Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1158 ggr
[MARWAKE]
4/20/15, 9:52 PM

Pan Pizza och kakor? I skolan!?

Ja, en i min klass äter både Pan Pizza och kakor i skolan, får inga läxor och slipper halva eller hela skoldagen. Varför? Jo för att han tydligen har nåt problem som ingen vet om. Vissa dagar kommer han inte alls till skolan och andra dagar kommer han vid lunch-tid. Istället för den vanliga maten vi får äter han Pan Pizza när han väl är i skolan. Även kakor. Han har själv sagt att han har ljugit för vår fröken för att slippa läxor. Han sa tydligen att han inte orkade pågrund av sitt "problem". Fast han egentligen orkar. Han sa även att han inte ville göra nationella proven för att han heller inte orkade. Men där kom han inte undan. Han började gråta seriöst. Och På fredagar när vi åker in till en större skola för att ha franska, tyska, spanska följer han aldrig med. Vår franskalärare är jätteorolig. Han säger själv att han har migrän. Och vår lärare säger att Pan Pizzan och kakorna är som hjälpmedel. Hur hjälper det mot migrän? Jag har lite förtåelse kanske. Men det jag inte fattar är att han ljuger för att inte få läxor. Om han nu har migrän är det nog inte så smart att sitta pch spela CS:GO till 3 på natten vilket han nu gör. Och när han är hemma från skolan så spelar han också.Jag tror alla i klassen får mer förtåelse om vi vet själva problemet är. Vi träffar honom knappt så vi kan inte fråga honom själv. Och vår lärare får inte säga nåt. Men för det behöver man inte ljuga eller spela till 3 och klaga på att man inte orkar. Vad tror ni om detta?

Annons:
Gur4m1
4/20/15, 10:15 PM
#1

Låter som avundsjuka och att ni/du är irriterad för att det frekommer orättvisa- men saken är den att han nog har problem, men varför skulle de prata om dem meder andra elever, det är nog ganska privat. En del problem är ganska tabu, eller om han inte är redo att prata om det. Eller itne vill bli bedömd utifrån det. Det låter coolare att kunna säga att man lurat läraren osv.

Det är nog inte lärarna som bestämt vad han ska äta och hanteras, utan detta är nog i samråd med föräldrar och eventuell kurator t.ex?  Det är iaf inte er elevers uppgift att rota i eller "tro" och "tycka" saker, ni vet förmodligen inte hela bilden- Men de tär en bra lärdom, live tär inte rättvist, människor är inte stöpta i en form..osv.

Ditt sätt att uttrycka dig runt hans spelande är ett exempel- spela spel hela nätterna ger en trött person, men frågan är avrför en person sitter och spelar spel hela nätterna istället för att, du vet, lever livet?

Jag tror att du ska överlåta detta till lärarna, personal och hans föräldrar. Det är vad jag tror.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Hoseok
4/20/15, 10:32 PM
#2

"Fast han egentligen orkar." Fast det vet ni faktiskt inte om han verkligen gör.
**
Har du funderat på om han kanske ljuger för er för att han skäms över sina problem?**

Jag hade över 50% frånvaro på högstadiet och över 60% frånvaro på gymnasiet. Jag fick ta så jäkla mycket skit av mina "Klasskamrater" som påstod att jag överdrev, att jag fejkade. De hade absolut ingen aning om vad jag faktiskt gick igenom.

Jag tycker det är fel att sitta och spekulera i hans liv. Jag fattar i ärlighetens namn inte varför det berör er så mycket. Ni verkar ju inte bry er om honom som vän, alls. Ni verkar bara vara griniga över att ni tycker han särbehandlas.

Killen kan ha precis vad som helst. Schizofreni. Biopolär sjukdom. Borderline. Autism/Aspergers. Det är bara några av tusentals exempel.

Hela pan pizza & kak-grejen vet jag inte vad jag ska svara på, utöver att barn faktiskt har rätt till den kost som de ber om. Specialkost. Sen om det är så bra att han äter så, det är en annan sak. Det kan jag inte tala för.

[134643]
4/20/15, 10:35 PM
#3

Jag håller med #1 och #2, det är inte er ensak. Vill han berätta för er så gör han säkert det, och annars får ni helt enkelt lita på att det finns en anledning bakom det. Jag hade lite olika specialanpassningar när jag behövde det, och jag tyckte att det var jättejobbigt när resten av klassen var avundsjuka eller snokade i varför jag blev behandlad som jag blev. Det är inget att vara avundsjuk på, hans problem som du kallar det är antagligen inget någon skulle ha frivilligt. Nä, jag tycker att ni ska släppa det. Lita på att föräldrar, lärare och alla andra inblandade har koll på läget

Hoseok
4/20/15, 10:42 PM
#4

I risk för att låta oerhört hård nu, men att folk sitter och spekulerar i ens liv såhär, kan faktiskt vara väldigt sårande. Hade någon i min klass skapat en tråd om mig såhär där de försöker "dra ut" vad det är för fel på mig, så hade jag antagligen gråtit ögonen ur mig och gått till skolan ännu mindre.

Han är faktiskt inte skyldig i att berätta vad det är för "fel" på honom, och det är extremt jobbigt för er som är runt honom, ja. Men grejen är att skolan är inte formad efter alla människor. Framför allt inte oss som är "annorlunda" och faktiskt inte klarar av en normal skolgång.

Det är okej att vara nyfiken. Men vi måste faktiskt respektera andra människors privatliv. Framför allt när det handlar om psykiska och fysiska sjukdomar.

hannaj98
4/20/15, 11:15 PM
#5

Håller med de andra! Speciellt "Har du funderat på om han kanske ljuger för er för att han skäms över sina problem?"

som #2 skrev. 

Jag har ofta sagt till mina klasskompisar att jag bara "inte pallar" och gnäller lite för läraren för att jag ska slippa göra saker när de undrar varför jag inte gör allt de måste göra. Men sanningen är att min psykolog tillsammans med mina lärare förbjudit mig att göra vissa uppgifter. För de vet att jag sätter för hög press på mig och gör mer än vad som är bra för min egen hälsa. Detta är för att jag har personliga problem! Precis som med killen i din klass, så har ingen med saken att göra vad det är för något! 

"Jag tror alla i klassen får mer förståelse om vi vet själva problemet är. Vi träffar honom knappt så vi kan inte fråga honom själv. Och vår lärare får inte säga nåt."

Som du skriver får mig faktiskt att bli ganska arg! Det låter som att du anser att han har någon slags skyldighet att berätta för er. Han berättar precis hur mycket eller lite han vill för er! Och helt ärligt, så låter inte ni som de mest förstående klasskompisarna så jag skulle nog knappast berättat något alls för er. 

Du har ingen aning varför han behöver sin pan pizza och kakor, du har ingen aning om varför han börjar gråta när han måste göra nationella prov, du har ingen aning om någonting om hans liv, så då ska du inte dömma honom! 

Och säga att någon "klagar" som mår dåligt, har man aldrig rätt att göra sålänge man inte vet hela historien! Och det vet man aldrig! Man kan aldrig veta exakt hur en person känner!

Märker när jag läser mitt  inlägg att jag kanske har lite dålig ton. Menar inte egentligen att peka ut dig personligen. Detta är väldigt vanligt att folk tänker så som du gör och jag är bara så trött på det. Ta inte illa upp av det jag skrev men fundera på det så tror jag du förstår hur jag menar.

powerade
4/21/15, 12:44 PM
#6

min kompis en klasskompis led av depression anorexi och adhd, hon fick special schema men pallade ändå inte alltid att vara där när hon skulle min bror fick special schema för å klara av skolan och när han var duktig fick han åka t.ex till max å äta så vissa saker görs för att dom ska få motivation till att gå till skolan men äter han pan pizza varke dag till lunch bland alla andra å springer runt å äter kakor är det lite fel enligt mig men ni andra kan ju ta med egen lunch eller kakor ( vi fick iallafall det på högstadiet och nu på gymnasiet)

Annons:
Duvethon
4/21/15, 1:34 PM
#7

Jag tycker heller inte att du/ni ska bilda en massa teorier kring honom. Det är inte lätt att förstå sig på någon som mår dåligt om man själv inte har gjort det, det kanske gör att man dömer andra enklare antar jag. Tycker som föregående talare att man ska respektera andras privatliv, det är faktiskt hans ensak och inte din.

Däremot förstår jag inte varför han äter panpizza och kakor, det är bättre att äta nyttig mat vilket faktiskt gör att man mår bättre, istället för att äta skräpmat hela tiden. Dock kan det inte alltid vara lätt alla gånger, speciellt inte om man mår dåligt.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[MARWAKE]
4/21/15, 3:38 PM
#8

Skit i det nu. Vår lärare förklarade allt. Han har inte nån sjukdom eller så.. När någon frågade om det här med att han ljög så sa vår lärare att han hade erkänt att han hade ljugit just om det men att det inte gjorde nåt, Men nu när vi alla vet varför så känner jag mig väldigt elak och dömande. Och jag vet att jag har varit det. Men nu är det bara att peppa och uppmuntra så mycket så möjligt! Pan Pizzan och kakorna var tydligen för att han har problem maten och för att han ska få motivation för att komma upp och gå till skolan. Men det är ju lite självklart varför vi undrar i klassen. Tack för svaren, fick mig att tänka till lite. Jag vet att det var fel av mig att göra den här tråden. Jag borde inte döma så. Som ni säger, jag vet inte vad han har för problem och det angår inte mig. Så om han jag nu skrev om läser denna tråden vill jag bara säga förlåt.

MaxFlickan
4/21/15, 3:47 PM
#9

Inte alltid lätt att inse att man gjort fel. Modigt av dig att erkänna.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Gur4m1
4/22/15, 5:43 AM
#10

#8 starkt, detta är det härliga, man lär sig hela tiden nya saker! ^_^ Som #9 skriver, modigt av dig. Lycka till.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[MARWAKE]
4/22/15, 3:44 PM
#11

Ja, det var bara bra att ni "skällde" på mig, det fick mig att tänka. Nu i efterhand ångrar jag mig djupt. Admin kan väl låsa den här tråden nu?

Hoseok
4/22/15, 11:17 PM
#12

Jag kan låsa tråden eftersom du vill det. :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: