Annons:
Etikettövrigt
Läst 1061 ggr
hannalh
4/23/15, 10:48 PM

Vill byta namn.

Som titeln lyder så vill jag byta mitt tilltalsnamn, och det har jag velat jätte länge, hatar mitt namn seriöst! Just nu är mitt tilltalsnamn Moa, och det finns så sjukt många elaka smeknamn som Moa Toa, och Mosan Trosan.  Och vill altså byta till mitt mellannamn Hedvig. Och jag har försökt berätta det för mina föräldrar att jag vill byta, men dom verkar inte fatta vad jag pratar om, hur ska jag göra?

Annons:
Valkyrija
4/23/15, 10:53 PM
#1

Om du tycker om ditt namn så ska du inte byta. Alltså du ska inte byta namn pga andra elaka idioter. Vill du byta namn så kan du göra det gratis på Skatteverket men målsman måste godkänna det. Ta upp med dem hur du känner och visa att du menar allvar. Det är inte svårt att byta namn sedan. La till två namn i förrgår som ni väntar på godkännande :) Dra med dina föräldrar till Skattekontoret aå får ni hjälp med hur ni gör där.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Imasy
4/23/15, 11:08 PM
#2

Eventuellt kan det kosta en liten avgift. Jag bytte efternamn, fick pappas när jag föddes men bytte sedan till min mammas. Då var det kostnadsfritt men fick något besked om att om jag vill byta igen är det en avgift på det. Vet inte om det är detsamma för förnamn.

Men vill du byta namn för att DU inte trivs med namnet, eller enbart för att andra retar dig? Helt ärligt så tror jag du alltid kommer att vara Moa för dem, och att byta namn tror jag knappast kommer att få dem att sluta reta dig pga ditt namn.

Hur gammal är du/de om retar dig?

Bunn
4/23/15, 11:09 PM
#3

Personligen så tycker jag att Moa är ett vackert namn, min lillasyster heter så ;)
Trivs du inte med ditt namn så byt. Jag har själv bytt namn för några år sedan. Precis som #1 skriver så kan du, på skatteverket, byta namn och det kostar inget.

Är du under 18 år så måste du ha målsmans godkännande.
Att byta namn är enkelt, det är sen "problemen" börjar. Min familj har ännu inte förstått/accepterat att jag bytt namn, vilket (för mig) är det jobbigaste. Jag var tvungen att byta ut mitt id-kort (kostar en del) samt alla andra kort; bankkort, icakort etc. etc.

Räkna med att det kommer att ta tid (godkännandet från skatteverket, nära/kära ska vänja sig) och även om själva namnbytet är gratis så kan det ändå tillkomma vissa kostnader för byte id-kort mm.

Jag kommer inte ihåg om jag själv kunde skriva ut en blankett från skatteverkets hemsida, fylla i och skicka in eller om jag först var tvungen att beställa hem blanketten, men gå in på skatteverket.se så ser du där hur du ska göra.

jag önskar dig lycka till!

Valkyrija
4/23/15, 11:15 PM
#4

#3 Man kan skriva ut en blankett hemma och skicka in eller så går man till sitt närmaste skattekontor och fyller i en på plats. Det gör man som man vill 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Hoseok
4/24/15, 11:14 AM
#5

Det är så himla enkelt att byta namn i Sverige. Vill man byta namn, så ska man göra det. Men ja, du behöver din målsmans tillåtelse om du är under 18. (Sen tillkommer det ju saker som #3 berättar om, konstnadsmässigt och hela grejen med familj och vänner).

Det är helt gratis att byta förnamn i Sverige: Första gången man gör det. Enda kravet är att ens nuvarande tilltalsnamn blir ens andranamn, om man inte redan har ett andranamn (Så var det i alla fall när jag bytte. De kan ha ändrats!)

Du ändrar genom skatteverket. Du fyller i en blankett, skickar in, klart. Det är gratis och går fort. 

Men som sagt, är du under 18 så kan du tyvärr inte göra det själv. Antingen så får du förklara situationen för dina föräldrar, eller helt enkelt stå ut tills du är 18, som alla oss andra.. 😉

hannalh
4/24/15, 5:25 PM
#6

Tack för era svar! Ska försöka prata med dom snart. Men vet inte riktigt när.

Annons:
stinakrok
4/24/15, 6:14 PM
#7

Ditt namn är ju vackert som en ros!

Hoseok
4/25/15, 11:33 AM
#8

Det absolut värsta jag vet är när folk får reda på mitt barndomsnamn och säger saker som "Men det är så vackert! Varför bytte du?" Vill/har man bytt namn så tycker jag det är superviktigt att respektera det. Vad anledningen än är. Och jag uppfattade det som att TS faktiskt ogillade sitt namn. Inte bara pga vad andra tycker.

IceTee
4/25/15, 12:37 PM
#9

Tänk på att smeknamnen inte lär försvinna om du byter namn, folk har ofta svårt att anpassa sig! Har två kompisar som bytt tilltalsnamn (båda hette samma sak innan, roligt nog), och det har tagit en himla tid att anpassa sig

Medarbetare på Skor iFokus

[pusselbit]
4/25/15, 2:53 PM
#10

Jag älskar namnet Hedvig😍 Inget jag skulle vilja heta själv men, det passar på en levnadsglad och sprallig tjej!

snowfake
4/26/15, 3:19 PM
#11

 Jag vet själv hur det är att vela byta namn, jag har själv velat byta namn eftersom jag har ett annorlunda namn. Jag heter Angelique och har under många år blivit kallad för olika saker pga minn namn som ett tex arselslick och såna saker . Men tro mig det är inte värt att byta namn för att andra kallar dig saker . Men det är du som gör som du vill men vill bara att du ska veta att alla är unika för sina namn och om någon någonsin säger något dumt så är det bara för att dom är avensjuka omogna småbarn .  hoppas du  får en forsatt bra dag :) ^^

Gaara
4/27/15, 5:02 PM
#12

Troligtvis kommer de som vill vara elaka fortsätta vara det även om du byter namn. De som vet om ditt gamla lär fortsätta använda det och de som bara känner till ditt nya lär komma på elakheter ändå. Hedvig drar ju gärna tankarna till Harry Potters uggla. Så bli inte förvånad om mobbarna börjar kalla dig för rugguggla och andra hemskheter… >.< Själv så heter jag Tuva, men har självklart blivit kallad för toa i alla fall. Och kråkan… Vad de nu fick det ifrån. Hur som helst så brukar öknamn försvinna när man blir äldre och folket runt omkring mognar och inser vad de gjort.

Upp till toppen
Annons: