Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3224 ggr
snowfake
2015-04-26 15:11

Är det normalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är 13 snart 14 år gammal. Jag har jätte stora bröst för min ålder det vill säga att jag har D cupa , men med det kommer stora problem. Jag har ganska tunga bröst eftersom dom är så  stora vilket gör att jag har jätte svårt att hitta bh ar och kläder. Det kan ta jätte långt tid att hitta kläder som passar och det gäller även resten av min kropp . Jag kan inte gå någonstans utan att folk tittar , och i skolan har jag dom största brösten av alla eleverna . Om jag ska vara ärlig så är det skönt att inte ha jätte små bröst men det är jätte jobbigt att ha tunga bröst i D cupa när man ska fylla 14 om några månader medans min syster som ska fylla 16 om några månader har C cupa .  Jag vet inte hur dom kan vara så stora men det är jobbigt för dom är för stora . Finns det något sätt jag kan gömma dom eller få dom mindre för jag har verkligen sjukt dåligt självförtronde över mina bröst. blir tacksam för alla tips 🙂

Annons:
Valkyrija
2015-04-26 15:15
#1

Skäms inte över dina bröst! Många skulle göra vad som helst för att få bröst som dina. Själv är jag 21 år och har A-kupa. Är ganska nöjd trots allt men det skulle inte göra mig något om de vart större haha. Kan förstå att det är jobbigt i din ålder men du ska verkligen inte skämmas. Du är fin precis som du är! Jag kan inte ge dig något tips på hur du kan gömma de eftersom att jag själv aldrig haft det problemet, tvärt om, men jag kan bara uppmana dig att skita blank i vad andra tycker och va stolt över dig själv och din kropp. Du ska inte behöva gömma någon del av den! 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[Tilde]
2015-04-26 15:15
#2

Normalt är det absolut. Verkar faktiskt vara ganska vanligt (speciellt här på TiF) med större kupstorlekar. 😛 Bröst består ju till största delen av fett så folk som är väldigt smala brukar ha något mindre bröst än folk med högre fettprocent. Nu bör man såklart inte banta eller försöka lägga på sig massa vikt på grund av detta för det är också genetiskt - vissa får mer fett på brösten, andra på rumpan och andra på mage/lår/armar/whatever. Att gömma brösten med kläder är ganska lätt - bara att ta på sig en oversized eller pösig tröja och att undvika urringade och väldigt tajta tröjor. 👍 Pösiga T-shirts tycker jag är grymt snyggt och det har jag ofta på mig ihop med tajta jeans! :) Annars tycker jag att bröst är fint, inget att skämmas för alls!

Skogsraah
2015-04-26 15:18
#3

Förstår att det kan vara jobbigt, men vi alla är olika! Har gått i skolan med en hel del tjejer som haft stora bröst "för sin ålder" och tyvärr har de flesta känt sig obekväma för att det drar så mycket uppmärksamhet. Vilket är så fel. Man ska kunna känna sig bekväm i sin kropp på skolan och bland kompisar, utan folk som glor.

Det finns säkert många tröjmodeller för att dölja dem mer om du vill det. Annars tycker jag du ska försöka ignorera eventuella blickar eller kommentarer så gott du kan! Du är ju faktiskt mer än ett par bröst - men du ska fortfarande vara nöjd med dem och trivas i din kropp 🙂 Det är jätteviktigt.

Vet att det finns BH:ar som ger intrycket av att brösten ser mindre ut. Vill du så kan du kika lite på dem! Det är ju inget fel att vilja förminska dem på det sättet, samma som att många tjejer vill få dem att se större ut. Ensam är du i varje fall inte och det är inget fel på dig!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

ChristineL
2015-04-26 15:19
#4

Det är fullt normalt och bara att acceptera läget just nu. Gå till en ordentlig underklädesbutik typ change, twilfit, triumph och be om hjälp. Har du fel bh så försvårar det att hitta även andra kläder.

IceTee
2015-04-26 16:32
#5

En sportbh hade nog gjort brösten lite mer bekväma eftersom de hålls på plats bättre!

Medarbetare på Skor iFokus

[MARWAKE]
2015-04-26 20:48
#6

Helt normalt. Min kompis är 12-13 och hon har D/E :3

Annons:
Nelley
2015-04-26 20:53
#7

Klart det är normalt! 🙂

#1 Och många skulle göra vadsomhelst för att få dina. Så vadå? Det kan ge/ger så många mer besvär än bara psykiska med stora bröst.🥵

snowfake
2015-04-27 21:14
#8

#3 Skulle bli sjukt tacksam för hjälp med det . Även sjukt tacksam för era tips antar att jag får kolla i morsans garderob efter lits större tröjor ;)

Halvdansken
2015-05-07 14:24
#9

Jag använder en BH från Triumph som kallas för Minimizer. Den trycker till brösten lite, så man ser ut till att ha ungefär en kupstorlek mindre.
Men den är attans dyr, som bra BH:ar är, nästan 500 kr.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nelley
2015-05-07 15:40
#10

Min bästa bh är en från triumph också.😃Triaction sportbh "extreme" rörelsenivå eller nåt såntoch den kostade 300-500. Haha, min mamma köpte den. Jag har E och den är jättebra, kan springa, hoppa eller gå i hur många trappor/studsmattor jag vill.😂

[Outlawly]
2015-05-07 19:48
#11

Om det är något du mår väldigt dåligt över finns det möjlighet att kunna göra förminskning, tror man kan få det på remiss från doktorn

Halvdansken
2015-05-08 16:58
#12

#11. Tror man ska växa färdigt först. Och kanske tom få barn, om man vill det,  innan man börjar skära i mjölkkörtlar o flytta bröstvårtorna.
Men visst är det ett alternativ senare. Tyvärr fula ärr. Min mamma och två kompisar har gjort det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
2015-05-11 12:32
#13

#11 man kan endast få det betalt av staten om det ger fysiska, eller extremt psykiska (då får du först bedömas av en psykiatriker) problem Annars får man betala operationen själv, men jag tror inte att någon vettig klinik kommer att göra det på någon som är under 18

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[mr_mac]
2015-05-12 17:26
#14

Borde egentligen inte kommentera detta alls! Men kan ej låta bli! Jag tycker som många andra här att du skall vara nöjd med hur du ser ut. Jag vill också lägga fram hur viktigt det är att inte låta andra styra dig på något sätt! Alla är perfekta som de är!  Stå på dig du är den du är var stolt:)

Halvdansken
2015-05-12 18:19
#15

#14. Stolt? Tror inte att det handlar om dåligt självförtroende.

Stora bröst är tungt, BHar kostar en förmögenhet, killar glor (jättekänsligt i TS ålder, och skittråkigt även som vuxen), kläder passar inte, man får ont i ryggen, märken på axlarna efter BH banden, svårt med gympa och löpning (finns inte sportBH värt namnet, min sista kostade 1000 kr, fungerar sådär).

Jag hoppas at TS kommer att "växa i" sina bröst, så att de blir lite mer proportionerliga.  Däremot är det inte på något sätt onormalt. Men ett problem är det. Eller kan vara.

mr_mac. Ta två enlitersbehållare, fyll dem med vatten. Häng dem runt halsen i ett snöre. Ta en joggingtur…. Där ungefär kan du få en uppfattning av känslan med tunga bröst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
2015-05-12 18:39
#16

#15 "för jag har verkligen sjukt dåligt självförtronde över mina bröst"
Visst handlar det om självförtroende

man behöver inte alls få ryggproblem av stora bröst om man tränar ryggen (visst kan man få ändå, men det underlättar verkligen), och om man köper en bra bh (som dessutom inte behöver kosta skjortan, har köpt för under 250kr flera gånger i underklädesbutik) och om man får problem med att axelbanden skär in kan man använda en BH med breda axelband, och se till att axelbanden inte bär för mycket vikt (de ska ju ändå inte bära upp brösten, det är bandet runt om som ska göra det)

Jag håller med #14 om att TS ska försöka vara stolt och nöjd över hur hon ser ut! Alla är olika, och så vida hon inte har några fysiska problem så ska hon inte behöver tänka på allt som stora bröst kan föra med sig- det behöver faktiskt inte vara så jobbigt! 

Dessutom kan man ofta köpa BHar i D-kupa på H&M och lindex och liknande, då behöver man inte lägga ut en förmögenhet direkt

Med det här menar jag inte att trycka ner dina åsikter eller känslor, jag vill bara påpeka att stora bröst inte behöver vara så jobbigt, det finns saker som underlättar (har själv E-kupa)

Medarbetare på Skor iFokus

Nelley
2015-05-12 18:45
#17

#10 Ehh… den kostade visst 599😮😃

Inlägg #15 Fick mej att tveka, hehe. Fortfarande fantastisk bh och som sagt har jag E🙂Ja, 75 E på den men tror jag har 70 F😂

#15 ps.. hon skrev i trådstart att hon hade dåligt självförtroende över dem.

Edit: Här är bh'n🙂

Halvdansken
2015-05-12 19:38
#18

Jag missade det med dåligt självförtroende, sorry.  Det är synd att du har det pga brösten. Försök fokusera på nåt du är jäkligt duktig på istället, och göm tuttarna i stora skjortor o du tycker det är jobbigt att folk tittar på dig. Det har jag alltid gjort. Oftast.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

snowfake
2015-05-16 00:07
#19

Tack så otroligt mycket för alla tipsen dom har verkligen hjälpt :)

#16 jag kan tyvärr oftast inte köpa vanliga bhar å H&M / Lindex osv för behöver en bh där bygeln går upp emellan ( lite svårt att förklara ) men behöver helt enkelt extra hjälp med modellen på själva bhn .🤔 

 och ja tyvärr har jag väldigt dåligt självförtroende för dom men är på väg att försöka må bättre måste bara komma på hur först 😃

Upp till toppen
Annons: