Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1833 ggr
Inezzz
4/19/15, 7:05 PM

Första gången, smäääärta

Min första gång jag hade sex var med en kille jag var tillsammans med. Jag var inte direkt kär honom, men vi var ändå ett bra par. Vi hade varit intima förut och det hade varit bra, men när vi skulle ha sex. Asså det gjorde så jävla ont, jag grät. Jag vet inte riktigt vad som gick fel, jag va ganska kåt osv. Men smärtan var enorm. 

Nu är jag riktigt rädd för sex och det känns skit, kan man typ vara för ''tight?''

Annons:
Valkyrija
4/19/15, 7:07 PM
#1

Nejdå det kan man inte vara! Det kan göra ont de första gångerna. Oroa dig inte för det. Är det ett fortsatt problem så vänd dig till ungdomsmottagningen för en undersökning 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

ChristineL
4/19/15, 7:09 PM
#2

Det är vanligt att det gör ont, men behöver inte göra det. "Ganska kåt" räcker inte, du måste vara ordentligt våt, och gärna använda glidmedel också. Du kan inte vara för trång, du är skapt för att et barn ska kunna komma ur där ;)

Scorpio97
4/19/15, 7:11 PM
#3

Om man inte är tillräckligt kåt eller om man spänner sig, så gör det ont. När det gör ont så ska man stoppa direkt, ha lite längre förspel och eventuellt försöka en stund senare.

Därnere på tjejer finns något som kallas slidkrans. Denna kallades förr för mödomshinnan. Den kan vara större eller mindre, och om man har en större slidkrans så blir öppningen mindre. Då kan man råka göra sönder den lite när man har sex och då svider det. Vissa har så pass stor slidkrans att den täcker hela hålet, men det är något som upptäckts när man är mycket liten och då krävs operation.

Man kan även ha vestibulit, du kan läsa mer här: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ytlig-smarta-vid-samlag--vestibulit-/

Vad jag vet kan man inte vara för tight där nere, däremot behöver vissa mer tid än andra till förspel. Men om du är orolig så kan du gå till ungdomsmottagningen, dom har bra gynekologer som kan kolla.


//Jessie

[134643]
4/19/15, 7:40 PM
#4

Sex ska inte göra ont. Ha längre förspel, använd glidmedel, spänn dig inte (dvs se till att du är trygg med partnern och att du verkligen vill). Men det ska inte göra ont, så du behöver absolut inte vara rädd för sex

Em_
4/20/15, 12:30 AM
#5

Tekniken spelar också roll. De är liksom inte bara att trycka in den och dunka på.


[MikeW]
4/20/15, 2:09 AM
#6

Använd glidmedel

Annons:
Larissa
4/23/15, 5:35 PM
#7

Det gjorde SJUKT ont när jag skulle ha sex för första gången, så ont att vi avbröt och nästa gång gick det för vi hade mer förspel, men gjorde fortfarande ont.

Men du är INTE för trång. Jag trodde också det, så googlade massa och det går i princip inte att vara för trång!

Försök verkligen att slappna av totalt i underlivet, ha mycket förspel.

Redan nästa gång kommer det inte göra ont, kanske svida till lite första sekunderna, men om du har mycket förspel så du är ordentligt våt och slappnar av så kommer det gå bra!

mieeow
4/23/15, 8:48 PM
#8

Alltså åh, fina ni. Ha inte sex om det inte känns bra. Avbryt så fort det är obehagligt eller inte är skönt. För det ska vara skönt. Och det finns så många andra sätt att ha sex än just penetrerande slidsex. Och glöm för sjutton inte bort att ni ska ha sex för er egen skull, aldrig för någon annans. Ni ska njuta precis lika mycket som er partner! 

och så måste man inte ha sex, känns det inte bra, är obehagligt eller är ointressant eller whatever, så skippa det. Då kommer det ändå inte bli bra. Det blir bara bra om båda verkligen vill och njuter, och gör det skönt för varandra. :)

[Daniela1983]
4/23/15, 9:04 PM
#9

Nu är man ingen ungdom längre men första gångerna här gjorde också jäkligt ont.  Och när jag var i förhållande, gjorde det ont om det gick några dagar emellan sexet,  men man är kanske unik med det.  Var killen jättestor eller normalstor? Eller det kanske du inte vet.

mieeow
4/23/15, 9:40 PM
#10

#9 du är nog inte unik, det gör förmodligen ont för en del. Men jag tänker att det finns en risk i att lära ut att det brukar göra ont, då kanske en del känner att det är normalt fastän det i deras fall kanske hade kunnat undvikas genom att t.ex. vänta tills man är redo, ha längre förspel eller liknande. 

Sex är ju inget som tvunget måste höra till ett förhållande, funkar det inte så funkar det inte. T.ex. som du nämner om killen är stor så att det gör ont, då får man kanske hitta andra vägar till intimitet. :)

I de allra flesta fall betyder ju smärta just att någonting skadas, det behöver absolut inte vara allvarligt, ett skavsår gör också ont, men det är fortfarande ett sätt för kroppen att säga till, och under sex är ju inget undantag. Så om smärta uppstår är det ju bra att avvakta och se om det går att undvika. Om smärtan kvarstår oavsett kanske man kan kontakta vården för att se om det beror på något speciellt. 

Jag vill verkligen inte skuldbelägga någon här, hoppas att ingen känner så över mina inlägg. Jag vill bara att vi alla ska vara rädda om oss och att sex ska få lov att vara en källa till njutning, inte smärta och obehag :)

Upp till toppen
Annons: