Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 705 ggr
00eme05
4/23/15, 8:53 PM

Friskola

Hej! Jag tänker på att gå på en friskola på gymnasiet :) Skolan är en timme bort och jag kommer självklart åka buss. Har några frågor om friskolor :) 1. Ger friskolor ut busskort från skolan som vanliga skolor? 2. Är matsedlen annorlunda? 3. Skiljer sig friskolor mycket från skolor till kommun? Ge även annan info om friskolor som kanske är viktig att veta :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
[134643]
4/23/15, 10:16 PM
#1

1. de som går på vår skola får busskort precis som de kommunala skolorna. 2. Det är olika på alla skolor skulle jag säga. På vår skola har vi matkort så vi får äta på olika restauranger, medan andra friskolor har en klassisk matsal med klassiska rätter haha. 3. Nja alltså det är svårt att säga. Jag har enbart märkt av positiva sidor av att gå på en friskola, de kan verkligen ge mer till eleverna än en kommunal skola. På min högstadieskola t.ex var de tvungna att söka tillåtelse för att spendera pengar på vissa saker, men på en friskola är det ju bara att köra ;) Personligen tycker jag inte att du ska bry dig jättemycket ifall skolan är privat eller inte, så länge den känns relativt säker såklart! Trivs du på skolan skulle jag inte tveka :)

Jojaton
4/23/15, 11:45 PM
#2

Jag gick friskola hela grundskolan och kommunalt på gymnasiet. Ingen av dem var bättre eller sämre, bara olika. Nu var min grundskola i och för sig väldigt speciell även för att vara friskola (montessori och halva skolan var integrerad särskola)

Det viktigaste är att du trivs med din inriktning och med skolan som helhet, inte om det är en kommunal skola eller inte. Som elev tror jag inte du kommer märka jättestora skillnader mellan en friskola och en kommunal.

Johanna - Instagram

Natalie97
4/24/15, 7:50 AM
#3

Jag går på gymnasiet och den skolan jag går i är en friskola. 1, Vi får busskort av skolan, 2,Vi äter i en "vanlig" matsal med 2 olika rätter och en vegetarisk varje dag 3, Alla lektioner är lärarledda och vi kan gå till ett ställe (i skolan) där man får extra stöd om man behöver/vill eller har varit sjuk.

Kadoor
4/24/15, 7:45 PM
#4

1. Ja, det gör i alla fall min skola. Vet inte hur det är på andra friskolor dock. Skulle tro att de flesta ger ut.
2. Jag går på real och vi får ett matkort som vi får använda till att äta på två bestämda restauranger i stan(de andra real skolorna i Sverige har fler matställen dock). Det är väl den enda skillnaden. Sen är det olika på alla skolor, men det är ingen skillnad mellan friskolor och kommunala skolor!
3. Nej det tycker jag inte. Visst, min skola är mindre än de andra kommunala skolorna som finns där jag bor, men de andra real skolorna i Sverige är ju större och så. Alltså finns det nog ingen större skillnad.. Inte vad jag har märkt.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Inaarah
4/24/15, 8:37 PM
#5

Regler för busskort kan vara annorlunda! Kan dem inte alls och jag tror det skiljer sig från kommun till kommun, men det är värt att kolla upp. Framför allt om friskolan ligger i en annan kommun än den du bor i - då har jag för mig att det kan vara lite struligt. Men, som sagt, jag tror det skiljer sig en del. Men det är nog bra att kolla :)

smellcaramell
4/24/15, 9:01 PM
#6

Jag gick på en kommunal skola som var bra årskurs F-5, och på en väldigt dålig kommunal skola år 6-9 och går nu sista året på en friskola(gymnasiet).

1. Detta kan skilja mellan olika kommuner har jag för mig, i min kommun får alla busskort(om man bor tillräckligt långt från skolan)

2. Ja, friskolor brukar fixa sin egen mat och jag har haft "alla" varianter på min nuvarande skola, först hade vi avtal med en lokal restaurang som var väldigt bra! Den fick dock lägga ner till följd av höjda hyror.  Sedan hade vi matkort ett tag vilket jag tyckte va sådär då många av mina kompisar åt skräpmat typ jämt. Nu har vi en egen matsal sedan augusti och det är väldigt bra. Vi har alltid två varma rätter och en salladsbar med allt från grönsaker till kyckling och skinka.

3. Skiljer sig friskolor mycket från skolor till kommun?

Jag valde en friskola just för att kommunens skolor där jag bor är så katastrofalt dåliga. Hela tiden på min sista kommunala skola så fick man bättre hjälp av andra elever än av lärarna(detta gäller alla ämnen), maten gick inte att äta så jag åt på max en hårdbrödmacka utan smör till lunch varje dag i 4 år. Maten tog ofta slut och vi fick rester som värmdes för tredje gången, skolan är så stor att man inte ens känner en tiondel av de som vistas på skolan varje dag och så vidare.

Idag kan jag namnet på över 2/3 av alla på min skola(200 elever, runt 20 lärare), Man kan prata och skämta med alla lärare även om man inte har de i nåt ämne, vi får vara med och påverka från vilka ställen vi vill ha mat, vad vi vill ha i cafeterian, hur vi ska examinera uppgifter och så vidare. Det är även enkelt att säga till mentor/rektor om man tycker att någon lärare är dålig på något sätt då de alltid tar upp detta med läraren sedan, på grundskolan kunde vi gå in 5 pers till rektorn och säga till att en lärare hotade eleverna och att vi hade en ljudinspelning med det och ändå hände det ingenting, läraren fick inte ens ha ett samtal med rektorn..

Annons:
stinakrok
4/24/15, 10:41 PM
#7

Om du bor inom samma kommun som skolan ligger i så ska du få ett gratis busskort, annars får du nog inte det (i alla fall vad som gäller våran skola). 

Personligen tycker jag att maten är betydligt godare på friskolor än på kommunala skolor, men det är min åsikt. Eftersom att oftast går färre elever i friskolor så kan mer pengar läggas på mat, vilket är ett plus :-) 

Friskolor brukar väl vara oftast mindre, vilket betyder att det är mycket lugnare och knappt något stök alls. Alla känner alla och eftersom friskolor inte brukar vara så jättestora så pågår sällan mobbning. 

Om du behöver extra hjälp i skolan så är en friskola ett väldigt bra alternativ, då man oftast får mer och bättre hjälp där än på en kommunal skola. 

Alla friskolor jag har besökt har haft en betydligt bättre arbetsmiljö, då det är lugnt, städat i klassrummet och snygg och praktiskt design över klassrummen osv. Friskolor brukar väl även ha mer pengar än vad kommunala skolor brukar ha, vilket gör att många friskolor har tillgång till datorer och ipads oavsett vilken klass man går i. 

Lärarna på min skola är hyfsat bra och man har lätt att prata med dom ifall man undrar något eller behöver hjälp. Rektorn är ungefär som en vanlig lärare, går runt och pratar med eleverna i klassrummen och bjuder på fika titt som tätt - till skillnad från min förra skola där man bara såg rektorn på allvarliga möten där hela skolan samlades.

Natalie97
4/25/15, 2:03 PM
#8

De är en tjej i min klass som bor i uppsala och skolan ligger i stockholm, skolan betalar busskort i båda länen till henne. Jag går i en friskola på gymnasiet.

Upp till toppen
Annons: