Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3098 ggr
JoannaLi
4/26/15, 12:22 PM

Rant om gymnasieval (lång text)

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, mest bara att få prata av mig, tror jag. Jag har tid för omval i morgon klockan halv nio, så jag väntar in i sista sekunden med att ta ett beslut. 

Jag har velat otroligt länge över vad jag vill gå på gymnasiet, men nu är det narrowed down till två alternativ i alla fall. 

Det ena är att gå VVS-linjen som ska flytta till en skola som ligger 6-8 minuters promenad bort. 

Det andra är att Naturvetarlinje med inriktning Hund(instruktör), i en skola som ligger 130 mil bort (enkelväg). 

Det vettiga är ju naturligtvis VVS. Det är nära hemma, så inga transportkostnader, jag kan bo kvar hemma hos pappa, så inga kostnader mer än vanligt, jag kan fortsätta ha de medryttarhästar som jag har nu, jag har nära till familj och vänner, och utbildningen är mycket vettig i det att jag pluggar i tre år och sedan har ett jobb, utan behov av längre utbildning (inga studielån). 

Men… Natur. Jag har alltid varit duktig i skolan, och har bra betyg, och det är något i mig som kliar efter att få gå natur, just för att det är natur, och det är en sådan "bra utbildning". Sedan är det så att hundinriktningen på den skolan är för attans bra, det är helt galet. Läraren verkar jättebra, och jag vill minnas att jag tjuvhörde att hen sa att man blev certifierad SBK-tränare när man gått ut därifrån. Det skulle också betyda att jag fick bli mer självständig, men, kanske viktigast av allt för mig: det skulle betyda att jag fick ha hund. Och det är nog för mig att väga upp för allt annat, för även om jag är en hästtjej, och har omgett mig med hästar, och har jättefina vänner, så är det något med att ha den tillhörigheten till en hund som man aldrig får någon annan stans.