Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4371 ggr
stinakrok
2015-04-21 19:56

Träd har också känslor! 3

Träd har också känslor! Del 1: http://tonaringar.ifokus.se/discussions/552ec6c6ce12c4350b002f0d-trad-har-ocksa-kanslor

Träd har också känslor! Del 2: http://tonaringar.ifokus.se/discussions/553112a98e0e742377000c7c-trad-har-ocksa-kanslor-2 

Senaste viktiga inlägget av mig:

Varför kan jag inte jämföra ett djur med ett träd? Och varför kan en manet räknas som ett djur men inte ett träd? :-))

***

Jag tycker faktiskt att många av er har haft väldigt nedrig inställning på mina åsikter, samt att många av er slänger ut kommentarer som får mig att bli ledsen i hjärtat. Varför kan inte folk respektera mina åsikter utan att slänga iväg kommentarer som lyder att jag är ''barnslig'' osv. Men så fungerar det i dagens samhälle. Direkt när en person sticker ut från mängden och inte håller med majoritetens åsikter så ska det alltid komma personer som ser ner på en och säger förnedrande saker. 

Jag respekterar era åsikter jättemycket, det ska ni veta! Ni behöver absolut inte tycka samma som jag och om ni går emot mina åsikter, fine. Kan tycka att en viss person går över gränsen, då du tror att jag varken förstår eller ser dina kommentarer, men jag har faktiskt en hjärna som fungerar normalt. 

Bara för att jag tror att träd och växter har känslor så ska ni håna mig. Tro det eller ej, kalla mig barnslig, men jag har fått tårar som fällt ner från min kind p.g.a vissa kommentarer. Kommentarerna som går emot mina åsikter och säger emot mig har jag verkligen inte blivit ledsen över, för dom respekterar jag fullt ut.

Jag ska sluta säga mina åsikter, kommer hålla tyst och aldrig någonsin yttra mig om någonting igen. För när jag väl gör det så tror folk jag driver, tar bort mina inlägg och tycker att jag inte passar in.

Men vet ni vad? Jag vågar sticka ut och det är jag riktigt stolt över! 

Det har varit ett antal personer som har mailat mig och sagt att dom håller med mig angående mina åsikter om träd, men att vissa inte vågar skriva att dom håller med p.g.a dom vet att dom kommer få kommentarer som kan såra dom! Som tillexempel ''Asså hur gammal är du egentligen?'' eller ''Väx upp!''. 

Ni får tro vad ni vill. Tro att jag driver, tro att jag bara vill ha uppmärksamhet. Men jag vet att det finns folk där ute som har ännu mer ''ovanliga'' åsikter än mig, men dom vågar inte skriva ut sina tankar på grund av att det finns människor där ute som tycker att åsikterna är helt olämpliga och inte passar in i resten av mängden. 

Förr i tiden blev jag mobbad angående mina ovanliga åsikter och jag kände mig totalt hopplös. Jag kände mig ovanlig och inte som alla andra. Jag lät sedan mina åsikter förbli inom mitt huvud i över 4 år. Jag sa inte en enda personlig åsikt under en så lång period.

Att samla mig mod till att skriva det här inlägget angående träd har tagit en lång tid. Jag har tänkt igenom all respons jag kunde få och var beredd på all skit. Men att jag återigen får spydiga kommentarer om mina åsikter, jag gråter. När jag väl öppnar munnen så blir allt bara fel, jag vill säga förlåt för att jag har sagt min åsikt. Förlåt ifall jag har gjort något fel, förlåt för att jag inte har hållit med er. 

Nu kanske det tar 4 år tills nästa gång jag säger min åsikt igen. Men jag är fortfarande stolt över att jag vågade säga någonting, och tack till alla som lyssnat och vågat säga era åsikter öppet.

Annons:
[134643]
2015-04-21 20:08
#1

Om du blir sårad av kommentarerna kanske det inte är så smart att göra ännu en tråd? Du har fått fram dina åsikter och vi har fått fram våra, räcker det inte nu?

MaxFlickan
2015-04-21 20:28
#2

"Jag ska sluta säga mina åsikter, kommer hålla tyst och aldrig någonsin yttra mig om någonting igen. För när jag väl gör det så tror folk jag driver, tar bort mina inlägg och tycker att jag inte passar in."

Om det är så du känner det, varför då starta ännu en tråd om ämnet? Har inte detta stötts och blötts ad nauseam  på denna sida?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
2015-04-21 20:29
#3

#1 Jag tänkte att det kanske var någon som ville säga något mer. Sen hade jag skrivit frågor där uppe som nån kanske vill svara på.

stinakrok
2015-04-21 20:30
#4

#2 Jag menade efter att det här samtalsämnet är över.

BuGoG
2015-04-21 20:31
#5

Tycker det är otroligt bra att du vågar dela med dig av dina tankar och att du står för dina åsikter. Vi möts ju nästan varje dag och jag har märkt att du har vart väldigt nedstämd och det är väl antagligen pga det här. 

Tycker folk borde växa upp och acceptera andras åsikter. Dom kommer alltid påstå att dom gör det, men det gör man inte om man sedan skriver ''Asså hur gammal är du egentligen?''

Hoseok
2015-04-21 20:32
#6

Herre min jösses en TREDJE tråd!? 😮

Annons:
stinakrok
2015-04-21 20:33
#7

#6 Eftersom att alla andra trådar har blivit ''överkommenterade'' så antog jag att jag skulle behöva göra en ny.. Folk verkade fortfarande ha frågor och sånt.

MaxFlickan
2015-04-21 20:33
#8

För att citera ett inlägg från den förra tråden:

"Som nämnts innan går det inte att jämföra träd med människor. Inte ens med maneter, som egentligen är planktondjur. De är väldigt primitivt utvecklade. För de mesta flyter de bara runt och simmar inte speciellt mycket. De har ingen hjärna nej, men däremot neuron. Nerver och hjärna är det dom registrerar vad som händer. Hur kan man få det tråkigt eller bli glad av något om man inte har något i sig som tillverkar dopamin?"

Angående din fråga i början av ditt inlägg.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Hoseok
2015-04-21 20:35
#9

#7 Ja det förstod jag, det är jättebra att du skapar nya när de går över 250! Jag menade mer.. jösses.. en tredje tråd… för jag trodde första var ett skämt. 😊Men antar att det inte var det då. 

Men jag ska inte ge mig in i diskussionen, lycka till!

stinakrok
2015-04-21 20:43
#10

#8 Men en dag kanske vi kommer på att träd har några slags känslor. Inte direkt att dom kan känna sig uttråkade som oss människor, men att dom söker en slags närkontakt med någonting. Det är ingen som rör träden och då kanske dom känner sig vilsna och ensamma. Jag förstår att träden inte har någon hjärna osv. 

#2 Ska det verkligen behöva vara såhär? Ska människor få en annan oskyldig människa att sluta säga sina åsikter överhuvudtaget? Jag tycker inte det är okej. Och då kan dom i alla fall förbättra sig, eller? Jag är förvånad över att till och med sajtvärdar slänger iväg taskiga kommentarer. Dom borde verkligen tänka sig för extra noga innan dom skriver kommentarer.

stinakrok
2015-04-21 20:44
#11

#9 Tack :)

MaxFlickan
2015-04-21 20:54
#12

#10

Kommer det i framtiden några sådana forskningsresultat så rättar jag mig efter dessa.

Ursäkta? Har jag sagt att du skall sluta skriva dina åsikter? Det var ju du som skrev att du skulle sluta,, inte jag. Och jag tyckte bara att allt redan sagt om detta ämne.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

stinakrok
2015-04-21 21:02
#13

#12 Kommentaren var ingen personlig riktning mot dig. Men du skrev att det borde vara nog, men jag skrev att jag inte tänker ''ge upp'' förrän samtalet är helt över :)

Annons:
MaxFlickan
2015-04-21 21:06
#14

Ok. Förstår inte riktigt vad mer du vill ha fram av denna diskussion, men,men… Allt behöver jag ju inte förstå heller.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Duvethon
2015-04-21 21:38
#15

Saken är den att ingen har kränkt dig, i alla fall inte vad jag har märkt. Det de flesta reagerar på är att du frågar samma fråga trots att du har fått svar på den hundra gånger, till exempel "Varför kan inte träd känna känslor, varför man inte kan jämföra ett djur med ett träd?". Dessutom påpekar du att folk frågar hur gammal du är och det tycker du inte är okej, men samtidigt kan du fråga andras ålder? Dubbelmoral..

Jag respekterar andras åsikter, fullt ut. Men jag som person tycker inte om när man ändrar detaljer, vilket får det se ut som att man ljuger, och att man inte ens kan förklara varför man tycker si och så.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

stinakrok
2015-04-21 21:54
#16

#15 Jag har förklarat varför jag tycker som jag gör, så jag förstår inte problemet. Vilka detaljer har jag ändrat? 

Om jag nu frågar samma frågor, svara inte då? Nu är inte jag medveten om att jag skrivit samma frågor ett flertal gånger, men jag har själv fått massor av frågor som ställt måånga gånger. 

Är heller inte medveten om att jag har frågat folks ålder, och absolut inte på ett förnedrande sätt som ni har gjort.  Sedan har ju vissa personer svårt att tänka sig från andras perspektiv, så kanske det som är felet när du inte inser vad folk har skrivit.

[SisselaJ]
2015-04-21 22:04
#17

#16 jag tror du skulle tycka filosofi är ett intressant ämne att läsa. Det går in på spår som kanske inte är helt logiska - eller möjliga att bevisa på ett logiskt sätt. Jag tror det ämnet berör det du skriver här och att du skulle tycka att det var intressant.

Jag håller med om att vissa har haft en nedvärderande ton i vissa inlägg. Och hur man kan nämna "no offense" i samband med ett negativt laddat inlägg har jag svårt att förstå.

Jag kanske inte varit så öppensinnad och rättvis i mina tidigare inlägg TS. Jag tycker denna tråden i många inlägg istället diskuterar TS ålder istället för just ämnet.

[AmandaBorg]
2015-04-21 22:06
#18

Jag respekterar att alla tycker olika, tänker olika, och gillar olika. Men när du, TS, påstår saker helt utan fakta eller grunder, inte kan förklara varför du tycker eller tänker som du gör, inte lyssnar när andra förklarar hur det ligger till eller varför det är eller inte är på ett visst sätt, ändrar på detaljer titt som tätt osv osv, ja, då har jag svårt att respektera dina åsikter.

[SisselaJ]
2015-04-21 22:14
#19

Jag tror inte träd har känslor, jag tror inte de har någon form av medvetande eller är någonting annat än materia. Det finns fysiska, logiska och biologiska fakta till mina åsikter som har blivit nämnda 100tals gånger av andra tidigare.

Men att visa uppskattning till naturen ser jag inget negativt med - det som jag har svårt att förstå är själva yrket och att spendera tid på att ta hand om ett ting som faktiskt kan ta hand om sig självt väldigt bra på egen hand. Jag tror det är där det rör till sig, att majoriteten av de som skriver i tråden inte tycker att träd är något att lägga tid på. Det tycker inte jag heller. Men att spendera tid i skogen och känna sig "ett med naturen" tycker jag om. Skulle jag sitta ensam i skogen under en tall och filosofera (även fast jag inte är så filosofisk av mig) skulle jag mycket väl kunna fundera över vad som egentligen gömmer sig inom de där höga, maffiga och uråldriga träden, vad de varit med om och om de är medvetna om min närvaro.

stinakrok
2015-04-21 22:32
#20

Tack för dina kommentarer #19 #17 

Måste bara säga att jag tar mig till vad ni har att säga (som jag har sagt ett flertal gånger förut) och jag lär mig av er. #18 Förstår inte hur du kan säga att jag inte tar mig till av vad ni har att säga, för det är ju exakt det jag gör. Det är också en anledning till varför jag gjorde en ny tråd och vill fortsätta diskutera detta, jag lär mig saker av er. 

#18 Jag har förstått att du har svårt att respektera mina åsikter, för du har ju visat det på väldigt många olika sätt. Men om du nu vägrar respektera vad jag tycker, visa det då inte genom att skriva taskiga och kränkande kommentarer.

Annons:
[AmandaBorg]
2015-04-21 22:38
#21

#20 Vänta nu… På väldigt många sätt? Taskiga och kränkande? 

Det verkar inte som att du tar till dig eftersom att du gång på gång på gång ställer samma frågor.

[AmandaBorg]
2015-04-22 00:58
#22

#20 Kan tillägga också att jag absolut inte "vägrar respektera" vad du tycker. Jag försöker respektera dina åsikter, men det är svårt när du som sagt ändrar på detaljer och allt det andra jag skrev.

Gur4m1
2015-04-22 10:24
#23

Jag märker när man läser trådarna, att folk verkar bli onödigt provocerade av TS, som för fram en åsikt och är öppen för att prata om det. Det förvånar mig vilken ton vissa fört fram. 

Maneter snågs nog inte som "djur" en gång i tiden, de är nässeldjur- och lever ganska passiva liv… Träd lever ännu passivare och de har kanske ingen mun men de tar upp näringsämnen med sina rötter? :) 

Träd är liv. Sen att människor i alla tider skapat sig egna bilder och tankar och teorier runt hur saker runt oss fungerar- ser jag ingenting märkligt med. Tills nyligen har vi gått omkring och trott att fisken inte kan känna smärta. Där hade vi väldigt fel.

Attityderna och de mest spydiga kommentarerna (och framförallt de onödiga) i tråden som jag sett här, påminner mycket om dem jag fick i slutet på 90-talet när jag blev vegetarian. Människor blev otroligt provocerade och vadå, människan har ju ätit djur i alla tider, har inte gud satt dem på jorden för vår skull? :P

Idag skulle ingen bemöda sig att kommentera om jag blev vegatarian, de flesta har minst en, två vänner eller en drös, som äter en genomtänkt kost där det ena eller det andra är bortvalt- av hälso, religiösa, etiska eller filosofiska skäl.  

Iställe för att provoceras av en åsikt där någon inte gör er skada eller far illa själv- se en chans att uppleva hur en annan människa (som verkar fullkomligt frisk) kan känna och se på sin omgivning.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2015-04-22 10:27
#24

Sen fattar jag inte varför folk går in på detaljer. En trådskapare ska int ebehöva gå ut med information om var hon bor, hur gammal hon är,blanda in i gamla tådar osv. TS har lbivit anklagade för att fejka konton och liknande saker, och att detaljer inte stämmer- om man diskuterar ett flyktigt ämne- är det väl inte märkligt att åsikter förändras i takt med att ny information och fakta framkommer?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2015-04-22 11:51
#25

#23 Läs lite annat från ts så kanske du förstår. Fast jag tycker nog det räcker med det man ser här. Att ändra sin historia allt eftersom visar ganska mycket. 

Jämför det inte med när du blev veg. Jag tror faktiskt  du höll din historia i ett spår.

Det är knappast ts tro som upprör. Tror du verkligen själv på det??

veggie4every1
2015-04-22 12:08
#26

#24 Jag håller med dig. Jag känner också tyvärr igen bemötandet som TS fått. Jag får det bemötandet än i dag, tro det eller ej.

TS: Det negativa jag känner med att du jämför djurens känslor med trädens och växternas känslor är att djurens känslor blir förminskade.

De finns många av oss som kämpar för att djuren ska få rätt till liv och frihet och rätt att inte vara någons egendom. När man då jämför djuren med växter så påminner det om det vanliga icke-veganska argumentet "men du äter och dödar växter som också har känslor, så det är inte bättre än att äta och döda djur".

Annars som jag har sagt tidigare, så respekterar jag din åsikt. Men jag tycker inte att det är lämpligt att jämföra växternas känslor med djurens på grund av den utsatta situationen som djuren befinner sig i idag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Duvethon
2015-04-22 14:12
#27

#23 Detta handlar inte egentligen om vad hon tycker eller inte. Väldigt många har skrivit att de respekterar hennes åsikt, anledningen till att många (även jag) reagerar är för att hon kommer med påståenden som hon själv inte vill eller kan förklara. Precis som Hera säger så har hon ändrat sin historia mycket, vilket har gjort tråden mindre trovärdig. Ingen här har sagt att hon inte får tycka vad hon vill. Enligt mig är en åsikt och ett påstående två helt olika saker, när jag diskuterar med folk så lyssnar jag på vad de har att säga, oavsett vad de tycker. Men om de påstår något utan fakta så tappar jag väldigt mycket intresse..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Glass strut
2015-04-22 14:36
#28

Träd är ju nån sorts levande varelse, visa träd/växter kan ju röra sig,kanske inte så långt men en bit … Men att ett träd behöver lika mycke omsorg som en katt är inte ens lite sanning …

stinakrok
2015-04-22 15:26
#29

Tack för alla kommentarer :-)

#26 Ni behöver inte hålla med mig om mina åsikter, men jag tycker att det är oförskämt när vissa slänger ut spydiga kommentarer p.g.a det. Jag kanske överdrev när jag jämförde en katt med ett träd, men om jag tycker att en katt är osocial så får jag väl ändå tycka det.

#27 Ni fortsätter tjattra om att jag inte kan förklara påståenden, men skriv då gärna igen vad jag ska svara på så gör jag det. Har fått så många kommentarer att jag har inte hunnit svara på alla, det borde ni förstå. Men om det nu är en fråga som ni så gärna vill ha svar på, PM:a mig eller bara skriv en kommentar här så ska jag svara på frågan :) 

Sedan skriver ni även att jag har ändrat mycket på min historia. Men som sagt så kanske jag har gjort det omedvetet p.g.a jag ändrar mina åsikter lite när ni lär mig nya saker i kommentarsfältet. Men ni får här också gärna skriva vad jag har ändrat på, för då kan jag förklara igen och säga varför jag har ändrat mig eller om jag bara har formulerat mig knasigt. 

Tack.

stinakrok
2015-04-22 15:37
Dvärgis1234
2015-04-22 15:39
#31

Visst vissa kommentarer här på tonåringar kan vara ganska elaka och spydiga, men du sa dina åsikter och andra har sagt sina. Vrf skapar du en sådan tråd du vet folk kommer bli mycket irriterande på osv. Om du inte vill att folk skall kommentera så är detta inte en bra sida att vara på precis. Om det är så du tycker så borde du inte bry dig om att andra kommenterar elaka saker.


stinakrok
2015-04-22 15:43
#32

#31 Ska det verkligen behöva vara så att man inte kan säga sin åsikt utan att folk ska skriva kränkande kommentarer? Det är helt sjukt. Hur ska jag veta ifall folk blir irriterade på en sådan här tråd egentligen?

Jag kanske låter väldigt dum och korkad när jag tror på att träd har känslor, men just nu verkar det som att forskarna tror att träden faktiskt har det ändå. Kolla gärna på länken jag skickade på #30

Jag är faktiskt inte så osmart som jag låter! ❤️

[MARWAKE]
2015-04-22 15:53
#33

Nej, jag tror inte på att träd har känslor. Jättebra att du värnar dig åt träd och så. Men då tycker jag isåfall att man ska låta träden sköta sig själva som vilket annat vilddjur som helst.

stinakrok
2015-04-22 15:59
#34

#33 Träden verkar kanske klara sig utan oss, men jag tycker att vi ska behandla dom med mer respekt och inte hugga ner så mycket träd som vi gör!

Annons:
Nelley
2015-04-22 16:12
#35

#32 Det är inte som "forskarna" är en person som antingen tror på gud eller big bang, utan det finns så många åsikter. Förresten, det stod på internet så då måste det vara sant.😉

stinakrok
2015-04-22 16:21
#36

#35 Vad menar du? Har du ens lyssnat på radioklippet?

Nelley
2015-04-22 16:31
#37

#36 Vad är det du inte förstår?

veggie4every1
2015-04-22 18:23
#38

#29 Men kan du förstå ändå poängen i inlägg #26 och hur känner du inför det?

Jag saknar en respons på det inlägget från dig. Jag har inte diskuterat katters sociala förmåga eller varit spydig (hoppas jag, i så fall var det inte avsiktligt) så det känns som att du svarar på någons annan inlägg.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

stinakrok
2015-04-22 18:50
#39

#26 Jag förstår att du kanske tycker att du att djurens känslor blir lägre värderade (om det är ungefär så du menar?). Men eftersom att jag värderar djur och träd ungefär lika högt så kan jag jämföra dom. Ni andra kanske jämför djur och människor eftersom ni tycker att dom ligger på ungefär samma värde, men jag jämför djur och träd på grund av att jag värderar dom ungefär lika. 

Jag vet om att djur har känslor, men jag tror även att träd också har det. Och ja, jag tycker det är väldigt väldigt fel att döda ett djur, likaså med växter. Men som sagt, ingen av er behöver hålla med mina åsikter och det här är bara vad jag tycker. 

Som ni får höra i radioklippet som jag har länkat där uppe, så har träd faktiskt känslor. Kanske inte så starka som djurens, men känslor är fortfarande känslor och jag värderar både djuren och trädens känslor högt.

veggie4every1
2015-04-22 18:58
#40

#39 Värderar du även träd och människor lika?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

BuGoG
2015-04-22 18:59
#41

#35 Tycker det sista var sjukt jäkla onödigt? Vad var det bra för? Tycker du att du förbättrar situationen? TS har ju precis skrivit att hon har fått många spydiga och elaka kommentarer, tror inte hon mår bättre av sånt..

Annons:
tlover
2015-04-22 19:36
#42

#34 Därför försöker jag och min man leva "smått" som det brukar kallas blandannat att inte köpa saker man egentligen inte behöver (även fast man ibland tror att man behöver saker och därför köper det), undviker plast, köper sånt man kan köpa begagnat istället för nytt, köpa saker av bra kvalité tex möbler i riktigt trä istället för plywood, använda/köpa sker i naturmaterial istället för konstmaterial, undvika metaller om möjligt (men hellre metall än konstmaterial), odla/föda upp så mycket av vår egen mat vi kan etc

Jag håller med om att man inte ska fälla träd i onödan men trä är ofta bättre än alternativen.

l'm back

stinakrok
2015-04-22 21:22
#43

Jag tycker att det är ett superbra val som du och din man har gjort. Det hjälper miljön och träden. Jag har själv lovat att jag aldrig någonsin kommer komma en pryl gjord av trä ifall det inte är väldigt nödvändigt. Som tillexempel fönsterramen är ju gjord av trä, samt ramen runt dörren osv. Men kommer aldrig någonsin köpa trä från en vanlig butik, utan då blir det av secondhand i alla fall.

Nelley
2015-04-22 23:41
#44

#41 Så allt på internet är sant? Gjorde även en "😉" smiley, som säger "skämtar" om du hovrar över den med musen. Konstigt också hur stinakrok ignorerar min kommentar och bugog svarar direkt efter.😛Visste du förresten att man kan gilla sina egna inlägg? Så bara där har du två.😉

Nu det var en spydig kommentar, ovan konstaterade jag bara sanningen. Du använder väl inte äkta gummi förresten?😉

BuGoG
2015-04-22 23:56
#45

#44 Vad är det vi ska svara på? Det är ganska självklart att jag svarar nästan direkt efter henne eftersom jag stöttar henne i hennes åsikter och vill inte att hon ska vara nedstämd och ledsen… Har märkt på henne att hon vart lite nere och jag vet att det är pga det här så jag uppdaterar ganska ofta för att se…

Nelley
2015-04-23 00:25
#46

#45 Hur vet du att det är pga det här?

stinakrok
2015-04-23 08:20
#47

#46 För att det kanske är p.g.a det här? 

Och jag förstår typ ingenting av dina kommentarer, men okej. 

Nu är det ju så att det finns flera källor som säger att träd faktiskt kan kommunicera med varandra och har känslor, så jag tror verkligen på det. Men tro som du vill, det är nog bara för att ni ha skrattat åt mig och när jag väl har en källa på att vissa saker är sant så ska ni ignorera och låtsas som att det inte är sant. 

Ni skrattade åt mig och sa att jag hade fullständigt fel, men det hade jag inte ❤️

MaxFlickan
2015-04-23 09:48
#48

 Det jag har problem med är att när jag hör ordet"känslor" så tänker jag automatiskt på mänskliga känslor. Det tror jag de flesta gör.

Därför blir jag lite konfunderad när du partar om att träd skulle ha känslor. Ja, jag vet att du har skrivit att du inte menar att de har exakt samma känslor som människor, men ändå. Att träd (eller växter) skulle ha känslor av något slag är inget vi är vana med.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
veggie4every1
2015-04-23 10:43
#49

"#39 Men eftersom att jag värderar djur och träd ungefär lika högt så kan jag jämföra dom"

Då frågade jag dig om du även värderar människor och träd lika högt?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[AmandaBorg]
2015-04-23 15:34
#50

#47 Jag tror absolut att träd har någon form av känslor, men inte såna du pratar om där de blir uttråkade eller känner sig ensamma.

Duvethon
2015-04-23 15:43
#51

#47 Att träd på något sätt kan kommunicera med varandra har väldigt många sagt, men det finns faktiskt ingen källa som visar på att träd kan bli uttråkade.;)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Corgitok
2015-04-23 16:29
#52

följer tråden..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

stinakrok
2015-04-23 17:48
#53

#49 Nej.

stinakrok
2015-04-23 17:50
#54

#50 #51 Fast dom har ju i alla fall känslor, och ni har ju vägrat tro på att dom har har några känslor överhuvudtaget. I alla fall som det har låtit på er :-) 

Nej det finns ingen källa på att träd kan bli uttråkade, det är bara vad jag tror och ingen annan behöver hålla med mig.

[AmandaBorg]
2015-04-23 17:55
#55

#54 Jag har bara vägrat att dom kan bli uttråkade, känna sorg, hat, kärlek, ensamhet och att dom vill ha pedikyr, hårinpackning, bli klappade och andra mänskliga/djurliga(?) saker.

Annons:
veggie4every1
2015-04-23 18:05
#56

#53 Så du värderar människor högre än träd, men du värderar inte djuren högre än träd. Varför då?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
2015-04-23 19:49
#57

#54 HUR skulle ett träd bli uttråkat?

BuGoG
2015-04-23 19:56
#58

#57 Fråga dom vettja? :)

stinakrok
2015-04-23 20:02
#59

#55 Har jag sagt att dom vill ha pedikyr, hårinpackning, bli klappade? Hat och sorg har jag heller inte nämnt nåt om. 

När jag menar känslor så menar jag typ att dom kan känna ifall någon rör vid dom eller när någon hugger av deras stam.

[AmandaBorg]
2015-04-23 20:05
#60

#59 På vilket sätt ska de då bli uttråkade om det är såna typer av känslor de har? Du pratade ju om att underhålla dem, med exempelvis sång.

stinakrok
2015-04-23 20:28
#61

#60 För att forskarna har tagit fram att växter gillar musik :)

[AmandaBorg]
2015-04-23 20:55
#62

#61 Handlar det om underhållning pga att de är uttråkade då? Du får gärna lämna källa. 🙂

Annons:
stinakrok
2015-04-23 21:02
#63

#62 Det har jag aldrig sagt :)

Honestyisdead
2015-04-23 21:04
#64

#63 Vad har du aldrig skrivit?

veggie4every1
2015-04-23 21:07
#65

stinakrok, hur tänker du inför frågan i inlägg #56?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

crystalguurl
2015-04-23 21:10
#66

Jag håller faktist med till en viss del! Jag älskar träd, dom är så vackra och fascinerade! Såklart ska ju träden få mera omsorg! Men papper skulle man nog kunna göra på något annat sätt än just träd, hoppas det nån gång komma på hur man kan göra konstgjorda papper och så! :D


[AmandaBorg]
2015-04-23 22:06
#67

Från tråd nr 1:

#57 av: stinakrok

#41 Du kan skapa din egen underhållning, om du så vill så kan du gå till ett tivoli, du kan gå på en konsert eller gå och träffa en släktmedlem. Men träden är stillastående, kan ej röra på sig och kan ej gå till sin underhållning - därför måste vi gå till dem. 

#39 Vill man se träd som är döda? Det är nog inte bara jag som tycker att det är synd om träden, och jag tror att träden skulle nå bättre ifall dom får mer omsorg. Om träden är glada, ja då är vi människor glada! Varför finns det då renskötare, barnskötare och flera olika yrken där djur och människor får hjälp med livet? Varför kan inte träd få något sådant?"

"#124 av: stinakrok

#119 Det tog ett tag för samhället att komma på att jorden är rund istället för platt. Kanske man i framtiden kommer på att jag hade rätt, att träd faktiskt har känslor och behöver mer kärlek. Jag tycker bara synd om dom. Och hur vet du att träd inte behöver lika mycket social kontakt på samma sätt som människor, har någon testat? "

"#135 av: stinakrok

#133 Nu känns det faktiskt inte som att du/ni tar detta seriöst längre. Det handlar inte om mänskliga känslor, då jag ej tror på att de kan känna kärlek, sorg, hat osv. Det handlar om speciella känslor som träd har, som vi människor aldrig komma känna. "

"#138 av: stinakrok

#134 Det handlar inte om vem som överlever och inte, hur länge dom lever osv. Det jag menade med att jag vill öka deras medellivslängd är att sluta hugga ner så mycket som vi gör. 

Som jag också har sagt ett flertal gånger så vill jag bara ge dom underhållning för att jag tycker synd om dom. Och vaddå aldrig överlevt? 

Jag vet att människor behöver kärlek från andra människor för att överleva, men träd kanske är speciella på sitt vis? Det kanske inte handlar om hur länge dom lever utan människor, utan just för underhållningens skull. Men kanske träden hade levt dubbelt så länge som gör nu, ifall människor bara gav dom underhållning och kärlek?"

Först skrev du att de behöver kärlek, sen att de inte kan känna kärlek, och sen behöver de kärlek igen. Du skrev också att träden skulle må bättre med omsorg, och att de kan bli glada. Men nyss skrev du att de inte kan känna sorg. Är det inte konstigt om en levande varelse kan känna glädje men inte sorg? 

"#153 av: stinakrok

#148 Underhållningsmetoden kan vara ett problem eftersom jag ej vet vad de vill ha. Kanske att vi sjunger för dom, för som jag har hört det så blir växter lyckliga av att få höra melodier. Andra underhållningsfunktioner kan ni kanske komma med förslag på! 

Deras lycka kanske inte syns på utsidan eftersom att dom inte kan le eller vifta på svansen som människor och hundar kan, men innerst inne känner dom en lycka som bara träd känner. Det finns funktionshindrade människor, människor med en skada i hjärnan som ej kan visa någonting med skalet utanpå, men innerst inne tänker dom som en helt vanligt människa utan att kunna visa det. 

Mitt förslag är att människorna med det framtida yrket ska vandra genom skogen, kanske sjunga och prata med träden, kramar och beröring kanske även kan ges till dem. Varenda litet träd behöver inte få enskild kärlek, men att deras lilla ''trädfamilj'' kan få uppleva den sociala kontakten med människan tillsammans."

Träden ska alltså få underhållning genom exempelvis sång. 

"#203 av: stinakrok

#190 Det läggs ju redan pengar på att hjälpa sjuka människor, men vem lägger pengar på att hjälpa sjuka och uttråkade träd? Ingen. 

Och eftersom att jag och många fler personer i dagens samhälle värderar träd och människor likadant, så tycker vi att träden är värd lika mycket vård som vi människor är. Dessutom kan en människa säga till när den inte mår bra, är uttråkad och vill ha underhållning, vilket inte träd kan göra."

Vad är det för vård träden behöver? Har de ont i rötterna? Synfel? Brutit arm.. jag menar grenen? Ska de få gips då? Inte? Varför ska de få vård när de inte är sjuka och behöver det?

"#223 av: stinakrok

#217 Det är precis det jag gör, jag går varje dag till skogen för att sköta om träden. Men jag vill att vi ska bli flera här i Sverige, då fler träd kan få möjligheten att få känna kärlek :-) Lilla jag räcker inte till hela Sverige."

Ännu en gång kan träden känna kärlek. Men inte hat. Mycket märkligt tycker jag.

[ThisIsWheels]
2015-04-24 08:59
#68

Jag har följt alla trådar och precis som  #67 säger så ändrar du dina argument flera gånger vilket leder till att du inte blir tagen på allvar.

 Jag respekterar din åsikt/teori, men som flera har sagt så har träd klarat sig i flera miljoner år utan att någon behöver ta hand om eller underhålla dem. 

Jag förstår inte hur ett träd kan bli uttråkad eller hur det kan känna sorg. Kan du förklara det?

stinakrok
2015-04-24 09:46
#69

#67 

Förklarar 41: Träd kan ej röra på sig och ja, då måste vi gå till dom. Som sagt så är sång ett bra alternativ som vi människor kan göra för träden, för träd ''gillar'' sång.

Förklarar 39: Jag menade inte bokstavligt glada. Jag tror inte direkt att träd kan le eller känna ''vad glad jag är!''. 

Förklarar 119: Träd har känslor. Jag tycker att träd behöver mer kärlek och respekt, men kärlek behöver inte direkt menas med dom känner det i hjärtat (eftersom dom inte har något hjärta). Jag menar att vi människor ska visa andra människor att vi ger träden mer ''kärlek'', för då kanske dom får mer respekt! 

Förklarar 133: Inte vanlig kärlek och hat som vi människor kan känna :-)

Förklarar 134: Kanske känner dom sig ensamma? Inte att dom direkt kan känna mänsklig ensamhet, men att dom känner att dom inte riktigt har folk runt sig.  Vem vet, kanske dom lever längre om dom får höra lite sång? Och återigen, jag menar inte mänsklig glädje. 

Förklarar 148: ''Innerst inne känner dom lycka som bara träd känner'' Alltså, en lycka som träd känner = ingen mänsklig lycka.

Förklarar 190: Det är väl ändå ingen som hjälper sjuka träd? Och samma sak här, inte direkt uttråkade, men att dom kanske skulle bli mer ''nöjda'' (som träd kan bli, inte mänskligt) ifall dom fick underhållnings som sång. Kanske det ej behövs, men kan faktiskt alltid försöka med att ge dom lite sång.

Vård behöver väl kanske träden? Sjukvård ifall träd får sjukdomar tillexempel.

Förklarar  217: Fortfarande inte mänsklig kärlek, men jag tror att träden kan bli nöjda av att dom får höra sång. Inte mänskliga känslor. 

Men vem vet, kanske träden kan känna likadan kärlek som vi människor kan göra :-)

Annons:
stinakrok
2015-04-24 09:47
#70

Och en till grej. Hur kan forskare säga att träd blir glada av sång och att dom föredrar klassisk musik? 

Kanske det är riktiga känslor dom pratar om?

tlover
2015-04-24 09:56
#71

"Vård behöver väl kanske träden? Sjukvård ifall träd får sjukdomar tillexempel."

Det får träd ofta om det märks men i form av att fälla det sjuk trädet så att det inte sprida till andra träd i närheten (om det är ute i skogen). Kanske inte den vård du tänkt dig men träden i närheten lever längre tack vare att ett träd fälls.

Ren vård som du tänker är det däremot inte alls ovanligt att träd i trädgårdar får.

l'm back

vallhund
2015-04-24 10:01
#72

#32 Vad ej namngivna forskare tror är ganska ointressant, återkom när du kan presentera publicerad forskning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
2015-04-24 11:48
#73

stinakrok/ Eftersom du undviker min fråga så antar jag att svaret är detsamma som för de flesta andra icke-veganer, helt enkelt att du anser djuren mindre värda än människor. En besvikelse från någon som kallar sig vegan, du får rätta mig om jag har fel.

I träd lever många olika arter av insekter, svampar och lavar. Det är ingenting som vi människor ska ta bort, de hör till naturen precis som träd gör. En del fåglar bor i håliga träd, det är så det ska vara. Människor behöver inte blanda sig i precis allt i naturen. De bästa vi kan göra är att låta träden vara ifred om det inte gäller att stoppa smitta. Om träd var medvetna om oss så tror jag att de skulle välja att ha oss på så långt avstånd som möjligt, vi är inte direkt kända för att respektera andra arter än vår egen.

Men du tror vad du vill om träd, det är dock väldigt tråkigt att du likställer djurens känslor med trädens känslor. Det kan jag inte respektera av den anledningen att åsikter som att djuren är mindre värda än människor och har likvärdiga värden med träd skadar djurens situation oavsett hur "högt" du värderar träd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

stinakrok
2015-04-24 13:18
#74

#72 Jag kan ingenting om honom eller något, men Cleve Beckster skulle tydligen vart en känd forskare som trodde (visste?) att växter hade känsloliv. Han hade väl bevis på det också eller?

Jag har ingen aning, google bara lite och sedan kom hans namn upp och nu har jag läst lite om honom. 

Min no-lärare sa idag att växter växer bättre om man pratar med dom :)

tlover
2015-04-24 13:36
#75

#74 Fast att växter växer bättre då man pratar med dom är väl för att man själv andas ut koldioxid som växterna behöver.

Att växter reagerar på musik har jag också hört för länge sen, jag tror det var i illustrerad vetenskap.

l'm back

[AmandaBorg]
2015-04-24 13:37
#76

#74 Att växter mår bra när man pratar med dem är för att man andas ut koldioxid och vattenånga.

Annons:
[AmandaBorg]
2015-04-24 13:38
#77

#75 Du hann visst före. 😃

TS, du får hemskt gärna förklara vad du menar för typ av kärlek, glädje osv när du inte menar mänsklig. Och det räcker inte med bara "trädkärlek", för det är inget svar.

stinakrok
2015-04-24 13:46
#78

#75 Jag vet att det är därför :) Men då mår dom väl bättre av när människor pratar med dom, eftersom dom växer fortare.

tlover
2015-04-24 13:48
#79

Sen så ska man inte lita på vad lärarna säger till 100% också för även dom kan ha fel.

Tex så hade jag en matte/NO lärare som påstod att formeln för socker var C6O6H11 😎

l'm back

Turast
2015-04-24 13:51
#80

#79 Haha en lärare på vår skola höll med en tjej som sa att daggmaskar var däggdjur.. jag dog inombords haha!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

stinakrok
2015-04-24 14:08
#81

Sökte på internet om det också (:

tlover
2015-04-24 14:24
#82

#80 Hmm däggdjur däggmaskar eller daggdjur daggmaskar? 😉

#81 Även internet är ju inte säkert men hittar man samma info på flera ställen kan man oftast anta att det är rätt.

l'm back

stinakrok
2015-04-24 14:25
#83

#81 Ni säger att det är sant, flera sidor på internet säger att det är sant och min lärare påstår att det är sant. 

Jag tror på faktan :-)

Annons:
tlover
2015-04-24 14:35
#84

#83 Jag menar mest att man ska helst ha flera källor, det var inget negativt.

l'm back

Nelley
2015-04-24 15:10
#85

Träd gillar inte musik, varken klassisk eller hårdrock. Det är en myt, de säger ju det tom på den där länken du skickade på svenskradio. Sedan menar de ju med "känslor", känsel. Att den skickar vidare en signal om den blir skadad. Inte att träden faktiskt pratar med varandra. Och är det något du tror på så är det verkligen inte faktan.😉

stinakrok
2015-04-24 15:42
#86

#85 Det var ju det jag menade med känsel, att dom känner när någon rör vid dom :-)

veggie4every1
2015-04-24 16:47
#87

#86 Och de känslorna tycker du är likvärdigt med djurens känslor?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

stinakrok
2015-04-24 17:04
#88

#87 Det är jättesvårt att förklara.. Just nu känner jag att jag värderar djur och träd ungefär lika högt, men djur kommer ändå i första hand. Det är så svårt att välja vem som jag värderar högst, då  det är som att endast anse en person i familjen som en favorit. 

Det finns trots allt bevis på att djur har mänskliga känslor, vilket inte det finns hos träden. I nutiden så vet man att djur har känslor och då litar jag på det. Djur kommer i första hand, men träden kommer inte långt efter.

Var det svaret på din fråga?

[AmandaBorg]
2015-04-24 19:59
#89

TS, du får gärna svara på #77.

vallhund
2015-04-24 23:57
#90

#73 Det är inte så ofta som vi delar åsikter, men det förekommer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
veggie4every1
2015-04-25 00:18
#91

#90 Där ser man, vad trevligt😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[GråHäxa]
2015-04-26 18:03
#92

Nu orkar jag inte läsa igenom alla 3 trådarna om det här så någon kanske redan har tagit upp det jag tänker skriva.

Stinakrok Vet du vad animism är ? Om inte kolla upp det. Animism är vanligt bland naturreligioner som Paganismen och Wicca. Även bland häxor är det vanligt.

Du kanske hittar fler personer som förstår hur du tänker på häxor i fokus eller wicca i fokus.

[Devya]
2015-04-27 08:56
#93

Ta och kolla in det här youtube klippet. :) Det handlar inte kanske om känslor och träd men likaväl intressant.

What Is life? Is Death Real?

Jag tror dock inte att träd har känslor. De är inte så pass komplexa i sin struktur, jämfört med t.ex. människan. Däremot så lever ju träden och förnimmer säkert något när något händer det.

Corgitok
2015-08-13 22:00
#94

Intressant tråd. (putt)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Jonniis
2015-08-14 01:10
#95

Om träd nu kan känna känslor hur kan du då vara så säker på att dom vill leva dubbelt så långt, jag är inte säker på om jag är så sugen på att leva i 10 000 år om jag hade möjligheten.

(Jag har inte läst tidigare kommentarer då dom når några hundra men detta är min syn utav det)

Träd och blommor (växter) har levt långt innan människans existens, det är helt enkelt inte naturligt att vi ska visa kärlek, krama, underhålla träden, det dom behöver är vatten, sol, näring och jord, det som finns på jorden, det är därför träden finns, för att allt det dom behöver finns, hur annars tror du dom kom, för att dom inte hittade något bättre och bara väntar på någon för att ge dem de de behöver. Varför inte bara låta allt vara och hålla naturens natuliga balans. Man FÖDS och man DÖR, lite så med träd också. Dom växer upp, och dör. Oavsett livslängd, så är det bara. Det finns otroligt mycket träd och insekter och växter. Skulle man försöka nå fram till varje träd så skulle massa djur störas och det skulle rubba ganska mycket. För att komma fram till träden i djungler och svenska skogar skulle man behöva maskiner annars skulle de ta hejdundrans tid och träd skulle behövas offras för att maskinerna ens skulle kunna ta sig fram. Och då skulle det verkligen inte gjort nytta, snarare tvärt om! Naturkatastrofer som bränder te.x är en del av naturen. Då kanske en hel skog brinner ner, så är det bara. Dessutom finns det vissa frön som måste utsättas för sån hög värme som te.x en skogsbrand når för att ens kunna växa. Så, som sagt, varför inte bara hålla saker som dom är. Träden bryr sig nog inte så mycket om dom får leva 100 år till om dom ändå är träd och inte har en hjärna eller ett nervsystem och bara är en växt, men ifall dom skulle ha någon slags känslor är det endast (som någon redan sagt) "växt-känslor", så nej, jag tror inte dom tänker så mycket på framtiden, så länge dom har nuet så skiter dom nog fullständigt i hur länge dom lever som kanske en människa skulle göra.

Så även om du tar hand om träden, och gör så att dom lever längre, kommer dom nog ändå hinna dö av naturliga orsaker, som ja, av te.x en brand.

Skulle vi försöka hindra bränder skulle vi behöva mer forskning och nyare tekniker och då behöver vi lägga pengarna på det istället för trädskötsel och barkputsning .


Upp till toppen
Annons: