Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3098 ggr
JoannaLi
4/26/15, 12:22 PM

Rant om gymnasieval (lång text)

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, mest bara att få prata av mig, tror jag. Jag har tid för omval i morgon klockan halv nio, så jag väntar in i sista sekunden med att ta ett beslut. 

Jag har velat otroligt länge över vad jag vill gå på gymnasiet, men nu är det narrowed down till två alternativ i alla fall. 

Det ena är att gå VVS-linjen som ska flytta till en skola som ligger 6-8 minuters promenad bort. 

Det andra är att Naturvetarlinje med inriktning Hund(instruktör), i en skola som ligger 130 mil bort (enkelväg). 

Det vettiga är ju naturligtvis VVS. Det är nära hemma, så inga transportkostnader, jag kan bo kvar hemma hos pappa, så inga kostnader mer än vanligt, jag kan fortsätta ha de medryttarhästar som jag har nu, jag har nära till familj och vänner, och utbildningen är mycket vettig i det att jag pluggar i tre år och sedan har ett jobb, utan behov av längre utbildning (inga studielån). 

Men… Natur. Jag har alltid varit duktig i skolan, och har bra betyg, och det är något i mig som kliar efter att få gå natur, just för att det är natur, och det är en sådan "bra utbildning". Sedan är det så att hundinriktningen på den skolan är för attans bra, det är helt galet. Läraren verkar jättebra, och jag vill minnas att jag tjuvhörde att hen sa att man blev certifierad SBK-tränare när man gått ut därifrån. Det skulle också betyda att jag fick bli mer självständig, men, kanske viktigast av allt för mig: det skulle betyda att jag fick ha hund. Och det är nog för mig att väga upp för allt annat, för även om jag är en hästtjej, och har omgett mig med hästar, och har jättefina vänner, så är det något med att ha den tillhörigheten till en hund som man aldrig får någon annan stans. 

Om jag går VVS, så kan jag starta livet på "rätt ekonomiska köl". Jag behöver inte be mina föräldrar att betala relativt dyrt för att jag ska gå ett roligt gymnasium, jag kan (fortsätta) lägga mina pengar på hög i sparkonton, istället för att lägga dem på hundgrejer och resekostnader, jag behöver inte plugga längre, så inga studielån, och så kan jag börja jobba tre år tidigare, än om jag går på natur. Jag har ingen hund att betala för, utan det är bara jag. 

Så, allting säger ju, klart och tydligt, att VVS är den vettigare lösningen, och det vet jag, och troligtvis kommer det sluta med att jag väljer det. 

Men… Det gör ont att behöva släppa ifrån mig Natur. Det skulle vara så otroligt kul att kunna ha "bevis" för att jag vet vad jag gör om jag blir hundinstruktör, utan att behöva lägga ner extratid. Och att då direkt kunna välja att plugga till sjukgymnast/fysioterapeut, utan att behöva plugga en massa extra. 

VVS-linjen är ju dominerad av killar, så att komma som tjej är nog svårt. Dessutom så har jag problem med ångest, och visst tror jag att jag skulle trivas som VVS-are när jag väl är i jobbet, för jag trivs bra med att ha all kunskap i huvudet, och att kunna hjälpa folk - men tills jag har all kunskap i huvudet så behöver jag hållas en del i handen, för annars kan jag stressa upp mig tills det blir helt tomt i huvudet, och ingenting fungerar. Och det känns som en linje där de verkligen inte vill hålla en i handen, för man har ju ingen handhållning ute på jobbet, och det stressar upp mig till nivåer jag inte trodde att det skulle. 

Äsch, jag vet inte. Jag trodde att jag skulle ha det lättare att bestämma nu när jag hade skrivit av mig allt, men det verkar inte så. :/

Tips? Råd? Medlidande? ( ;) )

Annons:
Galopptjejen_98
4/26/15, 12:33 PM
#1

Tycker du ska satsa på natur!

Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden

Michaela-N
4/26/15, 12:40 PM
#2

Naturvetenskapsprogrammet har ingen inriktning som heter hund så jag misstänker att det är naturbruk Du menar? I så fall så spelar det ingen större roll eftersom det inte heller är högskoleförberedande.

BettaSplendens
4/26/15, 12:43 PM
#3

#2 Är du säker? Finns ju hästprogram med naturvetenskap tex, så varför inte för hund?

ingvarisbjorn
4/26/15, 12:46 PM
#4

Hej, jag är inte med på den här sajten, eftersom jag inte ens är tonåring, men såg att den låg på nya trådar :) Två grejer slår mig när jag läser din text, dels din ångestproblematik, känner du dig redo att flytta 130 mil från vänner och familj? Där kommer du behöva vara ganska självständig. Sedan kommer du förstås att träffa nya vänner, men att flytta långt är ett stort steg. Det andra är det du skriver om ekonomin, du har rätt i att går man ett studieförberedande program som samhäll eller natur så finns det inte direkt några färdiga jobb som väntar, utan man behöver i regel plugga vidare. Samtidigt har man knappt några begränsningar, utan kan välja att plugga till nästan vad som helst! Väljer du VVS-linjen kan du förstås också plugga vidare sen, men då kanske du behöver läsa till några kurser. Tror du att du kommer vilja plugga vidare eller är det snarare arbetslivet som lockar efter gymnasiet? Kom ihåg att du får lov att ändra dig sen också, väljer du något som inte känns helt ok kan man faktiskt byta. Jag vet inte om du vill höra "jag skulle ha gjort si eller så", så jag skriver inget sånt :)

JoannaLi
4/26/15, 1:05 PM
#5

#2, Nej, det är en friskola som erbjuder "riktiga" natur (inte -bruks) med hundinriktning. Man har tagit bort tredje språket och en del "mänsklig biologi" som jag förstår det, för att få plats med hundinriktningen. Man får fullvärdiga naturpoäng :)

#4 Oj, tack för långt svar :)

Ehm, jag tror att jag skulle vara redo, men det är ju så att man vet ju aldrig, så jag kan inte svara riktigt. Jag säger inte att det inte skulle vara tungt, men jag har haft "små övningsperioder", när jag har hund-/husvaktat själv, och har trivts väldigt bra med det. Men, att vara så långt bort och inte vara max en timme bort från familj kommer att vara otroligt tungt. 

På ett sätt så lockar arbetslivet. Jag är otroligt skoltrött, vilket mycket väl kan komma att lätta till gymnasie/högskola, men det skulle ändå kännas bra. 

Ändå är jag någon som trivs väldigt bra i skolan, så att plugga vidare skulle inte heller stå mig emot, och skulle vara en trygghet för mig.

Sugar Mist
4/26/15, 1:10 PM
#6

#2 De flesta hund-linjer(nb) kan man välja till kurser som ger en högskolebehörighet. 

Jag tycker du ska gå det du tror är roligt. Finns massa bidrag man kan söka, ex. Inackorderingstillägg som ger en viss summa varje månad om man bor hemifrån och har för mig att för mig som bor 30 mil ifrån hemmet får jag 1800kr(om jag minns rätt och det stiger ju längre bort man bor. 

Finns även reseersättning länet delar ut(vet inte om alla län har det) om man söker för det.
Soc kan också ge ersättning mer månad om man inte har ekonomi, vet inte riktigt hur man går tillväga då vår familjehjälp hjälpte oss med det och då fick vi drygt 1-2000kr extra. 

Finns en hel del man kan fixa med andra ord :)

-

Annons:
JoannaLi
4/26/15, 1:17 PM
#7

#6, Jo, jag får en del i inackorderingstillägg, men det blir ju fortfarande en del pengar kvar att betala varje månad. :/

Tyvärr så får vi välja mellan inackorderingstillägg eller reseersättning här. 

Soc vet jag inte, jag tror inte att ekonomin är så dålig, men jag känner mig ändå lite skyldig som ber dem att betala en drös "onödiga" pengar :) 

Tack för svar! 🤗

minbebis
4/26/15, 2:57 PM
#8

Vill du bolla med mig så kan du skicka PM. Själv valt mellan en stabil yrkeslinje och att följa hjärtat. Följde hjärtat och går naturvetenskap med inriktning hund 50 mil hemifrån nu :)

JoannaLi
4/26/15, 9:06 PM
#9

Ah, jag har sån panik just nu 😓

Jag borde ha valt vid middagstid idag, men nu är klockan nio, och jag har fortfarande exakt samma beslutsångest, och har inte kommit fram till något alls.  Det värsta är att alla - verkligen alla - säger att de skulle ha kört på Natur, till och med min mamma. Ändå kan jag inte få tummen ur och välja det eller välja bort det. 

Usch. vad jobbigt det här är. 😭

Upp till toppen
Annons: