Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 899 ggr
Miiwijoy
2015-04-20 21:37

Frågeställningar

Hej allihopa, jag hoppas att någon av er där ute har lust att ta er tid och hjälpa mig lite granna!

Vi har ett historia arbete i skolan som går ut på att vi ska skriva en 10-20 sidor lång uppsats med relation till andra världskriget. Jag har då fått "Anne Frank" som område och får utifrån det skriva väldigt fritt.

Jag har dock ett litet problem.. Vi ska välja ut 3 frågeställningar, som vi ska svara på i uppsatsen och fördjupa oss i (fakta baserat), men jag vet inte vad det är jag vill få ut av texten eller hur jag ska koppla Anne Frank till andra världskriget. 

Jag har funderat lite på om man skulle kunna koppla det till hur andra judar hade det, förintelsen eller liknande, men vet inte riktigt hur jag ska utveckla det vidare och framföra det i konkreta frågor. 

Någon smart hjärna där ute som kan hjälpa mig att komma igång? 

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
rasmussonsara
2015-04-20 21:41
#1

kan man inte jämföra hennes liv med en tjej i hennes ålder som inte var jude & en annan tjej som hamnar i koncentrationsläger? eller har inte det med uppgiften att göra kanske..?

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Hoseok
2015-04-20 21:48
#2

Här är en superbra länk som hjälper en att välja rätt frågeställning i rapporter! Kolla in den och se om du blir något klokare av det. Det hjälpte mig att välja frågeställning på gymnasiet!

Länk

Miiwijoy
2015-04-20 21:51
#3

#1 Liknande grejer har jag också funderat på, men jag vet inte om jag vågar börja skriva runt en sådan frågeställning..

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Miiwijoy
2015-04-20 21:54
#4

#2 Tack, ska gå in kolla på den! 🙂

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Halvdansken
2015-04-21 15:32
#5

"hur jag ska koppla Anne Frank till andra världskriget".

Hur menar du där? Hon dog ju i Auschwitz.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Miiwijoy
2015-04-21 16:59
#6

#5 De flesta i min klass har fått ämnen var frågeställningarna går att ställa som "Vad blev följderna för andra världskriget av detta?"  eller "Hur såg det ut efter kriget?" men det går inte att göra på samma sätt med Anne Frank. Förstår du? 

Hur kan jag formulera en frågeställning utifrån att hon dog i ett koncentrationsläger?

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Halvdansken
2015-04-21 17:45
#7

Anne Franks dagbok har ju blivit en bästsäljare i hela världen, och där är ett museum i Amsterdam  där man kan se hur de bodde, det har gjorts tv-program om henne och hennes familj mm.
Så möjligen kan du koppla just det till hur det påverkade tiden efter andra världskriget.
Men det är klart att just hon påverkade ju inte kriget.

Utgå inte från KZ-lägerna, men från fakta om hennes familj. Om hur de flydde från Tyskland, fick gömma sig i Amsterdam, hur de fick mat osv av hjälpsamma vänner, hur de sen blev förrådda och att alla dog (utom hennes pappa) ett par månader innan befrielsen.
Det finns massor. Kriget var inte bara bomber o Hitler, det var i synnerhet civila. Gör din egen vändning av perspektivet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Miiwijoy
2015-04-21 19:50
#8

#7 Ja, något sånt skulle jag kunna göra 🤔

Funderade lite på om jag kanske ska ta med hur de allierade såg på judeförföljelsen, eftersom Anne Frank i sin dagbok beskriver hur de går och väntar på att de allierade ska vinna kriget och befria dom.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Miiwijoy
2015-04-23 18:35
#9

Behöver fortfarande ideer.. Så om någon har tid & lust att skriva, så hade det varit till står hjälp.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Upp till toppen
Annons: