Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 824 ggr
Elton2002
2015-04-24 14:08

Hälsoproblem?

Hej! Jag har ett litet problem som antagligen är inget men jag skulle vilja ha lite konfirmation på det. Så, lite backstory: i julas var jag riktigt förstoppad i lite mer än en månad, jag gick till doktorn vilket inte hjälpte men det släppte till slut med hjälp av tabletter. Efter det så var det normalt, jag brukar bara gå ungefär varannan dag och ibland längre. Så nu för kanske två veckor sen så började själva avföringen bli hård och i små bollar, nästan som typ kaninavföring. Det eskalerade till typ lördags tror jag då det slutade. Jag har inte varit särskilt rädd under denna tiden tills jag såg tråden om tarmarna, och då lärde jag mig att man faktist kan trycka ut den. Nu träffade det här mig rätt hårt då det var typ en av dom största rädslorna jag hade som yngre. Nu gick jag på toa för bara nån halvtimme sen och då kom det en sån liten kanin plutt igen, vilket luktade extremt illa. Men sen när den kom ut och jag skulle 'börja' på nästa så kändes den som den var på väg ut, men sekunden jag slutade trycka så kändes det som om den 'gick upp' igen, kan avföring göra så? Det har hänt ett antal gånger när jag tryckt hårt men nu när jag hade den tråden på sinnet så blev jag rädd och vågade inte fortsätta trycka. Jag väntade ett tag innan jag torkade mig och när jag gjorde det så var det extremt mycket på pappret, liksom oproportionerligt till vad som va i toan. Ursäkta för äckligt inlägg, kan också tillägga att jag hade ont i svanken efter detta. Men frågan är, tror ni det kan vara tarmen? Jag vågade inte heller fortsätta torka. Jag är antagligen bara dum men som sagt så var det en stor rädsla jag hade som barn.

Annons:
OlgaMaria
2015-04-24 14:16
#1

Hur menar du att det skulle vara tarmen, på pappret? Förstår inte riktigt. :-) Men när man är förstoppad kan det också bildas slem och lös avföring kan komma tätt efter den hårda. Så jag tycker inte det verkar konstigt på något sätt. Men du behöver ju hitta ett sätt att hålla igång tarmen bra. Inte bra att vara för mycket förstoppad då man lätt får hemorrojder och andra problem av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ponnytjejen_99
2015-04-24 14:17
#2

Hej! Jag antar att du syftar på min tråd. Jag har inga problem med att mina tarmar har åkt ut, utan jag är mer orolig över att jag aldrig kommer kunna göra nummer två igen. Att ha en tarm som sticker ut är inte längre ett problem då det är löst med en tofs.

Jag förmodar att jag själv har en förstoppning vilket du troligtvis också har. Men var inte rädd för att dina tarmar ska ploppa ut, det är inget allvarligt problem. Mina tarmar har börjat att vara, samt att det kommer ut en äcklig vätska ut från analöppningen. Men det är det enda problemet jag har haft sedan incidenten inträffade. 

Om det varken är en förstoppning eller en tarm, så förmodar jag att det är en cysta. Jag har fått för mig att man kan ha cystor i bakdelen, men var ej orolig. Cystor kan enkelt opereras bort.

Kram på dig.

Elton2002
2015-04-24 14:34
#3

#1 Menar mer att det var den som typ åker 'in och ut' om det förklarar bättre? Jag inser själv hur fjantig det låter, men då jag är lite halvt trög i magen så måste jag trycka för att nåt ska komma ut och då är jag rädd att tarmen ska komma ut. Jag är också lite halvt rädd för att den är ute och att jag då ska typ…. Röra den. #2 Japp det var din tråd :) jag har inte någon riktig fobi så om det skulle vara tarmen så skulle jag nog åka direkt till sjukhuset, men tack för ditt förslag om cysta! Jag ska kolla vad det är.

Maria
2015-04-24 14:37
#4

Det du beskriver låter ganska så normalt när man är hård i magen och det bara kommer små "kulor". De ligger ju ofta på rad om man säger så och du fick förmodligen inte ut hela den sista eftersom du blev rädd och då hamnade med största sannolikhet en del på pappret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elton2002
2015-04-24 14:49
#5

#4 Tack! Jag antog att det var nånting liknande men jag fick lite panik. Nu när jag har lugnat ner mig så ska jag försöka igen.

Maria
2015-04-24 14:49
#6

#2 Sluta att ge märkliga råd till andra. Lägg ner.

Antingen trollar du eller så är du ganska udda som går omkring med en tofs i röven och en svans som varar och uppenbarligen luktar.

Kan man aldrig göra nummer två igen så dör man ganska snart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Nelley
2015-04-24 15:52
#7

Vad äter du ts? Typ en normal dag?🙂

#2 Du dör om du inte gör nr 2 igen. Oavsett om jesus är din vän eller inte. Maten du äter behöver komma ut också, så då kan du ju sluta äta. Men jag är ganska säker på att du vet hur det skulle sluta då med.🤔

Elton2002
2015-04-24 16:08
#8

#7 Frukost: Mackor av nåt slag, ofta rostade formfranska, ibland stekt ägg + bacon. Brukar inte äta lunch och sen äter jag bara en normal middag, inkluderar grönsaker så ofta som möjligt. Att äta knäckebröd till frukost + dricka mycket vatten + träna mycket hjälper, men det blev lite skakigt efter påsk men nu ska jag se till att komma tillbaka i rutinerna igen.

Elton2002
2015-04-24 16:14
#9

Jag har ännu en fråga som jag undrar lite över: Vad jag har hört så är förstoppning ok så länge magen rör på sig (bubblar till eller låter om man sätter örat emot magen), men är det sant? Nu har det ju kommit lite idag så jag är inte speciellt orolig, men så jag vet i framtiden när det är dags att ta in eventuell läkarvård.

Maria
2015-04-24 16:20
#10

#9 Jag gissar att du tänker på tarmvred som kan bero på lite olika saker. Har man fått tarmvred så har man förmodligen en del andra komplikationer mer än förstoppning. Då är magen oftast helt tyst också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rumblebee
2015-04-24 16:23
#11

Får du i dig tillräckligt med fibrer? För lite fibrer kan göra så att magen fungerar trögt. Är även viktigt att man dricker tillräckligt och rör på sig

Elton2002
2015-04-24 16:37
#12

#10 Ja, det var det jag tänkte på, tack! Min mage låter som bara den just nu så jag antar att jag inte har det. #11 Jag misstänker att jag inte får det :/ får börja äta knäckebröd till frukost igen och se om det hjälper till lite.

Upp till toppen
Annons: