påstår något som är bevisat falskt. Skulle väl tro att du är runt 11, möjligtvis 12? Då får man väl inte betala räkningar, haha..?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
4/17/15, 5:26 PM
#87

#85 Idag har vi utvecklade forskare som är duktiga på vad dem gör. Allt är inte rätt alla gånger, helt sant. Men att träd inte kan bli uttråkade stämmer bra. Tror du inte på mig? Tala med din lärare (förutsatt att du går i skolan) eller googla. Svårare än så är det inte. Barnfasoner det här..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/17/15, 5:27 PM
#88

#82 Då tycker jag att du ska ta fram lite bevis som får mig att ändra min åsikt, för det är exakt det du vill att jag ska göra. 

Du skrattar åt mig som tror på att träd har känslor, men hmm.. Är det mer sannolikt att det sitter en gubbe uppe i himlen som skapade världen? Vad låter mest logiskt?

Duvethon
4/17/15, 5:30 PM
#89

#88 Jag märker att du inte är påläst. Folk som tror på Gud tror inte alltid att det är en människa som sitter på ett moln, det borde du nog veta. 

Jag tänker inte ens diskutera detta med dig. Jag kan tänka mig att föra en diskussion kring detta ämnet med någon som tänker logiskt och är öppen, vilket du inte är.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/17/15, 5:31 PM
#90

#86 En av dina kommentarer:

Lär er skilja på åsikter och påståenden. Ni påstår att träd kan bli uttråkade, vilket faktiskt inte stämmer. Hur svårt är det att ta reda på om dem gör det eller inte? Så slipper ni ta upp samma ointressanta påståenden igen. Jag brukar vara lugn i diskussioner men detta är bara tramsigt. Hur gamla är ni? Är man lite äldre bör man veta vad man skriver.

Du säger precis att du tycker våra åsikter är tramsiga och frågar hur gamla vi är. Respektera våra åsikter, hur svårt ska det vara?

Annons:
Honestyisdead
4/17/15, 5:32 PM
#91

#88 Inget av det är logiskt.

Duvethon
4/17/15, 5:33 PM
#92

#90 Nej, jag skrev att era påståenden var tramsiga. Läs om, läs rätt.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/17/15, 5:34 PM
#93

#89 Själv är du 15 år och jag förstår om du inte heller är så påläst inom religon och att det finns dilemman. Inte så att dom som tror på Gud direkt är mer logiska än vad vi som tror på att träd har känslor är, snälla lilla.

stinakrok
4/17/15, 5:34 PM
#94

#89 Själv är du 15 år och jag förstår om du inte heller är så påläst inom religon och att det finns dilemman. Inte så att dom som tror på Gud direkt är mer logiska än vad vi som tror på att träd har känslor är, snälla lilla.

Duvethon
4/17/15, 5:37 PM
#95

#94 Jag är 17, har inte uppdaterat min sida på ett tag. Jag är väl påläst inom religion, så försök inte ens påstå något annat. Vart har jag skrivit att det är logiskt att tro på någon högre makt? Detta är ju som att diskutera med en tre-åring.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

BuGoG
4/17/15, 5:37 PM
#96

Tycker fortfarande att alla ska få ha sina egna åsikter…

Duvethon
4/17/15, 5:38 PM
#97

#96 INGEN har sagt något annat.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Honestyisdead
4/17/15, 5:39 PM
#98

#96 Det är det ingen som motsatt sig.

BuGoG
4/17/15, 5:40 PM
#99

Tack vad söta ni är

stinakrok
4/17/15, 5:41 PM
#100

#94 Jag sa aldrig att du hade sagt det? Jämförde bara eftersom du antagligen borde tycka att dom som tror på Gud är lika ologiska. Men du verkar vara en sådan person som vill ha logiska svar på allting och jag respekterar vad du tycker, precis som du borde respektera mina tankar.

Rumblebee
4/17/15, 5:49 PM
#101

#85 När påstod man att jorden var platt? Redan i antika Grekland var man säker på att jorden var rund.

stinakrok
4/17/15, 5:51 PM
#102

#101 På medeltiden? Har du bott under en sten eller?

BuGoG
4/17/15, 5:51 PM
#103

#101 förlåt men är du född i farsdörrn eller? Man har ju trorr jättelänge att den var platt innan nån columbus eller va han heter upptäckte att den var rund

Duvethon
4/17/15, 5:52 PM
#104

"Inte så att dom som tror på Gud direkt är mer logiska än vad vi som tror på att träd har känslor är, snälla lilla. " Snälla lilla, precis som om jag hade påstått något som du "bevisade" fel, vilket jag inte hade.

Nej, jag vill inte ha logiska svar på allting. Jag är nämligen väldigt öppen för annat. Men om man påstår att träd kan bli uttråkade så vill jag ha en källa på det.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Duvethon
4/17/15, 5:56 PM
#105

#103 Columbus upptäckte inte att jorden var rund.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

BuGoG
4/17/15, 6:00 PM
#106

#105 då har jag blandat ihop de :'D

Honestyisdead
4/17/15, 6:03 PM
#107

#103 Ska man vara spydig kan man i alla fall se till att ha rätt.

stinakrok
4/17/15, 6:05 PM
#108

#104 Jag påstår inte att träd blir uttråkade, jag tror det.

BuGoG
4/17/15, 6:06 PM
#109

#107 De borde du ta åt dig.. Tycker du var rätt kaxig när vi bara delade med oss av vad vi tyckte och jag står fast vid mina åsikter om träd

Honestyisdead
4/17/15, 6:08 PM
#110

#107 Vad ska jag ta åt mig?

Sweelin
4/17/15, 6:25 PM
#111

Efter att ha luskat runt på iFokus nu ett tag så tror jag verkligen att både BuGoG, stinakrok och hamstertokigalisa är starkt kopplade till varandra. 

Ni skriver på liknande sätt med samma slags "ironiska och abnorma stuk" där dom oftast inte är logiska och både inlägg och trådar tas bort.

Sen att ni oftast skriver direkt efter varandra är lite lustigt och har ett plötsligt starkt intresse för träd där ni 100% håller med varandra? 

Jag är övertygad att denna tråd är endast för att hålla sig sysselsatt och få göra sig dum. Samt att nyskapade användare gör sitt förta inlägg i tråden att dem håller med. Löjligt

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
stinakrok
4/17/15, 6:58 PM
#112

#111 Vi känner varandra och stöttar varandra med våra åsikter. Vi brukar diskutera med varandra om träd och är inte det minsta oseriösa.

[SisselaJ]
4/17/15, 7:18 PM
#113

Man märker att diskussionen har spårat när man kommer med härskartekniker och elaka/onödiga kommentarer.
Det som sker här är att man förmänskligar växter, plantor och andra arter. Att människans känslor skulle vara de ända är väl högst otroligt, men att vi med vår mänskliga kropp, sinne och våra egna speciella sätt att kommunicera på skulle kunna tillfredsställa en tyst, anonym och för oss helt olik art, är högst osannolikt.
Träd är just träd - de står där de står och har gjort det i flera år. Skulle de bli uttråkade så har de definitivt överträffat sitt syfte. Om nu träden har någon form av känslor så tror jag att de är väldigt nöjda med en tyst och fridfull miljö där de omges av kvittrande fåglar och överlever de starkaste av vindar.
Tycker ni inte människan har påverkat tillräckligt? Är det inte bättre att vi låter urskogarna stå så orörda som möjligt och låter djuren och träden ha sitt egna samspel utan högljudda drumlar som pillar med pincett mellan skårorna i barken?

Stortroll
4/17/15, 8:41 PM
#114

Vad är ditt hus, dina möbler och annat gjort av? Okej träd kanske har någon form av känslor men inte alls samma sort som vi har.

Om tomaten är en växt på en annan växt är den ju en växt?

Jag tycker att vi förstör vår värld men att träden ska ha den rättigheten håller jag inte med om. Du får tro vad du vill om jag slipper tro på allt du tror på och får tro på det jag tycker värkar rimligt.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Rumblebee
4/17/15, 8:51 PM
#115

#102 #103 Medeltiden började efter antikens Grekland, som varade mellan 700-300 före Kristus). Medelriden började runt 1040 eller så, efter Kristus. Även jag fick lära mig att man trodde jorden var platt när jag var ung, men är bara att söka runt lite för att ta reda på hur det verkligen låg till. Tror inte att skolor ser till att uppdatera sig speciellt bra vad gäller vissa ämnen.

jossan...
4/17/15, 10:50 PM
#116

vänta här nu, läste början av tråden och det kan ju inte vara helt seriöst eftersom att om växter nu har känslor så man inte kan plocka mat från dem, i såna fall kan man inte heller äta djur … vad ska man äta? rutten frukt från marken eller kanske lite jord? Det mesta här skulle jag kalla bullshit.

Gud vad bra jag stavar…

veggie4every1
4/17/15, 11:54 PM
#117

#7 "Inte toapapper som kommer från vanliga affärer, räkningar är jag tvungen att betala så det måste användas, mjölk köper jag i en kanna av en bonde."

Du stödjer utnyttjande, lidande och dödande av kor och kalvar genom att köpa komjölk. Du bör ändra dina prioriteringar. Sluta att stödja onödigt lidande och död för djuren först innan du bekymrar dig om växternas känslor.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Horse24]
4/18/15, 8:02 AM
#118

Jag vet att det finns många som tror att allt har en själ, och att människor tar saker för givet. Det köper jag, för jag har hört så många som har sagt det. Då förstår jag att du kan tro att det är så. Jag tror personligen inte att det stämmer. Men jag respekterar din åsikt. Först började det med att vi skulle sluta ta träden för givet. Och ja, de ger mycket till oss. Det här med att sluta hugga ner träden förstod jag dock inte. Som du sa så ger ju träd så mycket till oss. Varför skulle vi då vilja sluta få allt det där de ger oss? Men det här med att sluta hugga ner träden. Om man tänker regnskogar så är det en jättebra ide! :). Men Sveriges skogar? Jag tycker det verkar ganska onödigt. Du gjorde mig riktigt förvirrad på slutet. Behöver träden verkligen få omsorg med hjälp av att man polerar bark, tar bort kryp o.s.v? Det kommer bli svårt att göra det till ett livs levande yrke. Fritiden finns alltid för såna sysselsättningar. Katter är förresten inte osociala. Inte mindre sociala än träd i alla fall. Skriv gärna mer fakta i din text, än personliga åsikter. Annars blir det som många säger, väldigt svårt att ta dig seriöst.

Annons:
stinakrok
4/18/15, 11:25 AM
#119

#118 Som sagt så kan man aldrig sluta hugga ner alla träd, men i alla fall minska på trädhuggandet. Det är många som vill att man ska sluta döda djur (även jag) men alla förstår att det aldrig kommer fungera. Därför kan man både minska på djurdödandet och trädhuggningen. 

Jag gav bara några enkla förslag gällande vad man kunde göra inom yrket och underhållningen tyckte jag var det viktigaste för träden. Att polera bark är väl lite mer av en ompyssling och att ta bort kryp från barken har jag nu insett att det kanske inte går. 

Man kanske inte kan dra alla katter över en kam, men väldigt många katter är osociala. Träd kanske är osociala ibland, men jag tror på att det finns många träd som också är sociala.

stinakrok
4/18/15, 11:30 AM
#120

#117 Jag skulle aldrig kunna tänka mig att dricka mjölk själv, men eftersom att dom i min familj dricker mjölk så blir det att familjen köper mjölk av bonde. Bonden har har vi en nära kontakt med, kona får vi träffa och mjölka när vi vill. 

Ingen i min familj kommer att gå med på att sluta dricka mjölk, dom är vegetarianer men inget mer. Det är väl ändå bättre att köpa mjölk från en bonde som vi vet vad han håller på med, än mjölk från en okänd bonde som säljer sin mjölk i mataffären.

stinakrok
4/18/15, 11:34 AM
#121

#116 Vaddå ''om växter nu har känslor så kan man inte plocka mat från dem, i såna fall kan man heller inte äta djur''. 

Jag äter inte djur. Jag förstår inte vad du menar med den kommentaren, vem som helst vet väl att djur har känslor?

stinakrok
4/18/15, 11:36 AM
#122

#115 Det fanns i alla fall folk som trodde att den var rund, samt dom som trodde att jorden var platt. Och om du nu fick lära dig i skolan att folk trodde att jorden var platt, så fanns det i alla fall folk på din tid som trodde på att folk trodde det.

Honestyisdead
4/18/15, 11:43 AM
#123

#119 Du har uppenbarligen inte träffat katter. De är tvärt om väldigt sociala djur. 

Och ännu en kommentar som visar att du inte vet vad träd är. De kan inte vara sociala.

stinakrok
4/18/15, 11:44 AM
#124

#114 Jag har inga möbler gjorda av trä och inget annat. Min lägenhet är gjort av tegel och kanske att lägenheten är lite gjort av trä (vet ej) men om jag slipper se det så är det ok. Jag väljer i alla fall att bo i en lägenhet istället för en villa gjord av trä och har inga möbler gjorda av trä heller. 

Så länge man inte dödar tomatplantan så är det väl okej att plocka en tomat av den.

stinakrok
4/18/15, 11:45 AM
#125

#123 Har du bevis på att träd inte kan vara sociala? Kanske dom inte är sociala utanpå, men innanför skriker dom av socialförmåga.

Annons:
Honestyisdead
4/18/15, 11:47 AM
#126

#125 De har ingen hjärna.

Och vad är dina möbler gjorda av? Ännu en sak du ändrat på under diskussionen. Innan hade du kastat nästan alla möbler av trä. Sedan när någon talade om att det inte var bra hade du plötsligt skänkt bott dom. Nu har du plötsligt inga möbler av trä. Dags att sluta ljuga?

tlover
4/18/15, 11:51 AM
#127

#123 Med tanke på att träd kan kommunicera (med andra träd och även andra växter om jag förstått det rätt) så är dom väl sociala på sitt sätt.

Men jag tror inte det finns ett enda träd som inte får nog med "social stimulans" så att människor måste ta andra träds plats och även om det mot förmodan skulle finnas ett träd där det inte finns några andra växter på flera kilometers håll så tror jag inte dom behöver vara sociala med människor.

l'm back

veggie4every1
4/18/15, 12:30 PM
#128

#120 Du stödjer och bidrager fortfarande till utnyttjande och dödande av kor och kalvar även om du träffar korna och mjölkar dom själv. Det spelar ingen roll om du dricker det själv eller ej. 
Stödjer du utnyttjande och dödande av hönor, tuppar och kycklingar också i form av hönsägg?

Det är ett aktivt val du gör när du väljer att köpa dessa produkter, du stödjer medvetet dödande av andra individer samtidigt som du bekymrar dig över träd och växters känslor.

Du behöver omprioritera.

Är du ett barn (din ålder framgår inte) i en familj där de vuxna bestämmer livsmedelsprodukterna i hushållet har jag en större förståelse för din situation. Du kan dock fortfarande vägra att deltaga i mjölkning etc.

Du behöver förstå att det vi gör mot djuren har mycket högre prioritet än det vi gör mot växter. Något måste vi äta och det är helt rätt att nyttja vegetabilier för det ändamålet. Vi kan inte bli lufterianer😉

Lägg din energi på att få din familj att förstå att det inte finns någon anledning till att nyttja animalier och försvara inte deras aktiva val att stödja utnyttjande och dödande av andra individer.  

Sedan kan du ju bekymra dig om trädens känslor om det känns viktigt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Horse24]
4/18/15, 1:57 PM
#129

#119 Först säger du att man inte ska dra alla över en kam, sen säger du ändå att väldigt många katter är osociala? Det finns ju för f*n katter som är mer sociala än hundar. Ledsen om jag blir sur, men katter är INTE osociala. Har du någonsin ägt en katt? Ens träffat en? Eller TROR du bara att katter är osociala? Träd kan INTE vara mer sociala än katter.

Den här tråden alltså…😕

[Horse24]
4/18/15, 2:04 PM
#130

Hur gamla är ni som vill bli trädomsorgare? Det är en seriös fråga från mitt håll. Är ni tonåringar? Vuxna? Barn? Jag skulle gärna vilja veta.

hannaj98
4/18/15, 3:00 PM
#131

#130 Jag tror TS är 15 eller 16. Hen har iaf gjort andra trådar om gymnasieval.

[Horse24]
4/18/15, 3:02 PM
#132

#131 Ok tack. Har också sett att TS skrivit en del om gymnasieval, men tänkte inte på det. Känns i så fall konstigt att en 15-16åring tror att trädomsorgare skulle kunna finansieras av staten…

Annons:
vallhund
4/18/15, 3:12 PM
#133

Hitintills har TS&co inte svarat på frågan vad deras möbler är gjorda av för material. När ni ändå är i farten kan ni berätta om vilka material era kläder är gjorda av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

stinakrok
4/18/15, 6:07 PM
#134

#133 Jag bor med min familj, men mitt rum består inte av några möbler som är gjorda av trä. Järn är ett exempel på vad mina möbler är gjorda av.

Det vanliga materialet, dock inte material som tex bomull eftersom det påverkar våran miljö, jag vill ej bidra till det.

stinakrok
4/18/15, 6:07 PM
#135

#131 Jag är 17.

stinakrok
4/18/15, 6:09 PM
#136

#129 Man skulle dra alla över en kam ifall man säger ''Alla katter är väldigt osociala''. Att många katter är osociala är ren fakta, ingenting att bli upprörd över. Har haft ett antal katter och många av dom har varit osociala ja. 

Bara för att du är kattälskare så behöver du inte bli förbannad. Ska jag bli förbannad bara för att ni har andra åsikter om träd? 😂

stinakrok
4/18/15, 6:13 PM
#137

#128 Det är min familj som köper mjölk och jag bor med mina föräldrar så det finns ingenting att göra åt det. Det är inte jag som går till bonden och mjölkar, utan det är mina föräldrar och syskon. 

Jag pratar med dom varje dag angående att dom borde överväga att bli veganer, men det är någonting som dom ej tänker gå med på.

stinakrok
4/18/15, 6:17 PM
#138

#126 Förstår faktiskt inte din tanke med att säga att någon ljuger om sina åsikter, herregud. Jag har aldrig sagt att jag har möbler av trä? Från början sa jag att jag hade slängt möblerna, men menade ''slängt möblerna från mitt hus'' ungefär. Vissa prydnader är slängda som är gjorda av träd, tillexempel en parfymkartong eller liknande. Men allt annat är skänk till secondhand.

veggie4every1
4/18/15, 6:30 PM
#139

#137 Ok, då förstår jag din situation lite bättre. Men ge inte upp på din familj och det bästa är att du utbildar dig själv så du kan utbilda dom🙂

Du har ju rätt till dina åsikter om träd och växter och det är i alla fall åsikter som inte skadar och dödar andra så jag respekterar det. Jag förstår det inte och håller inte med dig, men det är ju en annan sak.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Flöffo
4/18/15, 6:33 PM
#140

Det stod att du går i 8:an i en annan tråd från 2015. 🤔

//Flöffo

[Horse24]
4/18/15, 6:56 PM
#141

#136 Det är inte ren fakta, det är din egen åsikt. Men om du inte fattar det, fine. Ingen ide att tjafsa med en 17åring som tror att ett så onödigt yrke skulle finansieras av staten.

vallhund
4/18/15, 7:15 PM
#142

#134 Vad är det vanliga materialet? Är dina kläder o skor o sängkläder, badhandukar etc gjorda av järn?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Corgitok
4/18/15, 7:37 PM
#143

Tråden blir bara längre och längre och kommer ingen vart.

Ni vet väl att TS inte kommer att ge upp, så inget lönt att diskutera henne inom detta ämnet..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Rumblebee
4/18/15, 7:45 PM
#144

#134 Fast att diskutera något behöver ju inte betyda att man vill att sin "motståndare" ska ge upp, diskussioner är bra för att (förhoppningsvis) vidga andras vyer.

Corgitok
4/18/15, 8:01 PM
#145

Dessa blir dock längre längre, fler och fler och man märker att t.ex. TS ändrar på sina ord om vad hon äter osv.  #144

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

stinakrok
4/18/15, 8:02 PM
#146

#140 Det finns något som kallas ''gå om en klass eller två'' :-)

Annons:
Corgitok
4/18/15, 8:03 PM
#147

^

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

stinakrok
4/18/15, 8:04 PM
#148

#142 Tillexempel lin, fleece. Självklart köper jag alla mina kläder från secondhand vilket jag tycker är bättre än att köpa kläder från butiker :-)

stinakrok
4/18/15, 8:05 PM
#149

#143 Jag tycker att det är intressant och trevligt att diskutera allas åsikter angående träd :) Ämnet behöver inte komma nånstans.

stinakrok
4/18/15, 8:06 PM
#150

#144 Så kan det vara!

stinakrok
4/18/15, 8:07 PM
#151

#145 Vart har jag ändrat?

Corgitok
4/18/15, 8:12 PM
#152

Om jag inte läst fel, såg  att du sagt en sak men sedan en helt annan

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

jossan...
4/18/15, 8:25 PM
#153

#121 Om du äser resten av komentarer så kanske du förstår att jag siktade på att om både växter och djur har känslor vilket gör att de inte bör ätas så kan man inte äta något.

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
stinakrok
4/18/15, 8:36 PM
#154

#152 Jag tror du läste fel, jag har inte ändrat något :-)

stinakrok
4/18/15, 8:38 PM
#155

#153 Det är väl klart man kan äta det även fast dom har känslor? Vi människor dödar djur även fast vi vet om att dom har känslor. 

Jag har aldrig sagt att man ska sluta äta växter osv p.g.a dom har känslor, men man kan i alla fall minska på det.

jossan...
4/18/15, 8:41 PM
#156

-#155 nej men det var riktat till de första komentarerna i denna tråd… Så om du läser dem tror jag att du förstår vad jag menar.

Gud vad bra jag stavar…

vallhund
4/18/15, 8:52 PM
#157

Så du stöder oljeindustrin?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Plast 

Missat att lin är en växt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lin_%28v%C3%A4xt%29

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
4/18/15, 8:55 PM
#158

#148 Plast (tex fleece) är inte bra för naturen, blandannat träd. Blast bryts inte ner men kan nötas ner till mikropartiklar. Dessa mikropartiklarfinns numer överallt, i havet, i molnen, i regnet, i växter blandannat träd.

Själv håller jag och min man på att "plastbanta" dvs när vi väl köper saker så undviker vi plast där vi kan.

l'm back

hamstertokiglisa
4/19/15, 12:04 AM
#159

.

hamstertokiglisa
4/19/15, 12:04 AM
#160

.

Annons:
stinakrok
4/19/15, 12:12 AM
#161

#157 #158  Skrev jag lin? Menade självklart siden som inte är en växt. Jag vet självklart att lin är en växt, blandade bara ihop lin och siden samtidigt jag skrev.

Jag vet att inte plast är bra för naturen, men jag vet ej vad för slags material jag kan klä mig i då.. Finns det någon som har förslag på ett material jag kan klä mig i som inte är skadligt för miljön?

Nelley
4/19/15, 12:46 AM
#162

#161 Skämtar du? Siden är spunnet av en slags larv typ. Det får du verkligen inte använda som vegan, och sen undrar jag om alla dina kläder och sängkläder verkligen är av siden, låter inte särskilt bekvämt. Eller snyggt, eller varmt.🤔

Edit: Läste visst fel om att det bara var det, det var visst också polyester och fleece… som också förstör naturen väldigt. Men du kan fortfarande inte använda siden/silke som vegan.🥵

stinakrok
4/19/15, 12:50 AM
#163

#162 Då är det inte siden heller. Jag vet inte vad materialet heter, kan du lista ut vilket det är?

Nelley
4/19/15, 12:52 AM
#164

#163 Vadå på fri hand? Kan inte du ta och lista ut det själv.😮

[klarabastin]
4/19/15, 2:05 AM
#165

asså jag dööör av skratt när jag läser kommentarerna!!

😂

vallhund
4/19/15, 4:37 AM
#166

#161

Så det skulle vara trevligare att koka levande larver för att du skall kunna klä dig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
4/19/15, 6:36 AM
#167

Stinisen lilla. Dags att vakna? Dags att lägga ned?

Annons:
MaxFlickan
4/19/15, 9:04 AM
#168
Rumblebee
4/19/15, 9:52 AM
#169

#163 Så du köper saker su inte vet vad de är gjorda av? Är väl bara att titta på etiketten på dina kläder etc. Kläder tillverkas antingen från djur, växter eller olja. Och generellt talat är inget av de tre produktkällorna miljövänliga, absolut inte olja. Det kommer aldrig bli miljövänligt.

tlover
4/19/15, 10:53 AM
#170

#163 Ett tips, kolla på lapparna i dina kläder så ser du nog vad du köper.

Förövrigt finns det kläder gjorda av träd eller bomull.

Men du kan ju ha kläder gjorda av bambu eftersom du tycker det är ok att ta hela gräs (ris) och bambu är inte ett träd utan ett gräs.

edit: förövrigt är det bättre att använda naturmaterial för naturen än att använda plast. Långt bättre. Så vill du värna om naturen (däribland träd) så måste du snarare sluta med plast än trä.

l'm back

tlover
4/19/15, 10:57 AM
#171

TS Äter du vanillinsocker förresten? Om du gör det vet du vad det är gjort av?

l'm back

stinakrok
4/19/15, 11:45 AM
#172

#171 Vaniljsocker är gjort av vaniljstång.

stinakrok
4/19/15, 11:46 AM
#173

#170 Tack! Då ska jag kika på kläder gjorda av bambu. 

Då kanske jag till och med kan köpa möbler gjorda av bambu.

stinakrok
4/19/15, 11:48 AM
#174

#169 Vet du vilket av dom materialen som är miljövänligast då? Vill helst inte ha ett material som påverkar träden negativt.

Annons:
stinakrok
4/19/15, 11:51 AM
#175

#167 Jag är lika vaken som dig, om inte vaknare. Varför skulle jag lägga ned bara för att det kommer en fisktant och kommenterar? Blir du ledsen för att jag är emot dina små fiskturer?

tlover
4/19/15, 11:57 AM
#176

#172 Nej vannilinsocker är gjort av betor (socker) och gran (vannilin)

#174 antagligen trä när det gäller möbler m.m när det gäller kläder är det nog lin och (svensk) ull.

l'm back

Flöffo
4/19/15, 12:12 PM
#177

Se bara till att i så fall köpa moso-bambu som är lyocell framställt eller mekaniskt tillverkat.

//Flöffo

Honestyisdead
4/19/15, 12:20 PM
#178

#175 Märker det.

Så du gillar inte mina fisketurer?

Psst vaknare är inget ord

Godisburk
4/19/15, 12:23 PM
#179

Jag förstår mig inte på dig, träd är heliga men växter spelar ingen större roll ? Du sitter och säger att du går med saker som inte är gjorda från något av träd, men sedan vet du inte ens vilket material på kläderna du har ? 😕

MaxFlickan
4/19/15, 12:27 PM
#180

Undrar varför det är just träd som du tycker har känslor?  Vad var det som fick dig att komma till den slutsatsen?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Rumblebee
4/19/15, 1:37 PM
#181

#174 Det skulle väl vara kläder som är gjorda av ekologiska/biologiska råvaror.

Annons:
Nelley
4/19/15, 2:26 PM
#182

Förresten går ts i åttan, men hon kan fortfarande vara 17 om hon är en 98a som gått om två klasser.😃

Mysan_
4/19/15, 2:37 PM
#183

#173 Köp inte kläder av bambu. Genom att göra det stöder du nedhuggningen av bambuträd. Om man fortsätter hugga ner bambuskogar kommer inte pandan (som redan är utrotningshotad) ha något kvar att äta och kommer därför dö ut. Varför bryr du dig bara om just träd och inte alla växter (eller djur)?

stinakrok
4/19/15, 4:39 PM
#184

#183 Jo jag bryr mig om både växter och träd. För mig är träd lite heligare än andra växter, jag har liksom fastnat för deras personlighet. 

Jag har inte köpt några kläder av bambu ännu, men jag fick det som förslag. Kan du komma med ett förslag på ett bättre material då? :)

stinakrok
4/19/15, 4:47 PM
#185

#180 Efter att ha tänkt väldigt mycket på trädens historia, vart dom bor osv så fick jag bara en känsla av att dom har känslor.

Alla djur och människor behöver någonting att äta och som får dom att växa, vilket träd också behöver. Alla djur och människor föds, lever och dör, vilket träd också gör. Det finns så mycket lika jämförelser mellan djur och träd, och varför skulle alla andra varelser ha känslor men inte träden?

Vi alla är här på jorden av en anledning. Vi alla har lika mycket rätt att få vara här på jorden, om inte träden och växterna har mer rätt att få vara här. Om människan hade haft större rätt till att få vara på jorden än andra växter och djur så hade vi varit först här på jorden. Så är det.

Varför ska vi människor döda träden? Vi människor kan försvara oss ifall någon vill döda oss, men träden kan inte göra någonting ifall någon anfaller. Dom kan inte säga till ifall dom inte vill dö, dom kan inte göra någonting åt sin död. För det är vi människor som avslutar deras liv! Hur ofta går en björk till anfall mot oss människor och borde det inte vara rättvist med att båda ska kunna döda ifall dom vill det?

stinakrok
4/19/15, 4:51 PM
#186

#179 Det är samma sak som att säga till exempelvis en Indie: ''Varför är kor heliga men inte aporna?''.  Jag vet om att mina kläder inte är gjorda av något slags träd, det kollar jag alltid upp innan jag köper plagget!

Varför så sur?

stinakrok
4/19/15, 4:53 PM
#187

#178 Du dödar ju oskyldiga liv :-) Tänk ifall du själv skulle vara hungrig och letade efter mat, tillslut när du hittar den där goda måltiden så kommer det en person som trycker in en krok i din mun och sedan dödar dig smärtsamt.

hund_katt
4/19/15, 5:28 PM
#188

träd skapades för att vi ska kunna ta frukterna från det. så om trädet får ont av att vi tar frukter från det så har Gud fuckat upp rätt rejält när han skapade träden…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Honestyisdead
4/19/15, 5:34 PM
#189

#187 Det är så kretsloppet fungerar.

Och man trycker inte in kroken. Har du aldrig sett fiske?

Jag hade hellre dött så som mina fiskar dör än i ett nät. Och jag dödar inte smärtsamt.

stinakrok
4/19/15, 6:04 PM
#190

#188 Jag tror heller inte att dom får ont av att man plockar frukter av dom. Jag äter själv frukt.

Nelley
4/19/15, 6:45 PM
#191

#186 Apan är också helig inom hinduismen.😃

vallhund
4/19/15, 8:09 PM
#192

#185 "Så är det." Dvs god dag yxskaft.

"It prescribes the eternal duties, such as honesty, refraining from injuring living beings (ahimsa), patience, forbearance, self-restraint, compassion, among others.[web 2][9] https://en.wikipedia.org/wiki/Hinduism "

#186 Vad är en Indie?

Enligt hinduismen är allt liv heligt, inte bara kor. Jag föreslår att du ägnar mer tid i skolan än på internet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

stinakrok
4/19/15, 8:09 PM
#193

#191 Oj hahah, det tänkte jag inte på.  Men som typ en mygga istället då :P

stinakrok
4/19/15, 8:12 PM
#194

#192 Så man får inte äta några djur överhuvudtaget i Indien?

Varför säger man att kor är heligare än alla andra djur i Indien då? Dom måste ju ändå vara heligare? Kossorna verkar i alla fall få mycket mer uppmärksamhet än dom andra djuren.

Att fråga mig ''varför bryr du dig mer om träd än andra växter'' är då samma sak som att fråga en person från Indien ''varför är kor heligare än dom andra djuren?''

Bättre?

MaxFlickan
4/19/15, 9:06 PM
#195

Hur kan någonting ha känslor utan att ha en hjärna? Fattar inte.

Och varför jämföra ett träd med ett djur? Ett träd är en växt som "bor" (läs: växer)  i skogen och klarar sig självt. Ett djur är en varelse med en hjärna. som lever och andas och rör på sig.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
tlover
4/19/15, 9:10 PM
#196

#183 För det första så är bambu inte ett träd utan ett gräs så man kan inte hugga ner "bambuträd".

För det andra så finns det massa olika slags bambu och det är inte samma slags bambu som pandorna äter som man gör tyg av.

l'm back

stinakrok
4/19/15, 9:39 PM
#197

#195 För att det är min åsikt, det är hur jag tänker och om hur jag värderar dom. Ett djur klarar väl sig lika bra utan oss (om man nu jämför hur ni tänker angående träd).

tlover
4/19/15, 9:41 PM
#198

#197 Inte tamdjur, men vilda djur tar man inte hand om. Samma som vilda träd.

l'm back

eirwen
4/19/15, 9:46 PM
#199

#197 Fast det är ju ingen åsikt att säga att träd har hjärnor när dom inte har det. Det är fakta att träd inte har hjärnor och nerver - vilket är det som gör att man känner smärta.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

MaxFlickan
4/19/15, 9:46 PM
#200

#197 Beror ju som  tlover säger vad det är för djur det då, om de är vilda eller inte. Och om nu vilda djur klarar sig själv utan vår hjälp, varför skulle inte träd, som har klarat sig själv i hur många år som helst, göra det? Logiken här känns lite märklig, sorry.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
4/19/15, 10:25 PM
#201

#198 Fast man dödar ändå inte vilda djur lika mycket som man dödar träd. Och när vilda djur är skadade ute i naturen så brukar dom faktiskt få hjälp av människan.

stinakrok
4/19/15, 10:26 PM
#202

#199 Jag tror inte att träden har hjärnor, men att dom har känslor i tillexempel rotsystemet. Inte mänskliga känslor.

Annons:
Honestyisdead
4/19/15, 10:27 PM
#203

#201 Att du inte själv inser att man inte kan jämföra träd med djur är ganska illa.

MaxFlickan
4/19/15, 10:30 PM
#204

Känslor i rotsystemet…? 🤔Då har alltså alla växter med rotsystem känslor då? Maskrosor t.ex.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
4/19/15, 10:31 PM
#205

#200 Jag har aldrig sagt att träden inte klarar sig utan oss, men att det vore trevligare för dom ifall dom fick lite underhållning och ompysslande.

stinakrok
4/19/15, 10:32 PM
#206

#203 Att du själv inte respekterar mina och andras åsikter är ännu värre. Man kan ju undra hur gammal du är.

MaxFlickan
4/19/15, 10:33 PM
#207

#205 Underhållning? Ska man läsa högt för dem då, dansa lite, vad?  Och varför tror du det behöver underhållning…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
4/19/15, 10:37 PM
#208

#207 Om du läser igenom kommentarerna så ser du att jag redan har svarat på dessa frågor.

BuGoG
4/19/15, 10:38 PM
#209

#207 Det har hon redan svarat på längre upp eller i tråd 1..

Annons:
MaxFlickan
4/19/15, 10:39 PM
#210

#208 och #209 Okej, visst inte det.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

vallhund
4/19/15, 11:32 PM
#211

#208 #209 Nix pix, inga frågor har besvarats.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AmandaBorg]
4/20/15, 2:56 AM
#212

Jag har också fastnat för trädens personlighet. Speciellt ett träd, hon heter Märta-Albertina och är en gran. Jag brukar sätta mig på en sten i skogen och prata med henne ibland. Jag dansar och sjunger och berättar skämt också. Även fast Märta-Albertina inte kan svara vet jag att hon ler inombords och är lycklig för att jag finns där. Vi är goda vänner, Märta-Albertina och jag. Hennes granne däremot, en ormbunke som heter Greger, åh, den där jävla Greger, honom tycker jag inte om. Han har inte en lika fin personlighet som Märta-Albertina. För träd har ju som sagt mycket finare personligheter än alla andra växter.

Men allt och alla är såklart ändå lika mycket värda. Förutom tomater, och ris.

Mysan_
4/20/15, 6:27 AM
#213

#196 Jag vet det, men "bambuträd" låter väl ändå bättre än "bambugräs"? #194 Alla djur är inte heliga i Indien. Råttor och insekter till exempel. Men kor är nog det heligaste som finns inom hinduismen. I Indien rör man inte en ko.

tlover
4/20/15, 8:51 AM
#214

#213 Eller så kallar man dom det dom är, bambu. Du säger väl tex inte "tallträd" eller?

Man rör visst kor i Indien, dom är ju deras "traktorer".

#201, hört talas om jakt? Påkörda djur får den hjälpen att dom avlivas så ja det är väl en slags hjälp men inte mycket till hjälp.

Sen så är ju allt fiske som inte är i en fiskeodling att man dödar vilda djur och det är ju en bråkdel av de djur som dödas som hamnar på en mattallrik.

Sen dör det ju tusentals eller miljontals vilda djur varje år pga oljeutsläpp, plast som dom sväljer m.m

Sen dör det massor av djur då man plöjer, harvar, skördar åkrar och även då man gödslar dom om man använder konstgödsel. De djur som dör då dör är miljontals och åter miljontals djur så jag vågar nog säga att man dödar fler vilda djur än vad man hugger ner träd.

Det är ytterst få vilda djur som dött pga människor som faktiskt får hjälp av människor.

l'm back

stinakrok
4/20/15, 9:01 AM
#215

#211 Jo, i så fall i andra tråden.

stinakrok
4/20/15, 9:05 AM
#216

#214 Om man ser tillexempel en skadad räv så brukar dom få hjälp av en veterinär, kanske med hjälp av en operation eller något sådant. Vissa djur får stanna kvar där ett tag för att sedan släppas ut i naturen igen.

Annons:
stinakrok
4/20/15, 9:06 AM
#217

#213 Ja precis, det var det jag tänkte.

tlover
4/20/15, 9:17 AM
#218

#216 Nej dom brukar oftast avlivas på plats av en jägare, privatperson eller inte alls.

Min man har tex fått avliva en räv han kört på (som tur är så har han kunskapen, han är både jägare och månskensbonde).

Det kommer däremot ibland upp på TV att dom tas till veterinär men det är ju för att det är ovanligt.

edit: rättade nummret

l'm back

tlover
4/20/15, 9:18 AM
#219

#216 sen så är dom djur som körs på en bråkdel av de vilda djur som skadas och/eller dödas av människor

l'm back

stinakrok
4/20/15, 11:31 AM
#220

#218 Fast då får dom i alla fall hjälp med att avbryta lidandet. Skadan behöver heller inte heller handla om en bilolycka som djuret har gått igenom, utan kanske ett bråk med en annan individ.

tlover
4/20/15, 12:13 PM
#221

#220 Som sagt inte alltid, och det är i princip bara vid bilolycka och oljeutsläpp som man hjälper de vilda djuren, inte alla de andra miljarder vilda djur som dör pga människan.

l'm back

Gur4m1
4/20/15, 12:25 PM
#222

Känsligt ämne för många. Jag kan asolut acceptera att träd har känslor men jag kommer fortfarande inte att bry mig om det. Precis som jag inte bryr mig om att kossor har känslor och fortfarande äter kött…osv.

Ville mest säga att folk blev väl brända för att de påstod att solen var centrum och inte jorden, en gång i tiden- i religionens namn. Jag har inga problem att säga åt folk som tror på spöken, gudar och att de kan kommunicera med träd: Galenskaper, men vi lever bara en gång så, gör vad ni vill med era liv så länge ni inte skadar andra eller förväntar er att jag ska leva som dig. :D Lycka till trädkramare.

Jag äääälskar stora, maffiga, gamla träd bra mycket mer än härskarteknikerna och de otrevliga kommentarerna som fyllt den här tråden.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vallhund
4/20/15, 3:34 PM
#223

#213 Jasså?

https://www.youtube.com/watch?v=D8mLO9EGCUw&feature=player_embedded

#215 Jag har lusläst båda trådarna o ingenstans har du svarat på frågorna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
stinakrok
4/20/15, 4:09 PM
#224

#223 Så du menar att kossorna är inte heligare än dom andra djuren i Indien?

Jag har tillexempel skrivit ''Inte direkt så att man ska stå och dansa framför dom, men ….''

Nelley
4/20/15, 4:14 PM
#225

#224 Men vadå? Fortsätt…

stinakrok
4/20/15, 4:17 PM
#226

#225 Det står i första inlägget

Nelley
4/20/15, 4:23 PM
#227

#226 Skriv det här gumman…🙂

Rumblebee
4/20/15, 4:40 PM
#228

#224 Frågan är ju också varför tråden ska ha underhållning. Allt som lever behöver inte underhållning, inte ens alla djur behöver det (reptiler, groddjur etc). Varför skulle då träd utan hjärna ha behov eller nöje av det?

stinakrok
4/20/15, 10:00 PM
#229

#227 Gumman? Vem har sagt att jag är tjej?

stinakrok
4/20/15, 10:00 PM
#230

#228 Skulle du själv inte bli uttråkad av att bara stå still och aldrig kunna röra på dig? :)

Annons:
Honestyisdead
4/20/15, 10:12 PM
#231

#230 Inte om min uppgift var att sprida syre och växa. Då hade jag redan haft fullt upp.

Duvethon
4/20/15, 10:54 PM
#232

#230 Träden känner inte att dem behöver stå still. De behöver inte röra på sig.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AmandaBorg]
4/20/15, 11:03 PM
#233

Snälla rara lilla människa. Träd har inga hjärnor. Sluta fråga om inte vi människor skulle bli uttråkade om vi skulle stå helt stilla och inte ha någon underhållning, Självklart skulle vi bli uttråkade, för vi är människor. Vi är inga träd, vi är MÄNNISKOR MED HJÄRNOR!

myismyname
4/20/15, 11:12 PM
#234

#230 Det där är lite som att titta på en fisk och tycka synd om den för att den inte får ligga på stranden och sola. Du jämför äpplen och päron.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
4/20/15, 11:23 PM
#235

Jag kommer osökt att tänka på denna bild. TS sätt att resonera känns lite så. "Nu ska vi göra världen rättvis, och det gör vi genom att ge alla varelser exakt samma sak.", ungefär. TS tar ingen hänsyn till det faktum att en människas behov skiljer sig ofattbart mycket från ett träds. Med den logiken kan man ju också säga att det är fullt rimligt att kapa trädens rötter, för skulle du vilja sitta fast med en massa trådar i marken eller? Det funkar inte så.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

tlover
4/21/15, 8:00 AM
#236

#235 Off topic: så bra bild 😃Jag gissar att det handlar om skolan idag?

l'm back

stinakrok
4/21/15, 8:34 AM
#237

#233 

Dom kanske inte blir uttråkade som vi människor kan bli, men jag tror att dom blir uttråkade på ett ''träd-vis''. Det finns djur utan hjärna, som tillexempel maneten. Fast maneten kan ändå röra på sig, hur går det till då?

Jag tror inte att man måste ha en hjärna för att kunna röra på sig, vilket betyder att man inte behöver en hjärna för att kunna känna känsel.

Annons:
stinakrok
4/21/15, 8:35 AM
#238

#235 Varför tar ni allt så ordagrant?

Honestyisdead
4/21/15, 9:14 AM
#239

#238 Hur tycker du man annars ska ta det än ordagrant på ett forum?

MaxFlickan
4/21/15, 10:19 AM
#240

#237 och #238 Jämför du på fullaste allvar en manet med ett träd? En djur med ett träd? Och om träd kunde röra på sig, varför står de kvar där de står?

Hur skulle vi annars ta det? Säger du A så tolkar vi det som A.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

veggie4every1
4/21/15, 10:28 AM
#241

Vill bara inflika att det här sättet att tänka som ts tänker på inte på något sätt är typiskt för veganer. Ifall nu någon mot förmodan skulle tro det av någon anledning😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
4/21/15, 10:32 AM
#242

#240 Det finns träd som kan röra sig men inte lika mkt som tex maneter utan mer som vissa blommor kan. Dom rör sig då för att få mer solljus inte för att roa sig.

l'm back

myismyname
4/21/15, 10:38 AM
#243

#236 Japp, helt rätt! 😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

MaxFlickan
4/21/15, 10:46 AM
#244

#242 Jo, det vet jag. Men när någon säger att träd rör sig så är ju inte min första tanke att de menar att de vänder sig mot solen. Kanske fel av mig.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[AmandaBorg]
4/21/15, 1:53 PM
#245

#237 Vad har maneter med detta att göra? Maneterna kan röra sig, ja. Men maneter känner vad jag vet inte kärlek, sorg, hat eller tristess. Precis som träd. Jag har väldigt svårt att en manet skulle tänka "åh, vad tråkigt jag har" om den helt plötsligt skulle sluta röra på sig.
Träd har, som många av oss har sagt upprepade gånger, inga hjärnor eller nervsystem. De kan alltså inte bli uttråkade eller glada för att du putsar deras bark. Det är lika omöjligt som att du helt plötsligt skulle utveckla vingar och kunna flyga iväg, lika omöjligt som att en hund du möter på stan plötsligt ställer sig upp på bakbenen och skriker åt sin ägare att nu är det minsann hans tur att gå naken på alla fyra och kissa mot en lyktstolpe.

liiwiish
4/21/15, 2:39 PM
#246

Hur gammal är TS?
Detta känns lite  barnsligt och inte så genomtänkt. Du har säkert trampat på ett grässtrå någon gång? Gräset kan ju faktiskt få ont! Om du går i skogen har du säkert aldrig heller råkat trampa på en insekt? Även om det vimlar av myror under dig har du lyckats undvika dem alla?

Och om träd nu känner, hur vet du att de vill att du ska krama och klänga på dem och bli putsade och att någon tar bort insekterna, kanske de trivs som det är nu? Nyss hade de inte mänskliga känslor, varför skulle de då ha mänskliga behov?

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

MaxFlickan
4/21/15, 2:41 PM
#247

#246 Mycket bra skrivet!!!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[AmandaBorg]
4/21/15, 2:44 PM
#248

#246 Enligt TS själv så är hen 17 år. 😂

liiwiish
4/21/15, 2:45 PM
#249

#248 Hmm… Det vet jag inte hur mycket jag tror på.

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

[AmandaBorg]
4/21/15, 2:47 PM
#250

#249 Nej, jag känner lite samma. Kan mycket väl stämma att hen är precis så gammal. Men vad jag kan minnas från när jag var i den åldern var varken jag eller folk omkring mig barnsliga på det här sättet. No offence, TS.

MaxFlickan
4/21/15, 2:52 PM
#251

Och nu är det snart dags för en ny tråd antar jag. Jisses…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Honestyisdead
4/21/15, 2:54 PM
#252

Känns ganska onödigt med fler trådar. Alla stampar på samma ställe och efter ett inlägg på en av mina sajter tror jag inte ett dyft på ts med vän.

MaxFlickan
4/21/15, 2:56 PM
#253

#252 Känns otroligt onödigt, men om TS vill så kommer det väl snart en ny tråd…

Jo, jag såg det inlägget. Jösses :(

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Rumblebee
4/21/15, 3:06 PM
#254

#237 Som nämnts innan går det inte att jämföra träd med människor. Inte ens med maneter, som egentligen är planktondjur. De är väldigt primitivt utvecklade. För de mesta flyter de bara runt och simmar inte speciellt mycket. De har ingen hjärna nej, men däremot neuron. Nerver och hjärna är det dom registrerar vad som händer. Hur kan man få det tråkigt eller bli glad av något om man inte har något i sig som tillverkar dopamin?

Nelley
4/21/15, 4:52 PM
#255

#229 Ursäkta, antog det för ditt namn.

Går du i tvåan ts?

[AmandaBorg]
4/21/15, 7:06 PM
#256

Förresten TS, jag har en fråga till dig. Hur fick du kontakt med din familj igen? Du behöver såklart inte svara om du inte vill, men blev lite nyfiken. 🙂

[AmandaBorg]
4/21/15, 7:21 PM
#257

Jag tror att du behöver söka hjälp, TS. Jag menar ingenting illa med detta, men om du är seriös med dina trådar (vilket jag tvivlar starkt på) så tror jag verkligen att du behöver det. Om du tror att träd har känslor och om du skulle sätta en dockas liv före ditt eget så har du riktigt allvarliga problem.

stinakrok
4/21/15, 7:37 PM
#258

Varför kan jag inte jämföra ett djur med ett träd? Och varför kan en manet räknas som ett djur men inte ett träd? :-))

***

Jag tycker faktiskt att många av er har haft väldigt nedrig inställning på mina åsikter, och många av er slänger ut kommentarer som får mig att bli ledsen i hjärtat. Varför kan inte folk respektera som jag tycker utan att slänga iväg kommentarer som säger att jag är ''barnslig'' osv. Men så fungerar det i dagens samhälle. Direkt när en person sticker ut från mängden och inte håller med majoritetens åsikter så ska det alltid komma personer som ser ner på en och säger förnedrande saker. 

Jag respekterar era åsikter jättemycket, det ska ni veta! Ni behöver absolut inte tycka samma som jag och om ni går emot mina åsikter, fine. Kan tycka att en viss person går över gränsen, då du tror att jag varken förstår eller ser dina kommentarer, men jag har faktiskt en hjärna som fungerar normalt. 

Bara för att jag tror att träd och växter har känslor så ska ni håna mig. Tro det eller ej, kalla mig barnslig, men jag har fått tårar som fällt ner från min kind p.g.a vissa kommentarer. Kommentarerna som går emot mina åsikter och säger emot mig har jag verkligen inte blivit ledsen över, för dom respekterar jag fullt ut.

Jag ska sluta säga mina åsikter, kommer hålla tyst och aldrig någonsin yttra mig om någonting igen. För när jag väl gör det så tror folk jag driver, tar bort mina inlägg och tycker att jag inte passar in.

Men vet ni vad? Jag vågar sticka ut, och det är jag riktigt stolt över! 

Det har varit ett antal personer som har mailat mig och sagt att dom håller med mig, men att vissa inte vågar skriva att dom håller med p.g.a dom vet att dom kommer få kommentarer som kan såra dom! Som tillexempel ''Asså hur gammal är du egentligen?''. 

Ni får tro vad ni vill. Tro att jag driver, tro att jag bara vill ha uppmärksamhet. Men jag vet att det finns folk där ute som har ännu mer ''ovanliga'' åsikter än mig, men dom vågar inte skriva ut sina tankar på grund av att det finns människor där ute som tycker att åsikterna är helt olämpliga och inte passar in i resten av mängden. 

Förr i tiden blev jag mobbad angående mina ovanliga åsikter och jag kände mig totalt hopplös. Jag kände mig ovanlig och inte som alla andra. Jag lät mina åsikter förbli inom mitt huvud i över 4 år. Jag sa inte en enda personlig åsikt under en så lång period.

Att samla mig mod till att skriva det här inlägget angående träd har tagit en lång tid. Jag har tänkt igenom all respons jag kunde få och var beredd på all skit. Men att jag återigen får spydiga kommentarer om mina åsikter, jag gråter. När jag väl öppnar munnen så blir allt bara fel, jag vill säga förlåt för att jag har sagt min åsikt. Förlåt ifall jag har gjort något fel, förlåt för att jag inte har hållit med er. 

Nu kanske det tar 4 år tills nästa gång jag säger min åsikt igen. Men jag är fortfarande stolt över att jag vågade säga någonting, och tack till alla som lyssnat och vågat säga era åsikter öppet.

Annons:
Nelley
4/21/15, 7:44 PM
#259

#258 Och svarar inte som vanligt…

stinakrok
4/21/15, 7:46 PM
#260

#255 Jag går inte i tvåan.

Nelley
4/21/15, 7:48 PM
#261

#260 Men du är sjutton?

stinakrok
4/21/15, 7:49 PM
#262

#261 Skulle gått i 1an men går i 8an.

Nelley
4/21/15, 7:52 PM
#263

#262 ok

stinakrok
4/21/15, 7:57 PM
#264

Lås gärna denna tråd.

Halcyon
4/21/15, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

blir äcklad av hur vissa beter sig här.

we're always chasing that paradise

Annons:
Flöffo
4/21/15, 8:13 PM
#266

Håller med om att vissa här är onödigt taskiga.

//Flöffo

Honestyisdead
4/21/15, 9:12 PM
#267

Och jag blir äcklad av hur människor leker med andras tid….

Men det är klart inte alla ser det. När inlägg blir raderade.

Rumblebee
4/21/15, 9:16 PM
#268

#278 Nja, man väljer ju själv vad man vill spendera sin tid på, i alla fall ute på nätet, är ju egentligen ingen som tvingar en till att fortsätta att kommentera i en tråd som man tröttnat på eller kanske tycker är löjlig.

tlover
4/21/15, 9:22 PM
#269

#258 "Och varför kan en manet räknas som ett djur men inte ett träd?"

Blandannat så använder sig inte maneter av fotosyntes (typiskt för växter) och träd är inte beroende av att äta mat (typiskt för djur, exakt vad maten består av beror på vad för slags djur det är)

l'm back

stinakrok
4/21/15, 9:31 PM
#270

#269 Okej tack :-) Då vet jag!

Duvethon
4/21/15, 9:40 PM
#271

#265 Om du känner att någon beter sig dåligt får du gärna PMa den personen. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/21/15, 10:00 PM
#272

#271 Det har jag redan gjort :-)

Annons:
Duvethon
4/21/15, 10:12 PM
#273

#273 Jag frågade Halcyon, alltså #265.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
4/21/15, 10:25 PM
#274

#273 Så jag som har blivit ''utsatt'' borde inte pm:a personen? ok.

Halcyon
4/21/15, 10:31 PM
#275

#271 Vad är det som säger att jag inte gjort det? Tycker inte heller egentligen att det ska behövas pekpinnar upp i någons ansikte över hur dom ska bete sig, man ska kunna se inlägget och tänka efter själv. Sa jag något dumt? Borde jag kanske tänkt efter innan jag skrev ditt och datt? Känner man sig träffad så har man ju antagligen sagt något dumt eller inte tänkt efter innan man öppnade munnen.

we're always chasing that paradise

Duvethon
4/21/15, 10:38 PM
#276

#275 Jag har inte sagt att du inte har gjort det, om du blir äcklad över folks beteende så sa jag att du borde skriva det till dem, har inte sagt att du har gjort något dumt alls. Det är dessutom riktat till alla. Jag tycker att om  man att folk uppför sig dåligt så är min åsikt att man ska säga det direkt, inte skriva ett inlägg där man inte vet vem du menar. Jag kan omöjligt veta om du har sagt det till de du menar eller inte, men nu har du det, så nu var det inget mer med den saken. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Halcyon
4/21/15, 10:48 PM
#277

#276 Skulle jag behöva skicka ett meddelande till alla som jag anser uppfört sig dåligt skulle jag få sitta natten lång, tyvärr. :) Förlåt om jag låter bitter men sånt här stör mig så otrooooligt mycket. Alla säger hela tiden "Åh, var dig själv och säg dina åsikter!" men hur jäkla lätt är det egentligen? Nej, inte så enkelt. Och sen vad hör det ens till ämnet hur gammal TS är? Eller vilken KLASS hon går i? Varför är det så intressant? Skulle det spela någon större roll om hon var 40? Skulle man då istället backa och vara rädd att skriva sina spydiga kommentarer, för jo det är ju en vuxen och hen bör ju veta? Eller? Förstår inte.

we're always chasing that paradise

Duvethon
4/21/15, 10:56 PM
#278

#277 Jo, men min åsikt är att det är bättre att säga till personerna man anser uppför sig dåligt istället för att skriva ut det öppet. På så vis så tror jag faktiskt att de personerna tar till sig, kan förstå att det kan bli jobbigt att skriva till precis alla. Men du förstår min tanke :) Kan absolut hålla med dig om att åldern inte alltid är relevant, absolut. Men vissa kan fråga av ren nyfikenhet, dessutom frågade TS själv lite spydigt om någon annans ålder (står längre upp i tråden) så då borde hon ju själv kunna svara på frågan, om det är viktigt för henne att veta någon annans? :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Nelley
4/21/15, 11:04 PM
#279

Frågade eftersom jag trodde hon ljög eftersommmm hon skrev i en annan tråd att hon gick i åttan, så tänkte att om hon bara sa att hon var 17 så skulle hon också påstå att hon gick i ettan/tvåan. ;)

Annons:
Halcyon
4/21/15, 11:09 PM
#280

Det kan jag absolut hålla med dig om, men det är ju en sak om det är 1 eller 15. :) But I get your point!

Såklart kan man fråga av ren nyfikenhet, men det finns ju ett sätt att formulera sig på, sen finns det ju ett annat. Just i den här tråden tror jag det inte handlar så mycket om nyfikenhet. Det jag syftade på rent generellt är att hon fått hur många kommentarer som helst om hur gammal hon är, vilken klass hon går i, "men hur kan du gå i åttan om du är 17???" osv, det har som inget med saken att göra. Det gäller ju såklart henne själv också, hon behöver inte heller fråga någon om någon annans ålder. För vad ska det tjäna till att veta det? Men som jag sa, det är vad jag tänker och tycker. Min åsikt alltså.

we're always chasing that paradise

stinakrok
4/22/15, 10:05 AM
#281

Såhär har du #278 skrivit på ett tidigare inlägg.
''Lär er skilja på åsikter och påståenden. Ni påstår att träd kan bli uttråkade, vilket faktiskt inte stämmer. Hur svårt är det att ta reda på om dem gör det eller inte? Så slipper ni ta upp samma ointressanta påståenden igen. Jag brukar vara lugn i diskussioner men detta är bara tramsigt. Hur gamla är ni? Är man lite äldre bör man veta vad man skriver''. 

Du frågade hur gammal jag var och om man är äldre så borde man veta vad man skriver. Jag besvarade frågan med ''Och hur gammal är du då?'' för att du skrev som du gjorde. Jag hade inte frågat efter din ålder ifall inte du hade gjort det innan. Men du visste väl om att du hade skrivit en sån kommentar, därför du kanske reagerade på kommentaren tidigare.

Honestyisdead
4/22/15, 11:42 AM
#282

#280 Nu frågade nog många eftersom ts verkar lite förvirrad över sin ålder om man läser runt lite. Vilket ju bygger på det oseriösa i det hela.

Halcyon
4/22/15, 12:00 PM
#283

#282 Men vad har det ens att göra med ämnet hur gammal hon är?

we're always chasing that paradise

Honestyisdead
4/22/15, 12:05 PM
#284

#283 Trovärdighet.

Halcyon
4/22/15, 12:16 PM
#285

#284 Varför då? Skulle du tro på det mer om hon var 40?

we're always chasing that paradise

Honestyisdead
4/22/15, 12:19 PM
#286

#285 Nej.

Annons:
Duvethon
4/22/15, 2:18 PM
#287

#281 Vill du diskutera detta vidare, var vänlig att skicka ett PM. När man är 15+ så bör man veta att det inte går att jämföra djur med träd. Nej, ålder är inte alltid relevant, men jag frågade av ren nyfikenhet, man borde ju ändå veta ett och annat. Sen tycker jag inte om när man skriver saker som i form med "lilla gumman" i inlägg. Men återigen, vill du diskutera detta så skicka ett PM, om du vill diskutera det du frågade från början så kanske det är onödigt att ta massa OT här.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Stortroll
5/5/15, 4:51 PM
#288

Det gamla ordspråket lyder: MATA INTE TROLLEN!!!

Du är vegan/vegetarian men äter inte heller grönsaker?…

Titta gärna in här ---> Min blogg

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: