Annons:
Etikettövrigt
Läst 1413 ggr
Halcyon
4/22/15, 11:34 AM

Bostadsbidrag?

Jag är 16 år och har ganska nyss flyttat hemifrån till en lägenhet, har någon koll på om jag kan söka bostadsbidrag även fast jag är minderårig?

we're always chasing that paradise

Annons:
OlgaMaria
4/22/15, 11:39 AM
#1

Nej, bostadbidrag kan man söka från 18 års ålder. Hur försörjer du dig? Finns kanske annan typ av hjälp du kan få.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
4/22/15, 11:39 AM
#2

Boendebidrag?

Halcyon
4/22/15, 11:58 AM
#3

#1 Jag går i ettan, får barnbidraget och en summa pengar av min mamma. Men bor inte heller där 100% av tiden, men de flesta vardagar. Svårt att förklara, haha. Och varför jag flyttade var för att min mamma flyttade 3 mil ut på landet, och lägenheten är jättenära min skola. :)

#2 blev fel xp

we're always chasing that paradise

Hoseok
4/22/15, 12:03 PM
#4

Din mamma är försörjningsskyldig till och med att du gått ut gymnasiet (max 20-21 år). Jag tror tyvärr att soc och andra myndigheter kommer tänka så. Så länge din mamma (och eventuella andra föräldrar) inte har dålig ekonomi så vet jag inte om du kommer få hjälp. 

När du säger barnbidrag, menar du studiebidrag, då? Är lägenheten skriven på din mamma? Andrahand? Hur hög är hyran?

Halcyon
4/22/15, 12:14 PM
#5

#4 Hon försörjer mig på alla sätt och vis, ja. Min pappa bor bara några meter från lägenheten, är hos honom ibland också. Men eftersom det var min mamma som flyttade till landet och därför gav mig ett boende så jag skulle ha nära till skolan, så betalar min pappa ingenting för det. 

Studiebidrag, ja. Den är skriven på min mamma, men jag är folkbokförd och får min post och allt sådant dit. Hyran ligger på 2400 om jag minns rätt.

we're always chasing that paradise

Hoseok
4/22/15, 12:21 PM
#6

Jag har haft kompisar som bott i lägenhet genom sina föräldrar osv, och soc har alltid ansett att det är vårdnandshavarnas skyldighet att försörja sitt barn om de bor i en egen lägenhet, framför allt om anledningen är "Det är närmare skolan".

När jag bodde på internat på min skola så fick jag något extra bidrag av skolan, tho. Men vet inte om det gällde bara för att det var internat..

Men kolla med soc, i alla fall. Fråga dem om du har rätt till något form utav ekonomiskt stöd.

Annons:
Halcyon
4/22/15, 12:23 PM
#7

#6 Okej, tack för svaret! Ska höra med dom då. :)

we're always chasing that paradise

Hoseok
4/22/15, 12:24 PM
#8

Kolla in studiestöd, förresten! Och glöm inte att söka alla eventuella stependium din skola erbjuder.

LÄNK

Halcyon
4/22/15, 12:25 PM
#9

#8 Är inte det samma sak som studiebidrag? Låter som ungefär samma krav. Men ska kolla i alla fall, tack så mycket!

we're always chasing that paradise

Hoseok
4/22/15, 12:27 PM
#10

Nope, det ska inte vara samma sak som studiebidrag (Om inte min kompis som jag frågade totalt missförstått, haha). Kolla hur man ansöker det, skadar inte. ^^

tlover
4/23/15, 9:53 AM
#11

Kolla om inackorderingstillägg finns fortfarande. Jag fick det och studiebidrag då jag flyttade hemifrån.

Ens föräldrar måste däremot bo långt bort eller att dom bor i kommunen men pga studieformen på skolan så måste man vara där oftare än vad bussar går.

Tex så fick jag trots att mamma bara bodde 3½ mil bort men jag gick Estet och vi hade massa kvällsaktiviteter med pjäser osv så både jag och min syster fick inackorderingstillägg.

l'm back

Upp till toppen
Annons: