Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 979 ggr
[AnimalLover1]
4/20/15, 8:42 PM

Gymnasieval

Finns det någon som gått/går estetik & media, bild & form eller livsmedel (kock, resturang, konditori menar jag då)? Vad finns det för fördelar och nackdelar? Jag vet verkligen inte vad jag ska välja, iofs går jag bara i 7:an men tänk om jag fortfarande inte vet vad jag ska välja i 9:an.. Vill verkligen välja rätt linje och inte ångra mig sedan. Riktigt tacksam för svar! :)

Annons:
[MARWAKE]
4/20/15, 9:05 PM
#1

Följer

powerade
4/22/15, 9:33 AM
#2

när jqg skulle välja i 9an hade jag INGEN aning om vad jag skulle gå, men de blev som det blev men fundera på någit du skulle tycka var kul? fråga någon som går den linjen på den skolan du vill? alla skolor är ju faktiskt olika också allting blir så mycket roligare om man har intresse för det:)

Nelley
4/22/15, 12:49 PM
#3

Jag vet fortfarande knappt och har redan sökt.😂 (bara preliminär dock) Stressa inte så mycket, du har sååå lång tid på dej.😉

The Fame
4/22/15, 2:13 PM
#4

Jag går bild och form och för mig är det det enda tänkbara programmet, trivs oerhört bra. Får måla, teckna, skulptera, fota, analysera konst, leka med photoshop, etc. Kursen estetisk kommunikation är hittills den enda som varit lite tråkig, men man överlever den.

Tycker det är väldigt positivt att jag får högskolebehörighet och dessutom särskild behörighet till många konstnärliga och humanistiska högskoleutbildningar, och samtidigt har över nio timmars estetiska ämnen i veckan.

[AnimalLover1]
4/22/15, 5:38 PM
#5

Alltså, jag vet inte vad jag vill. Jag tycker om bild, men är orolig över att inte få något jobb i framtiden. Att jobba som typ illustratör tills jag pensionerar mig är inte så lockande :/ (och vet att det finns så mycket mer än det haha^^) Och vet inte vad estetik & innebär men antar att man sitter vid datorn och så ganska mycket ? Foto och sånt verkar kul (tycker ju om att fota hehe, men kanske inte samma sak?) men är kanske svårt att få jobb där också :/ jag vet inte. Vet att jag har riktigt lång tid på mig, men jaa, är ganska förvirrad och är rädd för att aldrig kommer veta vad jag vill :( #4 Men det låter ju super! Vad hade du tänkt utbilda dig till? Om du har tänkt på det? Och vad kan man utbilda sig till? :)

The Fame
4/22/15, 6:55 PM
#6

#5 Jag har verkligen inte bestämt mig alls, men jag har tankar om att söka vidare till en konsthögskola med illustrationsinriktning. Vill dock ha någon typ av universitetsutbildning också med tanke på att det inte är så lätt att få illustratörsjobb, så efter konsthögskola tänker jag först plugga nordiska språk i nåt år och sen hoppa på en arkeologutbildning. :) Men jag kanske ändrar mig, det vet man inte.

Efter att man gått bild och form kan man utbilda sig till jättemycket. Dels kan man plugga på olika konstskolor, man kan plugga olika hantverk inom bild/form såsom textilkonst eller silversmide eller gud vet vad, man kan plugga webbdesign… Finns hur mycket som helst. Eller så kan man plugga på universitet, och då är det främst konstvetenskapliga ämnen, historia, samhällsgrejer, språk, kommunikation och liknande man blir behörig till. Man behöver absolut inte bli konstnär bara för att man gått bild och form, utan man kan bli lite vad som egentligen. Det går ju att plugga till extra behörighet också om man vill.

Kan tillägga att jag går i en klass med 50% bildelever och 50% som går estetik och media. De som går media verkar hålla på väldigt mycket med datorn, de jobbar med att klippa film, spela in radio. och göra layouter till tidningar etc. Vad jag har förstått är det mer teori för dem än vad det är på bildprogrammet, men jag vet inte om det stämmer. Att fota verkar vara en väldigt liten del av deras program, men jag tror att de kommer ha mer nästa år.

Annons:
[AnimalLover1]
4/22/15, 7:11 PM
#7

#6 Tack så mycket för svaret! :)

neasfotografier
4/22/15, 8:56 PM
#8

Jag var väldigt intresserad av fotografering när jag sökte gymnasiet och gick media (som det hette i det gamla systemet).
Under gymnasiet mådde jag rätt dåligt psykiskt och var nära att hoppa av ett par gånger, men gjorde det inte.

Vill man bli journalist eller jobba på någon tidning eller liknande så kan det vara ett bra val.
Men jag tappade intresset för allt som handlar om fotografering och media när jag gick i skolan. Bara för att jag höll på med det så mycket. Vill dock inte avskräcka dig, det är du som ska välja och det är du som vet vad som kommer kännas bäst i slutändan.

Hade jag fått välja idag så hade jag valt något annat som gett mig mer fördelar i arbetslivet. Varit arbetslös sedan jag tog studenten för 2 år sen.
Men sånt är svårt att veta när man är tonåring. Vad man ska välja för att man ska få flest fördelar och vad som lönar sig och inte. Samtidigt så är det en stor fördel om man är lite intresserad och har roligt under gymnasietiden för det är en speciell period och man utvecklas mycket!

Hoppas att du kommer fram till något som känns bra för dig i slutändan! Lycka till 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[AnimalLover1]
4/22/15, 9:07 PM
#9

#8 Åh, vad synd :( Ja, alltså, jag vill ju välja en linje där man har lättare för att hitta ett fast arbete efter att man läst klart, men jag vill ju ändå vara lycklig när jag arbetar, och ha kul. Och finns ju inte många linjer som intresserar mig :( Tack! :)

Duvethon
4/22/15, 9:11 PM
#10

Jag har inte gått media (går samhäll) därför kan jag inte uttala mig om linjen, men jag tycker det bästa är att välja något man tycker är kul och som är en bred linje.

Kock/restaurang/konditori brukar vara  yrkesförberedande, vilket innebär att du inte kan läsa vidare på universitet eller högskola efter gymnasiet. Någon som vet vilka kurser man läser på media och restaurang osv? Min kompis går på en av de linjerna och läser bara matte A till exempel, vilket innebär att hon måste läsa en extrakurs om hon ens ska kunna läsa vidare.

Mitt råd till dig är att ta reda på om du vill läsa vidare eller inte på gymnasiet, och därefter välja något som Du tycker är kul och som du tror kan ha nytta av i framtiden. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[MikeW]
4/22/15, 11:16 PM
#11

Jag går i bild och form just nu, och jag måste säga att jag älskar det. Teckna är något jag vill hålla på med i livet. Och inte nog med att jag får plugga något jag älskar, alla lektioner är hur roliga som helst. Och alla bildelever är väldigt accepterande och snälla. Och det brukar inte gå så många i den klassen! det är som en liten familj. I min klass är vi 12 stycken. Och det är MÅNGA sa våran bildlärare :P 

Det är ju högskolsförberedande program så du borde läsa vidare efter gymnasiet, du kan bli rätt så många saker om du går bild och form eller design. Du kan bli bildlärare, art director, creative director eller arkitekt eller något annat.. Du kan googla lite på vad man kan bli :)

Jag tycker om du gillar bild och form så ska du så klart gå det..
Inte nog med att man får bra grundläggande för högskolan men klasserna måste jag säga är det bästa som finns. Man är som en liten familj och alla bildelever accepterar alla för de dom är. Det finns ingen person i hela bildklassen (i alla år) som dömmer andra.. Det finns en stor variation av olika människor, dom flesta är lgbtq av något slag, alla har nästan sin egna stil och är inte rädda för att uttrycka sig själva. Och lärarna är så roliga och snälla. Iaf den skolan jag går på.

Så ja, jag tycker om du gillar bild och form så kommer det helt klart vara värt resan.

Upp till toppen
Annons: